{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Pemotoran

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Pemotoran


Model ketujuh MINI

Posted:

Model ketujuh MINI

Model ketujuh MINI

Oleh SHAWKATH AZDE

AWAL tahun 1994 menyaksikan pengeluar kenderaan premium Jerman iaitu BMW AG menyempurnakan pengambilalihan Rover Group di Britain.

Langkah itu diambil sebagai salah satu usaha mengembangkan rangkaian produk sedia ada.

Rover Group pada ketika itu memiliki beberapa jenama yang popular seperti Land Rover, Rover, MG, Triumph dan MINI. Rancangan asal adalah untuk mengabungkan Rover Group ke dalam BMW AG.

Namun, pelan itu gagal dizahirkan. BMW AG bertindak melupuskan jenama kenderaan di bawah Rover Group pada tahun 2000. Hanya jenama MINI sahaja dikekalkan di bawah BMW AG hingga hari ini.

Tahun 2001 menyaksikan pengenalan semula kenderaan MINI ke pasaran global. Kali ini, ia bukan lagi sebuah kereta kompak seperti era 1960-an. Tetapi telah diposisikan sebagai produk premium dalam segmen kompak.

Di bawah naungan BMW AG, sebanyak enam model MINI generasi baharu telah dihasilkan. Model itu ialah Hatchback, Clubman, Convertible, Countryman, Coupe dan Roadster.

Sewaktu pameran Detroit Auto Show 2011, MINI mengetengahkan sebuah model konsep iaitu MINI Paceman yang menimbulkan persoalan sama ada ia bakal sampai di saluran pengeluaran atau sebaliknya.

Segmen SAC

Naib Presiden Kanan Koordinasi Perniagaan dan Pengurusan Jenama MINI, Dr. Kay Segler pada pertengahan tahun lalu mengesahkan Paceman ialah model ketujuh MINI.

Baru-baru ini, BMW Group Malaysia telah memperkenalkan MINI Paceman ke pasaran tempatan. Buat masa ini, hanya satu varian sahaja ditawarkan iaitu MINI Cooper S Paceman.

Paceman dikategorikan dalam segmen Sport Activity Coupe (SAC) dan lahir daripada platform MINI Countryman.

Untuk makluman, Countryman ialah sebuah crossover kompak dalam kategori kenderaan utiliti sukan (SUV) dan dilancarkan di negara ini pada Mac 2011.

Perbezaan fizikal ketara antara MINI Paceman dan Countryman adalah jumlah pintu dan kerusi bahagian belakang.

Paceman didatangkan dengan dua pintu dan empat tempat duduk. Sementara Countryman pula memiliki empat pintu dengan kapasiti lima tempat duduk.

Wajah hadapan Paceman adalah sama seperti model Countryman. Bumbung jentera coupe itu ada iras-iras model Range Rover Evoque. Setakat ini, Paceman belum ada pesaing secara langsung.


Ruang kargo seluas 330 liter boleh ditingkatkan kepada 1,080 liter dengan menurunkan kerusi belakang.


Paceman membawa beberapa inovasi terbaharu ke dalam rangkaian kenderaan MINI. Pembaharuan paling ketara adalah adaptasi set lampu belakang yang diletak secara melintang.

Sebelum ini, semua model MINI generasi baharu dilengkapi set lampu yang memanjang ke bawah.

MINI Cooper S Paceman juga tampil sebagai produk MINI pertama di negara ini yang mempunyai plat nama di bahagian belakang.

Tindakan itu disifatkan tepat pada masanya memandangkan rangkaian produk dan pasaran MINI sudah berkembang ke dalam beberapa segmen baharu.

Pertumbuhan positif

Malah permintaan untuk kereta itu di Malaysia juga menunjukkan trend peningkatan. Buktinya, tempoh empat bulan tahun ini merekodkan pertumbuhan serahan kenderaan sebanyak 14 peratus.

"Pada tahun ini, sebanyak 121 buah MINI telah diserahkan berbanding 106 buah MINI pada tempoh yang sama tahun lepas," kata Ketua Pegawai Eksekutif BMW Group Malaysia, Dr. Gerhard Pils.

MINI Cooper S Paceman dipasang enjin petrol empat silinder dan suspensi sport untuk mengekalkan warisan pemanduan go-kart dan berprestasi.

Satu butang sport didatangkan bersama model itu untuk meningkatkan keseronokan pemanduan di bandar.

Apabila butang itu ditekan, ia akan mengaktifkan program sport yang ditala khas dan mengubah respons enjin termasuk menambah kuasa ketika gear ditukar.

Bahagian kabin memaparkan susun atur kemas dengan mengekalkan ciri-ciri tipikal seperti panel instrumen meter dan meter laju bulat pada bahagian tengah papan pemuka.

Pembaharuan hanya melibatkan pemasangan butang kawalan tingkap pada bahagian panel pintu dan rekaan baharu corong pendingin hawa.

Susun atur kerusi belakang mengadun konsep ruang istirehat dengan ruang bahu dan kepala yang luas serta boleh diselaras.


METER laju berbentuk bulat ditempatkan di bahagian tengah papan pemuka yang memaparkan pelbagai maklumat semasa kepada pemandu.


Berhubung ruang kargo pula, kapasiti sedia ada adalah 330 liter. Ia boleh ditingkatkan kepada 1,080 liter dengan menurunkan kerusi belakang.

MINI Cooper S Paceman ialah produk pertama dalam rangkaian MINI yang didatangkan bersama ciri penuh MINI Connected termasuklah Mission Control.

Mission Control berfungsi memaparkan pelbagai maklumat berhubung perkembangan semasa sistem operasi kereta kepada pemandu. Tambahan lain ialah sistem radio MINI Visual Boost dan skrin paparan LCD 6.5 inci.

Didatangkan dalam lima pilihan warna termasuk dua warna baharu iaitu biru dan tembaga, model itu ditawarkan pada harga RM288,888 seunit.

Harga itu adalah atas jalan tidak termasuk insurans dan meliputi pakej servis MINI Tender Loving Care.

Sewaktu majlis pelancaran model itu, Pils mengumumkan bahawa pihaknya bakal melaksanakan rancangan pemasangan tempatan (CKD) MINI di kilang pengeluaran di Kulim, Kedah.

Pengeluaran MINI CKD itu dijadualkan bermula pada akhir tahun ini. Ia hanya untuk pasaran Malaysia dan masih belum ada rancangan untuk dieksport ke negara jiran.

Sumber memberitahu model CKD pertama ialah MINI Countryman. Sama-sama kita nantikan perkembangan selanjutnya.

Yamaha FZ150i Jamboree Malaysia 2013

Posted:

Yamaha FZ150i Jamboree Malaysia 2013

Yamaha FZ150i Jamboree Malaysia 2013


SERAMAI 250 peserta bersiap sedia untuk memulakan kunjungan amal ke Kampung Charok,di Sik Kedah.


SERAMAI 250 pemilik motosikal Yamaha FZ150i dari seluruh negara menjayakan aktiviti Yamaha FZ150i Jamboree Malaysia 2013 ke Baling, Kedah baru-baru ini.

Program perhimpunan peringkat kebangsaan itu dianjurkan oleh kelab Fzian Utara dengan tajaan dan kerjasama Hong Leong Yamaha Motor Sdn. Bhd. (HLYM).

Acara itu bukan sekadar satu lagi kembara motosikal. Tetapi ia turut membabitkan program amal, selain dapat merapatkan hubungan silaturahim dan meningkatkan skil tunggangan para pesertanya.

Pengurus Projek Yamaha FZ150i Jamboree Malaysia 2013, Shuib Sidek berkata, Baling dipilih sebagai destinasi kunjungan bagi menjadikan acara kali ini lebih santai dan boleh memberi khidmat kepada masyarakat luar bandar.

Acara itu disertai oleh empat orang wakil kelab Yamaha dari Medan, Indonesia. Jadi, mereka boleh bertukar-tukar pendapat dan mengeratkan hubungan menerusi aktiviti bermotosikal.

Bengkel tunggangan Yamaha Safety Riding Science (YSRS) juga telah dijalankan oleh HLYM.

Selain menonton video, peserta diajar dengan teori tunggangan yang betul. Misalnya cara membrek, mengenali kawasan titik buta di sekeliling kenderaan empat roda, kepentingan topi keledar berkualiti dan banyak lagi.

Para peserta kemudian melakukan ujian litar YSRS yang melibatkan aktiviti meniti atas titi bengkang-bengkok, slalom dan membrek. Acara itu dikendalikan oleh Penyelia Servis dan YSRS HLYM, Jalaludin Kadri.

Pada hari kedua, peserta konvoi membuat kunjungan amal ke Pertubuhan Kebajikan Anak Yatim Umu Sabariah (Perkaya Musaba) di Kampung Charok Sik, Baling.

Satu majlis penyerahan sumbangan oleh HLYM berbentuk barangan seperti katil, tilam dan bantal disempurnakan. Sumbangan disampaikan oleh Pengurus Perancangan Produk HLYM, Steven Chin kepada Pengurus Perkaya Musaba, Sukri Abd. Shukor.

Perkaya Musaba didiami oleh 35 orang kanak-kanak yang berusia di antara lapan hingga 17 tahun. Mereka ialah ialah anak yatim dan kanak-kanak lembam. Rata-rata penghuni berasal dari Pulau Pinang, Negeri Sembilan dan Perak.

Sempena ketibaan bulan Ramadan dan Hari Raya Aidilfitri tidak lama lagi, penghuni Perkaya Musaba memerlukan sumbangan untuk perbelanjaan berbuka puasa dan membeli baju raya.

Bagi mereka yang ingin menderma, anda boleh berbuat demikian menerusi akaun bank CIMB 02050000453104 (atas nama Perkaya Musaba) atau akaun Maybank 552107608991 (Pertubuhan Kebajikan Anak Yatim Umu Sabariah).

Sumbangan barangan atau urusan lain boleh dibuat secara langsung dengan menghubungi Sukri di talian 019-4745 388.

Bengkel ideal untuk pemilik kereta Korea

Posted:

Bengkel ideal untuk pemilik kereta Korea

Bengkel ideal untuk pemilik kereta Korea


JANGAN lepaskan peluang untuk menikmati pelbagai promosi menarik sempena acara perlumbaan F1.


BAGI para pemilik kenderaan jenama Korea, anda kini mempunyai pilihan lebih luas untuk menyelenggara atau membaik pulih kenderaan, selain mengunjungi pusat servis pengeluar asal.

Alternatif terbaharu itu ditawarkan oleh Korean Car Mates menerusi dua buah cawangannya yang terletak di Glenmarie, Shah Alam, Selangor dan di Jalan Ipoh, Kuala Lumpur.

Korean Car Mates Glenmarie yang terletak di Hicom Glenmarie Industrial Park menawarkan perkhidmatannya kepada para pemilik kenderaan Korea dari kawasan Petaling Jaya, Subang, Shah Alam dan Klang. Ia adalah pelengkap kepada cawangan sedia ada di Jalan Ipoh.

Bengkel Korean Car Mates memiliki reputasi sebagai antara terbaik di Kuala Lumpur. Ia turut menyediakan penasihat servis yang berpengalaman di Glenmarie. Caj anggaran untuk perkhidmatan turut dipaparkan di premis itu. Harganya agak berpatutan.

Sewaktu mengunjungi Korean Car Mates Glenmarie, anda akan disambut oleh penasihat servis untuk mendapatkan khidmat nasihat. Turut disediakan untuk keselesaan anda ialah ruang istirehat, kemudahan Astro dan WiFi serta minuman ringan atau kopi percuma.

Anda juga akan diberikan satu buku rekod servis kenderaan Korean Car Mates secara percuma. Segala baik pulih dan servis akan direkod dalam buku tersebut.

Sempena ketibaan musim perlumbaan Formula 1, Korean Car Mates menawarkan beberapa promosi istimewa. Misalnya, setiap perbelanjaan RM1,000 dalam satu resit, anda layak membeli sebotol minyak enjin sintetik penuh 5W/30 jenama Korea pada harga RM1.

Pakej lain yang disediakan termasuklah pemeriksaan 19 poin dengan minyak sintetik dan penapis minyak bermula pada harga RM169.

Tidak lupa juga pakej tali sawat pemasaan (timing belt) serendah RM299 berserta jaminan jarak perbatuan 60,000 kilometer. Harga bergantung kepada jenis model kenderaan.

Jika mahu menikmati pakej keahlian Korean Car Mates, anda perlu membayar RM199 (pakej emas) atau RM499 (pakej platinum). Keahlian itu membolehkan anda mendapat diskaun untuk alat ganti dan servis bagi tempoh setahun.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat