{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Keluarga

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Keluarga


Elak jadi mangsa

Posted: 24 Jun 2013 11:56 PM PDT

Oleh MARIATUL QATIAH ZAKARIA
maria.zakaria@utusan.com.my

K. Balasupramaniam menunjukkan cara penjenayah menggunakan pisau unntuk mengancam mangsanya.

EKORAN kejadian jenayah terhadap wanita semakin kerap berlaku, golongan tersebut dinasihatkan lebih berhati-hati dan meningkatkan kawalan keselamatan diri pada setiap masa.

Peringatan itu adalah sebahagian daripada usaha membendung perkara yang tidak diingini terus berlaku terutama sekali kepada kaum Hawa.

Begitupun, hari ini dapat dilihat pelbagai pihak tampil menganjurkan pelbagai bengkel dan juga aktiviti yang dilihat sedikit sebanyak berupaya melindungi diri dalam situasi bahaya atau ancaman jenayah.

Sekurang-kurangnya dengan cara ini, dapat mengurangkan sedikit peratusan kejadian jenayah yang melibatkan wanita dan tidak kurang juga golongan ini memperoleh ilmu yang berguna untuk digunakan tatkala berhadapan dengan ancaman bahaya.

Berpeluang mengikuti bengkel keselamatan sehari yang dianjurkan Toyota baru-baru ini, sememangnya satu bengkel yang amat berguna malah ada sesetengah maklumat yang disampaikan tidak pernah terfikir di fikiran mampu dijadikan senjata ataupun helah ketika berada dalam ancaman.

Yang pasti, sesi kedua bersama aktivis keselamatan, K. Balasupramaniam atau lebih dikenali sebagai Bala, para peserta dihujani dengan pelbagai maklumat yang mampu dipraktikan pada bila-bila masa.

Menurut Bala, bengkel keselamatan itu membuka ruang kepada kaum wanita untuk mendapat lebih maklumat mengenai keselamatan diri sama ada ketika berada di dalam rumah mahupun di luar.

Bengkel interaktif tersebut juga adalah satu usaha murni kerana sekurang-kurangnya golongan wanita mampu memperkasakan diri walaupun bengkel yang dianjurkan cuma sehari.

"Sebenarnya suri rumah adalah golongan yang lebih mudah diambil kesempatan berbanding wanita yang bekerja.

"Ini kerana suri rumah tidak banyak terdedah dengan dunia luar dan maklumat yang mereka peroleh juga terhad.

"Berbeza bagi wanita yang bekerjaya, mereka boleh memperoleh pelbagai maklumat di serata tempat.

"Begitu pun mereka (wanita bekerjaya) masih perlu menimba ilmu dalam usaha menjaga keselamatan diri masing-masing," ujarnya ketika ditemui selepas bengkel keselamatan tersebut di Shah Alam, Selangor, baru-baru ini.

Tambah Bala, ilmu yang diberikan bukan sahaja mampu diamalkan peserta, malah mampu menyelamatkan diri mereka ketika berada dalam situasi cemas.

Bengkel keselamatan tersebut dihadiri kira-kira 130 orang wanita yang rata-ratanya adalah pengguna kereta berjenama Toyota.

Sementara itu, menurut Pengurus Bahagian Pemasaran Toyota, Soh E-Ling, bengkel tersebut adalah sebahagian daripada siri bengkel yang dianjurkan pihaknya supaya wanita didedahkan dengan pengetahuan, maklumat penting dan latihan untuk menyelamatkan diri dan orang tersayang.

"Bengkel ini dianjurkan kerana situasi hari ini didapati tidak lagi selamat terutama kepada golongan wanita.

"Sebenarnya untuk pengetahuan bersama, hari ini sama ada kita berada di dalam rumah ataupun di luar ia sebenarnya sama sahaja, tidak selamat.

"Jadi, bengkel sehari ini sebenarnya bukanlah hanya menyalurkan maklumat mengenai keselamatan wanita tetapi ia juga mengandungi keselamatan wanita ketika berada di jalan raya," ujarnya.

Tambah beliau lagi, keselamatan dan kesejahteraan para pelanggan mereka terutama wanita sentiasa menjadi keutamaan Toyota.

Mereka juga berharap kemahiran yang diperoleh sepanjang bengkel berlangsung bermanfaat untuk melindungi kaum wanita daripada bahaya.

Derita dalam senyap

Posted: 24 Jun 2013 11:56 PM PDT

Apabila membangkitkan persoalan mengenai hubungan intim, terdapat banyak permasalahan yang sering kali tidak dilafazkan. Terutamanya oleh golongan lelaki yang menderita dalam senyap.

Mati pucuk atau Erektil disfungsi (ED) adalah antara penyebab kenapa lelaki menjadi rasa rendah diri dan malu untuk bertanya mengenai keadaan diri mereka atau diketahui oleh pasangan mereka.

Antara soalan yang kerap kali dikemukakan atau berlegar-legar dalam pemikiran lelaki berusia antara 21 hingga 65 tahun di negara ini ialah: "Siapakah yang harus saya hubungi jika saya mengesyaki saya menghidap ED?"

Atau: "Bolehkah ED dirawat?" dan 'adakah ED berpunca daripada aras testosteron yang rendah atau libido (nafsu berahi) yang tidak kuat?'

Menurut Pakar Perunding Urologi, Jabatan Surgeri, Fakulti Perubatan Universiti Malaya, Prof. Ong Teng Aik, orang ramai mungkin tidak sedar bahawa tahap kekerasan zakar menjadi petanda terawal yang menunjukkan sama ada seseorang itu menghidap ED atau sebaliknya.

Terdapat empat tahap kekerasan yang boleh digunakan oleh lelaki untuk menentukan sama ada mereka menghidap ED. Ini diukur melalui Gred Markah Kekerasan Ereksi (EHS) antara satu hingga empat.

"Gred satu bererti ED yang teruk, iaitu kekerasan zakar semasa tegang serupa dengan tauhu, gred dua serupa dengan pisang tanpa kulitnya, gred tiga pula adalah pisang yang berkulit dan gred empat pula adalah timun, iaitu kekerasan yang terunggul.

"Merujuk kepada tinjauan kaji selidik Kesihatan Seksual dan Kesejahteraan Secara Keseluruhannya di Asia Pasifik (AP SHOW) yang dijalankan oleh Pfizer pada tahun 2009 mendapati, kepuasan seks dan kepuasan kehidupan bagi lelaki dan wanita berkait rapat dengan kekerasan zakar semasa tegang," katanya.

Kata Teng Aik, Kaji Selidik Seks Unggul 2009 yang dijalankan oleh Pfizer, menunjukkan ramai lelaki dan wanita di Asia bersetuju bahawa kekerasan zakar semasa tegang atau kemampuan mengekalkan ketegangan itu dipilih sebagai unsur paling penting bagi pengalaman seks yang unggul.

Selain itu, 80 peratus lelaki dan wanita menghargai kualiti seks lebih daripada kuantiti seks.

Sementara itu Pengarah Perubatan Pfizer Malaysia, Dr. Vicknesh Welluppillai berkata, pihaknya menggalakkan lelaki dan wanita di negara ini agar mengambil tindakan yang sewajarnya jika mereka menghidap ED atau mengesyaki bahawa pasangan mereka menghidap ED.

Ini kerana, ED mungkin menjadi petanda simptom penyakit lain, seperti diabetes, hipertensi, kolesterol tinggi dan penyakit jantung.

Katanya, berbincang dengan doktor atau pakar tentang masalah ED mungkin adalah langkah pertama ke arah merawat ED dan memperoleh tubuh yang sihat secara keseluruhannya.

"Sikap proaktif semasa mendapatkan rawatan yang betul tidak hanya akan meningkatkan tahap kesejahteraan fizikal dan emosi. Tetapi yang lebih penting, hubungan akan lebih bermakna dan keberahian akan terpelihara," kata Dr. Vicknesh.

Bagi membantu pasangan yang telah berkahwin di negara ini, sejumlah 20,000 risalah mengenai ED kini boleh didapati di 80 farmasi di seluruh negara.

Risalah percuma yang mengandungi jawapan bagi soalan-soalan yang dikemukakan oleh warga Malaysia mengenai masalah mati pucuk itu kini berada di pasaran dalam tiga bahasa, iaitu bahasa Inggeris, bahasa Malaysia dan bahasa Mandarin.

Inisiatif ini dilakukan selepas kempen di bawah naungan Pfizer Malaysia, We Love, Sustaining Passions yang telah berlangsung dari September hingga Disember 2012 lalu.

Kempen itubertujuan menggalakkan pasangan-pasangan di negara ini mendapatkan pengetahuan dan mendidik diri mengenai masalah kesihatan seperti demi merapat dan mengukuh hubungan intim mereka.

Ketika kempen berkenaan dijalankan, orang ramai telah mengemukakan soalan-soalan berkenaan ED melalui kotak pertanyaan yang disediakan di farmasi-farmasi yang turut serta.

Risalah itu juga mengandungi fakta-fakta penting yang diambil daripada dua kaji selidik oleh Pfizer Malaysia tersebut.

Dr. Vicknesh berkata, kedua-dua kaji selidik itu bertujuan memahami tanggapan lelaki dan wanita tentang pengalaman seks yang unggul selain kepentingan dan kesan kekerasan zakar terhadap hubungan dengan pasangan masing-masing dan terhadap kehidupan secara keseluruhannya.

"Pasangan suami isteri di Malaysia masih menghadapi kesukaran berbincang tentang kesihatan seksual mereka dan tidak sanggup mengemukakan masalah ED yang dihadapi kepada pakar kesihatan.

"Oleh itu, kami berganding bahu dengan beberapa buah farmasi untuk menyediakan pelantar 'sulit' kepada orang awam dengan tujuan menggalakkan mereka supaya lebih terbuka dan tidak ragu-ragu bertanya soalan berkenaan ED," katanya.

Dalam pada itu Dr. Vicknesh menambah, inisiatif itu mendapat sambutan hangat.

Pihaknya berharap jawapan-jawapan yang disediakan di dalam risalah itu akan mendorong mereka mendapatkan rawatan daripada saluran yang sepatutnya seperti yang dinasihatkan.

"Risalah ini juga bertujuan mendalami pemahaman orang ramai tentang ED sebagai masalah perubatan, yang mungkin menjadi petanda awal bagi penyakit lain," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat