{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Mahkamah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Mahkamah


Mahkamah tolak permohonan pelakon ketepikan writ saman bapa

Posted: 30 May 2013 06:57 PM PDT

KUALA LUMPUR 31 Mei - Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menolak permohonan pelakon Wan Nor Azlin untuk mengenepikan writ saman difailkan oleh bapanya bagi mendapatkan perintah pengosongan sebuah rumah di Taman Sri Keramat yang merupakan harta sepancarian dengan arwah ibunya.

Keputusan itu dibuat oleh Hakim Rosilah Yop di kamar beliau dengan kehadiran peguam Nur Aini Atiqah Abdul Aziz mewakili Wan Nur Azlin dan peguam Razilah Rashid bagi pihak bapanya, Wan Mohd. Husain.

Pada 5 Februari lalu, Wan Mohd. Husain telah memfailkan saman terhadap Wan Nor Azlin dengan mendakwa anaknya itu menghalangnya menjual hartanah dan enggan keluar daripada rumah tersebut.- UTUSAN

Hukuman kekal, Khir fail notis rayuan

Posted: 30 May 2013 11:40 AM PDT

Oleh NORLIZAH ABAS
pengarang@utusan.com.my

Mohamad Khir Toyo bersama isteri, Zahrah Kechik ketika hadir di Mahkamah Rayuan, Putrajaya, semalam. - UTUSAN/ZAKI AMIRUDDIN

PUTRAJAYA 30 Mei - Bekas Menteri Besar Selangor, Dr. Mohamad Khir Toyo akan memfailkan notis rayuan terhadap keputusan Mahkamah Rayuan hari ini yang mengekalkan hukuman penjara setahun atas kesalahan mendapatkan untuk beliau dan isteri, dua lot tanah dan sebuah banglo bernilai jutaan ringgit.

Datuk Seri Dr. Muhammad Shafee Abdullah yang mengetuai barisan peguam bela yang mewakilinya memberitahu mahkamah, notis rayuan akan difailkan selewat-lewatnya pukul 12 tengah hari esok.

Pihak pembelaan memfailkan notis rayuan kerana tidak berpuas hati dengan keputusan panel tiga hakim diketuai oleh Datuk Seri Abu Samah Nordin yang bersidang bersama Datuk Azahar Mohamed dan Datuk Aziah Ali menolak rayuan Mohamad Khir terhadap sabitan dan hukuman.

Kuorum berkenaan turut mengekalkan perintah Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 23 Disember dua tahun lalu yang mengarahkan perayu dilucutkan hak ke atas hartanah yang dimiliki itu dan akan diserahkan kepada kerajaan.

Mahkamah bagaimanapun membenarkan permohonan perayu agar pelaksanaan hukuman ditangguhkan sementara menunggu rayuan akhir di Mahkamah Persekutuan. Pihak pendakwaan membantah penangguhan tersebut.

Mohamad Khir, 47, merayu keputusan Mahkamah Tinggi mensabitkannya terhadap tuduhan mendapatkan untuk beliau dan isteri, Zaharah Kechik, 47, hartanah bernilai RM6.5 juta dengan harga RM3.5 juta.

Hakim Azahar ketika membacakan keputusan berhubung sabitan menyatakan, hakim bicara Datuk Wira Mohtarudin Baki (kini Hakim Mahkamah Rayuan) betul ketika mendapati perayu bersalah terhadap tuduhan tersebut.

Hakim Abu Samah sewaktu menyampaikan keputusan berhubung hukuman berkata, walaupun hukuman merupakan pertimbangan mahkamah, namun panel itu berpendapat tidak wajar untuk mereka mengubah keputusan terdahulu.

Terdahulu, Hakim Azahar menggariskan enam alasan mengapa panel itu menolak rayuannya dan mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi.

Ujar beliau, mahkamah berpuas hati bahawa Mohamad Khir selaku menteri besar yang juga berjawatan Pengerusi dan ahli lembaga pengarah Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) merupakan penjawat awam dan memenuhi intipati pertuduhan di bawah Seksyen 165 Kanun Keseksaan.

Hakim Azahar turut menyatakan, pihaknya bersetuju dengan hujah pendakwaan bahawa tidak berlaku salah laksana keadilan walaupun butiran berhubung penjawat awam tidak dinyatakan dalam pertuduhan.

Pada hemat panel itu, kesilapan tersebut tidak menyebabkan prejudis ke atas perayu atau menjadikan sabitan terhadapnya tidak sah.

Dalam keputusan itu, mahkamah tidak bersetuju dengan hujah pembelaan bahawa perayu membeli hartanah itu pada harga yang berpatutan iaitu RM3.5 juta mengikut nilai pasaran pada 2007.

Mahkamah berpuas hati harga RM3.5 juta yang diperolehi daripada Shamsuddin Hayroni bukan atas dasar willing buyer willing seller tetapi kerana saksi pendakwa kedua itu bimbangkan kedudukannya sebagai ahli perniagaan di negeri itu akan terjejas jika menawarkan harga yang lebih tinggi.

Panel tersebut turut berpuas hati bahawa Shamsuddin bukan rakan sejenayah dan dia tiada pilihan selain menawarkan harga berkenaan bagi mengelakkan perniagaannya terjejas kerana dia mempunyai banyak urusan perniagaan melibatkan Mohamad Khir selaku menteri besar.

Mahkamah turut berpuas hati hakim bicara menggunakan pendekatan yang tepat ketika menolak pembelaan perayu dan tiada sebab bagi panel itu mengubah keputusan tersebut.

Dalam pada itu, Muhammad Shafee ketika berhujah untuk meringankan hukuman memohon mahkamah menimbang bahawa anak guamnya merupakan pesalah pertama dan memberikan kerjasama ketika siasatan dijalankan.

Beliau menyatakan, bapa kepada enam anak berumur antara tiga dan 21 tahun itu banyak menyumbang kemajuan Selangor dengan menarik pelaburan bernilai hampir RM10 bilion setahun ketika berkhidmat sebagai menteri besar.

Bagaimanapun, Timbalan-Timbalan Pendakwa Raya, Masri Mohd. Daud dan Mohd. Dusuki Mokhtar memohon mahkamah agar tidak mengganggu hukuman yang diputuskan kerana kes itu merupakan kes kepentingan awam.

Mohamad Khir dituduh mendapatkan untuk dirinya dan isteri dua lot tanah dan sebuah rumah di No 8 & 10, Jalan Suasa 7/1L, Shah Alam daripada Ditamas Sdn. Bhd. melalui Shamsuddin yang merupakan pengarahnya.

Hartanah yang terletak di Seksyen 7 Shah Alam itu diperoleh dengan harga RM3.5 juta, sedangkan ia dibeli oleh Ditamas pada 23 Disember 2004 pada harga RM6.5 juta.

Perbuatan itu didakwa dilakukan dalam keadaan Mohamad Khir yang juga bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Panjang, mengetahui Shamsuddin mempunyai hubungan dengan tugas rasmi beliau sebagai Menteri Besar Selangor pada ketika itu.

Mohamad Khir didakwa melakukan kesalahan di bawah Seksyen 165 Kanun Keseksaan itu di kediaman rasmi Menteri Besar Selangor di Jalan Permata 7/1, Seksyen 7, Shah Alam pada 29 Mei 2007.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat