{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Mahkamah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Mahkamah


Mahkamah Rayuan benarkan Khairy buat pembelaan

Posted: 21 Jun 2013 10:44 AM PDT

PUTRAJAYA 21 Jun - Mahkamah Rayuan hari ini membenarkan Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin (gambar) membuat pembelaan dalam kes saman yang dikemukakan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadapnya bagi menuntut RM100 juta atas dakwaan memfitnah.

Panel tiga hakim diketuai oleh Datuk Seri Mohamed Apandi Ali yang bersidang bersama Datuk Linton Albert dan Datuk Tengku Maimun Tuan Mat memutuskan demikian selepas membenarkan rayuan Ketua Pemuda UMNO itu.

Kuorum berkenaan mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi yang menolak permohonannya untuk mengetepikan perintah yang menghalangnya membuat pembelaan dalam kes tersebut.

Mahkamah kemudian memerintahkan kes saman RM100 juta terhadap Khairy atas dakwaan memfitnah Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu dalam satu ceramah politik di Lembah Pantai, hampir lima tahun lalu, didengar di hadapan seorang hakim lain.

Hakim Mohamed Apandi dalam keputusan itu menyatakan, perintah Mahkamah Tinggi yang menghalang Khairy daripada membuat pembelaan adalah salah di sisi undang-undang.

Khairy diwakili oleh peguam Datuk Seri Dr. Muhammad Shafee Abdullah manakala Datuk Sulaiman Abdullah mewakili Anwar.

Rentetan rayuan itu bermula apabila Hakim Siew Kheng pada 29 Jun tahun lalu mengarahkan Khairy memfailkan beberapa dokumen untuk tujuan perbicaraan.

Khairy turut diingatkan bahawa jika beliau tidak mematuhi arahan berkenaan, mahkamah akan mengeluarkan perintah menghalangnya daripada membuat pembelaan dalam saman tersebut.

Pada 13 Ogos tahun lalu, Hakim Siew Kheng membuat perintah tersebut selepas Khairy dan peguamnya tidak mematuhi arahan supaya memfailkan beberapa dokumen.

Permohonan Khairy untuk mengetepikan perintah itu turut ditolak pada 26 November tahun lalu.

Kes itu belum dibicarakan selepas Mahkamah Rayuan pada 24 Disember tahun lalu membenarkan permohonan Khairy untuk menangguhkan prosiding sementara menunggu keputusan rayuan hari ini.

Dalam pernyataan tuntutannya, Anwar mendakwa, ekoran ceramah itu, defendan telah mengucapkan dan menyebabkan penerbitan satu rakaman klip video dalam beberapa laman web termasuk Malaysiakini.com. yang menerbitkan sebuah artikel bertajuk 'Anwar and kin no threat' yang mengandungi kata-kata fitnah.

Plaintif mendakwa, kata-kata tersebut menyinggung dan merupakan fitnah dengan niat memperkecilkan diri beliau sebagai bekas Menteri Kewangan dan bekas Timbalan Perdana Menteri.

Sehubungan itu, plaintif menuntut ganti rugi RM100 juta, ganti rugi teruk, ganti rugi teladan dan perintah injunksi.

Bayar ganti rugi 'mahram' sangkut

Posted: 21 Jun 2013 10:44 AM PDT

Oleh UMAVATHI RAMAYAH

HASRAT seorang pekerja syarikat soal selidik untuk mengerjakan ibadah umrah beberapa bulan lalu tidak kesampaian apabila 'dipermainkan' oleh sebuah agensi pelancongan yang menawarkan pakej ibadah itu.

Pada 4 Januari lalu, Noorizan Ismail, 40, telah membuat tempahan serta membuat pembayaran sebanyak RM5,640 kepada agensi pelancongan tersebut untuk mengerjakan umrah pada 9 Februari lalu.

Ketika menghadiri kursus pertama lagi, Noorizan telah memaklumkan kepada syarikat tersebut yang dia tidak akan menyertai rombongan itu sekiranya dia ditemani 'mahram sangkut' iaitu bukan mahram sebenarnya.

Ini kerana mengikut syarat baharu, kerajaan Arab Saudi mewajibkan wanita yang berusia 45 tahun ke bawah tidak boleh menunaikan umrah seorang diri sebaliknya perlu ditemani mahram yang sah.

Perkara itu turut ditekankannya ketika dia menghadiri kursus kedua dan kursus perdana yang dianjurkan oleh syarikat tersebut.

Namun agensi berkenaan hanya meminta Noorizan perbanyakkan doa tanpa memberi sebarang jawapan.

Tiba hari untuk jemaah umrah mengambil peralatan umrah termasuk telekung dan sebagainya, wanita itu terkejut apabila namanya ditulis sebagai mahram kepada seorang lelaki tidak dikenali yang pergi bersama ibu dan kakaknya.

Lelaki itu bukanlah mahram wanita berkenaan, malah mereka tidak saling mengenali pun, sebaliknya diatur oleh syarikat pelancongan itu.

Apabila bertanya kepada pihak yang bertanggungjawab, mereka seolah-olah lepas tangan dan memaklumkan akan memperkenalkan kepada mahram itu setibanya di lapangan terbang.

Noorizan bagaimanapun tidak sedap hati sehingga dia membatalkan hasrat untuk mengerjakan ibadat itu sehari sebelum penerbangan.

Dia juga telah menghubungi syarikat itu beberapa kali untuk mendapatkan wangnya kembali tetapi seolah-olah panggilannya itu tidak diendahkan.

Kecewa dengan tindakan agensi pelancongan itu, dia memfailkan aduan kepada Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) di ibu negara dan kes itu didengar di hadapan Presidennya, Datuk Zul Hasnan Najib Baharuddin, baru-baru ini.

Ketika pembelaan, wakil agensi pelancongan itu menyatakan, tindakan Noorizan mengambil keputusan untuk tidak mengikuti rombongan itu pada saat-saat akhir dan meminta wang dikembalikan bukanlah satu tindakan bijak.

Ini kerana wanita itu tidak pernah mengemukakan surat pembatalan secara bertulis sebelum ini.

Setelah mendengar penjelasan kedua-dua pihak, Zul Hasnan Najib mengarahkan agensi pelancongan terbabit membayar RM3,189 kepada wanita berkenaan.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat