{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Mahkamah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Mahkamah


Pathmanabhan, 3 lagi dihukum mati

Posted: 23 May 2013 12:06 PM PDT

Oleh SUWARNI MOKHTAR, SITI NOORALINA AHMAD, ZAINAL AZHAR MOHAMED, MOHAMMAD YASIR JAAFAR dan SHAHRINNAHAR LATIB
pengarang@utusan.com.my

SHAH ALAM 23 Mei - Selepas perbicaraan berlanjutan hampir dua tahun enam bulan, bekas peguam, N. Pathmanabhan hari ini disabitkan bersalah membunuh jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga rakannya oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini dan diperintahkan agar digantung sehingga mati.

Yang turut menerima hukuman serupa ialah tiga pekerja Ladang Gadong milik lelaki berusia 44 tahun itu iaitu T. Thilaiyalagan, 22, R. Matan, 23, dan R. Kathavarayan, 33.

Kesemua mereka menerima hukuman tersebut kerana membunuh Sosilawati, 47, pemandunya, Kamaruddin Shamsudin, 44; peguam, Ahmad Kamil Abd. Karim, 32; dan pegawai Bank CIMB cawangan Kampung Baru, Noorhisham Mohammad, 38.

Keempat-empat mangsa itu didakwa dibunuh di antara pukul 8.30 malam dan 9.45 malam, 30 Ogos 2010 di Lot No. 2001, Jalan Tanjung Layang, Tanjung Sepat, Banting dekat sini.

Hakim Datuk Akhtar Tahir memutuskan demikian selepas berpuas hati bahawa pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap kes pendakwaan yang dikemukakan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Dalam penghakimannya setebal 16 muka surat, Hakim Akhtar menyatakan, beliau tidak menemui sebarang alasan bahawa kesemua tertuduh tidak boleh disabitkan dengan kesalahan ekoran tiada mayat ditemui.

Ujarnya, bukti yang dikemukakan telah memenuhi elemen yang diperlukan dalam membuktikan pertuduhan membunuh iaitu keempat-empat tertuduh telah menyebabkan kematian Sosilawati dan tiga rakannya dan mereka hanya mempunyai satu niat iaitu menyebabkan kematian dengan sengaja.

Kesemua bukti dalam kes ini jika dikumpul kesemuanya bersesuaian dengan pepatah yang menyatakan orang mati tidak akan bercerita. Dalam kes ini, tiga lelaki dan seorang wanita yang mati menjerit sekuat hati melalui bukti senyap, satu kisah ketidakjujuran dan penipuan dipacu dengan rasa tamak seorang lelaki yang kerjayanya memperjuangkan kepercayaan dan kehormatan.

Penyangak profesional ini amat sedikit namun mangsa mereka bukan sahaja yang miskin dan kesempitan tetapi juga yang berkedudukan dan berkuasa.

Kes ini merupakan bukti kepada satu plot yang keji dilaksanakan oleh seorang penyangak profesional dan pengikutnya dengan sangat kejam," ujar Hakim Akhtar.

Dalam kes ini, pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan-Timbalan Pendakwa Raya, Ishak Mohd. Yusoff, Saiful Edris Zainuddin, Idham Abd. Ghani, Siti Rohaida Che Hamid dan Deepa Nair.

Kesemua tertuduh diwakili peguam-peguam bela, Manjeet Singh Dhillon, Puspam Ratnam, Gurbachan Singh, Amer Hamzah Arshad dan Hasshahari Johari Mawi.

Selepas mahkamah berhenti bersidang, dilihat seorang wanita agak berusia mendekati Thilaiyalagan yang sedang menitiskan air mata dan memeluk tertuduh kedua itu sebelum mencium pipi lelaki itu dan berlalu pergi sambil menangis.

Tertuduh-tertuduh lain dilihat tidak menunjukkan sebarang emosi.

Terdahulu ketika menyentuh mengenai beban pembuktian, Hakim Akhtar menyatakan, tanggungjawab tersebut terletak di atas bahu pihak pendakwaan pada setiap masa dan peringkat kes.

Namun, barisan pembelaan mempunyai tugas untuk memberi penjelasan bagi menepis setiap bukti yang dikemukakan oleh pendakwaan.

Menyentuh mengenai pembelaan Pathmanabhan yang merupakan tertuduh pertama, hakim tersebut menyatakan, tiada sebarang bukti menyokong bahawa dia telah pergi ke Subang Jaya dengan dipandu oleh tertuduh keempat, Kathavarayan.

Sebaliknya, Kathavarayan atau turut dikenali dengan nama Ravi menafikan keterangan itu dan secara tidak langsung menyokong bukti pihak pendakwaan bahawa Pathmanabhan telah pergi ke Subang Jaya dengan memandu kereta salah sebuah kereta mangsanya dan ditemui tidak jauh dari tempat tertuduh itu bertemu rakannya.

Semasa perbicaraan, mahkamah diberitahu kereta milik Ahmad Kamil ditemui di tempat letak kereta Jalan SS12/1B, berhampiran Hotel Grand Dorsett, Subang Jaya pada pukul 10.55 malam, 6 September 2010.

Tertuduh pertama memberi keterangan bahawa dia mewakili Sosilawati dan seorang lelaki bernama Rahman Palil dalam pembelian dua keping tanah di samping mengaut keuntungan daripada transaksi-transaksi tersebut.

Tindakan ini bukan sahaja tidak beretika malah turut menjejaskan sifat adilnya. Tertuduh mewakili Sosilawati dan Rahman Palil dalam transaksi yang sama dan dengan berbuat demikian dia telah terperangkap di antara kedua-dua mereka.

Adalah keterangan tertuduh pertama bahawa dia berat hati untuk mengaturkan pertemuan di antara kedua-dua pihak. Bila terperangkap, tertuduh pertama mengambil jalan mudah untuk keluar iaitu dengan menghapuskan salah seorang daripada mereka dan malangnya salah seorang itu adalah Sosilawati.

Tiga lagi yang menemani Sosilawati merupakan mangsa yang berada di tempat salah pada waktu yang salah," kata hakim itu.

Siasatan polis bertaraf dunia

Posted: 23 May 2013 12:06 PM PDT

Oleh SUWARNI MOKHTAR
pengarang@utusan.com.my

SHAH ALAM 23 Mei - Cara pihak polis mengendalikan dan menjalankan siasatan sehingga membawa kepada penangkapan kesemua tertuduh dalam kes pembunuhan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga rakannya mendapat pujian daripada seorang hakim Mahkamah Tinggi di sini hari ini.

Tidak cukup dengan pujian, Hakim Datuk Akhtar Tahir yang mendengar perbicaraan kes itu selama lebih 100 hari, turut menyifatkan bahawa siasatan pihak polis dalam kes itu bertaraf dunia.

"Walaupun siasatan yang dijalankan dikatakan tidak mengikut prosedur 100 peratus namun mana mungkin sesuatu siasatan itu boleh mencapai 100 peratus seperti dalam buku teks.

"Namun begitu, pihak polis telah menjalankan satu siasatan yang terperinci. Mereka telah menjalankan satu penyiasatan bertaraf antarabangsa. Pihak polis perlu diberi penghormatan kerana menyelesaikan kes ini," katanya.

Dalam kes tersebut, penglibatan pihak polis merangkumi ramai pegawai dan anggota daripada pelbagai unit dan negeri antaranya ialah Pasukan Siasatan Tempat Kejadian (CSI) Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur; dan Seksyen Jenayah Komputer Ibu Pejabat Polis Bukit Aman.

Yang turut serta ialah Unit Forensik dan Unit Siasatan Khas, Cawangan Jenayah Berat (D9) IPK Selangor; Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Langat dan Bahagian Bantuan Teknik, Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman.

Pasukan polis yang ditugaskan untuk mencari bahan-bahan bukti di tali air dan sungai pula didatangkan dari Pasukan Gerakan Marin Wilayah 1, Pulau Pinang .

Dalam masa yang sama, Hakim Akhtar turut memuji sikap pihak pendakwaan dan pembelaan yang membantu mahkamah dalam kes itu.

Beliau turut menyifatkan cara pengendalian kes oleh kedua-dua pihak itu bertaraf antarabangsa.

Ujarnya, pihak pembelaan begitu bersemangat dalam membuktikan anak-anak guam mereka tidak bersalah dan mereka telah menjalankan tugas dengan begitu mengagumkan.

Hakim Akhtar turut menyifatkan pihak-pihak yang terlibat adalah sangat profesional dan merupakan litigasi terbaik yang pernah beliau lihat.

Sementara itu, barisan pembelaan ketika ditemui memaklumkan pihaknya akan mengemukakan rayuan berhubung keputusan yang mensabitkan anak-anak guam mereka dengan pertuduhan tersebut.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat