{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Berita Harian: Mutakhir

Posted by Tanpa Nama

Berita Harian: Mutakhir


Kementerian Kerja Raya usaha dapatkan pembiayaan untuk bangunkan prasarana Sarawak

Posted: 31 May 2013 02:24 AM PDT

KUALA LUMPUR: Kementerian Kerja Raya akan berusaha mendapatkan pembiayaan daripada kerajaan pusat untuk membangunkan prasarana Sarawak terutamanya hubungan pengangkutan darat di kawasan muka bumi berbukit di Belaga dan Kapit.

Menterinya, Datuk Fadillah Yusof berkata, bajet itu, yang mungkin daripada Rancangan Malaysia ke-11, akan digunakan untuk menyambungkan bahagian ini kepada pusat utama seperti Bintulu dan mengurangkan kebergantungan masyarakat di sana terhadap pengangkutan air.

Fadillah berkata, kos pembangunan jalan raya untuk bahagian ini akan mencecah sehingga RM300 juta atau lebih.

Pada masa ini, kedua-dua kawasan itu dihubungkan oleh jalan yang tidak disenggarakan dan digunakan oleh lori balak.

"Kawasan Kapit dan Belaga merupakan salah satu kawasan yang paling mencabar oleh kerana bentuk muka buminya yang berbukit dan mempunyai sungai yang besar.
"Sekarang, kawasan Kanowit, yang tidak jauh daripada Kapit, sudah pun dihubungkan dengan Sibu," katanya kepada Bernama dalam satu wawancara hari ini.

Beliau berkata Kementerian Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah dan Angkatan Tentera Malaysia, di bawah program "Jiwa Murni", sudah bekerjasama untuk membangunkan kawasan Belaga dan Sungai Asap.
"Pada masa ini, jalan yang menghubungkan dua kawasan itu adalah jalan-jalan balak yang tidak diselenggarakan dengan baik," katanya.

Apabila semua perancangan dilaksanakan, beliau berkata, jaringan jalan raya sepanjang Belaga ke Sibu akan menjadi realiti.

Dalam pembentangan Belanjawan 2013, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kawasan luar bandar akan terus dibangunkan untuk mengurangkan jurang perbezaan kawasan bandar dan luar bandar, di mana sebanyak RM4.5 bilion sudah diperuntukkan ke arah pelbagai projek pembangunan prasarana luar bandar.

Beberapa projek termasuk memberikan RM1.2 bilion untuk membangunkan jalan luar bandar 441 kilometer dan projek jalan menghubungkan kampung, RM1.6 bilion untuk projek prasarana utiliti luar bandar yang melibatkan bekalan air dan tenaga elektrik dan RM100 juta untuk membekalkan 40,000 tangki air untuk pengumpulan air hujan, terutamanya di pedalaman Sabah dan Sarawak. - BERNAMA

Polis Melaka teliti rekod kesihatan remaja perempuan ditemui mati

Posted: 31 May 2013 02:11 AM PDT

MELAKA: Polis akan meneliti rekod kesihatan remaja perempuan yang mayatnya ditemui di tempat pembuangan sampah di Kampung Solok Gaung, Ayer Molek kelmarin.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (Operasi dan Risikan) Melaka Superintendan P. R. Gunarajan berkata, ini kerana siasatan awal mendapati mangsa mengalami sesak nafas sebelum meninggal dunia.

"Soal siasat ke atas suspek lelaki berusia 17 tahun yang ditahan susulan penemuan mayat mangsa, mendapati mereka ke lokasi kejadian dengan menaiki motosikal kira-kira 9 malam sebelum mangsa mengalami sesak nafas.

"Suspek cuba melakukan bantuan pernafasan namun gagal, dan dia yang panik dengan keadaan itu bertindak meninggalkan mangsa di situ," katanya pada sidang media, di sini hari ini.

Menurutnya hasil bedah siasat ke atas mayat remaja itu juga gagal mengenal pasti punca kematian kerana keadaan mayat yang mula mereput.

Dalam kejadian 7 malam kelmarin, mayat Aimi Hamizah Mohamad, 14, ditemui sekumpulan remaja kampung itu yang dalam perjalanan pulang selepas bermain bola sepak di padang berhampiran lokasi kejadian.

Pelajar tingkatan dua Sekolah Menengah Ayer Molek itu dilapor hilang selepas gagal pulang ke rumahnya di Taman Desa Molek, di sini Isnin lepas, setelah keluar untuk ke kelas mengaji al-Quran kira-kira jam 7.40 malam.
Mayat anak perempuan tunggal daripada tiga beradik itu ditemui lengkap berpakaian dalam keadaan terlentang di atas sekeping papan lapis di tapak pembuangan sampah tersebut, empat kilometer dari rumahnya.

Susulan penemuan mayat itu, polis menahan seorang remaja lelaki di sebuah rumah di taman perumahan yang sama dengan mangsa.

Mengulas lanjut, Gunarajan berkata remaja lelaki itu yang belajar di sekolah yang sama dengan mangsa mengaku telah lama berkenalan dengan mangsa serta sering berbalas mesej menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS).

Katanya, soal siasat ke atas remaja itu turut mendapati suspek membawa lari beg mangsa yang mengandungi dua buah buku dan telefon bimbit, yang kemudian ditinggalkan di sebuah surau berhampiran lokasi mayat.

Remaja itu direman tujuh hari bermula hari ini bagi membantu siasatan kes mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh, katanya. - BERNAMA

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat