{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Politik

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Politik


Ramai ahli DAP tidak terima notis

Posted: 30 May 2013 11:40 AM PDT

Oleh TERMIZI CHE ANUAR
pengarang@utusan.com.my

Abdul Rahman Othman

KUALA LUMPUR 30 Mei - Hasil siasatan Pendaftar Pertubuhan Malaysia (ROS) mendapati ramai ahli DAP yang layak menghadiri Kongres Kebangsaan Ke-16 parti itu tahun lalu, tidak menerima notis panggilan.

Ketua Pengarahnya, Datuk Abdul Rahman Othman berkata, perkara itu didedahkan sendiri oleh ahli-ahli DAP terbabit.

Disebabkan tidak menerima notis panggilan menghadiri kongres tersebut katanya, ramai dalam kalangan mereka yang layak mengundi pada pemilihan Jawatankuasa Kerja Pusat (CEC) parti diadakan pada tahun itu gagal berbuat demikian.

"Ahli DAP yang layak tidak menerima notis itu telah dinafikan hak untuk mengundi dalam pemilihan CEC tersebut.

"ROS juga akan terus menyiasat isu-isu lain yang dikemukakan pengadu dan mengkaji semua dokumen berkaitan sebelum membuat keputusan berdasarkan Akta Pertubuhan 1966," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Isu pemilihan CEC DAP tahun lalu, menimbulkan keraguan kerana didakwa wujud penyelewengan selepas parti itu dikatakan gagal memberi notis kepada 753 delegasi yang merupakan ahli sah untuk mengundi dalam pemilihan tersebut.

Keputusan pemilihan itu yang diadakan pada 15 Disember tahun lalu menyaksikan tiada seorang pun calon Melayu terpilih. Tetapi selepas 19 hari berlalu, DAP tiba-tiba mengumumkan berlaku kesilapan teknikal dalam penjumlahan undi dan mengisytiharkan Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, Zairil Khir Johari sebagai ahli CEC.

Insiden itu membawa kepada peletakan jawatan Pengarah Pilihan Raya DAP, Pooi Weng Keong selain beberapa ahli parti membuat aduan kepada ROS berikutan bimbang terdapat unsur-unsur manipulasi dalam keputusan tersebut.

Ekoran itu, ROS menjalankan siasatan selain membuat ketetapan tidak memberi pengiktirafan kepada pemegang-pemegang jawatan yang dibentuk oleh CEC pada 15 Disember 2012 melalui notis yang dikeluarkan pada 17 April lalu.

Anwar bermain dengan api - Tunku Aziz

Posted: 30 May 2013 11:40 AM PDT

KUALA LUMPUR 30 Mei - Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim bermain dengan api apabila terus melakukan provokasi mengajak rakyat turun berdemonstrasi di jalanan.

Bekas Naib Pengerusi DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim berkata, Anwar pasti sedar bahawa penduduk negara ini terdiri daripada rakyat pelbagai kaum dan sudah tentu keadaan sukar dikawal jika berlaku huru hara.

Beliau berkata, Anwar juga perlu sedar apa yang cuba dilakukannya itu boleh memberi kesan negatif kepada kehidupan jutaan rakyat Malaysia.

"Bagi saya Anwar sebenarnya melakukan penghinaan kepada majoriti suara rakyat Malaysia. Nampaknya beliau tetap mahu melakukan demonstrasi sehingga tujuan jahatnya itu tercapai.

"Bagaimanapun, saya tetap mendesak Anwar menghentikan segera tindakan yang menimbulkan kacau bilau di negara ini," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Beliau mengulas rancangan Anwar untuk meneruskan siri perhimpunan Blackout 505 meskipun mendapat tentangan pelbagai pihak yang cintakan keamanan.

Menyentuh isu sama, Tunku Abdul Aziz berkata, Anwar sedang memainkan peranan untuk melakukan pemberontakan politik melalui demonstrasi jalanan.

"Anwar sebenarnya sedang bermain dengan api. Sebab itu saya juga ingin ucapkan tahniah kepada Pas dan DAP yang mengambil keputusan berani dengan tidak menyokong politik jalanan Anwar.

"Kepada majoriti rakyat kita harus menghormati keputusan yang telah dibuat dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 dengan tidak menyertai sebarang perhimpunan yang dianjurkan oleh Anwar. Kepada Anwar, saya minta jika beliau tidak mahu menghormati diri sendiri, sila hormati suara majoriti rakyat," katanya.

Dalam pada itu, Tunku Abdul Aziz mahu ancaman Red Bean Army disekat segera kerana tugas mereka siang dan malam hanya menabur fitnah.

Sehubungan itu, beliau menggesa kerajaan mengambil tindakan segera terhadap kumpulan itu sebelum menjadi semakin parah.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat