{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Harian Metro: Arena

Posted by Tanpa Nama

Harian Metro: Arena


'Biar main stadium kosong'

Posted: 29 May 2013 11:21 AM PDT

Johor Bahru: Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ) mencadangkan agar perlawanan separuh akhir kedua Piala FA membabitkan Johor Darul Takzim dan Pahang di Stadium Bukit Jalil, Sabtu ini dilangsungkan di stadium yang kosong bagi mengelak insiden kekecohan di Stadium Darul Makmur, Selasa lalu, berulang.

Presiden PBNJ, Tunku Ismail Sultan Ibrahim bertitah lebih elok jika tiada penyokong menyaksikan perlawanan itu bagi menjamin keselamatan kedua-dua penyokong sama ada di pihak Johor DT mahupun Pahang memandangkan kekecohan yang berlaku di Kuantan, baru-baru masih belum reda.


"Saya tidak bantah beraksi di padang berkecuali tapi apa yang saya harapkan biarlah aksi Johor DT-Pahang dilangsungkan tanpa kehadiran penyokong kerana keadaan masih panas selepas insiden di Stadium Darul Makmur, Selasa lalu. "Keselamatan penyokong menjadi kepentingan buat saya tidak kira sama ada penyokong itu dari Johor DT atau Pahang. Mungkin tiada insiden berlaku ketika mereka berada di dalam stadium tetapi bagaimana keselamatan mereka selepas perlawanan. Apakah jaminan pihak polis atau Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) di luar stadium.

"Saya tidak cabar mana-mana pihak tapi pandangan ini datang dari rasa keprihatinan saya terhadap keselamatan penyokong. Kita tidak mahu apa yang terjadi di Stadium Darul Makmur berulang malah bola sepak lebih kepada menyatukan rakyat dan bukannya memecah belah antara satu sama lain," katanya pada sidang media di Istana Bukit Pelangi, di sini, semalam.


Tunku Ismail juga menegaskan perlawanan membabitkan Johor DT-Pahang yang akan diadakan di sebelah petang tidak menimbulkan sebarang masalah namun berharap pihak FAM menerima cadangan supaya tiada penyokong hadir menyaksikan perlawanan itu.


Katanya, PBNJ akan menghantar surat rasmi kepada FAM bagi mencadangkan perlawanan itu diadakan tanpa kehadiran kedua-dua penyokong bagi memastikan kelancaran perlawanan itu tanpa diganggu gugat segelintir penyokong yang boleh mencemarkan bola sepak negara.

Foto

Tunku Ismail Sultan Ibrahim

"Apa yang saya ingin tekankan biarlah perlawanan itu nanti diadakan tanpa gangguan kerana saya sedih melihat penyokong Johor DT terpaksa berada di stadium sehingga lewat jam 2 pagi kerana tidak dapat keluar dari Stadium Darul Makmur dan saya bertindak untuk mengarahkan pihak polis mengawal keadaan sehingga semua penyokong Johor DT pulang dengan selamat," kata Tunku Ismail.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/30

UiTM Perlis selesa

Posted: 29 May 2013 11:13 AM PDT

Kuala Lumpur: UiTM Perlis kini boleh menarik nafas lega apabila selesa mendahului Divisyen Satu Kejohanan Bolasepak Institusi Pengajian Tinggi (Liga IPT) dengan kelebihan empat mata ke atas pencabar terdekat yang juga skuad 'abang', UiTM Shah Alam selepas mencatat dua kemenangan dalam tempoh empat hari.

Universiti Malaya (UM) pula melengkapkan tiga pasukan teratas selepas mengecewa skuad 'bermasalah', Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) 2-1 untuk meraih 18 mata selepas 10 perlawanan.


Dengan baki empat perlawanan, skuad dari Arau itu yang dibimbing bekas pemain Piala Malaysia Perlis dan Kedah, Manja Man kini berada di landasan tepat untuk muncul juara baru selepas didominasi UiTM Shah Alam tiga musim berturut-turut.

"Lega sikit tapi saya harap pemain dapat kekalkan momentum," kata Manja. "Kami sudah melepasi ujian getir pertama apabila menewaskan UKM minggu lalu dan Sabtu ini menentang UM pula. Harap-harap pemain mampu mengulangi persembahan sama untuk mengukuhkan kedudukan di tangga teratas." Jika UiTM Perlis mampu mengatasi UM, juara MASUM 2012 dan Antara Universiti Asia Pasifik itu, hala tuju sebenar milik siapa kejuaraan musim ini akan lebih terserlah. Kejohanan ini berakhir pada 6 Julai sebelum Piala FA dan Piala Menteri Pengajian Tinggi berlangsung pada September.


Pengendali UiTM Shah Alam Wan Mustafa Wan Ismail pula lebih tenang ketika berdepan situasi yang dianggap kian rumit buat penyandang juara itu.


"Perebutan takhta liga kian menarik. Ia baik untuk bolasepak IPT," kata Wan Mustafa, mengambil alih tugas Azman Eusoff yang kini mengendalikan skuad UiTM dalam saingan Liga Perdana anjuran Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM).

Begitupun Wan Mustafa percaya empat aksi terakhir menjadi penentu selain menganggap peluang mempertahan gelaran buat kali keempat tetap ada dengan syarat pemain bangkit meneruskan kecemerlangan dibina dua pengendali sebelum ini, Omar Ali serta Azman.


Sementara itu, pengendali UKM Sulaiman Hussin yang menyatakan perlawanan tertangguh memberi kesan buruk kepada pemainnya tampak menjadi kenyataan.

"Sudah saya katakan, penangguhan beberapa perlawanan bukan kelebihan tapi memberi kesan buruk kepada pemain," kata Sulaiman. "Saya harap dua kekalahan dalam masa seminggu memberi pengajaran dan pemain harus memberi tumpuan kepada perlawanan seterusnya."

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/30

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat