{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Kota

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Kota


Lesen bazar Ramadan dijual?

Posted: 22 May 2013 11:25 AM PDT

Oleh MOHD. AZRAIE MD. YUSOF
kota@utusan.com.my

Mohd. Ridzuan Abdullah (tiga dari kiri) bersama ahli-ahli Ikhlas menunjukkan memorandum yang akan dihantar kepada Kementerian Dalam Negeri berhubung isu kebanjiran penjaja warga asing sekitar Kuala Lumpur dalam sidang akhbar di pejabat Ikhlas di Gombak, Selangor semalam. - UTUSAN/MOHD. NAIM AZIZ

KUALA LUMPUR 22 Mei - Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan Sederhana Malaysia (Ikhlas) menggesa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat aduan berhubung penjualan lesen penjaja bazar Ramadan secara tidak sah oleh pihak-pihak tertentu.

Presidennya, Mohd. Ridzuan Abdullah berkata, melalui aduan yang diterima pihaknya, sindiket penjualan lesen haram itu dipercayai didalangi oleh tiga buah persatuan peniaga di bawah DBKL dan mereka telah memulakan 'operasi' tersebut sejak dua minggu lalu.

"Persatuan-persatuan tersebut telah menjual lesen penjaja bazar Ramadan di Jalan Tuanku Abdul Rahman dengan harga antara RM300 dan RM400 untuk satu tapak.

"Keputusan pengundian tapak bazar Ramadan itu hanya akan diumumkan pada 28 Mei ini tetapi kami dapat tahu sudah ada tapak yang telah dimiliki," katanya dalam sidang akhbar di Gombak, dekat sini hari ini.

Mohd. Ridzuan berkata, perbuatan ketiga-tiga persatuan peniaga itu telah mencemarkan bukan sahaja nama baik DBKL tetapi juga kerajaan Persekutuan.

"Mereka ini seperti makhluk perosak. Mereka inilah yang akan menyebabkan sokongan rakyat kepada kerajaan terjejas.

"Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Seri Ahmad Phesal Talib perlu bertanggungjawab dan serius dalam hal ini, jangan lepas tangan sahaja," ujarnya.

Dalam perkembangan lain, katanya, Ikhlas akan menghantar memorandum kepada Kementerian Dalam Negeri bagi menarik perhatian isu peniaga asing yang dilihat semakin memonopoli aktiviti perniagaan terutamanya di sekitar ibu negara.

Menurut beliau, terdapat lebih 50 peratus peniaga yang berniaga di sekitar ibu negara terdiri daripada warga asing yang rata-ratanya berniaga secara haram dan tidak mempunyai lesen.

"Isu ini melibatkan periuk nasi peniaga tempatan yang semakin ditutup oleh penguasaan peniaga asing yang dilihat begitu kebal dan berani menjalankan perniagaan secara terbuka.

"Sebelum ini memang ada Jabatan Imigresen menangkap mereka tetapi selepas beberapa ketika, mereka dilepaskan dan kembali berniaga seperti biasa.

"Kami mahu Kementerian Dalam Negeri lebih tegas dan beri perhatian kepada isu ini," katanya.

Tengku Azuan Tokoh Guru Wilayah Persekutuan

Posted: 22 May 2013 11:25 AM PDT

Tengku Azuan

KUALA LUMPUR 22 Mei - Berpegang pada prinsip amanah dan integriti dalam setiap kerja, Tengku Azuan Tengku Mohamed, 61, berjaya meletakkan diri beliau sebagai seorang pendidik yang berkaliber.

Selain itu, bekas Pengetua Kolej Tunku Kurshiah Seremban, Negeri Sembilan itu juga aktif dalam bidang kemasyarakatan sehingga menjadi penceramah integriti dengan Institut Integriti Malaysia (IIM).

Pencapaian dan sumbangan tersebut membolehkannya dipilih sebagai salah seorang Tokoh Guru Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur 2013.

Beliau menerima anugerah tersebut daripada Pengerusi Yayasan Cheras (YPC), Datuk Syed Ali Al Habshee dalam majlis Perayaan Hari Guru peringkat Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur 2013 di sini hari ini.

Yang turut hadir, Pengarah Pelajaran Jabatan Pelajaran Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Abdullah Mad Yunus dan bekas Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia (Operasi Pendidikan), Datuk Norezan Bapoo Hashim.

Sementara itu, Tengku Azuan berkata, anugerah tersebut memberi semangat dan galakan bukan sahaja untuk beliau tetapi juga kepada semua pihak yang pernah bersamanya.

"Anugerah ini juga merupakan penghargaan kepada setiap pengorbanan yang dilakukan oleh guru-guru yang mendidik anak bangsa di seluruh negara terutama di kawasan Kuala Lumpur.

"Saya terharu dan mengucapkan terima kasih kepada pihak Jabatan Pelajaran Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur untuk anugerah yang amat bermakna ini," katanya yang juga pernah menjadi Pengetua SMK Aminudin Baki.

Dalam pada itu, Ali Al Habshee dalam ucapannya berkata, semua warga pendidik seharusnya sedar mereka tidak boleh lalai terutama dalam usaha mencapai aspirasi yang tinggi dan persekitaran persaingan global yang semakin sengit.

Menurutnya, semua guru mesti bertekad dengan satu aspirasi iaitu untuk membangunkan sistem pendidikan berkualiti bertaraf dunia seperti dihasratkan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013 sehingga 2025.

"Guru perlu berpegang teguh pada etika profesion keguruan yang mempunyai satu agenda atau tugas utama iaitu melahirkan murid selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara," katanya.

MPK adakan kempen hormati pejalan kaki

Posted: 22 May 2013 11:25 AM PDT

KLANG 22 Mei - Majlis Perbandaran Klang (MPK) dengan kerjasama Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) telah mengadakan Minggu Keselamatan Pejalan Kaki baru-baru ini bagi mewujudkan kesedaran dalam kalangan para pengguna jalan raya agar bersikap lebih prihatin terhadap keselamatan pejalan kaki.

Pemangku Yang Dipertuanya, Ehsan Mukri berkata, program yang turut melibatkan kerjasama pasukan polis itu diadakan bagi memastikan golongan pejalan kaki juga perlu diberikan perhatian.

"Golongan pejalan kaki merupakan kelompok yang perlu diberi perhatian dan keutamaan oleh para pengguna jalan raya.

"Kekurangan perhatian dan rasa hormat terhadap pejalan kaki menyebabkan golongan ini sentiasa menghadapi risiko kematian dan kecederaan akibat dilanggar oleh para pemandu kenderaan," katanya dalam kenyataan akhbar di sini.

Ehsan berkata, program berkenaan juga bagi memberikan galakan kepada orang ramai agar menggunakan jejantas untuk melintas jalan bagi mengelakkan mereka menanggung risiko kemalangan terutama ketika waktu puncak.

"Dalam program tersebut kami mengedarkan risalah berkaitan keselamatan pejalan kaki yang disediakan oleh JKJR bagi memastikan golongan itu sentiasa diutamakan dan diberi perhatian.

"Selain pengguna jalan raya, kami juga berharap golongan pejalan kaki memainkan peranan yang sama iaitu sentiasa berhati-hati ketika berjalan bagi mengelakkan perkara tidak diingini berlaku sekali gus dapat mengurangkan kadar kemalangan melibatkan pejalan kaki," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat