{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Infiniti

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Infiniti


Spotify penstriman muzik percuma

Posted:

Spotify penstriman muzik percuma

Spotify penstriman muzik percuma

Oleh ADLAN JAAFAR
adlan.jaafar@kosmo.com.my

MELETAKKAN hasil karya-karya band Kyoto Protocol dalam sebuah perkhidmatan penstriman muzik, Spotify membuka peluang kepada muzik mereka didengari sama ada peminat dari dalam negara atau antarabangsa.

"Kami mahu peminat tempatan yang tidak berkemampuan membeli cakera padat, dapat mendengar muzik kami secara percuma melalui Spotify Free," kata salah seorang ahli kumpulan Kyoto Protocol, Ahmad Fuad Alhabshi.

Akui Ahmad Fuad, pasaran tradisional sememangnya boleh mendapat margin keuntungan yang tinggi, tetapi ia juga datang dengan harga yang mahal.

Kos pengedaran dan bayaran yang dikenakan oleh rekod label kerap dipersalahkan, malah pasaran tradisional tidak mesra dengan artis-artis kecil yang mahu membina nama.

Spotify membolehkan nama-nama kecil dalam bidang seni suara menempa nama dalam industri muzik dengan cara tersendiri.

Ia memberikan lebih banyak cara yang secara terus daripada penyanyi kepada peminat untuk mengakses muzik tanpa melalui orang tengah.

Selain itu, perkhidmatan muzik tersebut dapat menjadi medium untuk pendengar luar negara mendengar muzik tempatan.

Ia turut memudahkan muzik dikongsi dalam talian internet melalui laman sosial Facebook yang mempunyai pemilik akaun berdaftar kira-kira 1.1 bilion dan Twitter.

Jika Spotify berjaya menarik perhatian penduduk Malaysia dengan muat turun di telefon mahupun komputer riba yang tinggi, ia bakal menjadi satu lagi sumber pendapatan baharu bagi kumpulan muzik seperti Kyoto Protocol.

"Setakat ini, sambutan yang diterima agak baik. Populariti bar meningkat secara signifikan sejak Spotify dibuka di Malaysia.

"Itu menunjukkan kami mempunyai peminat di Malaysia dan mereka melawat Spotify untuk mendengar muzik kami," katanya lagi.

Buat masa sekarang, Kyoto Protocol mempunyai lima buah lagu dalam Spotify yang kesemuanya daripada album debut, An Album.

Sementara itu, mereka sedang menunggu single terbaharu, KL I Love You mendapat pengesahan untuk berada dalam penstriman muzik, Spotify.

Terdapat dua cara untuk memasarkan lagu dalam Spotify iaitu melalui syarikat label muzik seperti EMI dan Sony bagi penyanyi yang mempunyai kontrak dengan syarikat rakaman.


LAGU-LAGU menerusi Spotify boleh didengar secara terus dengan hanya menstrim menggunakan telefon pintar atau tablet.


Bagi penyanyi indie yang tidak terikat dengan syarikat rakaman boleh berurusan dengan senarai label aggregator oleh Spotify.

Penstriman muzik

Spotify merupakan perkhidmatan penstriman muzik komersial dengan pengurusan hak cipta digital. Ia mengandungi lebih 20 juta buah lagu dan matlamatnya adalah supaya semua orang dapat mendengar muzik dengan mudah.

Spotify boleh diakses dengan menggunakan beberapa versi iaitu pada komputer riba atau peribadi, tablet mahupun telefon pintar.

Ia merupakan sebuah platform muzik dalam talian yang membolehkan para pencinta muzik mendengar lagu secara percuma atau pada harga rendah dan dalam masa yang sama mendapat kualiti audio terbaik.

Spotify bukanlah seperti laman muat turun fail seperti 4Shared, Torrent atau Vaze, tetapi lagu-lagu boleh didengar secara terus dengan perlu distrim sahaja.

Ia seakan-akan laman video, YouTube, cuma Spotify dikhususkan untuk muzik dan boleh digunakan secara luar talian (offline) bergantung kepada jenis akaun.

"Kami mahu semua muzik di dunia ini boleh diakses dengan mudah tanpa mengira peranti. Jika peti sejuk boleh dengar muzik, kami mahu Spotify di situ," seloroh Ketua Pasaran Baharu Spotify (Rantau APEC), Sriram Krishnan, 29, ketika ditemui di Le Meridian, Kuala Lumpur.

Walaupun Spotify merupakan medium untuk mendengar lagu generasi terkini, namun ia masih lagi menepati selera pendengar muzik yang suka mengadun banyak lagu dalam satu fail.


SRIRAM mengakui pengguna boleh memuat turun lagu dengan mudah dan murah menerusi Spotify.


Ia dikenali sebagai Mixtape, terma tersebut muncul ketika zaman pita kaset dahulu sekitar tahun 80-an. Pendengar pasti merakam lagu kegemaran yang didengar dalam radio pada sebuah pita kosong.

Konsep yang sama turut diguna pakai dalam Spotify apabila pendengar boleh menarik lagu-lagu yang diminati dalam fail peribadi, Playlist supaya mudah untuk melakukan pencarian pada kemudian hari.

Seiring dengan perkembangan laman sosial, Spotify juga boleh dikongsi bersama dengan senarai rakan Facebook atau melakukan kemas kini Twitter.

Akaun Spotify

Barangkali mencari lagu kegemaran dalam sebuah pusat data yang mengandungi berpuluh-puluh juta buah lagu sesuatu yang sukar.

Dengan Spotify, ia mengandungi label pencarian yang mudah dengan menaip kata kunci. Pencarian juga boleh dibuat berdasarkan genre, artis, album atau negara.

Jika itu pun tidak dapat membantu, pendengar boleh menjadi pengikut artis-artis kegemaran, maka segala lagu baharu yang masuk boleh dikemas kini.

Kemas kini di Facebook juga dibuat jika pendengar mendengar lagu di Spotify, rakan-rakan lain boleh mendengar secara terus dengan menekan butang di Facebook sahaja.

Dalam Spotify juga mempunyai fungsi Radio yang membolehkan senarai lagu dipilih dan disusun secara rawak untuk didengar, manakala untuk pengguna premium, boleh melangkau lagu yang tidak diminati.

Spotify boleh didaftar dengan mudah melalui akaun Facebook, terdapat dua jenis akaun iaitu percuma dan premium.

Akaun percuma boleh didapati dalam versi komputer riba dengan muzik distrim secara dalam talian berserta iklan antara tiga hingga empat minit setiap jam selain panel iklan pada aplikasi Spotify.

Bagi premium pula, iklan akan diketepikan dan boleh menikmati muzik secara luar talian. Bagi penstriman menggunakan aplikasi mobil, hanya akaun premium boleh digunakan. Spotify premium berharga RM14.90 sebulan.

Setakat ini, sebanyak 24 juta pengguna berdaftar di seluruh dunia, manakala 6 juta daripadanya merupakan pengguna berdaftar Spotify premium.

Bukan setakat iklan dapat diketepikan dengan melanggan akaun Spotify premium, tetapi kualiti muzik juga dipertingkatkan.

Bagi Spotify percuma, sebuah lagu mempunyai saiz lebih kurang 160 kilobait per saat iaitu lebih baik berbanding lagu muat turun percuma atau cetak rompak sekitar 80 hingga 90 kilobait per saat.

Bagi Spotify premium pula, kualiti lagu yang didengari mencapai 320 kilobait per saat.

"Saiz tersebut menyamai lagu yang didengari dalam cakera padat original sekali gus penghayatan terhadap muzik seperti bunyi perkusi jelas kedengaran," ulasnya.

Tidak perlu risau jika pendengar melakukan kemas kini dalam Playlist pada versi komputer, ia boleh diselaraskan dan diseragam serentak pada semua peranti.

Gabungan muzik, internet dan mobil telah menyebabkan dunia menjadi semakin global serta mudah diakses pasti merisaukan ibu bapa kerana banyak lagu di luar negara mempunyai lirik yang agak melampau.

"Anda hanya perlu menggunakan simbol Explicit untuk mengawal fail Spotify itu," katanya.

Puting beliung terburuk

Posted:

Puting beliung terburuk

Puting beliung terburuk


KERJA-KERJA mencari mangsa akan dihentikan setelah pihak penyelamat yakin tiada mayat yang tertimbus di bawah runtuhan bangunan.


BANDAR Oklahoma yang terletak di Amerika Syarikat (AS) dikenali sebagai lembah puting beliung kerana sering diserang bencana berkenaan.

Seorang pakar meteorologi AS, Harold Brook berkata, bencana itu berlaku disebabkan pertembungan angin panas dan kelembapan udara.

Sehubungan itu, ia menyebabkan beberapa kawasan di tengah Oklahoma kerap dilanda puting beliung yang kuat.

Terbaharu, ia berlaku di Moore, Bandar Oklahoma sehingga menyebabkan 91 orang terkorban termasuk 20 kanak-kanak.

Kejadian yang berlaku pada 20 Mei lalu itu telah meranapkan banyak rumah, dua buah sekolah dan sebuah hospital malah menyebabkan 50,000 penduduk kehilangan tempat tinggal.

Menyelamatkan anak

Seorang ibu, LaTisha Garcia, 28, berkata, dia segera menuju ke sekolah anaknya apabila televisyen menyiarkan berita mengenai bencana itu melanda sekolah anaknya.

Garcia berkata, ketika itu, dia hanya memikirkan cara-cara untuk menyelamatkan anaknya, Jazmin Rodriguez yang berusia lapan tahun.

"Walaupun, saya terpaksa memandu sejauh 48 kilometer, ianya berbaloi kerana saya dapat membantu menyelamatkannya," katanya.

Berbicara lanjut mengenai pengalamannya itu, sebaik tiba di kawasan sekolah, dia mendapati pasukan keselamatan sedang giat menjalankan operasi menyelamatkan murid-murid yang terperangkap di bawah runtuhan bangunan sekolah.

JUMLAH rumah yang musnah masih belum diketahui.


Justeru, dia memohon kepada pasukan keselamatan untuk turut serta menjalankan operasi itu.

"Mereka setuju dan setiap murid yang berjaya dibawa naik diserahkan kepada saya. Secara kebetulan, salah seorang mangsa merupakan anak saya.

"Pada mulanya, saya tidak dapat mengecam anak saya, mujurlah saya teringat baju yang dipakainya hari itu," katanya sambil memberitahu ramai rakan anaknya mati dalam bencana tersebut.

Rodriguez berkata, dia menyangka akan mati apabila terdengar bunyi runtuhan yang kuat kerana ketika itu dia berada di bawah sisa runtuhan.

"Saya pengsan dan apabila bangun, banyak batu dan pasir di atas badan saya selain jeritan meminta tolong serta orang mengerang kesakitan," katanya sambil memberitahu tidak lama selepas itu dia mendapat bantuan daripada pasukan keselamatan.

Paling buruk

Bandar Moore kini dipenuhi runtuhan dan serpihan binaan manakala papan tanda diterbangkan angin, rumah musnah serta kenderaan tunggang terbalik.


PASUKAN bomba sukar mencari lokasi bencara ekoran banyak papan tanda telah musnah.


Bencana berkenaan dianggap paling buruk di AS sejak puting beliung melanda Joplin, Missouri yang telah membunuh 161 orang kira-kira dua tahun lalu.

Dalam pada itu, Perkhidmatan Cuaca Kebangsaan AS memberitahu, tenaga puting beliung tersebut 600 kali lebih kuat berbanding bom atom.

Puting beliung selebar dua kilometer dan bergerak sejauh 27 kilometer selama 40 minit itu bertiup selaju 320 kilometer sejam (kmj) hingga 337 kmj.

Sementara itu, Presiden AS, Barack Obama mengisytiharkan kawasan di sekitar Oklahoma sebagai kawasan bencana besar.

Ketua Pasukan Bomba Moore, Gary Bird berkata, operasi yang dijalankan hampir 24 jam itu akan dihentikan selepas pihaknya yakin tiada lagi mayat atau mangsa yang terselamat tertimbus di bawah runtuhan rumah atau bangunan.

Pada masa sama, beliau mengakui pihaknya mengalami kesukaran untuk tiba ke lokasi bencana disebabkan kesemua papan tanda arah diterbangkan dalam kejadian puting beliung itu.

Siri terbaharu Heart of The Swarm

Posted:

Siri terbaharu Heart of The Swarm

Siri terbaharu Heart of The Swarm

Oleh MOHAMMAD RADZI ZOHRI
radzi.zohri@gmail.com

PEMAIN yang pernah menghabiskan permainan Star Craft II: Wings of Liberty pasti tidak melepaskan peluang untuk bermain siri kedua dalam trilogi Star Craft II iaitu Heart of The Swarm (HOTS).

Segelintir pemain berpendapat, pembikin francais Star Craft; Blizzard sengaja memecahkan Star Craft II kepada tiga bahagian walhal ia boleh disatukan.

Begitupun, siri kedua francais ini tidak mengecewakan. Ia dikeluarkan pada Mac lalu untuk platform komputer peribadi.

Keperluan paling penting untuk bermain HOTS ialah akaun Battle.net iaitu portal yang merupakan permainan secara dalam talian milik Blizzard.

Pertempuran dalam talian

Jika bertempur dalam talian, pemain memerlukan akaun Battle.net, di mana semua permainan terbitan Blizzard juga menggunakan portal yang sama.

Pemain boleh berhadapan dengan individu lain dan memilih untuk mengawal mana-mana bangsa seperti Terran, Zerg atau Protos.

Bagi HOTS pula, setiap bangsa memiliki unit baharu, di mana Protos memiliki unit baharu yang paling banyak.

Secara kasarnya, HOTS hanyalah satu daripada pelbagai jenis permainan genre RTG yang terdapat di pasaran.

Apa yang membezakannya ialah legasi yang dibawanya. Francais Star Craft memiliki dasar peminat yang sangat kuat dan tegar.

Corak permainannya sama seperti siri sebelum ini dalam Wings of Liberty, dengan penambahan beberapa unit baharu.

Star Craft lazimnya, digunakan untuk bertempur dalam LAN Party atau dalam lawatan. Bagi pemain yang mengikuti jalan ceritanya, nantikan kemunculan bahagian ketiga iaitu Legacy of the Void.


WALAUPUN dipecahkan kepada tiga bahagian HOTS tetap tidak mengecewakan.


Queen of Blades

Kali ini, pemain akan memainkan watak Queen of Blades iaitu Sarah Kerrigan. Rentetan peristiwa sebelum ini, Sarah telah pulih daripada menjadi permaisuri makhluk Zerg.

Ekoran daripada kejadian-kejadian dalam permainan itu, Sarah memilih untuk kembali kepada The Swarm untuk menghancurkan musuh ketatnya daripada kaum Terran, iaitu Arcturus Mengsk.

Cara Permainan

HOTS adalah permainan genre RTS atau Real Time Strategy. Seperti genrenya, ia memerlukan kemahiran pemain dalam merancang serangan dan mengumpul bahan mentah untuk menyelesaikan sesuatu misi.

Namun, ia bergantung senario yang dimainkan kerana strategi yang digunakan adalah berbeza.

Dalam mod permainan kempen, tahap AI komputer boleh dicatu tetapi dalam permainan mod secara dalam talian, kemahiran pemain benar-benar diuji.

The Swarm

Pemain akan mengawal bala tentera makhluk asing Zerg, dalam gerombolan yang banyak.

Zerg merupakan makhluk yang unik kerana boleh mengadaptasi diri mereka dengan persekitaran untuk kelangsungan hidup malah Zerg juga boleh mengubah suai diri mereka untuk menambahkan kebolehan mereka.

Unit hero

Selain dari mengawal The Swarm, pemain juga boleh mengawal beberapa unit hero. Selain Sarah sendiri, terdapat hero unit lain seperti Dehaka dan Alexei Stukov.

Terdapat juga beberapa misi di mana pemain diperlukan untuk mengawal bangsa lain iaitu Terran untuk memajukan jalan cerita dalam mod permainan kempen.

Leviathan

Di antara misi, pemain akan menghabiskan masa di Leviathan, pesawat Sarah Kerrigan.

Di sini, pemain boleh mengumpul maklumat dengan berbual dengan pembantu Sarah, menaik taraf kebolehan Sarah dan yang paling penting, anda perlu ke Evolution Pit.

Terdapat tujuh misi sampingan untuk mengubah suai DNA Zerg tertentu untuk menjadikan mereka lebih berkuasa.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat