{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Politik

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Politik


Samseng jangan campur tangan

Posted: 28 May 2014 12:08 PM PDT

Oleh AIN SAFRE BIDIN
pengarang@utusan.com.my

Ahmad Zahid Hamidi bersalaman dengan masyarakat setempat ketika hadir pada malam mesra bersama pemimpin di Rumah Awam Padang Tembak, Teluk Intan, Perak, malam semalam. - BERNAMA

TELUK INTAN 28 Mei - Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi memberi amaran kepada kumpulan kongsi gelap atau samseng supaya tidak campur tangan mempengaruhi pe-ngundi pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Teluk Intan.

Beliau berkata, pihak berkuasa telah mengesan kegiatan kumpulan dipercayai kongsi gelap itu yang dikatakan mengugut pengundi supaya memilih parti tertentu pada hari pengundian, Sabtu ini.

Selain mengugut kata beliau, pihaknya juga mengesan kumpulan yang memiliki rangkaian di sini, Ipoh dan Pulau Pinang membuat pertaruhan untuk menentukan parti mana yang akan menang PRK Parlimen Teluk Intan.

"Kita sentiasa memantau penglibatan kumpulan kongsi gelap yang secara tidak langsung cuba untuk campur tangan dalam PRK di sini dengan mengugut pengundi supaya memilih pihak tertentu.

"Kami dapat menghidu keha-diran dan pergerakan kumpulan kongsi gelap ini dan saya ingin memberitahu mereka supaya menghentikan kegiatan ini. Biar pengundi di sini yang menentukan nasib kerusi Parlimen Teluk Intan. Pihak berkuasa akan mengambil tindakan tegas jika kumpulan kongsi gelap ini campur tangan," katanya dalam sidang akhbar selepas menyertai malam mesra bersama pemimpin yang dihadiri lebih 7,000 orang di Rumah Awam Padang Tembak di sini malam tadi.

Tambah Ahmad Zahid, kementerian sememangnya memantau ke-giatan kumpulan tersebut sejak hari penamaan calon bagi memastikan tiada pihak yang mengambil ke-sempatan mempengaruhi pengundi dengan kekerasan.

"Berilah peluang kepada kedua-dua calon yang bertanding, kita perlu hormat parti yang bertanding," katanya.

Sementara itu, dalam ceramah-nya, beliau yang juga Naib Presiden UMNO meminta orang Melayu supaya sedar bagaimana nasib mereka jika berada di bawah pentadbiran pembangkang.

Menurutnya, selama dua penggal pembangkang menguasai Parlimen Teluk Intan, tiada pemba-ngunan yang dapat dibawa kerana tiadanya kerjasama dengan kerajaan Pusat.

"Nilaikan apa yang pembangkang buat di Teluk Intan. Sedangkan mendiang wakil rakyat pembangkang yang sebelum ini gagal membawa perubahan di sini, apatah lagi calon mereka kali ini yang muda dan orang luar," ujar beliau.

Siew Keong tekad sambung projek tebatan banjir

Posted: 28 May 2014 12:08 PM PDT

TELUK INTAN 28 Mei - Peristiwa dimarahi penduduk Pasir Bedamar yang terpaksa mengusung dan mengangkat jenazah rakan mereka lebih tinggi akibat banjir kilat memberi tamparan hebat kepada calon Barisan Nasional (BN), Datuk Mah Siew Keong sehingga kini.

Siew Keong memberitahu, kejadian itu berlaku 17 tahun lalu sewaktu beliau menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) kawasan tersebut dan peristiwa itu benar-benar mengubah persepsinya tentang masalah setempat.

Sejak itu, katanya, beliau bertekad untuk melakukan sesuatu bagi membantu menumpaskan "musuh paling besar" penduduk Teluk Intan itu walau dengan apa cara sekalipun.

"Akibat terlalu marah, pada masa itu saya nyaris dipukul mereka. Peristiwa itu sentiasa berlegar-legar dan menghantui pemikiran.

"Ketika itulah saya bertekad memastikan masalah banjir yang sering berlaku di sini dan kebanyakan kawasan di Teluk Intan berjaya di-selesaikan. Tidak kiralah apa cara sekalipun, yang penting tidak lagi berlaku," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Hasil usahanya, jelas Siew Keong, beliau berjaya mendapatkan peruntukan daripada kerajaan untuk membina benteng bagi mengatasi masalah yang sering menghantui penduduk itu.

Beliau memberitahu, Teluk Intan pada satu masa dahulu dikenali sebagai "bandar terapung" berikutan sering dilanda banjir kilat.

Jelas Siew Keong, projek fasa pertama dan kedua program tebatan banjir membabitkan kos sebanyak RM30 juta itu dilakukan semasa beliau menjadi Ahli Parlimen Teluk Intan iaitu pada 1999 hingga 2008.

"Hasil perlaksanaannya, masalah banjir kilat berjaya dikurangkan sebanyak 80 hingga 90 peratus.

"Saya bangga dengannya dan saya rasa penduduk Teluk Intan juga amat menghargai apa yang te-lah saya lakukan itu," katanya.

Bagaimanapun, jelas Siew Ke-ong, projek tebatan banjir yang mempunyai lima fasa membabitkan kos kira-kira RM100 juta itu hanya dapat dilaksanakan separuh jalan berikutan kekalahannya pada pilihan raya umum 2008.

Siew Keong berkata, projek itu harus diteruskan memandangkan benteng lama perlu diperbaiki bagi mengelak kejadian banjir berulang kerana Teluk Intan terletak di antara muara Sungai Perak di utara dan muara Sungai Bernam di selatan serta Selat Melaka di sebelah barat.

"Sekarang ini, apa yang saya lihat banyak benteng yang dibuat dulu itu telah rosak selain perlu ditambah baik.

"Sedih hati saya kerana perancangan itu terpaksa "diberhentikan". Apa yang saya harap ketika ini rakyat Teluk Intan memberi peluang untuk saya meneruskan kerja saya. Mereka tahu, hanya dengan memilih BN perkara itu dapat direalisasikan," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat