{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Pesona

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Pesona


Ibu bapa perlu kuat demi anak

Posted:

Ibu bapa perlu kuat demi anak

Ibu bapa perlu kuat demi anak

Oleh NURUL IZZA ROSLY
izza.rosly@kosmo.com.my

IBU mana yang tidak sayu dan sedih apabila dikhabarkan buah hati pengarang jantungnya menghidap penyakit leukemia. Itulah hakikat yang perlu diterima oleh Azlina Abdul Aziz, 38, ketika diberitahu doktor bahawa anak sulungnya, Nur Sarah Alia Afizi, sembilan, didiagnosis positif Leukemia Limfoblastik Akut (ALL).

ALL adalah sejenis leukemia atau kanser sel darah putih yang dicirikan oleh limfoblas berlebihan.

Malignan, sel-sel darah putih tidak matang terus berganda dan dihasilkan secara berlebihan di dalam sumsum tulang.

ALL menyebabkan kerosakan dan kematian akibat jumlahnya lebih banyak daripada sel-sel normal di dalam sumsum tulang dengan sebaran ke organ-organ lain.

"Segalanya bermula apabila anak saya demam berpanjangan lebih daripada seminggu. Suhu badannya tidak terlalu panas iaitu sekitar 37.5 darjah Celcius sahaja dan muncul kesan lebam-lebam di badannya.

"Apabila dibawa ke hospital untuk melakukan ujian darah pengesahan denggi, saya terkejut kerana hasil ujian tersebut negatif denggi tetapi positif leukemia," kata ibu kepada dua anak itu.

Kemoterapi

Sejak didiagnosis menghidap ALL pada 16 April lalu, Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) sudah menjadi rumah kedua bagi dua beranak tersebut.

Sudah menjalani kemoterapi sebanyak empat kali, Azlina perlu kuat memberi semangat, sokongan dan sentiasa berada di samping anak perempuannya yang perlu menjalani rawatan selama dua tahun.

Rawatan selama dua tahun itu merangkumi rawatan intensif selama enam bulan dan rawatan tidak intensif dalam tempoh 18 bulan.

"Pada mulanya saya memang terkejut dan semestinya sedih, tetapi jururawat berpesan kepada saya supaya jangan sekali-kali menangis di depan anak.

"Kita perlu tabah depan anak kerana dia memerlukan kekuatan untuk melalui rawatan setiap hari," ujar Azlina sambil memberitahu, anaknya perlu menjalani pemindahan sumsum tulang selain perlu mengambil ubat setiap hari dengan belanja lebih RM7,000 sebulan.

Ketika ditanya bagaimana penerimaan Nur Sarah Alia apabila mengetahui dirinya menghidap leukemia, Azlina memberitahu seorang doktor telah memberikan sebuah buku cerita mengenai kanser kepada anaknya itu.

Jadi, anak sulungnya itu tahu perubahan diri yang sedang dilaluinya, malah Nur Sarah Alia pernah bertanya kepada Azlina bila rambutnya akan luruh.


KASIH ibu. Azlina sentiasa berada di samping anaknya, Nur Sarah Alia yang kini menjalani rawatan di PPUM.


Pusat Kanser PPUM

Dalam pada itu, Pakar Perunding Pediatrik, Haematologi dan Onkologi PPUM, Profesor Hany Ariffin memberitahu, PPUM merupakan pusat kanser kedua terbesar untuk kanak-kanak di Malaysia selepas Hospital Kuala Lumpur.

Setiap tahun PPUM menerima 120 hingga 150 kes baharu leukemia dari seluruh Malaysia dengan 40 peratus daripada pesakit adalah dari luar Kuala Lumpur.

"Anak-anak ini mampu memberikan respons yang baik terhadap rawatan. Contohnya pesakit leukemia mempunyai 85 peratus untuk sembuh dan membesar menjadi orang dewasa yang normal.

"Secara umumnya, kanak-kanak yang menghidap kanser mempunyai peratus yang tinggi untuk pulih berbanding orang dewasa," katanya sambil memberitahu kanser darah merupakan kanser yang paling biasa menyerang kanak-kanak.

Ujarnya, maksud sembuh adalah mereka boleh baik sampai bila-bila, namun tidak dinafikan ia boleh datang kembali tetapi peratusnya adalah nipis.

Hany memberitahu, pesakit yang paling muda didiagnosis olehnya berusia enam minggu, bagaimanapun di peringkat global pesakit leukemia biasanya berusia antara umur dua hingga lima tahun.

"Lelaki lebih tinggi sedikit menghidap leukemia mahupun kanser-kanser yang lain berbanding wanita dengan nisbah 1.2:1.

"Apa puncanya tidak pasti. Ada yang mengatakan jangkitan virus, malah ada pula mengatakan ia ada kaitan dengan persekitaran," jelasnya sambil menambah, leukemia boleh terjadi sebaik sahaja bayi dilahirkan dan ia boleh dikesan melalui ujian darah.

Leukemia tiada kaitan dengan pemakanan. Ia tiada penyebab, tetapi sesuatu telah berlaku hingga menyebabkan perkembangan sel darah tidak terkawal seperti yang sepatutnya.


PEMINDAHAN sumsum tulang juga adalah salah satu rawatan untuk penyakit leukemia.


Kos rawatan leukemia di hospital swasta boleh mencecah antara RM100,000 hingga RM120,000, namun di hospital kerajaan kosnya jauh lebih murah iaitu sekitar RM10,000 hingga RM15,000.

"Bagi keluarga yang berpendapatan sederhana dan rendah, jumlah tersebut masih tinggi serta berada di luar kemampuan mereka.

"Boleh dikatakan dua per tiga daripada pesakit kami terdiri daripada golongan kurang berkemampuan. Walaupun kerajaan sudah memberikan subsidi rawatan, masih ada bayaran lain yang perlu ditanggung seperti kos pengangkutan dan penginapan di hospital," katanya yang mengakui tempoh rawatan biasanya mengambil masa antara enam bulan hingga setahun.

Inisiatif JCIPJ

Bagi meringankan beban pesakit, Junior Chamber International Petaling Jaya (JCIPJ) tampil membantu mengumpul dana bagi tujuan tersebut.

"Terima kasih kepada JCIPJ atas bantuan dana yang diberikan. Dana tersebut akan dimasukkan ke dalam tabung kebajikan pesakit dan ia akan dikeluarkan jika ada pesakit memerlukan bantuan tersebut.

"Walaupun kita lebih merujuk kepada leukemia, dana ini terbuka buat semua kanak-kanak yang menghidap kanser," ujarnya.

Pemenang Warkah Buat Ibu 2 bercuti di Kijal

Posted:

Pemenang Warkah Buat Ibu 2 bercuti di Kijal

Pemenang Warkah Buat Ibu 2 bercuti di Kijal

Oleh SAHLIZAH MOHAMED
dan IZYAN LIYANA MOHD. DARIF
rencana@kosmo.com.my


KATHERINE (kiri) dan Penolong Pengarang 2 Kosmo!, Lokman Othman (kanan) ketawa melihat aksi Shamsul Mustaffa sewaktu diumumkan sebagai juara peraduan Warkah Buat Ibu 2.


LAGU Jong Jong Inai memecah kesunyian pekarangan lobi utama Resorts World Kijal, Kemaman, Terengganu, pada petang Sabtu lalu. Alunan lagu rakyat Terengganu yang dinyanyikan para petugas resort sambil diiringi tarian ringkas adalah sebagai tanda mengalu-alukan kehadiran kumpulan pemenang peraduan Warkah Buat Ibu 2.

Ia merupakan peraduan anjuran Resorts World Genting (RWG) dengan kerjasama akhbar Kosmo! buat kali kedua sempena sambutan Hari Ibu yang diraikan pada Ahad minggu kedua bulan Mei setiap tahun.

Dalam pertandingan itu, pemenang bersama ibu dan dua ahli keluarga masing-masing berpeluang menikmati percutian selama tiga hari dua malam di Resorts World Kijal yang berlatarkan hamparan Laut China Selatan.

Aktiviti percutian yang dihadiri kira-kira 45 orang itu dimulakan dengan sesi makan malam secara santai di restoran Waterfall Cafe. Ruang dalam restoran riuh-rendah dengan gurau senda peserta bersama keluarga ketika menikmati hidangan stimbot yang lazat.

Menyentuh hati ibu

Namun gelak ketawa yang kedengaran pada awalnya bertukar menjadi pilu apabila seorang demi seorang pemenang diminta membacakan warkah nukilan buat ibu masing-masing. Bait-bait kata yang diluahkan cukup bermakna dan menyentuh sanubari sehingga para ibu mula menangis.

Dek terlalu terharu dan sebak dengan luahan jujur itu segelintir ibu pantas menuju ke atas pentas lalu memeluk erat anak kesayangan. Pipi anak dicium dengan penuh kasih sayang sambil jari-jemari mengusap lembut kepala permata hati sebagai tanda terima kasih.

Menurut juara Warkah Buat Ibu 2, Shamsul Mustaffa Mohd. Kamal, 44, dia tidak menyangka percubaan kali kedua menyertai peraduan tersebut membuahkan hasil.

"Kegagalan pada tahun lalu amat mengecewakan sehingga mendorong saya untuk melakukan yang terbaik pada musim kedua. Nampaknya tuah menyebelahi saya dan hajat untuk membawa ibu, Arabinah Sabari, 62, bercuti tercapai.

PARA pemenang diberi kesempatan mencuba menganyam tikar menggunakan mengkuang di Pusat Kraftangan Anyaman Mengkuang Cherating Budaya.


"Saya berterima kasih kepada pihak penganjur peraduan kerana membantu saya mengekspresi rasa terima kasih kepada ibu meskipun dalam bentuk warkah. Maklumlah, saya bukan individu yang pandai meluahkan isi secara depan-depan," ujar Shamsul anak kelima daripada 11 orang adik-beradik kepada Kosmo!.

Pengalaman manis

Pada keesokan harinya, seawal 9 pagi para peserta sudah berkumpul di lobi utama sebelum dibawa bersiar-siar di sekitar Kemaman dan Cherating, Pahang. Pusat Penerangan dan Konservasi Penyu Cherating merupakan destinasi pertama yang dikunjungi. Dalam tempoh 45 minit peserta berpeluang melihat penyu dengan lebih dekat, selain mengenali habitat berkenaan di ruang pameran yang disediakan.

Kemudian, bas rombongan menuju pula ke Pusat Kraftangan Anyaman Mengkuang Cherating Budaya untuk mempelajari proses menganyam tikar, beg tangan, dompet, bekas pensil dan kipas dengan menggunakan daun mengkuang. Beberapa orang peserta teruja kerana diberi kesempatan menganyam tikar mengkuang. Ada juga yang berbelanja sakan membeli produk di sana sebagai cenderamata.

Selepas itu rombongan pemenang mencuci mata terlebih dahulu di kedai Ghazali Arts Gallery, Kampung Cherating Lama sebelum membeli juadah tradisi, satar dan lemang. Di sana, selain mencanting batik pengunjung juga tidak melepaskan peluang membeli pakaian dan barangan bermotifkan batik yang dijual pada harga berpatutan.

Luah pemenang kedua, Siti Nurulhidayah Zainal, 24, percutian bersama ahli keluarganya itu merupakan pengalaman manis yang pasti kekal dalam kotak memorinya.

"Lazimnya, setiap tahun kami adik-beradik meraikan Hari Ibu dengan menjamu selera dan membeli hadiah menarik buat ibu, Aliah Abu, 46. Namun, tahun ini berlainan kerana kami bukan saja menikmati hidangan lazat, malah dapat menginap di hotel yang cantik, melakukan pelbagai aktiviti dan melawat tempat menarik bersama-sama.

"Lagipun ini percutian pertama saya bersama keluarga selepas enam bulan terlantar di atas katil. Saya mengalami kecederaan teruk di bahagian kaki, tangan dan muka sehingga sukar untuk bergerak dan berjalan. Sepanjang tempoh pemulihan ibu yang banyak membantu dan memberi sokongan," ujar anak kelahiran Johor Bahru itu yang cedera parah akibat kemalangan jalan raya yang berlaku pada bulan Oktober tahun lalu di Pelabuhan Klang, Selangor.

Dalam pada itu, Fong Li, 40, mewakili anaknya Tan Liong Hong, 18, yang memenangi tempat ketiga kelihatan sebak tatkala membacakan warkah yang dititipkan anak ketiganya itu.

Tutur Li, dia langsung tidak tahu-menahu tentang peraduan itu sehingga menerima panggilan telefon daripada pihak RWG.

"Saya terkejut dengan berita kemenangan ini. Sejurus dihubungi RWG, saya terus menghubungi Liong Hong yang kini belajar di Kolej Vokasional Juasseh, Negeri Sembilan.

HABSAH AB. SUKOR (depan) dan Aliah (belakang) berpeluang menikmati sesi rawatan spa di Taman Sari Royal Heritage Spa.


"Liong Hong mengalami disleksia (masalah pembelajaran). Begitupun, kesukaran itu tidak pernah membataskan dia untuk melakukan apa sahaja diinginkan, malah dia ingin dianggap dan dilayan sama seperti remaja normal," ujar Li yang turut memberitahu Liong Hong tidak mengikuti percutian tersebut ekoran sibuk melakukan persiapan untuk menghadapi peperiksaan.

Sementara itu, Foo Wei Ling, 33, yang memenangi kategori Pilihan Orang Ramai dalam peraduan Warkah Buat Ibu 2 berasa bertuah kerana berjaya membolot hadiah berupa percutian tiga hari dua malam dan baucar spa di Taman Sari Royal Heritage Spa bernilai RM2,500.

"Ibu yang paling gembira kerana buat pertama kalinya menjalani urutan badan di spa. Rawatan selama sejam ini sedikit sebanyak membantu melegakan regangan tubuh ibu," kata Wei Ling ketika ditemui Kosmo! pada majlis minum petang di tepi pantai bersama keluarganya di kafe Oasis Hut.

Sambutan menggalakkan

Sementara itu, Naib Presiden Perhubungan Awam dan Komunikasi RWG, Katherine Chew, gembira dengan sambutan yang menggalakkan pada tahun ini.

"Secara keseluruhan, RWG menerima sebanyak 251 penyertaan daripada 246 peserta.

"Daripada segi undian pula, jumlah keseluruhan yang dicatatkan adalah sebanyak 10,840. Undian tertinggi menyebelahi Foo Wei Ling dengan undian sebanyak 4,222," katanya pada majlis penyampaian hadiah di Resorts World Kijal, Terengganu.

Tambah menarik, peraduan pada tahun ini bukan saja disertai golongan muda, malah turut melibatkan peserta yang berusia 59 tahun. Majoriti peserta terdiri daripada 180 golongan wanita dan 66 orang lelaki.

Jangan dibenci walaupun tidak sayang

Posted:

Jangan dibenci walaupun tidak sayang

Jangan dibenci walaupun tidak sayang


PERCERAIAN suami isteri hanya memutuskan hubungan suami isteri bukannya hubungan mereka dengan anak-anak. - Gambar hiasan


SEORANG wanita bertanya: "Bolehkah dia tidak mengizinkan anak-anaknya berjumpa dengan bapa mereka disebabkan dia rasa benci dan menyampah melihat bekas suaminya itu?"

Pasti ramai yang maklum dengan jawapan yang perlu diberikan kepada soalan tersebut. Ya! Sudah tentulah tidak boleh.

Ini kerana, perceraian hanya memutuskan hubungan antara suami dan isteri, tetapi tidak memutuskan hubungan antara anak dengan ayah atau anak dengan ibu.

Jika perasaan sayang telah hilang, kenapa perlu mewujudkan rasa benci kepada bekas pasangan?

Bekas pasangan anda pernah bersalah, gagal melaksanakan tanggungjawab atau mengkhianati cinta anda, namun cukuplah sekadar menghilangkan rasa sayang di hati, tetapi tidak perlulah dia dibenci.

Anda pernah menyayanginya, hidup bersama, berkongsi pelbagai perkara malah saya yakin, di sebalik kesilapan dan kesalahan dilakukannya, pasti ada kebaikan yang pernah ditunaikannya.

Daripada 10 perkara, paling tidak pasti ada satu kebaikan yang boleh dikenang dan anda hargai hingga hari ini. Lantas, kenapa perlu anda membencinya?

Ketentuan Allah

Memang betul dia bersalah dan melakukan kesilapan hingga menyebabkan anda memegang status ibu tunggal atau bapa tunggal tetapi ketahuilah, semua itu telah disuratkan oleh Allah.

Bukan menyalahkan takdir, tetapi setiap yang berlaku adalah dengan kehendak dan ketentuan-Nya. Kesilapan bekas pasangan anda menjadi penyebab perceraian kalian, tetapi percayalah ia mempunyai hikmah yang telah Allah janjikan.

Perceraian bukan musibah, malapetaka ataupun bencana. Sebaliknya, setiap yang ditakdirkan Allah termasuk perceraian, mempunyai rahsia dan hikmah tersendiri yang hanya diketahui-Nya.

Tidak ada faedah membencinya. Tidak percaya? Senaraikan apa yang anda dapat dengan membenci bekas pasangan. Adakah ceria, bahagia, sakit hati, derita, marah atau geram?


ELAKKAN bertengkar di depan anak-anak kerana ia memberi implikasi buruk kepada psikologi mereka.


Saya yakin, segala yang negatif akan kekal bersama anda jika emosi benci dibiarkan bermaharajalela. Jika anda membenarkan kebencian menguasai diri, natijahnya bukan sahaja anda rasai malah turut membabitkan anak-anak.

Anak-anak bukan sahaja perlu menerima hakikat ibu bapanya hidup berasingan malah keadaan pasti menjadi lebih sukar sekiranya anda terus membencinya.

Perasaan benci hanya memberikan lebih banyak masalah. Jika tiada lagi rasa sayang, janganlah benarkan perasaan benci menguasai diri anda.

Atasi kebencian

Bagi mengatasi perasaan benci. paling penting, anda kena reda dengan takdir yang berlaku dan maafkan dia dengan ikhlas. Seperti yang selalu saya tegaskan, jangan enggan memaafkan.

Jika Allah Yang Maha Besar boleh mengampunkan dosa-dosa kita, siapalah kita yang enggan memaafkan sesama hamba.

Insya-Allah, lama-kelamaan ingatan yang masih kekal bukan lagi menjadi bebanan perasaan sebaliknya hanya sebagai kenangan yang tidak lagi menyakitkan.

Jangan beratkan fikiran anda dengan kesilapan dan kesalahan yang dilakukan oleh bekas pasangan sebaliknya cuba kenangkan kebaikan yang pernah dilakukan olehnya.

Dia mungkin gagal berikan nafkah zahir yang mencukupi, tetapi jika dia seorang yang rajin membantu anda menguruskan anak-anak, itu kebaikan yang boleh dihargai.

Apa yang penting, jangan hanya memandang kesilapan nyata depan mata, malah jangan mencari kesilapan lain yang mungkin ada. Tindakan tersebut akan menambahkan bebanan fikiran anda sedangkan dia tidak terjejas apa-apa, kekal bahagia tanpa terkena sedikitpun tempias derita anda. Berbaloikah?

Hayati lirik: "Andainya ada di antara kita nanti berubah hala serta memungkiri janji, jangan ada benci...". Demikian bait lagu nyanyian Casey, Jangan Ada Benci.

Perkara sudah berlaku, biarkan ia berlalu. Dia hanya penyebab kepada takdir yang memang telah disuratkan dalam hidup anda dan dia.

Terimalah takdir-Nya dengan reda dan percayalah, pasti ada hikmah yang bakal anda terima. Janji Allah pasti. Satu diambilnya pergi untuk diganti dengan sesuatu yang lebih baik lagi, insya-Allah!

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat