{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Sukan

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Sukan


FAM sangkal dakwaan PBNJ

Posted: 31 May 2013 12:05 PM PDT

KUALA LUMPUR - Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) menyangkal keras dakwaan bahawa badan itu bersikap berat sebelah berhubung isu pengagihan tiket perlawanan ulangan separuh akhir Piala FA, Pahang menentang Johor Darul Takzim di Stadium Nasional Bukit Jalil, hari ini.

Badan induk tersebut menerusi satu kenyataan yang dikeluarkan, semalam memberitahu, FAM hanya bertanggungjawab terhadap urusan pengelolaan teknikal sahaja manakala hal berkaitan pengagihan tiket, penetapan harga tiket, dan peruntukan tiket untuk pasukan pelawat adalah dalam bidang kuasa pasukan tuan rumah iaitu Persatuan Bola Sepak Negeri Pahang (PBNP).

Dalam kenyataan itu, FAM turut memperjelaskan bahawa keputusan pengagihan tiket telah dilaksanakan selaras dengan Perkara 3.8.1 Peraturan Liga Malaysia 2013-2016 dan Perkara 5 Peraturan Keselamatan FAM.

Tambah FAM, peruntukan 60,000 tiket untuk PBNP dan 20,000 tiket yang boleh dibeli oleh Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ) di Stadium Nasional Bukit Jalil adalah dengan persetujuan PBNP selaku tuan rumah.

"Melalui Mesyuarat Khas Jawatankuasa Pertandingan Tempatan pada Rabu lalu telah memutuskan bahawa perlawanan separuh akhir Piala FA 28 Mei di Stadium Darulmakmur Kuantan, Pahang hendaklah dimainkan semula di gelanggang berkecuali iaitu di Stadium Nasional, Bukit Jalil pada 1 Jun 2013.

"FAM akan mengelolakan perlawanan tersebut dengan bantuan PBNP selaku tuan rumah dan sebagai tuan rumah PBNP mempunyai hak ke atas semua aspek pengelolaan perlawanan.

"Malah, semasa keputusan tersebut dibuat wakil PBNJ turut bersama dalam mesyuarat tersebut," kata FAM menerusi kenyataan tersebut.

Kelmarin, PBNJ menerus satu kenyataan mendesak agar FAM bersikap lebih adil dan telus selaku pentadbir tunggal sukan bola sepak negara.

Selain itu, PBNJ turut mendakwa FAM sebagai berat sebelah dalam beberapa aspek bagi menangani kemelut perlawanan separuh akhir kedua Piala FA Pahang menentang Johor Darul Takzim.

Sementara itu, FAM berharap kenyataan tersebut dapat memberikan gambaran sebenar berhubung kemelut yang melanda ketika ini.

Menteri tegur PBNP, pesuruhjaya perlawanan separuh akhir Piala FA

Posted: 31 May 2013 12:05 PM PDT

KUALA LUMPUR - ''Sebagai menteri saya berasa amat kecewa'' itulah luahan Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin mengenai kekecohan yang berlaku Selasa lalu yang menyebabkan perlawanan separuh akhir kedua Piala FA antara Pahang dan Johor Darul Takzim (DT) ditunda dan dilangsungkan semula hari ini.

Khairy bukan sahaja berasa kecewa, malah tidak teragak-agak mempersalahkan Persatuan Bola Sepak Negeri Pahang (PBNP) dan pesuruhjaya perlawanan ketika itu yang gagal bertindak dengan baik sehingga menyebabkan perlawanan ditunda.

"Ini bukan soal malu tetapi soal keselamatan, kerana ada penonton yang datang malam itu membawa anak (kanak-kanak) mereka saya tidak mahu tragedi Hillsborough dan Heysel berulang dan berlaku di Malaysia.

''Kedua-dua tragedi tersebut berlaku kerana kawalan penonton yang tidak memuaskan," katanya dalam sidang media selepas mengadakan Lawatan Rasmi Pertama di Majlis Sukan Negara (MSN) di Bukit Jalil, semalam.

Perlawanan separuh akhir kedua Piala FA Pahang menentang Johor DT di Stadium Darul Makmur Selasa lalu terpaksa dibatalkan gara-gara limpahan penonton yang akhirnya mengheret kepada senario kekecohan.

Perlawanan yang sepatutnya bermula pada pukul 8.45 malam itu terpaksa ditangguhkan selama lebih sejam kerana berlaku limpahan penonton memasuki stadium iaitu kira-kira 40,000 orang.

"Perkara ini perlu diambil serius soal hukuman sekarang ini terpulang kepada Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), namun ada pula yang mempersoalkan ia tidak cukup. Ia juga perlu adil kerana Pahang didenda RM100,000 tetapi sekarang mereka akan mengadakan perlawanan ulangan di stadium yang lebih besar.

"Sebagai tuan rumah sudah tentu mereka akan mengutip hasil jualan tiket, saya cadangkan kepada FAM kutipan hasil tiket tuan rumah tidak boleh melebihi kapasiti stadium, saya tidak tahu di mana keadilan di situ," katanya.

Khairy menegaskan, apa yang berlaku adalah kesalahan yang amat besar dilakukan oleh PBNP dan Pesuruhjaya Perlawanan kerana melibatkan penonton dan pemain.

"Ramai yang memberitahu kepada saya mereka ada cita-cita hendak bida Piala Dunia 2034 tetapi gagal mengendalikan perlawanan separuh akhir Piala FA, selepas denda kembali memberi reaksi normal semula.

"Sudah tentu saya salahkan Pesuruhjaya Perlawanan kerana dia perlu menyelaraskan semua perkara termasuk isu keselamatan dan penjualan tiket. Kita tertanya-tanya adakah penjualan tiket melebihi kapasiti stadium kalau betul kena tahu apa puncanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat