{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Agrobiz

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Agrobiz


Cabaran industri lembu tenusu

Posted: 23 Jun 2013 09:04 PM PDT

Oleh ASHRIQ FAHMY AHMAD
ashriq.ahmad@utusan.com.my

Jika diperhatikan, industri lembu tenusu luar negara berkembang dengan begitu baik dan pesat. Apa jua kaedah yang digunakan membuahkan hasil. Sama ada kaedah tradisional mahu pun moden.

Melihat kepada kejayaan negara-negara luar itu, usahawan-usahawan lembu tenusu tempatan wajar menjadikan senario tersebut sebagai pencetus semangat dan iltizam meningkatkan industri terbabit.

Habis segala modal dilaburkan, baka lembu terbaik luar negara dibeli bagi menjamin pulangan yang lumayan. Namun hasil yang diperoleh tidak seperti yang dijangka.

Secara teorinya, perladangan lembu tenusu kelihatan mudah. Namun pahit getir mengusahakannya hanya mereka terlihat sahaja yang mengetahui.

Menurut Pengerusi Koperasi Lembu Tenusu Negeri Johor Berhad (KPTJB), Dr. A. Sashikannan, biarpun permintaan susu segar amat tinggi di negara ini, namun pelbagai cabaran perlu dihadapi pengusaha ternakan tersebut.

"Antaranya adalah kadar harga susu segar yang tidak stabil kerana bergantung kepada kualiti susu yang diperah.

"Kualiti susu pula amat bergantung kepada tadbir urus dalam proses pengumpulan susu," katanya ketika ditemui pada Program Transformasi Kualiti Susu Penternak Malaysia di Port Dickson, Negeri Sembilan baru-baru ini.

Jelas Dr. Sashikannan, susu segar mudah rosak jika tidak disejukkan dengan segera. Keadaan tersebut juga menyebabkan kualiti susu akan menurun.

"Apabila kualiti menurun, harga susu akan menurun kerana dijual berdasarkan kualiti.

"Oleh yang demikian sistem pengurusan pengumpulan susu yang bersepadu perlu dikaji semula bagi membolehkan susu yang diperah dapat dihantar secepat mungkin ke pusat pengumpulan bagi mengekalkan kualitinya," katanya.

Namun, apa yang terjadi, akibat kekangan masa serta pusat pengumpulan yang terhad serta terletak jauh daripada ladang, menjadikan proses pengumpulan susu memakan masa.

Akibat terdedah pada suhu yang tinggi terlalu lama, akhirnya kualiti susu segar menurun.

Antara cabaran lain yang dihadapi pengusaha lembu tenusu adalah kos pengeluaran susu segar telah meningkat.

Ujar Dr. Sashikannan, kos pengeluaran tersebut meningkat seiring dengan peningkatan kos makanan haiwan.

"Selain itu, untuk mendapatkan baka lembu tenusu yang berkualiti tinggi juga amat sukar menjadikan industri ini berjalan agak perlahan di negara ini," katanya.

Ini belum ditambah dengan faktor pemilikan hartanah yang berharga tinggi menjadikan sektor tersebut semakin dihimpit kepayahan.

Keadaan keluasan tanah pertanian yang semakin terhad menghalang pengusaha lembu tenusu untuk membina ladang ternakan yang lebih selesa sekali gus tidak mampu menggalakkan pengeluaran susu segar.

Pengusaha-pengusaha lembu tenusu terpaksa berpuas hati dengan sebidang tanah yang terletak jauh ke pedalaman berikutan kawasan tanah yang ideal untuk projek ternakan lembu tenusu pasti berharga tinggi.

Kawasan ladang yang terlalu jauh pastinya memberi kesan secara terus apabila susu segar yang diperolehi akan memakan masa untuk dihantar ke pusat pengumpulan sekali gus kualitinya akan menurun.

Bagaimanapun menurut Dr. Sashikannan, Jabatan Pertanian telah banyak membantu mereka biarpun kadang kala bantuan yang diterima lambat sampai ke tangan penternak.

Tambah Dr. Sashikannan, bagi mendapatkan harga yang baik, tahap piawaian mesti berada pada tahap skala satu 500 ribu hingga satu juta TPC (Total Plate Count).

"Jika TPC lagi kurang, susu lebih baik dan harga juga lebih mahal.

"Kini susu dijual pada kadar harga RM2 hingga RM2.70 seliter," katanya.

Antara cadangan yang diberikan oleh pengerusi KPTJB itu adalah, kerajaan boleh mewujudkan koloni penternak lembu tenusu bagi memudahkan pengumpulan susu segar dilakukan.

Sebagai contoh bagi 50 orang penternak perlu ditempatkan di dalam kawasan seluas 10 ekar yang mana mereka akan dibahagi-bahagikan mengikut jumlah ternakan.

Kemudian, pengumpulan boleh dilakukan secara serentak dan penghantaran susu ke pusat pengumpulan juga lebih pantas.

"Buat masa ini tiada kawasan khas diperuntukkan untuk penternak menyebabkan mereka mencari kawasan sendiri dan berada jauh di antara satu sama lain menyebabkan proses pengumpulan berjalan dengan perlahan.

"Kami di pihak penternak juga faham dengan situasi masa kini yang mana harga tanah pertanian juga telah meningkat dan amat mahal, namun kami memohon jasa baik kerajaan untuk membantu penternak," katanya.

Bengkel Transformasi Ternakan Ruminan

Posted: 23 Jun 2013 09:04 PM PDT

Banyak program wajar dijalankan bagi membantu memperkasa industri ruminan.

Peserta Bengkel Transformasi Ternakan Ruminan MTG - Utusan Malaysia diingatkan supaya mengambil peluang daripada penganjuran program tersebut untuk menimba sebanyak ilmu berkaitan penternakan.

Ini bagi membolehkan mereka memanfaatkan pengisian bengkel berkenaan yang meliputi aspek pengurusan ternakan, pemakanan, rawatan, menyembelih, melapah, memanggang.

Peserta juga berpeluang berdialog dengan usahawan ternakan berjaya bagi berkongsi pengalaman mereka memajukan projek masing-masing.

Sementara itu, persiapan bagi penganjuran bengkel berkenaan yang akan diadakan pada 28 hingga 30 Jun ini, kini dalam peringkat akhir.

Seorang pegawai daripada syarikat penganjur Major Transglobal Sdn. Bhd. (MTG), Mohd. Sufian berkata, kemudahan di lokasi mengadakan amali bengkel kini hampir siap termasuk rumah sembelihan mini, jalan ladang, calet dan bangsal.

Katanya, bagi program ceramah, dewan kuliah milik Banghuris Homestay juga hanya menunggu kedatangan peserta manakala penginapan telah diuruskan dengan pihak pengurusan homestay terbabit.

''Bahan bengkel seperti kertas pembentangan sedang dimuktamadkan dan alat tulis juga akan dibekalkan kepada peserta termasuk cendera hati seperti baju, topi dan beg," katanya.

Peserta yang telah mengesahkan penyertaan menerusi pembayaran akan dibekalkan dengan senarai aturcara dan juga peta ke lokasi bengkel sama ada menerusi e-mel atau faksimile.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat