Kosmo Online - Pemotoran
Posted by Tanpa Nama
Kosmo Online - Pemotoran |
Posted: Evolusi ikon SUV BritainOleh SHAWKATH AZDE APABILA Land Rover mengajukan soalan apa yang pelanggannya mahu daripada sebuah model Range Rover baharu, jawapan yang diterima adalah: Jangan ubah, hanya jadikannya lebih baik (Dont' change it, just make it better). Maklum balas itu cukup ringkas. Namun ia menjadi ramuan penting dalam penghasilan Range Rover generasi keempat. Range Rover ialah jentera untuk segmen kenderaan utiliti sukan (SUV) premium. Sepanjang tempoh dari 1970 hingga 2012, pengeluar kenderaan 4x4 terkemuka dunia itu berjaya memperkenalkan tiga generasi Range Rover. Generasi pertama yang dikenali sebagai Range Rover Classic ialah model paling lama berada dalam pasaran iaitu hampir 26 tahun. Penggantinya tiba pada tahun 1995, sebelum disusuli dengan generasi ketiga tujuh tahun kemudian. Range Rover 2013 membuat penampilan global di sebuah institusi tarian balet klasik terkenal, The Royal Ballet School yang terletak di Richmond, London, Britain. Berdasarkan laporan tahunan kewangan 2012-2013 Jaguar Land Rover Automotive PLC (Jaguar Land Rover), sebanyak 316,043 unit rangkaian produk Land Rover sudah menemui pemiliknya di 177 buah negara. Statistik itu merangkumi model Defender, Freelander, Discovery, Range Rover Sport, Range Rover, Range Rover Evoque dan Range Rover baharu (2013). Bagi Range Rover 2013, angka jualan bagi tempoh tiga bulan pertama tahun ini sahaja sudah mencecah angka 13,139 unit di pasaran antarabangsa. Untuk makluman, Jaguar Land Rover ialah subsidiari Tata Motors Group dari India. Syarikat itu terlibat dalam proses pembinaan, penghasilan dan jualan rangkaian kenderaan Jaguar serta Land Rover. Range Rover 2013 menetapkan penanda aras baharu dalam industri apabila muncul sebagai SUV pertama di dunia yang memiliki struktur badan monokok aluminium sepenuhnya. Penggunaan material ringan itu berjaya menurunkan berat jentera sebanyak 350 kilogram, jika dibandingkan dengan model generasi ketiga. Dua struktur utama pada Range Rover 2013 mengguna pakai komponen aluminium secara komprehensif. Pertama, panel bahagian luaran badan kenderaan yang menggunakan material dikenali sebagai Anticorodal-600 PX. Struktur kedua pula melibatkan aplikasi material Anticorodal-300 T61 yang diadun pada struktur kawasan sensitif pelanggaran kenderaan termasuk pada tiang B. Anticorodal bermaksud gabungan beberapa siri aluminium dengan logam lain seperti magnesium dan tembaga. SANGGUPKAH anda memandu jentera yang bernilai RM1 juta ini untuk mengharungi cabaran off-road? Kemewahan kontemporari Komponen berteknologi tinggi itu dibekalkan oleh Novelis Inc., sebuah entiti perniagaan yang berkecimpung dalam penghasilan produk aluminium dan aktiviti kitar semula tin aluminium. Sekali pandang, reka bentuk jentera ikon Britain itu memperlihatkan penekanan pada konsep elemen kemewahan kontemporari. Sentuhan rapi para jurutera Land Rover dipaparkan pada setiap sudut jentera itu. Wajah hadapannya kemas dengan set lampu hadapan baharu yang kelihatan seperti lensa kamera. Paparan hadapan diserikan lagi dengan penggunaan lampu DRL (daytime running lights) LED. Gril tiga jalur hadapan baharu memiliki 66 lubang kecil oktagon tidak sekata. Hiasan menarik itu berperanan meningkatkan faktor aerodinamik model berkenaan. Dua varian enjin Selain gril, sudut cermin hadapan Range Rover baharu yang sedikit landai membantu menurunkan kadar pekali seretan pada kadar sepuluh peratus berbanding model sebelumnya. Bahagian belakang mengimbangi konfigurasi hadapan. Set lampu belakang mengekalkan konsep tindihan. Namun, pembaharuan tetap diberikan dengan rekaan lampu brek berbentuk segi empat serta lampu isyarat membelok yang mempunyai tiga baris. Buka sahaja pintu Range Rover 2013, anda boleh melihat sendiri nilai estetika jentera pacuan empat roda itu. Setiap sudut diberi perincian teliti oleh jurutera Land Rover. Perkara pertama dikesan adalah pengurangan jumlah butang kawalan yang terdapat pada bahagian stereng dan konsol tengah. Hampir 50 peratus butang dibuang jika dibandingkan dengan model terdahulu. Konsol tengah dilengkapi skrin sentuh berukuran lapan inci yang memaparkan pelbagai maklumat termasuk sistem navigasi, audio, tetapan pemanduan off-road dan atas jalan raya biasa. Di bahagian belakang stereng, terdapat satu skrin berukuran 12.3 inci yang menunjukkan meter kelajuan, meter RPM dan paparan pelbagai maklumat mengenai konfigurasi sistem pacuan roda semasa Range Rover. Kenderaan itu turut dilengkapi sistem Terrain Response. Teknologi tersebut akan mengubah tetapan kenderaan yang bersesuaian secara automatik berdasarkan kepada corak pemanduan semasa pemandu. TRANSFORMASI pada bahagian papan pemuka dan stereng dalam menjadikan jentera ini kelihatan lebih kemas dan tersusun. Pemandu juga boleh meredah paras air setinggi 900 milimeter dengan Range Rover 2013. Ia merupakan peningkatan ketinggian sebanyak 200mm berbanding model sebelum ini. Rahsianya terletak pada tindakan memindahkan lokasi corong udara ke enjin di kawasan atas roda hadapan. Aspek keselamatan diberi penekanan menerusi pemasangan pelbagai teknologi termaju seperti Kawalan Kestabilan Dinamik (DSC), Kawalan Kestabilan Olengan (RSC), Kawalan Cengkaman Elektronik (ETC), Bantuan Kestabilan Treler (TSA) dan Kawalan Penurunan Bukit (HDC). Tambahan lain membabitkan Kawalan Pelepasan Cerun (GRC), Bantuan Permulaan Bukit (HSA), Kawalan Tork Seretan Enjin (EDC), Sistem Brek Antikunci (ABS), Edaran Daya Brek Elektronik (EBD), Lampu Brek Kecemasan (EBL) dan Kawalan Brek Penyelekohan (CBC). Untuk pasaran tempatan, Land Rover Malaysia Sdn. Bhd. (Land Rover Malaysia) membawa masuk dua pilihan enjin iaitu enjin jenis petrol 5.0 liter dengan pengecas lampau dan enjin diesel 4.4-liter turbo. Kedua-dua varian didatangkan bersama transmisi lapan kelajuan. Pengarah Urusan Land Rover Malaysia, Syed Mudzhar Syed Ali berkata, pihaknya meletakkan sasaran untuk menjual sebanyak 50 unit Range Rover baharu bagi tahun ini. Tempahan diterima sebelum hari pelancaran adalah sebanyak tujuh unit. Maklum balas berkenaan menunjukkan reaksi positif daripada pelanggan tempatan terhadap taruhan terbaru Land Rover Malaysia. Range Rover dengan enjin petrol dijual pada harga RM1,089,888 seunit. Bagi varian diesel pula, harganya adalah RM949,888 sebuah. Harga tersebut adalah di atas jalan dan tidak termasuk insurans. | |
Posted: Imej sporty, karakter famili!Oleh MUHAMMAD MD TAJUDIN SEKALI pandang, profil sisi Civic sebenarnya memang menarik perhatian. HONDA Civic mempunyai legasi yang sangat besar. Model itu mula diperkenalkan pada tahun 1972 dan telah terjual jutaan unit di seluruh dunia. Sewaktu mula dipasarkan di Amerika Syarikat (AS) pada tahun 1970-an, Civic mendapat sambutan hangat kerana pada masa itu negara tersebut mengalami krisis minyak. Di AS, Honda Civic lebih kepada kereta rakyat untuk kegunaan orang ramai sebagai kenderaan harian mereka. Berbeza di tempat kita, Civic diposisikan sebagai jenama pertengahan, sesuai dengan harganya. Berikutan posisi tersebut, Civic telah mencapai status kereta idaman. Mereka yang memilikinya sudah mencapai sesuatu dalam hidup. Oleh kerana legasi dan rekod kualiti yang baik, Civic mempunyai nilai jualan semula yang stabil. Lihat sahaja di ruang iklan kereta terpakai, harga Civic masih lagi melekat pada aras puluhan ribu ringgit. Bukan setakat itu, Civic dipuja oleh pelbagai selera pasaran. Ada yang membeli kerana imejnya yang sporty, eksekutif dan keluarga. Harus tahu, Civic melalui beberapa generasi mempunyai model prestasi yang dikenali sebagai Type-R. Model tersebut diubah suai secara rasmi oleh Honda kerana perlumbaan adalah jiwa syarikat itu. Lebih menarik Honda Malaysia secara rasminya telah membawa masuk Civic Type R dan Malaysia adalah negara jualan rasmi kedua selepas Jepun. Tidak cukup dengan model prestasi, Honda turut memberi perhatian kepada alam sekitar apabila memasarkan Civic Hybrid. Lengkaplah varian Civic untuk pelbagai jenis kehendak pasaran. Honda Civic generasi kesembilan telah dilancarkan di Malaysia pada bulan Julai tahun lalu. Model baharu itu mempunyai sejarah kontroversi yang bertimpa-timpa. Apabila dilancarkan pertama kali di AS, ramai yang mengutuk reka bentuknya tidak radikal model sebelum ini. Kemudian, program CKD terganggu kerana banjir besar di Thailand. Honda sendiri terputus bekalan untuk beberapa model penting sementara menunggu operasi pulih sepenuhnya. Akhirnya Civic berjaya dilancarkan di negara kita, namun ramai pula yang mengkritik reka bentuknya. Sebabnya, reka bentuk Civic baharu lebih konservatif berbanding model generasi kelapan. Tambahan pula, Civic baharu dibangunkan ketika ekonomi dunia meleset. Jangkaan pada waktu itu adalah pasaran mahukan kereta yang ekonomikal. PAPAN pamuka Civic yang kemas. Falsafah evolusi Hakikatnya, jika dibuat kajian mengenai reka bentuk kereta-kereta Honda, syarikat itu banyak menggunakan falsafah evolusi berbanding revolusi. Ramai yang sukakan Civic generasi kelapan kerana model itu menampilkan reka bentuk yang radikal, berbeza sepenuhnya berbanding model terdahulu. Dengan generasi kesembilan, Honda dilihat kembali kepada falsafah utamanya iaitu menggunakan konsep evolusi. Model generasi kelapan telah ditambah baik, permukaan yang kasar dilembutkan. Aspek tidak seimbang dilaraskan dan hasilnya lahirlah sebuah Civic baharu dengan rekaan yang segar, lembut dan beremosi. Saya tahu ramai yang berpendapat model ini tidak jauh bezanya dengan City. Benar, kerana reka bentuk City adalah bahasa rekaan Honda yang terkini. Hakikatnya bahasa rekaan adalah identiti sesebuah jenama. Anda boleh saksikan melalui model-model BMW misalnya. Sama ada 3 series, 5 series masing-masing ada persamaan dan ini dikenali sebagai DNA. Cuma mungkin, Honda memperkenalkan bahasa rekaan baharu melalui model City, model termurahnya dan kemudian diperkenalkan pula pada Civic. Situasi pasti berubah jika Honda memperkenalkan gaya bahasa baharu daripada model paling premium dan kemudian diturunkan ke model bawahnya. Secara peribadi saya tidak mempunyai masalah dengan reka bentuk Civic baharu. Malah lebih menyukainya berbanding model lama. Civic baharu lebih seksi, beremosi dan sporty - satu ciri DNA Honda. Sebenarnya Honda telah menala kereta ini mengikut selera orang kebanyakan dan supaya lebih menjimatkan. Karakter pemanduannya lebih sopan. Ia sesuai untuk orang berkeluarga dan mesra wanita. Pautan sterengnya ringan semasa keluar-masuk parkir dan memberat pada kelajuan tinggi atau semasa mengambil selekoh. Suspensinya pula lembut tetapi tidak beralun-alun, cuma mungkin terasa keras dan sedikit kasar kerana kombinasi tayar 215/45 dengan rim bersaiz 17 inci. Karektor enjin Kuasa enjin pula tidak agresif dan sangat bersahaja. Ditambah pula butang ECON yang menala semula respon pedal minyak, penyaman udara dan sistem lain untuk lebih ekonomikal Pecutan enjinnya dirasakan mendatar dan saya fikir itulah pengorbanan yang harus diterima untuk penggunaan minyak yang ekonomikal. Apa pun karakter enjin i-VTEC tetap menyerlah. Bagi mereka yang mahukan prestasi, alihkan sahaja seleksi gear D ke S untuk merasai karakter enjin yang berbeza dan bertenaga. Untuk penggunaan minyak, secara purata saya memperolehi bacaan 10.4km untuk setiap liter petrol. Teknologi hijau diserlahkan lagi dengan meter bantuan Eco Assist untuk memberitahu corak pemanduan si pemandu. Jika minyak ditekan secara semborono, nyalaan meter berwarna merah dipaparkan dan warna biru pula keluar bila pemanduan sederhana. Untuk mendapatkan nyalaan meter berwarna hijau iaitu tahap paling menjimatkan, pemandu perlu menekan minyak dengan sangat cermat dan lembut. Menariknya, pemanduan tidak semestinya perlahan bahkan saya mendapat warna hijau walaupun pada kelajuan menghampiri 120 km/j. Apa yang penting ialah disiplin pada kaki supaya tidak memerah minyak 'tak ingat dunia!' ENJIN i-VTEC bersesaran 2.0 liter yang menjimatkan. Dari segi dalaman pula, Honda memang pandai memaksimumkan ruang. Nampak dari luar seperti padat, tetapi saiz dalamannya sebenarnya selesa untuk pemandu dan penumpang. Kerusi pemandu dan penumpang yang dibalut kulit terasa empuk dan sesuai untuk perjalanan jauh. Cuma yang saya tidak gemar ialah saiz papan pemukanya yang besar. Selain itu, reka bentuk set pemain cakera padat juga kurang menarik dan seperti tidak sepadan dengan rekaan futuristik papan pemuka. Mungkin itu adalah strategi supaya pelanggan membeli varian Navi dengan pelbagai kemudahan seperti sambungan Bluetooth, kamera undur dan sebagainya. Tetapi semua peralatan itu boleh dikatakan sebagai standard kilang pada masa sekarang terutama pada kereta Korea. Wajar jika Honda dapat menjadikannya sebagai aksesori standard. Dari segi keselamatan pula, Honda Civic 2.0S didatangkan dengan empat beg udara iaitu dua di depan, manakala bakinya di sisi selain daripada ABS dan VSA. Secara kesimpulannya, saya sukakan Honda Civic kerana reka bentuknya yang sporty. Jika ditambah dengan kit Modulo, lebih menyerlah DNA Honda itu. Teknologi penjimatan minyaknya juga canggih dan segala kekurangan yang ada pasti dimaafkan kerana pada penghujung hari apa yang penting ialah poket tidak menipis. Honda Civic 2.0S dipasarkan pada harga hampir RM132,000. Mungkin ada yang merasakannya agak tinggi dan isu itu boleh diatasi dengan menambah pakej spesifikasi standard supaya dilihat lebih nilai untuk wang dan berbaloi berbanding pesaingnya yang lain. Apa pun, Civic tetap menang kerana jenama Honda yang kuat dan rekod nilai jualan semula Civic yang stabil. | |
Posted: Penjelajah urbanOleh SHAWKATH AZDE FZ150i menawarkan kadar penggunaan petrol yang boleh dikategorikan sebagai jimat. PENGENALAN Yamaha FZ150i pada tahun 2008 menandakan bahawa Hong Leong Yamaha Motor Sdn. Bhd. (HLYM) kembali bersaing dalam segmen motosikal 150cc tempatan. Sebelum itu, HLYM ada mengambil bahagian dalam kategori itu menerusi model Yamaha TZM. Namun, produksinya ditamatkan pada tahun 2000. Ini bermakna hampir lapan tahun HLYM tiada produk pengganti untuk segmen berkenaan. Yamaha FZ150i merupakan jentera pertama HLYM dalam kelas tersendiri yang dilengkapi teknologi sistem suntikan bahan api pada enjin empat lejang baharu. HLYM kemudiannya memberi nafas baharu pada model naked itu menerusi dua pengenalan varian naik taraf, masing-masing pada tahun 2010 dan 2012. Varian 2010 dipasang lampu utama bersama skema warna baharu. Bagi varian 2012 pula, transformasi membabitkan aspek kosmetik dan penghadang angin pada bahagian atas meter motosikal. Mudah dicapai Baru-baru ini, saya berpeluang menunggang Yamaha FZ150i dengan kerjasama HLYM. Saya diberi tempoh selama seminggu untuk menguji FZ150i. Sebaik sahaja kunci motosikal dimasukkan dan dipusingkan mengikut arah jam, lampu utama hadapan memantulkan cahaya. Begitu juga dengan lampu membrek belakang. Anda perlu menunggu beberapa saat supaya lampu Engine Check pada meter RPM padam. Ada dua cara untuk menghidupkan enjin, pertama menggunakan butang penghidup elektrik. Anda juga boleh gunakan cara penendang kaki. Saya mendapati pemijak kaki kanan perlu dinaikkan terlebih dulu sebelum mulakan tendangan. Jika tidak, penendang kaki akan berlaga dengan pemijak kaki. Klac tangan perlu ditarik sebelum memasukkan gear. FZ150i dilengkapi kotak gear lima kelajuan. Susun atur semua butang kawalan pada hendal didapati mudah dicapai oleh ibu jari. Untuk memberi isyarat memintas kenderaan di hadapan, gunakan sahaja jari telunjuk kiri untuk menarik tuil Pass. Lampu utama akan memantulkan cahaya tinggi rendah. Posisi kedudukan badan atas jentera itu dikategorikan sebagai memuaskan. Pelana hitam memberi keselesaan pada punggung dan pinggang sepanjang tunggangan. Aspek kestabilan FZ150i boleh diberi pujian. Sistem penyerap hentak tunggal belakang dengan padanan fork hadapan menyerap kesan hentakan dengan baik. Itu atas jalan kering. Apa yang saya kurang digemari ialah prestasi cengkaman tayar ketika berada atas jalan raya basah atau licin. Ia mudah membuang jika tidak berhati-hati.
Pancaran lampu utama ketika tunggangan malam cukup bagus. Ia jelas dan tidak pecah-pecah. Pencahayaan lampu isyarat membelok dan lampu brek juga terang. Satu tangki petrol penuh membolehkan saya mencapai jarak tunggangan sejauh 335 kilometer (km) sebelum jarum minyak berada di zon merah E (kosong). Kelajuan tunggangan dikekalkan antara 80km sejam (km/j) hingga 130km/j. Haba enjin jelas terasa pada bahagian betis kaki ketika saya memberhentikan motosikal biarpun memakai seluar jeans. Seingat saya, kelajuan tunggangan dikekalkan antara 110km/j hingga 130km/j sejauh 52km. Ia kembali sejuk dengan khidmat satu unit kipas yang dipasang di belakang radiator. Kipas itu dihidupkan secara automatik sejurus mengesan tahap kepanasan enjin FZ150i. Jika suhu kembali normal atau pada paras bersesuaian, kipas akan berhenti sendiri. Jika anda berminat mendapatkan model ini, harga asasnya ialah RM8,188 sebuah. Itu tidak termasuk insurans, cukai jalan dan lain-lain caj. Jaminan pula adalah selama satu tahun atau jarak perbatuan 10,000km (mana-mana tiba dahulu). Berhubung aktiviti Yamaha FZ150i Jamboree yang sepatutnya diadakan pada 4 hingga 5 Mei ini, ia telah dibatalkan. HLYM terpaksa berbuat demikian bagi membolehkan para pemilik Yamaha FZ150i untuk menunaikan tanggungjawab membuang undi. Yuran pendaftaran yang dibuat akan dipulangkan secepat mungkin kepada mereka yang mendaftar. Anda diminta menghubungi mana-mana cawangan HLYM untuk maklumat pemulangan. |
You are subscribed to email updates from Kosmo Online - Pemotoran To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |