{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Keluarga

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Keluarga


Buat duit dalam penjara

Posted: 23 Jun 2013 05:39 AM PDT

Oleh SAHARUDIN MUSTHAFA

Nazaruddin yang dipenjarakan akibat kesalahan rasuah dalam projek pembinaan Wisma Atlet Sukan Sea berjaya mengubah penjara Cipinang yang menempatkannya kepada pejabat operasi perniagaannya.

MANUSIA yang rakus mengejar kekayaan tidak pernah kenal erti putus asa dan sanggup melakukan apa saja untuk memenuhkan kantung mereka. Sekalipun dihumban masuk ke penjara, si tamak tetap tidak akan berhenti daripada mencari jalan untuk menambah kekayaan peribadi.

Lalu, apabila wang menjadi Tuhan mereka maka matlamat menghalalkan cara. Biar atas jerit perih atau kesukaran lain, itu bukan persoalannya.

Inilah kisah yang menjadi bahan perdebatan di Indonesia. Kisah mengenai tuah segelintir manusia yang meraih kekayaan tanpa mengenal perundangan.

Maksud tuah dalam konteks rencana ini merujuk kepada seorang banduan yang mungkin dianggap beruntung kerana semasa di luar tahanan beliau merupakan seorang individu yang masyhur dan berpengaruh.

Kelebihan itu dibawa bersamanya ke dalam sel penjara apabila banduan ini bebas menjalankan perniagaan seperti biasa. Jeriji besi tidak membataskan bekas bendahari Parti Demokrat (parti pimpinan Presiden Susilo Bambang Yudhoyono meneruskan pembinaan empayar perniagaannya.

Seperti bukan berada dalam tahanan, Nazaruddin terus mengurus, mentadbir, mengawal selia dan membuat keputusan bagi organisasi perniagaan yang dikendalikannya. Peliknya, Nazaruddin bukan seperti banduan lain yang menghabiskan masa di dalam penjara dengan menyesali tindak-tanduk yang menghumban mereka ke dalam sel besi itu.

Sebaliknya, lelaki berusia 33 tahun ini memiliki kekebalan dan kelebihan untuk mengekalkan kuasa dan pengaruhnya di sebalik tembok penjara. Bermodalkan aset lama yang dikumpul, dia menggunakan kepakaran dan rangkaian hubungan perniagaan yang sedia ada untuk memburu projek-projek kerajaan dari tirai besi.

Nazaruddin yang dipenjarakan akibat kesalahan rasuah dalam projek pembinaan Wisma Atlet Sukan Sea berjaya mengubah penjara Cipinang yang menempatkannya kepada pejabat operasi perniagaannya.

Di pejabat berkenaan, Nazaruddin bebas mengadakan mesyuarat mingguan dengan bekas kakitangan syarikat Kumpulan Permai yang masih setia dengannya. Laporan khas majalah mingguan, Tempoh baru-baru ini mendedahkan, Nazaruddin mengasaskan lebih daripada 20 buah syarikat dalam tempoh setahun beliau dipenjarakan.

Tentu sekali, ini merupakan satu pencapaian luar biasa bagi seorang banduan seperti Nazaruddin. Kalau dahulu sebelum ditahan pihak berkuasa dan semasa bergelar tokoh korporat, Nazaruddin mengendalikan 37 syarikat di bawah naungan Kumpulan Permai.

Daripada jumlah berkenaan, 20 syarikat diasaskan beliau sendiri sementara selebihnya diadakan secara kerjasama. Reputasi Kumpulan Permai sangat memberangsangkan dengan keuntungan yang dicatat syarikat berkenaan pada tahun 2010 (sebelum Nazaruddin ditahan) mencapai Rupiah 1.4 trilion (RM451 juta).

Justeru, kehebatan mengendalikan perniagaan diteruskan Nazaruddin tanpa mempedulikan statusnya sebagai seorang banduan.

Nazaruddin dilaporkan mengadakan mesyuarat bersama ahli lembaga pengarah syarikat pada setiap hari Sabtu bermula tahun lalu.

Mesyuarat mingguan itu bermula pukul 10 pagi dan berakhir pukul 6 petang di mana Nazaruddin dibenarkan menggunakan bilik rundingan yang terletak di tingkat dua penjara berkenaan. Ironinya, kedudukan bilik rundingan berkenaan terletak betul-betul di sebelah bilik pegawai penjara yang mengawasi banduan-banduan di situ.

Seperti mana sesebuah syarikat atau organisasi perniagaan, mesyuarat mingguan lazimnya akan dihadiri oleh sejumlah ahli lembaga pengarah.

Begitu juga dengan pegawai-pegawai Nazaruddin yang setia dengannya akan berkumpul seramai 10 hingga 15 orang setiap minggu untuk berbincang mengenai perniagaan yang diusahakan.

Mereka (pegawai-pegawai Nazaruddin) akan pulang sebaik berakhir waktu lawatan di penjara," kata sumber kepada majalah berkenaan.

Mahu jadi orang terkaya Indonesia

OBSESI Nazaruddin untuk menjadi orang kaya tidak pernah padam sekalipun beliau kini sudah menjadi banduan. Berdasarkan pelbagai sumber, Nazaruddin pernah menyebut, beliau mahu meninggalkan penjara sebagai orang paling kaya di Indonesia satu hari nanti.

Untuk itu, tidak hairanlah kenapa otak Nazaruddin ligat memikirkan strategi dan mekanisme untuk membina empayar kekayaan sekalipun secara fizikal beliau berada dalam penjara.

Sehingga kini, Nazaruddin dilaporkan sudah memberi arahan kepada pegawai-pegawainya untuk mengasaskan sekurang-kurangnya 25 syarikat dengan setiap syarikat menggajikan seramai antara 10 hingga 25 pekerja.

Lelaki itu juga melantik tiga orang kanannya, Aan Ikhyaudin, Baskoro and Tabah Kurniawan untuk mengendalikan perniagaan-perniagaannya.

Jika kamu melihat potensi yang ada pada seseorang itu lantik mereka sebagai pengarah syarikat," kata seorang sumber lain yang melakonkan semula cara Nazaruddin memberikan arahan.

Keutamaan yang diberikan oleh Nazaruddin terhadap mereka yang boleh ditawarkan sebagai pengarah syarikat ialah bekas kakitangan Kumpulan Permai.

Sebaik dilantik sebagai pengarah syarikat, mereka akan diarahkan membuka syarikat-syarikat lain dan dibenarkan untuk menentukan nama dan lokasi operasi perniagaan yang dipersetujui oleh orang-orang kanan Nazaruddin.

Sebaik kertas kerja untuk mengasaskan sebuah syarikat dipersetujui, pengarah-pengarah tersebut akan mengemukakan bajet yang diperlukan kepada Baskoro dan Tabah yang kemudiannya dipanjangkan kepada Aan.

Setiap hari Sabtu mereka bertemu di penjara untuk membentangkan laporan perkembangan operasi syarikat untuk mendapatkan persetujuan Nazaruddin.

Andai Nazaruddin bersetuju dengan pembentangan laporan itu, beliau akan memberi arahan pada saudaranya, Yusna atau lebih mesra dikenali sebagai Dona yang juga bendahari Kumpulan Permai untuk mengeluarkan sejumlah wang untuk menjalankan perniagaan.

Sebelum ini, sebaik ditahan dan dibawa ke pengadilan, Suruhanjaya Pembanterasan Rasuah (KPK) Indonesia sudah menyita aset Nazaruddin yang bernilai AS$40 juta (RM128 juta).

Aset-aset yang disita termasuk pegangan saham Nazaruddin dalam syarikat penerbangan Garuda Indonesia serta saham dalam sebuah syarikat perladangan di Riau.

Kehebatan Nazaruddin merupakan satu kisah nyata yang mungkin jarang berlaku di mana-mana negara sekalipun. Berdasarkan jalan cerita yang dilalui Nazaruddin, ia jelas sekali membuka mata seluruh khalayak bahawa kuasa yang ada pada wang boleh membuat seseorang itu kelabu mata.

Namun, yang menjadi persoalan dan tanda tanya ialah apakah Nazaruddin berada di atas kuasa undang-undang sehingga pihak berkuasa sendiri tidak mampu melakukan apa-apa? Seharusnya hukuman penjara menjadi pengajaran bagi penjenayah supaya tidak lagi mengulangi kesilapan lalu. Namun, hal yang berbeza berlaku pada Nazaruddin.

Hukuman penjara bukannya menginsafkan beliau, sebaliknya, menjadikan Nazaruddin seorang boss mafia seperti yang dirumuskan majalah Tempo.

Minat lukisan sejak kecil

Posted: 23 Jun 2013 05:39 AM PDT

Oleh RASDAN AHMAD
rasdan_utusan@yahoo.com
Foto NOORADZRENE MOHD NOOR

BERMULA di bangku sekolah lagi, Mass Yusoff atau nama asalnya Mohd. Yusof Ab. Wahid sudah mula meminati bidang seni terutamanya seni lukis.

Beliau yang juga bekas Ketua Unit Grafik Utusan Melayu berkata, minatnya dalam bidang lukisan bermula sejak berusia tujuh tahun lagi.

"Ketika itu ada subjek yang cukup terkenal iaitu perkhabaran. Kebanyakan murid-murid masa itu cukup suka terhadap subjek tersebut termasuklah saya.

"Subjek itu menuntut saya dan murid-murid lain untuk melukis. Lukisan saya ketika itu mendapat pujian dari cikgu. Pujian tersebutlah membuatkan saya lebih semangat dan ingin terus melukis.

"Selepas itu, saya mula mendalami seni lukis dan mula belajar cara melukis dengan pakcik saya. Beliau adalah salah seorang yang terawal menubuhkan Angkatan Penulis Semenanjung iaitu Idris Salam," jelasnya.

Jelas Mass yusoff, melalui pembelajaran bersama pakciknya itulah kemahiran lukisannya semakin baik dan mempunyai nilai tersendiri.

"Ketika itu umur saya belasan tahun. Pakcik saya cukup terkenal dengan sikapnya yang garang. Biasanya dia menegur saya dalam kereta kerana dia tahu saya tidak boleh lari daripadanya.

"Saya ingat lagi, ketika itu dia tanya saya apa maknanya 'perspektif' dan suruh saya fahami apa itu 'perspektif'. Saya cari makna perspektif itu sehingga ke Kuala Lumpur.

"Sejak itu saya mula bergaul dengan orang seni, saya berusaha mencari apa makna sebenar 'perspektif' sehingga saya benar-benar faham secara mendalam apa maksud perkataan tersebut," jelasnya.

KonsepKebanyakan konsep lukisan yang dihasilkan oleh Mass Yusoff lebih kepada mengembalikan nostalgia lamanya.

Beliau yang berasal dari Klang, Selangor ini menceritakan mengenai pengalamannya yang dibesarkan di kampung tersebut.

"Jika diperhatikan memang kebanyakan lukisan saya menjuruskan kepada haiwan belaan seperti ayam, lembu dan kerbau. Ada juga lukisan saya yang memaparkan mengenai kehidupan sungai kerana kampung saya berhampiran sungai.

"Ayah saya adalah salah seorang bertugas dengan laut. Sebab itu lukisan saya banyak juga berkenaan dengan laut.

"Binatang seperti kerbau dan binatang-binatang lain pula adalah binatang peliharaan keluarga saya. Pernah satu ketika kerbau saya dijual, hati saya cukup sayu," ujarnya.

Ketika ini, lebih kurang 1,000 karya lukisan telah dihasilkan dan lebih seratus telah berjaya dijual. Lukisannya pernah dijual pada harga tertinggi, RM15,000 sebelum ini.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat