{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Rencana Utama

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Rencana Utama


Potong sayurpakai kapak

Posted:

Potong sayurpakai kapak

Potong sayurpakai kapak

BERFUNGSI sebagai pisau, kapak Pak Harun juga sesuai digunakan oleh wanita untuk memasak di dapur.


SEBAIK suis mesin pemotong dihidupkan, Harun Sulaiman, 60, pantas menolak sekeping kayu beruti ke arah mata gergaji di hadapannya. Kerja itu dilakukan dengan penuh berhati-hati kerana tidak mahu sejarah lama berulang.

Dalam kejadian ngeri empat tahun lalu itu, ibu jari tangan kanan Harun terbelah dua 'dimakan' mesin. Ia mengakibatkan Harun terpaksa menerima 14 jahitan.

Tahun lalu, jari telunjuk tangan yang sama hampir putus gara-gara kecuaiannya mengendalikan mesin gergaji tersebut. Kali ini, dia menerima 21 jahitan selain terpaksa menerima kenyataan saraf jari telunjuknya sudah kehilangan fungsi sekali gus tidak boleh dibengkokkan.

"Tidak mengapa kerana saya masih boleh menunjukkan simbol 1Malaysia," ujar lelaki yang mesra dipanggil Pak Harun itu sambil mengangkat jari telunjuknya seraya tersenyum lebar.

Pak Harun merupakan seorang pengusaha kraf tangan kapak di Kampung Buluh Lima, Kota Sarang Semut, Alor Setar, Kedah. Namun, kapak yang dihasilkan bukan seperti kapak biasa yang digunakan bagi tujuan menebang pokok atau membelah kayu.

Sebaliknya, ia sejenis kapak yang mempunyai keunikan tersendiri. Selain saiz dan bentuknya yang berbeza, fungsi kapak Pak Harun lebih tertumpu untuk kerja-kerja di dapur.

Dalam erti kata lain, inovasi kapak ciptaan Pak Harun membolehkan ia digunakan sebagai alat memotong daging, menyiang ikan dan sayur serta mengupas buah-buahan.

Bentuk mata kapak direka sedikit melengkung dan tajam manakala bahagian pemegang dan sarungnya diperbuat daripada kayu dengan pelbagai ukiran corak menarik. Ada sarung yang berbentuk ikan, burung serta berunsur flora.

Berkecimpung dalam perniagaan membuat kapak sejak sedekad yang lalu, kini jenama kapak Pak Harun di bawah syarikat Harga Kraf Enterprise semakin dikenali ramai.

Menceritakan detik awal penglibatannya, bapa kepada lapan cahaya mata itu mengakui dirinya seorang yang tidak boleh duduk diam. Sejak muda, dia sentiasa aktif bekerja untuk menjana pendapatan keluarga.

Sebelum ini, Pak Harun bekerja sebagai tukang rumah. Apabila usianya semakin meningkat, beliau merasakan kerjaya bertukang sudah tidak relevan

"Waktu itu saya berusia 50 tahun. Hendak dijadikan cerita pisau kesayangan yang saya buat sendiri, 'hilang' kerana diambil oleh anak. Justeru, dengan sedikit kemahiran yang ada, saya cuba membuatnya sekali lagi secara manual," imbaunya.

PAK HARUN bersama koleksi kapak, parang dan tongkat yang dihasilkan sejak 10 tahun lalu.


Siapkan pisau

Pak Harun mengambil masa tiga hari untuk menyiapkan sebilah pisau. Tanpa disangka, rupa-rupanya ada permintaan daripada penduduk kampung yang mahu menempah pisau. Sejak itu beliau mula serius dalam bidang ini sekali gus tampil dengan idea baharu membuat kapak.

Rentetan daripada itu, pada tahun 2004, dia tidak teragak-agak untuk membeli sebuah mesin pencanai murah yang berharga RM250.

Kemudian, Pak Harun sekali lagi mengeluarkan modal sebanyak RM2,000 untuk membeli meja gergaji dan mesin pencanai yang lebih berkualiti kerana minatnya yang semakin bercambah.

Selain mengambil tempahan daripada penduduk kampung, datuk kepada 13 cucu itu menggunakan platform berniaga di pasar minggu di Kota Sarang Semut dan Kampung Berjaya sebanyak empat kali sebulan untuk memperkenalkan produknya.

Kurangnya sambutan pada peringkat awal menyebabkan Pak Harun mendapat ilham untuk melakukan demonstrasi cara-cara menggunakan kapak tersebut.

"Saya memilih lobak dan daging sebagai bahan untuk dipotong menggunakan kapak di pasar. Akhirnya, baru pelanggan menyedari keistimewaan kapak ini dan berminat untuk membelinya," terang Pak Harun yang juga merupakan pemangku imam di masjid kampungnya.

Sementara itu, atas nasihat anak sulungnya, Harmiza yang terlebih dahulu terlibat dalam kraf tangan jahitan dan sulaman, Pak Harun membuat keputusan untuk mendaftar sebagai pengusaha kraf dengan Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia (Kraftangan) pada 2009.

Dapat sambutan

Menurut Harmiza, dia sentiasa memberi galakan kepada ayahnya untuk meneruskan perniagaan tersebut. Tambahan pula, dia juga telah berdaftar dengan Kraftangan sebagai pengusaha.

"Suami, Mohd. Zulkifli Ismail juga banyak membantu menguruskan perniagaan ayah. Kami gembira melihat ayah seronok dengan kerja-kerja membuat kapak.

"Ayah juga selalu berpesan, jika kita melakukan sesuatu, buatlah dengan bersungguh-sungguh sehingga ke tahap tertinggi kerana kelak hasilnya pasti ada," kata Harmiza yang bersara awal sebagai kakitangan Radio Televisyen Malaysia (RTM) Cawangan Kedah.

Selepas menyertai Kraftangan pada 2009, Pak Harun masih tidak aktif disebabkan kekurangan produk siap untuk dijual. Selepas dua tahun, baru dia bersetuju menyertai promosi sempena Hari Kraf Kebangsaan (HKK).

Sejak itu, produk kapaknya terus mendapat sambutan yang amat menggalakkan. Dijual pada harga RM130 sehingga RM300, kapak Pak Harun dibuat menggunakan beberapa jenis kayu seperti serian, pokok ciku, nyireh, kayu penawar hitam dan halban belak iaitu sejenis kayu yang kulitnya berbelang-belang bak harimau.


PENGALAMAN ngeri terkena mesin gergaji pemotong ini membuatkan Pak Harun lebih berhati-hati bagi mengelak kejadian yang tidak diingini berulang kembali.


Kayu-kayu tersebut diperoleh dari beberapa tempat termasuk Padang Rengas, Perak dan Bukit Ibam di Chini, Pahang. Biasanya modal setiap kali membeli kayu mencecah antara RM1,000 hingga RM2,000. Setiap bulan, Pak Harun mampu menyiapkan kira-kira 55 unit kapak.

Hasil pendapatan menjual kapak, Pak Harun memberitahu, dia amat bersyukur kerana dengan wang itulah dia dapat menunaikan rukun Islam kelima iaitu mengerjakan ibadah haji di Mekah pada tahun 2011.

Tongkat biji pinang

"Saya juga baru pulang daripada menunaikan umrah pada awal Mei lalu menggunakan pendapatan hasil jualan kapak ini. Alhamdulillah, semuanya rezeki daripada Allah," ungkap Pak Harun tanda mensyukuri nikmat yang dikurniakan kepadanya.

Selain kapak, Pak Harun juga ada membuat pisau, parang dan tongkat istimewa menggunakan biji pinang. Proses membuat tongkat ini unik kerana ia mengambil masa sehingga dua tahun untuk disiapkan.

"Saya perlu menunggu biji pinang kering yang diletakkan di bawah tempat redup. Kemudian, barulah ia diproses untuk ditampal di batang kayu johar bagi dijadikan tongkat.

"Setiap batang tongkat menggunakan kira-kira 65 biji pinang. Ia dijual pada harga RM800 sebatang. Inilah yang dikatakan, barang berharga dua kupang boleh menjadi ratusan ringgit. Apa yang penting, kreativiti kita untuk menciptanya," terang Pak Harun.

Keturunan hamba Afrika di India

Posted:

Keturunan hamba Afrika di India

Keturunan hamba Afrika di India


KANAK-KANAK Sidi merupakan penyambung warisan adat kuno masyarakat itu di India.


MASYARAKAT Sidi yang tinggal selama beratus tahun di kawasan pantai barat India masih mengamalkan adat resam nenek moyang mereka. Mereka terdiri daripada keturunan pendatang dari Afrika ke India pada abad kesembilan.

Buku bertajuk A Certain Grace hasil nukilan seorang jurugambar India, Ketaki Sheth mendedahkan masyarakat tersebut hidup dalam kemiskinan di negara itu. Namun, mereka masih berpegang teguh dengan budaya yang dibawa dari negara asal.

Buku yang dilancarkan di Mumbai pada bulan lalu menceritakan mengenai pengalaman kali pertama Sheth menyelami kehidupan masyarakat itu ketika bercuti di Gujerat pada tahun 2005.

"Inilah pertama kali saya berjumpa masyarakat Sidi di Sirwan iaitu sebuah perkampungan di tengah hutan yang dihadiahkan oleh Nawab iaitu seorang putera raja sebagai tanda penghargaan terhadap taat setia mereka," ujarnya.

Baur pemusuhan

Dianggarkan kira-kira 60,000 hingga 70,000 daripada 1.2 juta masyarakat Sidi dari Afrika Timur berhijrah ke India. Masyarakat itu ternyata kurang senang dengan kunjungan orang asing dan tidak menggalakkan perkahwinan campur.

Menurut Sheth, kehadirannya ke kampung itu disambut oleh sekumpulan lelaki yang menunggu di pintu masuk Jambur, sebuah kampung berdekatan dengan Sirwan. Pergerakannya sentiasa menjadi perhatian penduduk di situ.

"Sekiranya pandangan mereka itu boleh membunuh, saya merupakan salah seorang mangsa. Saya dapat merasakan baur-baur permusuhan dan mungkin kebencian melalui pandangan mereka terhadap orang asing," jelasnya.

Dua daripada sekumpulan kanak-kanak kelihatan marah dengan wajah menakutkan telah mencuri tumpuan lensa kamera Sheth. Dalam tempoh lima tahun Sheth terlibat dalam projek potret dan fotografi jalanan, dia melihat masyarakat itu berubah sedikit demi sedikit.

Jambur menjadi latar belakang utama dalam setiap karya fotografi yang berkonsepkan hitam dan putih.

Menurut cerita, tentera dan orang Arab telah membawa keturunan hamba ke India. Masyarakat Sidi tinggal di kawasan kampung dan bandar di pantai barat India dan ada dalam kalangan mereka tinggal bertebaran di negara itu.

Seorang profesor antropologi di Universiti Columbia, New York, Mahmood Mamdani memberitahu, kebanyakan mereka berhijrah bukanlah untuk menjadi buruh tetapi bekerja sebagai askar.


SHETH merupakan antara individu di India yang berminat mengkaji kehidupan masyarakat Sidi.


Menurut tulisan Mahmood dalam muka surat pengenalan buku Sheth, penceroboh Portugis telah membawa hamba askar dari Mozambique ke India.

"Apa yang menarik minat Portugis bukanlah bayaran murah untuk setiap buruh tetapi kesetiaan mereka. Dalam konteks ini, hamba yang terbaik ialah hamba yang berkhidmat sepanjang hayat kepada pemerintah atau keluarga kasta atas," jelasnya dalam buku itu.

Masyarakat Sidi yang setia akan diberikan tanah yang membolehkan mereka membina kediaman di situ.

Ahli akademik Amerika Syarikat (AS), Beheroze Shroff yang telah menjalankan kajian mengenai masyarakat Sidi selama enam tahun memberitahu, kaum tersebut seperti pendatang lain yang mencipta semula tradisi mereka di negara baharu.

Sesetengah adat telah hilang manakala selebihnya seperti muzik, tarian dan penggunaan perkataan Swahili dalam dialek pertuturan Gujarati masih diamalkan oleh masyarakat Sidi.

Ritual

Shroff memberitahu, masyarakat Sidi Muslim masih mengamalkan ritual dan upacara melibatkan gendang dan tarian. Ia dipanggil goma dalam bahasa Swahili yang bermaksud gendang, lagu dan tarian.

"Ia diwarisi dan dipelajari oleh setiap generasi sejak kanak-kanak," ujar Shroff yang mengajar di Universiti California, AS.

Masyarakat Sidi dianggap sebagai kaum terpinggir sejak tahun 1956, namun mendapat manfaat daripada dasar-dasar kerajaan India.

Pihak Berkuasa Sukan India (SAI) melancarkan sebuah pusat latihan Olimpik di Gujarat pada tahun 1987. Ia merupakan salah satu usaha untuk mengambil kesempatan terhadap orang Afrika yang berketurunan Sidi.

Buku A Certain Grace juga menceritakan mengenai eksperimen yang berakhir sembilan tahun lalu itu. Ia menunjukkan laporan politik kecil dan perbalahan dalam kalangan pentadbir telah melahirkan atlet yang bertaraf antarabangsa seperti Juje Jackie Harnodkar.

Harnodkar merupakan seorang atlet daripada masyarakat Sidi kelas pertengahan. Masyarakat Sidi sukar mendapat pekerjaan kerana mereka buta huruf.

Sukhi, salah seorang gadis daripada 88 gambar potret yang berjaya menarik perhatian Sheth dalam bukunya itu mengakui bahawa dia jarang ke sekolah.

"Kali terakhir dia hadir ke sekolah ialah pada kali terakhir saya berjumpa dengannya. Sukhi berumur 10 atau 12 tahun ketika saya mengambil gambarnya pada tahun 2005 tetapi apabila saya bertanya kepadanya, dia seolah-olah tidak pasti," ujarnya.

Gambar potret Sukhi merupakan antara karya yang menarik. Matanya kelihatan sedih dan rambutnya ikal mayang semasa Sheth mengambil gambarnya di Jambur. - AFP

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat