{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Harian Metro: Arena

Posted by Tanpa Nama

Harian Metro: Arena


'Tolong ubah pendekatan'

Posted: 08 Jun 2013 08:20 AM PDT

Kuala Lumpur: "Saya harap FAM (Persatuan Bola Sepak Malaysia) tahu apa yang mereka lakukan," kata Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara Datuk Seri Zolkples Embong.

Terkejut dengan liputan akhbar The Canberra Times yang mendakwa pasukan bola sepak kebangsaan tewas kepada pasukan pemain sambilan sebaik tewas 2-3 kepada Canberra FC, apa yang dibimbangi beliau nampaknya menjadi realiti.

Zolkples sebelum ini pernah memberi amaran kepada badan induk sukan itu lebih berhati-hati dalam memilih perlawanan persahabatan biarpun atas nama pendedahan sekalipun, sebelum pasukan kebangsaan kendalian Datuk K Rajagopal berlepas ke Australia untuk berdepan tiga kelab negara itu.

"Saya sudah katakan, perlawanan persahabatan boleh diadakan di mana-mana tapi perlu pasti dengan siapa kita akan berlawan, adakah ia setimpal dengan kekuatan kita dan adakah pemain kita mendapat faedah daripadanya?" soal beliau.

Foto

PASUKAN Harimau Malaya dan Canberra All Star melakukan baris hormat sebelum perlawanan persahabatan bermula.


"Apatah lagi perjalanan ke Australia itu jauh dan mahal. Sepatutnya mereka pergi ke negara yang cuacanya panas untuk persediaan kejohanan kelayakan Piala Asia 2015, saya tidak tahu apa alasan mereka."


Persediaan skuad negara ke kelayakan Piala Asia 2015 dikritik hebat peminat dan pemerhati sukan yang menganggapnya sebagai satu pembaziran malah ada yang berpendapat ia sekadar rombongan melancong.

Skuad Harimau Malaya sepatutnya berdepan juara Piala AFF 2012, Singapura pada 4 dan 7 Jun ini namun terpaksa dibatalkan dan kini peminat mula membandingkan tahap perlawanan yang disertai skuad negara apabila Indonesia berdepan Belanda dalam perlawanan persahabatan baru-baru ini.

"Persatuan sepatutnya meneliti dengan lebih terperinci program perlawanan persahabatan yang membabitkan pemain mereka. Kalah menang soal kedua tetapi yang penting adakah ia benar-benar memberi manfaat," kata Zolkples.

Pandangan sama turut diutarakan bekas pemain kebangsaan, Bakri Ibni yang menyifatkan ia kegagalan jurulatih dan pengurus 'mengenali' pasukan yang mereka hadapi dalam perlawanan seumpama itu.

Pengalaman sama pernah dilalui Bakri yang pernah menyertai perlawanan persahabatan di Jerman sewaktu menyarung jersi negara.

Jelasnya, memandangkan ketika itu musim kejohanan, mereka tiada pilihan lain selain berdepan pasukan Divisyen Satu kelab amatur Jerman.

"Bukannya mereka tidak bagus tapi pemain lebih mementingkan karier masing-masing daripada menjadi pemain profesional.

"Begitupun jurulatih kami, Karl-Heinz Weigang memberi semangat dan mahu kami menjaringkan 11 gol.

"Pada separuh masa pertama, tidak semudah itu untuk menentang mereka tetapi akhirnya kami berjaya menang 11-0.

"Kami membuktikan siapa sebenarnya kami, pasukan yang layak ke Olimpik meskipun tidak dapat ke sana."

Justeru menurutnya, tugas pengarah teknikal dan pengarah kejurulatihan amat penting kerana mereka lebih mengenali status sesuatu pasukan, kelemahan dan kekuatan mereka.

Dalam hal ini katanya, pengarah teknikal dan pengarah kejurulatihan akan meneliti status sesebuah pasukan itu sebelum diserahkan kepada majlis untuk diputuskan selain tidak bergantung kepada ejen bagi mengelak ditipu.

"Sebaiknya FAM dan Persatuan Bola Sepak Australia saling bekerjasama dalam menentukan mana-mana pasukan yang sepatutnya menjadi lawan pasukan negara," katanya.

Selepas Canberra FC, dua lagi pasukan menanti skuad negara iaitu Marconi Stallions diikuti Sydney United minggu ini.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/06/08

Zaqhwan lepas geram

Posted: 08 Jun 2013 08:15 AM PDT

Muar: Pelumba muda, Mohd Zaqhwan Zaidi menguasai sesi ujian masa kategori CP130 selepas berjaya mencatat masa terpantas pada saingan Pusingan 4 Kejuaraan Cub Prix AAM Malaysia PETRONAS di Muar, Johor, semalam.

Pelumba GiVi Honda Yuzy Pachie berusia 18 tahun itu menamatkan hari pertama dengan melakukan catatan terpantas 41.146s untuk mengatasi dua pelumba berpengalaman, Ahmad Fuad Baharudin (Faito Yamaha Motobert) yang mencatat masa kedua terpantas, 41.224s serta Mohd Zamri Baba (PETRONAS Yamaha-CKJ), 41.302s.

Malah, pencapaian ini merupakan catatan terpantas sesi ujian masa kali ketiga berturut-turut buat Mohd Zaqhwan selepas melakar pencapaian sama di Melaka (Pusingan 2) dan Kuala Terengganu (Pusingan 3).

"Semuanya dalam keadaan baik termasuklah keupayaan jentera yang boleh dikatakan berada pada tahap maksimum untuk menghadapi perlumbaan minggu ini.


"Faktor jentera memainkan peranan penting di litar ini. Bukan saja kerana keadaan litar yang tidak begitu rata malah selekoh-selekohnya juga agak sempit.


"Saya perlukan pelarasan terbaik terutama suspensi jentera supaya saya boleh beraksi pada tahap terbaik," katanya.

Mengulas tentang perlumbaan sebenar hari ini, Mohd Zaqhwan menegaskan, sasaran utamanya adalah untuk bermula sekurang-kurangnya dari barisan pertama.

"Saya tidak mahu kesilapan di Terengganu berulang. Selepas gagal memenangi dua perlumbaan terakhir, kali ini saya tidak mahu kecewa lagi.

"Saya mahu merangkul kemenangan pertama musim ini di sini dan pada masa sama terus kekal dalam saingan memburu takhta keseluruhan."

Sementara itu, pendahulu keseluruhan, Azlan Shah Kamaruzaman (Harian Metro Y-TEQ SCK Honda Racing) terpaksa menarik diri daripada perlumbaan minggu ini selepas mengalami kecederaan ketika menjalani latihan bersama jentera Superbike 1000cc di Litar Suzuka, Jepun, Rabu lalu.

Saingan ujian masa kategori CP115 menyaksikan ia turut dikuasai barisan pelumba muda selepas Fakhrusy Syakirin Rostam muncul pelumba terpantas dengan catatan masa terbaik 41.832s.

Pelumba MAZ Racing berusia 17 tahun itu mengetepikan cabaran seorang lagi pelumba seusia, Mohd Hafiz Nor Azman (PETRONAS Syntium Moto Yamaha AHM) yang merakamkan catatan terbaik 42.112s sambil pelumba berusia 18 tahun, Tengku Amirul Haffiruddin, (Motul Yamaha YY Pang) ketiga dengan catatan terbaik 42.143s.

"Selepas memenangi dua perlumbaan berturut-turut, saya mahu mencipta hatrik di sini. Sebelum itu sasaran saya adalah memberikan aksi terbaik pada sesi 'Shoot-Out' esok. Saya yakin mampu melakukan catatan lebih baik.

"Keadaan jentera juga baik dan mudah-mudahan turut dapat membantu saya merebut petak hadapan dan memenangi perlumbaan di sini," kata Fakhrusy.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/06/08

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat