{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Johor

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Johor


Kes denggi naik di Johor Bahru

Posted: 29 May 2013 11:15 AM PDT

Oleh AZIZI MAJID
pengarang@utusan.com.my

JOHOR BAHRU 29 Mei - Majlis Bandaraya Johor Bahru (MBJB) menubuhkan Bilik Gerakan Denggi yang beroperasi setiap hari bermula 23 Mei lalu susulan peningkatan kes wabak berkenaan di bawah pentadbiran pihak berkuasa tempatan berkenaan.

Datuk Bandar, Burhan Amin berkata, bilik gerakan itu yang dibuka di bangunan MBJB berfungsi mengatur logistik, tenaga kerja, laporan operasi dan pemantauan kes setiap hari.

Tambahnya, pemantauan itu berikutan sejak 1 Januari hingga 25 Mei lalu, sebanyak 433 kes demam denggi dan 12 kes demam denggi berdarah dilaporkan dengan lima kematian.

"Dalam memerangi wabak denggi dari berleluasa, MBJB turut mempertingkat tinjauan membabitkan pemeriksaan terhadap sebanyak 10,618 premis manakala 82 kawasan telah disembur dengan racun jentik-jentik.

"MBJB turut menjalankan semburan kabus membabitkan sebanyak 30,527 premis di sekitar bandar raya ini," katanya dalam Mesyuarat Penuh Bulanan MBJB di sini semalam.

Sehubungan itu, beliau menggesa semua warga bandar raya ini meningkatkan tahap kebersihan kawasan kediaman dan premis perniagaan masing-masing.

Inap desa Kg. Parit Puteri Menangis

Posted: 29 May 2013 11:15 AM PDT

Oleh MUHAMMAD ZIKRI
pengarang@utusan.com.my

PENDUDUK menunjukkan pintu gerbang seperti Menara Berkembar Petronas mengalu-alukan pelawat ke Kampung Parit Puteri Menangis di Pontian, baru-baru ini.

PONTIAN 29 Mei - Bermula dengan 10 buah rumah pada 2000, kini Inap Desa Kampung Parit Puteri Menangis, Ayer Baloi di sini bersedia menjadi tuan rumah yang mesra kepada pelawat dari dalam dan luar negeri dengan tambahan enam buah rumah dalam segmen agropelancongan di kampung ini.

Menurut Pengerusinya, Sujak Hussin, 53, pihaknya mempunyai sebanyak 16 buah rumah yang terlibat secara aktif bagi sama-sama menjadikan aktiviti tersebut sebagai kegiatan ekonomi penduduk tempatan melalui pelbagai produk makanan, kebudayaan, pertanian, industri kecil dan sederhana (IKS), ternakan dan sukan.

Menurut beliau, semuanya ditawarkan dengan pakej serendah RM170 semalam bermula pukul 12 tengah hari sehingga keesokannya termasuk makan minum sebanyak empat kali serta lawatan ke produk pelancongan.

"Kami bersedia menawarkan suasana kelainan kepada pelawat seperti memotong buah nenas, memetik buah kelapa sawit, memberi makan kambing, menggoreng makanan ringan serta aktiviti kebudayaan seperti tarian zapin, permainan congkak, silat mahupun berhibur dengan lagu-lagu karaoke tahun-tahun 60-an dan 70-an.

"Dengan kemudahan prasarana yang baik dan berdekatan dengan Lebuhraya Utara Selatan di laluan masuk Tol Sedenak dan Simpang Renggam, menjadikan kampung ini destinasi percutian sempurna. Malah, sebanyak empat orang penduduk telah membuat lawatan kerja ke Jepun bagi menimba pengalaman dalam bidang tersebut," katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Bagi Pengerusi IKS kampung tersebut, Masnah Rahmat, 47, beliau bersama pengusaha industri hiliran di kampung itu sentiasa bersedia menerima tetamu yang datang bermalam di inap desan berkenaan dan melihat sendiri penghasilan produk kaum ibu seperti kuih siput, pelbagai jenis kerepek dan kuih tradisional seperti baulu dan bangkit.

Menurutnya, kaum ibu turut sama memajukan ekonomi keluarga dalam bidang IKS ketika kaum bapa memerah keringat di kebun kelapa sawit dan nenas seiring usaha memacu ekonomi kampung selari saranan transformasi luar bandar (RTC) oleh kerajaan.

"Saya gembira kerana Kampung Parit Puteri Menangis telah mengorak ke satu arah yang tepat sesuai dengan saranan kerajaan agar penduduk desa juga melibatkan diri dalam bidang pelancongan berasaskan pertanian," katanya.

Bagi pekebun nanas, Ngadiman Tasno, 66, dia juga bersedia menawarkan kepada pelancong yang ingin mencari pengalaman memotong buah nanas.

Katanya, pelbagai jenis tanaman nanas diusahakan di kebunnya seperti nanas jenis Morris, N36, Gandol, Josephine dan Sarawak yang juga menjadi sebahagian daripada produk Inap Desa Kampung Parit Puteri Menangis.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat