{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Berita Harian: Dunia

Posted by Tanpa Nama

Berita Harian: Dunia


Surat beracun dipintas

Posted: 31 May 2013 02:45 PM PDT

Washington: Pihak berkuasa keselamatan memintas sepucuk surat ugutan mengandungi kimia beracun, yang ditujukan kepada Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama.

Surat yang sama mengandungi bahan kimia beracun itu sebelum ini dihantar kepada Datuk Bandar New York, Michael Bloomberg, kata Perkhidmatan Rahsia, kelmarin.

Surat kepada Bloomberg dan kumpulan kawalan senjatanya dipercayai mengandungi racun ricin, yang boleh membawa maut dan mengandungi mesej mengenai kawalan senjata api, kata polis New York, Rabu lalu.

Seorang pegawai Perkhidmatan Rahsia berkata, surat itu dihantar ke Rumah Putih adalah sama, namun tidak memberi ulasan lanjut.

Unit tapisan di Rumah Putih menyerahkan surat itu kepada anggota Pasukan Tugas Khas Bersama Keganasan FBI, kata pegawai Perkhidmatan Rahsia yang enggan dikenali.

Henti penyebaran surat

Pihak berkuasa berjaya mengesan dan menghentikan beberapa surat mengandungi ricin sejak beberapa minggu lalu.
Bulan lalu, seorang lelaki dari Tupelo, Mississippi didakwa kerana menghantar surat bercampur ricin kepada Obama dan dua pegawai awam lain.

Everett Dutschke ditahan atas tuduhan menghasilkan dan memiliki ricin serta cuba menggunakannya sebagai senjata, menurut Jabatan Kehakiman.

Pihak berkuasa juga memintas sepucuk surat dihantar kepada Senator Mississippi, Roger Wicker. Ujian awal menunjukkan ia juga mengandungi ricin.

Dalam perkembangan lain, pihak berkuasa persekutuan minggu lalu menahan seorang lelaki dari Washington, Matthew Ryan Buquet, yang disyaki menghantar sepucuk surat mengandungi ricin kepada hakim daerah di Spokane.

Buquet, 37, didakwa atas tuduhan menghantar komunikasi ugutan.

Kelmarin, pejabat FBI Seattle berkata dalam satu kenyataan bahawa sepucuk surat sama mengandungi risin dihantar dari Spokane kepada Obama dan bertarikh 13 Mei lalu.

Surat yang dihantar Buquet kepada hakim di Washington ada cop pada tarikh yang sama.
REUTERS

Cara hukuman mati diubah

Posted: 31 May 2013 02:42 PM PDT

Tehran: Iran membuat keputusan kelmarin untuk membenarkan individu curang dan berzina tidak direjam sampai mati sebaliknya mengizinkan hakim mengeluarkan arahan supaya cara berbeza dilaksanakan.

Ia berikutan kajian semula yang dilakukan terhadap cara hukuman dilakukan selepas mendapat bantahan kuat masyarakat antarabangsa.

Rejam sampai mati membabitkan hukuman membaling batu ke arah pesalah yang ditanam sebahagian badannya.

Pendekatan cetus bantahan

Pendekatan itu mencetuskan bantahan kuat pertubuhan hak asasi manusia, badan antarabangsa dan negara Barat yang mendesak Tehran menghapuskannya.

Awal minggu ini satu artikel kanun jenayah baru Iran menyatakan, jika ada kemungkinan tidak melaksanakan rejam itu, hakim yang membuat keputusan mungkin mengenakan tindakan dalam bentuk lain sementara menunggu kelulusan akhir oleh ketua kehakiman.

Artikel itu tidak menjelaskan apa yang dimaksudkan dengan kemungkinan hukuman rejam tidak wujud.
Di Iran, hukuman mati biasanya dilaksanakan dengan menggantung pesalah.
Di bawah tafsiran undang-undang syariah Iran yang berkuat kuasa sejak revolusi 1979, berzina dihukum dengan merejam pesalah.

Wanita ditanam sehingga bahu namun lelaki hanya sehingga paras pinggang. Mereka terlepas hukuman jika berupaya melepaskan diri.

Kesalahan membunuh, merogol, melakukan rompakan bersenjata, menyeludup dadah adalah antara yang membawa kepada hukuman mati di Iran.

Negara Teluk itu antara negara yang paling banyak melaksanakan hukuman mati setiap tahun selain China, Arab Saudi dan Amerika Syarikat.

Sekurang-kurangnya 150 orang mungkin direjam di Iran sejak 1980-an, kata Jawatankuasa Antarabangsa menentang Hukuman Mati dan Rejam pada 2010.

Menurut media tempatan, ahli parlimen mengeluarkan hukuman rejam daripada rang undang-undang yang diguna pakai namun Majlis Syura terdiri daripada ulama dan hakim, yang perlu meluluskan semua perundangan sebelum dikuatkuasakan, sudah membuat pindaan.

Kritikan dunia ke atas Iran sampai ke kemuncaknya pada 2011 apabila seorang wanita yang sudah kahwin, Sakieneh Mohammadi Ashtiani, dilaporkan akan direjam kerana ada hubungan dengan dua lelaki.

AFP

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat