{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Rencana Utama

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Rencana Utama


Menagih kasih di pusat perlindungan

Posted:

Menagih kasih di pusat perlindungan

Menagih kasih di pusat perlindungan

BAYI berusia setahun itu berbaring di atas tilam sambil leka bermain beberapa alat permainan di tangannya.

Sebaik sahaja melihat kelibat manusia memasuki bilik tidurnya yang agak gelap dan kusam itu, dia tiba-tiba berhenti bermain.

Matanya yang jernih terus mengamati wajah asing di hadapannya. Tanggannya mengawang ke udara sambil mulutnya bising bercakap sesuatu seolah-olah meminta untuk dibelai.

Sekali imbas, Tam Anh, kelihatan sempurna seperti bayi-bayi lain yang ditempatkan di Bo De Pagoda, salah sebuah pusat perlindungan anak-anak yatim dan Orang Kelainan Upaya (OKU) yang wujud di bandar raya Hanoi.

Bagaimanapun, dia yang ditinggalkan oleh keluarganya di luar pagar pusat jagaan itu ketika berusia enam hari disahkan mengalami kecacatan otak sejak lahir.

Tam Anh, merupakan salah seorang daripada ribuan OKU yang bergelar anak yatim pada usia muda di Vietnam, negara yang mempunyai kadar kecacatan kanak-kanak tertinggi di dunia

Biarpun Perang Vietnam sudah berakhir berdekad-dekad lalu, namun kesan penggunaan senjata kimia dikenali sebagai Agent Orange yang digunakan tentera Amerika Syarikat ketika itu masih dirasai sebahagian besar rakyatnya sehingga kini.

Memburukkan keadaan, kelemahan sistem pengurusan kesihatan di negara yang dihuni lebih 89 juta itu menyebabkan peratusan kanak-kanak yang dilahirkan sebagai OKU terus meningkat saban tahun.

Ketika ini, Bo De Pagoda menempatkan puluhan kanak-kanak OKU yang dikendalikan lebih 34 sukarelawan sepenuh masa. Mereka terdiri daripada remaja yang menghidap sindrom Down sehingga kepada bayi berusia dua bulan yang mengalami masalah penglihatan.

"Sebahagian besar mereka dijumpai selepas ditinggalkan sama ada di luar pagar pusat perlindungan ini atau di hospital-hospital berdekatan.

"Selain itu, ada juga antara kanak-kanak ini yang dihantar sendiri oleh keluarga mereka kerana faktor kemiskinan," kata Nguyen Thi Thanh Hue, seorang sukarelawan di situ.

Pihak berkuasa Hanoi menganggarkan kira-kira tiga juta penduduk di negara itu terdedah kepada radiasi dioksin Agent Orange. Sejuta daripadanya kini menderita akibat masalah kesihatan termasuk lebih 150,000 kanak-kanak yang dilahirkan sebagai OKU.

Nasib lebih baik

Laporan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang dikeluarkan di Danang, sebuah bandar yang mempunyai peratusan tertinggi kadar kanser dan kecacatan selepas kelahiran di negara itu, kanak-kanak OKU merupakan golongan yang sering dipinggirkan oleh masyarakat dunia.

Golongan itu bukan sahaja dibuli, malah berdepan dengan pelbagai diskriminasi masyarakat sekali gus menjejaskan hak asasi mereka sebagai seorang manusia.

Pengarah Eksekutif Tabung Darurat Kanak-Kanak Antarabangsa Bangsa-Bangsa Bersatu (UNICEF), Anthony Lake berkata, terdapat lebih 20,000 kanak-kanak ditempatkan di pusat-pusat perlindungan di negara itu.


GOLONGAN Orang Kelainan Upaya sering terpinggir dalam kelompok masyarakat di Vietnam.


Daripada jumlah itu, katanya, separuh daripadanya merupakan golongan OKU.

"Biarpun nasib mereka lebih terbela di pusat-pusat perlindungan ini namun mereka tidak mendapat pendidikan dan rangsangan yang sewajarnya untuk membantu perkembangan otak.

"Jika ia berterusan, mereka sukar berdikari dan menjalani kehidupan dalam masyarakat," katanya.

Nasib kanak-kanak OKU yang ditempatkan di pusat-pusat perlindungan mungkin lebih baik berbanding rakan-rakan mereka di luar sana yang terpaksa berjuang bersendirian demi meneruskan kelangsungan hidup, lebih-lebih lagi di sebuah negara komunis yang masih belum membangun sepenuhnya seperti Vietnam.

Salah seorangnya Linh Chi, remaja perempuan yang kudung kedua-dua belah kaki dan tangannya sejak dilahirkan.

Menurut ibunya, Trinh Ngoc Thuy, kecacatan yang dialami oleh anaknya itu berpunca daripada datuknya yang merupakan salah seorang mangsa perang yang terdedah kepada kesan radiasi itu satu ketika dahulu.

Disebabkan keadaan dirinya, Linh Chi sering menjadi bahan ejekan masyarakat sekeliling termasuk dibuli rakan-rakan di sekolah.

"Sampai sekarang saya masih tertanya-tanya mengapa fizikal saya berbeza daripada orang lain? Mengapa saya tidak mempunyai kaki dan tangan dan sampai bila saya harus jadi begini?" katanya yang menetap di wilayah Yen Bai, utara Vietnam.

Tiada pembelaan

Lebih malang, biarpun mempunyai anak berstatus OKU, namun keluarga itu tidak mendapat pembelaan sepenuhnya daripada pihak berkuasa negaranya.

Dengan pendapatan ibu bapanya kira-kira empat juta dong (RM594) sebulan, tidak hairanlah Linh Chi masih samar-samar tentang masa depannya.

Lake berkata, terdapat sesetengah ibu bapa yang beranggapan penjagaan kanak-kanak OKU memberi tekanan dan membebankan mereka.

Laporan yang dikeluarkan PBB berpendapat penyelesaian kepada permasalahan itu ialah melalui perubahan sikap terhadap golongan OKU dan sokongan keluarga untuk membolehkan mereka terus berdikari dalam masyarakat.


KESAN radiasi masih dirasai warga Vietnam biarpun peperangan telah berakhir sejak berdekad-dekad lalu.


Menurut laporan itu lagi, pengasingan kanak-kanak OKU di pusat-pusat jagaan seperti yang berlaku pada hari ini akan menyebabkan mereka sukar menjalani kehidupan pada masa hadapan.

"Sama ada dilahirkan normal atau sebagai OKU, mereka seharusnya menerima layanan sama rata dan tidak wajar dipinggirkan," jelasnya.

Ketika ini, pihak UNICEF berusaha melaksanakan beberapa projek perintis di Danang. Antaranya, menyediakan pusat penjagaan harian kanak-kanak OKU.

Umumnya, kerajaan Vietnam komited untuk menjayakannya termasuk membantu golongan OKU di negara itu yang dianggarkan mencecah 6.7 juta orang mengikut semua peringkat usia.

Kos penjagaan

Tambah Lake, negara itu telah mendatangani Konvensyen PBB mengenai Hak-Hak Asasi OKU biarpun tidak mengesahkannya dan kini berusaha menyalurkan peruntukan dalam bentuk wang ringgit kepada keluarga yang mempunyai anak-anak OKU mulai tahun hadapan.

Ketika ini, setiap keluarga perlu menanggung kos penjagaan anak-anak mereka di pusat-pusat berkenaan seperti Nguyen Phuong Anh, yang disahkan menghidap osteogenesis Imperfecta atau penyakit tulang rapuh sekali gus memaksanya bergantung kepada kerusi roda untuk bergerak.

Ibunya sanggup berhenti kerja semata-mata mahu menjaganya dan kini menjadi 'kaki' bagi membolehkan remaja berusia 16 tahun itu bersekolah dan menjalani kehidupan yang serba aktif seperti manusia normal.

"Ia masih sukar kerana sekolah biasa tidak mempunyai kemudahan untuk golongan OKU seperti saya yang bergantung sepenuhnya kepada kerusi roda untuk bergerak.

"Ia merupakan realiti di Vietnam dan saya berharap situasi ini berubah satu hari nanti," katanya.

Phuong Anh yang muncul sebagai salah seorang peserta dalam pertandingan realiti televisyen Got Talent versi Vietnam memberitahu, dia berharap untuk menggunakan statusnya sebagai selebriti satu hari nanti bagi mengubah sikap dan persepsi masyarakat di negaranya terhadap golongan itu.

"Apa yang paling penting, kami mahu mendapat layanan yang sama rata seperti manusia yang normal," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat