{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Sukan

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Sukan


Sepak mula 8.45 malam

Posted:

Sepak mula 8.45 malam

Sepak mula 8.45 malam

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

FUAD (kanan) bersama Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Stadium Malaysia, Ahmad Helmi Harun (tengah) dan ahli jawatankuasa FAM, Datuk S.Sivasundaram ketika memeriksa keadaan padang dan pencahayaan lampu limpah di Stadium Nasional, Bukit Jalil malam tadi.


PERLAWANAN semula separuh akhir kedua Piala FA antara Pahang dengan Johor Darul Takzim (Johor DT) di Stadium Nasional Bukit Jalil esok akan bermula pada pukul 8.45 malam.

Keputusan tersebut dibuat selepas Jawatankuasa Pengelola Pertandingan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) mendapati lampu limpah di stadium berkenaan telah menepati piawaian yang ditetapkan untuk membolehkan perlawanan tersebut diadakan pada waktu malam.

Sebelum ini, FAM memutuskan perlawanan tersebut diadakan pada pukul 4.15 petang di stadium yang sama.

Perkara tersebut disahkan Penolong Setiausaha Agung FAM, Datuk Ahmad Fuad Daud selepas mengadakan pemeriksaan ke atas pencahayaan lampu di stadium tersebut malam tadi.

Fuad menjelaskan, FAM yakin perlawanan itu kelak akan berjalan dengan lancar dan pihak stadium juga memberi jaminan untuk memperbaiki beberapa kerosakan teknikal pada lampu di stadium berkenaan hari ini.

"Pencahayaan lampu di stadium berkenaan melebihi 1000 lux dan ini menepati piawaian untuk mengadakan perlawanan pada sebelah malam.

"Ada satu lampu yang rosak di bahagian penjuru sebelah kiri grandstand tetapi pihak stadium telah memberikan jaminan untuk memperbaikinya dengan kadar segera esok (hari ini).

"Mereka telah menjalani ujian terhadap lampu itu sejak pukul 12 tengah hari sehingga sekarang (pukul 9 malam) dan tiada berlaku sebarang kerosakan.

Kosmo! sebelum ini melaporkan, FAM telah memutuskan untuk mengadakan perlawanan semula itu esok selepas aksi yang sepatutnya berlangsung di Stadium Darul Makmur, Kuantan Selasa ditunda ekoran limpahan penonton yang memasuki stadium dengan kapasiti 40,000 penonton itu.

Begitupun, FAM mengubah keputusan tersebut selepas Pahang dan Johor DT meluahkan hasrat untuk mengadakan perlawanan berkenaan pada sebelah malam.

Dalam perkembangan lain, Fuad turut mengesahkan bahawa tiket separuh akhir kedua di Stadium Darul Makmur tidak boleh ditebus dengan wang tunai.

"Ikut peraturan, kalau belum main dan ditangguhkan pada separuh masa ataupun sebelum 15 minit untuk separuh masa kedua, ia boleh tebus balik.

"Maksudnya, dia (penyokong) pegang keratan tiket itu dan boleh menggunakannya untuk menyaksikan perlawanan lain.

"Mungkin yang menjadi masalah itu adalah mereka bermain di sini (Stadium Bukit Jalil). Kalau di Kuantan, saya tidak fikir ia akan menjadi satu masalah.

"Tiket yang dikeluarkan oleh Persatuan Bola Sepak Negeri Pahang (PBNP) berharga RM12 dan di sini bernilai RM15. Tiket itu hanya ditebus dengan tiket baharu (bukan wang tunai)," katanya.

Isu agihan tiket dipertikaikan

Posted:

Isu agihan tiket dipertikaikan

Isu agihan tiket dipertikaikan

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my


KECEWA...Kira-kira 100 penyokong Pahang menyerbu ke pejabat Persatuan Bola Sepak Negeri Pahang (PBNP) di Kuantan semalam bagi menebus tiket dengan wang selepas perlawanan di Stadium Darul Makmur dibatalkan Selasa lalu.


DRAMA perlawanan separuh akhir kedua Piala FA 2013 di antara Pahang dengan Johor Darul Takzim (Johor DT) yang ditangguhkan Selasa lalu, kini memasuki episod baharu.

Skrip baharu membabitkan isu pengagihan tiket apabila Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) mengagihkan 60,000 tiket kepada Persatuan Bola Sepak Negeri Pahang (PBNP) yang akan bertindak selaku tuan rumah perlawanan semula itu di Stadium Nasional Bukit Jalil, esok.

FAM menerusi Penolong Setiausaha Agungnya, Datuk Ahmad Fuad Daud mengesahkan bahawa pihaknya akan menyediakan 80,000 tiket untuk perlawanan semula itu dan baki 20,000 lagi akan dijual di kaunter tiket Stadium Nasional Bukit Jalil.

Ketetapan yang telah dibuat oleh FAM itu mengakibatkan rasa tidak puas hati Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ) yang telah memohon peruntukan 40,000 tiket untuk perlawanan semula itu esok.

Permintaan PBNJ itu tidak mendapat respons sewajarnya daripada FAM kerana mereka berpendapat, PBNP diberi keutamaan selaku tuan rumah aksi separuh akhir kedua ini.

PBNJ dalam kenyataannya semalam menjelaskan, perlawanan semula ini yang diadakan di stadium berkecuali seharusnya menjadi tanggungjawab penuh FAM.

FAM perlu berlaku adil kepada kedua-dua pasukan, tetapi sebaliknya berlaku apabila kelebihan (agihan tiket) diberikan kepada Pahang.

Begitupun, Naib Presiden PBNP, Datuk Akbar V. V Abu menegaskan bahawa PBNP telah diberi keutamaan penjualan tiket untuk perlawanan semula itu.

Menurutnya, FAM telah mengumumkan PBNP bakal memperoleh agihan tiket sebanyak 60,000 keping memandangkan Pahang diberikan hak selaku tuan rumah pada perlawanan tersebut.

FAM yang mengadakan mesyuarat pengelolaan perlawanan separuh akhir Piala FA di antara Pahang dengan Johor DT itu semalam, turut mengumumkan sebanyak 20,000 lagi tiket akan dijual di Stadium Bukit Jalil pada hari perlawanan.

Setiausaha Kehormat PBNJ, Mohd. Fahmy Yahya pula memberitahu, pihaknya telah mengemukakan permohonan rasmi untuk diberi peruntukan sebanyak 40,000 tiket daripada tuan rumah perlawanan tersebut.

Begitupun, Akhbar mendedahkan PBNP tetap memberi keutamaan kepada penyokong-penyokong Tok Gajah terlebih dahulu.

"Selepas FAM memperuntukkan 80,000 tiket disediakan untuk perlawanan tersebut, kami telah diperuntukkan sebanyak 60,000 tiket.

"Saya difahamkan dalam mesyuarat FAM tadi (semalam), PBNJ ada memohon peruntukan tiket kepada mereka dan perkara ini akan kita putuskan kemudian dengan pihak PBNJ," katanya selepas sidang akhbar di Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.

Dalam perkembangan lain, Akhbar menegaskan beliau yakin peminat-peminat Pahang akan menjaga tingkah laku pada aksi menentang Harimau Selatan itu nanti.

"Saya yakin mereka akan menjaga tingkah laku kerana kita tidak pernah mencetuskan masalah di mana-mana tempat (stadium) yang kita pergi," katanya.

Aksi separuh akhir kedua Piala FA ini terpaksa diadakan semula selepas insiden limpahan penonton di Stadium Darul Makmur, Kuantan Selasa lalu.

Lebih 50,000 penonton membanjiri stadium berkenaan yang hanya mampu menampung 40,000 penonton sahaja.

Atas faktor keselamatan perlawanan tersebut terpaksa dibatalkan dan diadakan semula di Stadium Nasional Bukit Jalil esok.

Harimau Muda dirundung duka

Posted:

Harimau Muda dirundung duka

Harimau Muda dirundung duka

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my

HASRAT Harimau Muda mengekalkan momentum kemenangan dilihat tidak kesampaian apabila tewas tipis 0-1 kepada kelab Republik Czech, Sparta Praha di Prague kelmarin.

Biarpun berjaya melakar kemenangan sulung 2-1 terhadap satu lagi kelab Republik Czech, Slavia Praha minggu lalu, skuad kendalian Ong Kim Swee akhirnya terpaksa akur dengan kehebatan Sparta yang turut diperkuatkan dengan pemain simpanan skuad utama kelab itu.

"Perlawanan seimbang apabila terdapat pergerakan positif serta mencipta peluang namun tanpa jaringan, ia akan menentukan antara kemenangan atau kekalahan.

"Tindakan penyudah yang dipersia-siakan menyebabkan kami tewas dengan gol tunggal pasukan lawan pada awal permainan.

"Tiada lagi jalan mudah selain memperbaiki segala kelemahan dengan usaha yang lebih gigih tanpa berputus asa," kata Kim Swee menerusi Twitter peribadinya semalam.

Untuk rekod, ia merupakan kekalahan ketujuh skuad muda negara sepanjang berguru di Eropah selepas mengharungi 10 aksi persahabatan di sana setakat ini.

Selain tumpas 0-3 dan 0-4 kepada dua kelab Hungary, Kaposvari FC dan FGSZ Siofok, mereka juga tewas sebanyak dua kali dalam dua pertemuan dengan kelab Slovakia, MSK Zilina (1-4 dan 2-3) serta dibelasah 1-7 oleh skuad Bawah 21 Tahun (B-21) Georgia.

Selain itu, mereka juga tumpas 0-2 kepada kelab Divisyen Satu Slovakia, Nitra FC baru-baru ini.

Taring Harimau Muda juga tampak tumpul apabila sekadar melakar keputusan seri 1-1 dengan skuad B-19 Slovakia serta terikat tanpa jaringan ketika berdepan skuad B-19 Norway pada aksi persahabtan mereka sebelum ini.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat