{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Jenayah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Jenayah


Aimi sesak nafas sebelum ajal

Posted: 31 May 2013 12:05 PM PDT

Oleh NORLIZA MOHAMAD ZAKARIA
utusanmelaka@utusan.com

Mohamad Sahak (dua dari kiri) dan isterinya, Maimunah Ismail (dua kanan) tidak dapat menahan sedih sambil ditenteramkan ahli keluarga dan anaknya, Abu Suffian Mohammad (tengah) sebaik sahaja keluar dari bilik mayat untuk menuntut jenazah anak perempuannya, Aimi Hamizah Mohamad (gambar kecil) di Hospital Melaka, semalam.

MELAKA 31 Mei - Remaja perempuan berusia 14 tahun yang ditemui mati dalam semak berhampiran tempat pembuangan sampah di Kampung Solok Gaung, Ayer Molek di sini kelmarin dipercayai mengalami sesak nafas sebelum meninggal dunia.

Aimi Hamizah Mohamad ditemui mati oleh sekumpulan remaja kampung yang bermain bola sepak di kawasan lapang berhampiran lokasi kejadian pada pukul 7 malam.

Timbalan Ketua Siasatan Jenayah negeri, Supritendan R. Gunarajan berkata, remaja itu dikatakan tidak pulang ke rumah selepas tamat kelas mengaji al-Quran pada pukul 7.40 malam Isnin lalu ditinggalkan oleh seorang remaja lelaki berusia 17 tahun dipercayai kekasihnya di kawasan itu selepas gagal memberi bantuan kecemasan.

Susulan penemuan mayat Aimi Hamizah kelmarin, remaja lelaki yang ditahan pada pukul 3.30 petang semalam telah diambil keterangan dan direman selama tujuh hari mulai hari ini bagi membantu siasatan.

"Menurut keterangan remaja lelaki itu, dia dan Aimi Hamizah pergi ke kawasan itu menaiki sebuah motosikal milik keluarganya kira-kira pukul 9 malam.

"Remaja lelaki itu mendakwa, rakannya itu mengalami sesak nafas dan dia cuba memberi bantuan pernafasan (CPR) tetapi gagal menyelamatkannya.

"Akibat panik, dia kemudian meninggalkan rakannya bersendirian di kawasan kejadian," katanya.

Akhbar hari ini melaporkan, remaja perempuan itu ditemui terlentang atas sekeping papan lapis dan masih lengkap berpakaian baju kurung warna merah jambu ketika keluar rumah pada hari kehilangannya.

Menurut Gunarajan, siasatan awal mendapati, tiada sebarang kesan kecederaan malah barang kemas yang dipakai masih ada di tubuh remaja itu.

Katanya, berikutan tiada sebarang kecederaan pada tubuh mangsa termasuk kesan rogol, polis percaya bahawa remaja perempuan itu pergi ke kawasan itu secara sukarela.

Polis turut menemui sebuah beg mengandungi dua buku dan sebuah telefon bimbit dipercayai milik remaja perempuan itu yang ditinggalkan di sebuah surau berhampiran.

Bagaimanapun, Gunarajan berkata, bedah siasat yang dijalankan pagi ini gagal mengesan punca sebenar kematian Aimi Hamizah berikutan keadaan mayat yang membusuk dan mula mereput.

Katanya, polis akan menyiapkan kertas siasatan dan kes ini disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Serang pembantu khas diraja: Dua warga Malaysia ditahan

Posted: 31 May 2013 12:05 PM PDT

ALOR SETAR 31 Mei - Polis Thailand menahan dua lelaki Malaysia bagi membantu siasatan kes samun dan mencederakan pembantu khas Pengerusi Jemaah Pemangku Sultan Kedah, Tan Sri Tunku Annuar Sultan Badlishah dalam kejadian di sebuah resort lima bintang di Phuket pada Rabu lalu.

Lelaki berusia lingkungan 40-an terbabit ditahan bersama tiga lagi individu yang mana dua daripadanya merupakan isteri mereka dan seorang lagi lelaki warga tempatan kira-kira pukul 3 petang di pekan sempadan Danok berhampiran Bukit Kayu Hitam semalam.

Pegawai Penyiasat Kanan Polis Daerah Sadao, Mejar Phaiphana Phetyen berkata, bertindak atas maklumat rakan sejawat mereka di Phuket, sepasukan polis menyerbu sebuah hotel dan menahan salah seorang lelaki warga tempatan di Pekan Danok.

"Susulan tangkapan itu, polis kemudian melancarkan gerakan dan menahan empat lagi individu terdiri daripada dua lelaki warga Malaysia dan masing-masing dua wanita warga Thailand dipercayai isteri kepada suspek terbabit.

"Polis turut menemukan wang tunai 14,000 Baht (RM1,432) dan wang Malaysia berjumlah RM500 serta sebuah kereta Honda Civic yang dipercayai digunakan suspek untuk melarikan diri selepas menyerang mangsa di Phuket pada 28 Mei lalu," katanya ketika dihubungi hari ini.

Rabu lalu, pembantu khas terbabit, Mohd. Sobri Said cedera dipukul empat lelaki ketika memasuki bilik kediaman di resort berkenaan kira-kira pukul 10 malam.

Difahamkan, bilik hotel tersebut sepatutnya didiami oleh Tunku Annuar tetapi Mohd. Sobri menyarankan agar menukar bilik dengannya bagi mengelak kejadian tidak diingini.

Tunku Annuar yang merupakan adinda Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah berada di Phuket sejak 27 Mei lalu bagi menghadiri persembahan sebuah taman tema. Rombongan berkenaan menempah 10 bilik hotel di Patong Millennium Resort.

Phainapha berkata, berdasarkan siasatan awal, seramai tiga lagi warga Malaysia yang dipercayai terlibat dalam kes tersebut meloloskan diri melalui Bukit Kayu Hitam awal pagi semalam.

"Motif serangan masih dalam siasatan tetapi polis tidak menolak kemungkinan ada kaitan dengan dendam peribadi antara suspek dengan mangsa," katanya.

Sementara itu, Pengelola Bijaya Diraja dan Ketua Setiausaha Sulit Sultan Kedah, Datuk Syed Unan Mashri Syed Abdullah ketika dihubungi berkata, Pengerusi Jemaah Pemangku Sultan Kedah dan rombongan berangkat pulang dengan pesawat Malaysia Airlines dari Phuket ke KLIA kira-kira pukul 4.30 petang semalam.

"Baginda juga pulang ke Alor Setar petang ini dan dijadualkan menghadiri majlis jamuan teh sempena Hari Keputeraan Yang di-Pertuan Agong di Kediaman Menteri Besar Kedah di Seri Mentaloon, Anak Bukit esok.

"Selain itu, semua ahli rombongan termasuk Mohd. Sobri juga telah pulang dengan selamat ke Alor Setar semalam," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat