{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Dalam Negeri

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Dalam Negeri


Rakyat wajib bangkit pertahan raja - Harussani

Posted: 05 Jun 2013 01:55 AM PDT

Oleh MOHD. ASRON MUSTAPHA

KUALA LUMPUR 5 Jun - Seluruh rakyat khususnya orang Melayu digesa bangkit mempertahankan institusi raja yang kini berdepan ancaman daripada kelompok tertentu terutama selepas Pilihan Raya Umum Ke-13.

Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berkata, institusi raja yang menjadi payung kepada agama Islam di negara ini wajib dipertahankan apabila terdapat pihak tertentu mengancam kelangsungan institusi tersebut.

Tambahnya, Islam sendiri mengarahkan setiap umatnya mentaati raja dan adalah berdosa jika rakyat bertindak menderhaka termasuk menghasut orang ramai bangkit mengancam institusi raja.

"Apabila raja diancam, umat Islam wajib berjihad mempertahankannya apatah lagi dalam situasi di Malaysia dan saya lihat selepas pilihan raya umum lalu macam-macam ancaman sedang dilakukan ke atas institusi raja.

"Derhaka kepada raja itu adalah satu dosa kerana Islam sendiri mengarahkan umatnya mentaati raja selaku pemimpin," katanya semasa membentangkan kertas kerja bertajuk Islam dan Raja pada Seminar Institusi Raja di sini hari ini. - UTUSAN ONLINE

50 kubur lama berusia lebih 100 tahun di Melaka dipindahkan

Posted: 05 Jun 2013 01:46 AM PDT

Oleh NORLIZA MOHAMAD ZAKARIA

MELAKA 5 Jun - Sebanyak 50 kubur lama berusia lebih 100 tahun di Tanah Perkuburan Bukit Kechik, Kampung Bertam di Jalan Pulau Gadong di sini dipindahkan ke kawasan perkuburan baharu hari ini.

Operasi pemindahan yang mengambil masa dua hari bermula semalam itu, melibatkan seramai kira-kira 10 penggali kubur di sekitar negeri ini, dua pegawai Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) dan tujuh anggota polis.

Setiausaha MAIM, Mohd. Yusof Abu Bakar berkata, proses pemindahan itu melibatkan kawasan perkuburan seluas 111.48 meter persegi di atas sebuah tapak berkeluasan 0.809 hektar yang bakal dibangunkan.

"Pemindahan ini dibuat atas permintaan pemilik tapak yang merupakan sebuah syarikat swasta kerana mahu membangunkan kawasan ini," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Menurutnya, kesemua rangka yang dipindahkan itu disemadikan dalam satu barisan kubur yang mempunyai 50 liang lahad. - UTUSAN ONLINE

Ahli Parlimen perlu zahirkan ketaatan, lindungi Perlembagaan - Abu Zahar

Posted: 05 Jun 2013 01:39 AM PDT

KUALA LUMPUR 5 Jun - Ahli Parlimen, sama ada di Dewan Rakyat atau Dewan Negara, hendaklah menunjukkan taat setia yang sebenar kepada negara serta berazam untuk memelihara, melindungi dan mempertahankan Perlembagaan Persekutuan, kata Yang Dipertua Dewan Negara, Tan Sri Abu Zahar Ujang.

Beliau berkata, perkara ini penting memandangkan kebelakangan ini, jelas kelihatan berlakunya perbuatan melanggar atau mengingkari beberapa perkara yang telah termaktub dalam Perlembagaan.

Beliau berkata, Ahli Parlimen perlu mengelak daripada mengeluarkan kata-kata keterlaluan, yang boleh dianggap bukan sahaja melanggar ikrar sumpah dan taat setia, tetapi mempersoal kedudukan Yang di-Pertuan Agong dan menolak peruntukan Perlembagaan.

Sepatutnya, anggota Parlimen boleh memahami dengan lebih mendalam kedudukan Yang di-Pertuan Agong dalam sistem pemerintahan Demokrasi Berparlimen dan Raja Berperlembagaan, yang telah diterima pakai dengan baiknya sejak kemerdekaan, katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada upacara mengangkat sumpah bekas Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Maybank, Datuk Seri Abdul Wahid Omar dan Pengerusi Hindraf, P. Waytha Moorthy sebagai Senator hari ini di bangunan Parlimen.

Abdul Wahid, 49, dilantik sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab bagi Unit Perancang Ekonomi (EPU), manakala Waytha Moorthy, 47, dilantik sebagai Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Abu Zahar turut mengingatkan Ahli Parlimen supaya berbahas dengan bijak dan mempraktikkan segala peraturan majlis mesyuarat Dewan Negara dan Dewan Rakyat, agar dapat dilihat sebagai kumpulan yang dihormati dan diyakini rakyat.

"Kebebasan bersuara memang diperuntukkan dalam Perlembagaan tetapi di Malaysia ada had batasannya kerana perkara ini kadang kala boleh mengguris perasaan pelbagai kaum di negara ini.

"Di Malaysia ada Akta Hasutan, walaupun kita bebas berucap tetapi akta ini telah diluluskan dalam dewan ini... juga oleh wakil-wakil rakyat," katanya.

Mesyuarat pertama penggal pertama Parlimen ke-13 akan berlangsung selama 16 hari bermula 24 Jun, selepas Pilihan Raya Umum Ke-13 diadakan pada 5 Mei lepas.

Mengulas lanjut, Abu Zahar berkata, terdapat banyak perkara dalam Perlembagaan yang mesti dihormati dan dijaga oleh Ahli Parlimen seperti Perkara 152 melibatkan Bahasa Kebangsaan.

"Kita tahu, kerajaan sangat prihatin dalam penggunaan Bahasa Inggeris sebagai bahasa perdagangan tetapi kita mesti menghormati dan jangan memperlekeh dan mempersenda Bahasa Kebangsaan kita," katanya.

Beliau juga berkata, Perkara 153 Perlembagaan mengenai kedudukan istimewa orang Melayu dan Bumiputera, tidak sepatutnya dipersoal oleh Ahli Parlimen kerana ia boleh menimbulkan situasi sensitif dan menggugat keamanan negara.

"Perkara ini telah berjalan begitu baik dan jangan sesekali kita mempolitikkannya dan menggugat keharmonian negara ini," katanya. - BERNAMA

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat