{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Rencana Utama

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Rencana Utama


Cegah kecederaan pada peti suara

Posted:

Cegah kecederaan pada peti suara

Cegah kecederaan pada peti suara

PERNAHKAH dalam sehari anda tidak menggunakan suara untuk berinteraksi bersama rakan-rakan kecuali atas alasan tertentu seperti anda seorang kelainan upaya? Apakah perasaan anda ketika tekak dijangkiti kuman dan sukar mengeluarkan suara? Situasi ini sangat merumitkan lebih-lebih lagi jika pekerjaan harian seseorang itu ialah penyanyi, ahli politik atau guru sekolah.

Ringkasnya, suara cukup penting dalam kehidupan seharian. Ia merupakan salah satu medium interaksi utama dengan orang sekeliling. Namun, tanpa kita sedari, aktiviti sehari-hari yang dilalui sebenarnya telah menghakis dan memudaratkan suara.

Sewaktu berada di tempat hiburan yang memasang muzik dengan kuat atau bunyi bernada tinggi, kita sedaya upaya akan menjerit ketika bercakap bersama teman-teman. Begitu juga ketika meluahkan rasa marah, tanpa semena-mena vokal bertukar kasar dan suara menjadi keras.

Situasi begini sebenarnya mencederakan peti suara yang mengambil masa untuk kembali pulih seperti biasa.

Disebabkan itu, penjagaan dan rawatan suara perlu difahami bagi mengelakkan kita kehilangan nikmat bersuara secara bebas.

Disebabkan selalu mengikuti pertandingan dan mengadakan persembahan nyanyian sejak berusia 10 tahun, Siti Mariyah Salmah Johari, 22, mula mengambil inisiatif untuk memelihara suaranya dalam jangka masa panjang.

"Dahulu saya hanya menyanyi tanpa sebarang teknik atau mempelajari sebarang cara pernafasan dengan betul. Kadangkala, suara saya akan mengalami gangguan seperti serak dan tekak menjadi sakit akibat penggunaan vokal secara terus-menerus.

"Ketika itu, saya tidak mempedulikan situasi tersebut kerana percaya ia adalah sesuatu yang normal. Bagaimanapun, selepas mempelajari cara penjagaan suara yang betul, sakit tekak atau serak itu boleh dielakkan.

"Ia boleh dikurangkan melalui pernafasan dan penggunaan vokal dengan betul," ujar Mariyah ketika ditemui Kosmo! baru-baru ini.

Penjagaan suara

Perubahan besar dari segi penghasilan suara dan penggunaan nafas mula dirasainya apabila belajar secara formal di Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara).

Segala teknik yang digunakannya selama ini tidak betul dan boleh mengakibatkan kecederaan.

"Baru saya tahu terdapat banyak cara yang boleh diamalkan bagi mengelakkan berlakunya kecederaan pada peti suara," ujar pelajar Diploma Muzik di Aswara itu lagi.

Salah satu petua yang sering dilakukan oleh Mariyah adalah dengan meneguk segelas air selepas menyanyi. Ia penting terutama sekali ketika mengadakan persembahan besar yang menuntut penggunaan suara pada tahap optimum.

"Air sangat penting kepada seseorang yang kerap menggunakan suara seperti penyanyi. Ia boleh melegakan urat-urat kerana tekak yang kering lebih mudah untuk mengakibatkan kecederaan," ujarnya yang berasal dari Cheras, Selangor.

TEKNIK penjagaan suara yang betul amat penting untuk seorang penyanyi. - Gambar hiasan


Penjagaan vokal tidak terhad kepada golongan penyanyi sahaja kerana ia juga bermanfaat kepada mereka yang banyak menggunakan vokal seperti guru, pengacara, penceramah, pembaca berita atau bilal masjid.

Malah, menurut Ketua Jabatan Seni Suara Aswara, Profesor Siti Chairani Proehoeman, pembelajaran teknik suara juga perlu kepada ibu bapa yang mempunyai anak-anak kecil.

"Mungkin mereka tidak perlu belajar secara formal, cukup perkara-perkara asas sahaja. Sebagai contoh teknik pernafasan, penegasan suara dan pemilihan cara pengeluaran suara yang betul," ujarnya sewaktu ditemui pada sambutan Hari Suara Sedunia di Fakulti Sains Kesihatan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Kuala Lumpur baru-baru ini.

Pembelajaran secara formal mengambil masa selama empat hingga lima tahun untuk menguasai teknik-teknik vokal yang betul.

Katanya, penjagaan suara perlu dilakukan sejak muda lagi terutamanya bagi golongan penyanyi kerana teknik yang salah akan memendekkan 'jangka hayat' mereka dalam bidang seni suara.

"Suara yang sakit atau serak jangan dipaksa untuk bekerja kerana kesannya akan memudaratkan dalam tempoh masa yang lama. Kalau mereka mahu serius sebagai seorang penyanyi, ambil kursus atau kelas vokal dan belajar secara formal," jelas vokalis tersohor yang berasal dari Jakarta, Indonesia itu.

Sebagai contoh dakwaan mengenai tabiat merokok kononnya boleh membuka rongga pernafasan untuk keselesaan menyanyi adalah tidak benar sama sekali. Malah tegas Siti Chairani, ia boleh mendatangkan masalah kepada penyanyi kerana merokok mengakibatkan nafas akibat gangguan pada paru-paru.

"Malah kalau dilihat kebanyakan penyanyi profesional opera klasik, mereka kurang berbicara dan bercakap jika perlu sahaja.

"Semua ini dilakukan untuk memelihara suara dalam jangka masa yang lama," tambahnya.

Nama Siti Chairani bukan asing dalam dunia seni vokal klasik. Dia pernah melontarkan suara hebatnya di pentas-pentas agung beberapa buah negara termasuklah Itali, Jerman, Perancis dan Amerika Syarikat. Malah dua figura terkenal iaitu Ning Baizura dan Syafinaz merupakan anak didik kepada Siti Chairani.

Kesedaran masyarakat tempatan masih lagi belum meluas dalam hal penjagaan dan penggunaan suara dengan betul. Kebanyakan daripada kita mengambil remeh perkara tersebut dengan sewenang-wenangnya memaksa ia keluar sehingga pada tahap optimum.

Perkara itu menjadi satu kebimbangan kepada Penyelaras Program Sains Pertuturan UKM, Prof. Madya Kartini Ahmad yang mengatakan kita seakan-akan mendera suara dengan menjerit atau bercakap dalam tempoh lama tanpa henti.


LATIHAN vokal perlu diamalkan tanpa mengira bidang pekerjaan kerana ia memberi manfaat kepada suara dalam jangka masa yang panjang.


Masalah-masalah suara

Peti suara merupakan sepasang otot kecil sebesar ibu jari. Ia perlu dijaga dengan baik agar tidak mengakibatkan kecederaan. Jika otot itu terus diabaikan, ia boleh mengakibatkan seseorang itu menghidap kanser tekak," ujarnya ketika ditemui di pejabatnya di Fakulti Sains Kesihatan UKM baru-baru ini.

Proses pengeluaran suara berlaku apabila bunyi yang terhasil daripada getaran di peti suara disebabkan oleh hembusan udara yang melalui bahagian larinks. Ia menyebabkan kedua-dua peti suara saling berdekatan antara satu sama lain.

Masalah-masalah pada suara berlaku apabila seseorang itu mengalami perubahan ketika bercakap. Simptom-simptom itu boleh diketahui dengan jelas sekiranya suara bertukar garau, kasar atau parau. Mereka yang mengalami situasi begini mula merasai perbezaan pada nada suara, kehilangan suara dan rasa sakit untuk menelan. Lebih serius lagi, tekak akan mengeluarkan mukus berserta gumpulan darah.

"Situasi sebegini boleh dielakkan apabila kita tahu sejauh mana tahap kemampuan suara. Penjagaan suara bukan bermakna kita tidak boleh menggunakan vokal tinggi tetapi kita harus jelas mengapa perlu melakukannya? Adakah terdapat alternatif selain menjerit atau meninggikan suara ketika menegur anak-anak?

"Jika boleh, cari alat bantu seperti mikrofon jika anda sedang memberi ucapan atau ceramah dalam sebuah dewan besar. Ia dapat membantu menjaga suara daripada terseksa akibat aplikasi yang salah," jelas Kartini.

Penjagaan suara juga sama penting dengan melestari kesihatan tubuh badan.

Senaman untuk suara tidak memerlukan besi-besi berat di gimnasium kerana ia cukup sekadar latihan seperti membaca buku atau surat khabar dengan bersuara atau menyanyi mengikut lagu di corong radio.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat