{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Harian Metro: Setempat

Posted by Tanpa Nama

Harian Metro: Setempat


Boleh bergaduh kerana ketiadaan air

Posted: 29 May 2013 11:55 AM PDT

Puchong: "Masalah ketiadaan air ini amat merunsingkan malah ada ketikanya penduduk bergaduh sesama sendiri akibat tertekan dengan kehidupan seharian mereka yang tidak terurus serta memenatkan selepas bekalan sering terputus," kata penduduk Pangsapuri Ruvena Villa, Noriah Said, 40.

Berikutan itu, lebih 4,000 penghuni pangsapuri berkenaan mahu Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS) menyegerakan tindakan menukar meter paip pukal yang digunakan sekarang kepada meter individu.


Menurutnya, apabila menggunakan meter individu masalah tunggakan air hanya tertanggung atas penyewa atau pemilik rumah dan tidak membebankan keseluruhan penduduk seperti mana yang berlaku sekarang.

"Kami amat berharap Badan Pengurusan Bersama (JMB) pangsapuri ini mengemukakan segera permohonan menukar meter individu ini kepada SYABAS atau terus berdepan dengan masalah pemotongan bekalan air.


"Ketiadaan bekalan air bersih ini sudah tiga minggu berlarutan di sini sehinggakan penduduk terpaksa beratur panjang menadah air daripada pili bomba selepas waktu bekerja," katanya.


Penduduk R. Subramaniam, 36, berkata masalah bekalan air yang dihadapi penduduk berkenaan berpunca daripada tunggakan bil pangsapuri yang melebihi RM720,000 sehingga SYABAS bertindak menghentikan bekalan air.

Foto

PENDUDUK terpaksa menggunakan bekalan air daripada pili bomba berikutan pemotong air yang dilakukan SYABAS.

"Pihak JMB mendakwa meter rosak dan terdapat kebocoran paip di bawah tanah sehingga menyebabkan bil meningkat tinggi. Terus terang, keseluruhan penduduk di sini tidak mampu menjelaskan bil yang tertunggak lebih RM720,000 itu kepada SYABAS.


"Kami sudah mengemukakan masalah ini kepada Biro Pengaduan Awam Selangor di Shah Alam April lalu. Namun kesal dengan tindakan JMB yang dari awal tidak cuba menyelesaikan setidak-tidaknya membaiki paip bocor yang berlaku sehingga ke hari ini," katanya.

Dalam mesyuarat yang diadakan bersama JMB memutuskan setiap penghuni rumah perlu membayar bil tambahan RM25 untuk bil yang melebihi RM6 sebulan.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/30

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat