{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Jenayah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Jenayah


Kes salah guna pas pelajar asing menurun

Posted: 05 Jun 2013 10:35 PM PDT

KUALA LUMPUR 6 Jun - Bilangan kes penyalahgunaan pas pelajar asing di institusi pangajian tinggi swasta (IPTS) menurun secara drastik tahun lalu ekoran langkah pihak berkuasa memperketatkan syarat kemasukan pelajar.

Perangkaan Polis Bukit Aman menunjukkan penurunan tangkapan warga asing yang menyalahgunakan pas pelajar dan terbabit dalam aktiviti pelacuran iaitu daripada 76 orang pada 2011 kepada 37 tahun lalu.

Statistik itu juga menunjukkan tangkapan pelacur dalam kalangan penuntut dari China paling tinggi pada kedua-dua tahun iaitu 29 pada 2012 dan 73 pada tahun sebelumnya.

Ketua Operasi Bahagian Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat (D7) Polis Bukit Aman, Asisten Supritendan Shahrul Nizam Jaafar berkata, baki adalah pelajar dari Uzbekistan dan Yaman.

Tahun lalu tujuh warga Uzbekistan dan seorang dari Yaman, manakala pada tahun sebelumnya tiga rakyat Uzbekistan, katanya kepada Bernama, dan menambah serbuan dilakukan antara tiga dan empat kali seminggu, mengikut aduan orang ramai.

Pada Februari tahun lalu, kerajaan menghentikan pemberian visa semasa ketibaan dan pas sosial kepada penuntut asing ke negara ini, bagi membendung penyalahgunaan dokumen itu serta mengawal kemasukan warga asing secara mudah.

Visa pelajar hanya dikeluarkan kepada penuntut asing selepas mereka menerima tawaran daripada institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan IPTS yang dikelolakan oleh kementerian.

Pelajar asing yang dikesan terbabit dengan kegiatan jenayah dan penyeludupan dadah, kebanyakannya mengikuti program sementara dan pengajian bahasa di IPT yang bukan di bawah kelolaan kementerian itu.

Selain itu, institusi-institusi pengajian tinggi turut mengamalkan proses pengambilan pelajar secara berhati-hati.

Penolong Pengarah Bahagian Pengurusan Akademik dan Kemasukan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Badrul Shahri Basri berkata, pihaknya mengamalkan proses temu bual secara bersemuka atau persidangan video bagi pelajar yang diragui sijil pendidikan mereka.

"Temu bual itu dilakukan oleh lima atau enam orang pakar dalam bidang yang dimohon pelajar," katanya.

Badrul berkata, temu bual hanya dilakukan selepas dokumen peribadi mereka seperti pasport yang sah serta sijil pelajaran terkini yang diterima universiti, diragui kesahihannya.

Pegawai Bahagian Pengambilan Pelajar Allianze University College of Medical Sciences di Pulau Pinang, Amirullah Abd. Hadi berkata, kolej itu menggunakan prosedur yang ditetapkan kerajaan dalam urusan kemasukan pelajar asing.

"Jika ada keraguan pada kelayakan seseorang pelajar, kita akan berhubung dengan tempat pelajar pemohon.

"Selain itu kita juga boleh mengetahui seseorang itu benar-benar hendak belajar apabila tengok kesungguhan mereka seperti sentiasa membuat 'follow-up' dengan kita," katanya.

Beliau berkata setakat ini tiada laporan penyalahgunaan pas oleh pelajar asing di kolej berkenaan. - BERNAMA

Pelumba basikal maut digilis lori

Posted: 05 Jun 2013 11:45 AM PDT

Oleh Siti Airunnisa Alaui
pengarang@utusan.com.my

MUHAMMAD Syafiq Imran Syahril dibantu oleh rakan-rakan selepas terlibat dalam kemalangan ketika latihan di Kampung Bukit Guntung, Tepoh, Kuala Terengganu, semalam.

KUALA TERENGGANU 5 Jun - Rutin sesi latihan sekumpulan pelumba basikal Terengganu pagi ini bertukar tragedi selepas seorang atlet pelapisnya, Muhammad Syafiq Imran Syahril, 15, maut digilis treler di Kampung Bukit Guntung, Tepoh dekat sini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 9 pagi itu, mangsa bersama kumpulan 45 atlet basikal sedang menjalani latihan sebelum Muhammad Syafiq dikatakan cuba mengelak jalan berlubang di laluan tersebut.

Berikutan itu, mangsa yang merupakan salah seorang atlet yang terpilih untuk menyertai Kejohanan Berbasikal Kebangsaan di Perlis pada 26 Jun ini, terjatuh di laluan bersebelahan bersama dua rakannya.

Sebuah treler yang datang dari arah bertentangan dan berada agak hampir kemudian gagal mengelak lalu menggilis dan mengheret mangsa beberapa meter.

Menceritakan detik mengerikan itu, rakan mangsa, Che Ku Mohd. Nazmie Che Ku Romli, 19, memberitahu, kejadian berlaku di depan matanya apabila beliau turut terjatuh ke tengah jalan bersama mangsa dan seorang lagi rakan mereka, Ahmad Fikri Ahmad Fadli, 14.

Katanya, ketika kejadian, dia yang bergerak di tengah-tengah kumpulan berkenaan terlanggar tayar belakang basikal rakan di hadapannya yang gagal memberi isyarat terdapat jalan tidak rata di laluan tersebut.

"Kejadian berlaku dengan pantas, ketika saya jatuh bersama mangsa dan seorang lagi rakan, saya nampak ada treler datang, dalam keadaan kesakitan saya bergegas bangun dan menyelamatkan diri, manakala Ahmad Fikri pun buat perkara sama.

"Tetapi masa itu, saya hanya sempat tengok mangsa cuba bangun tetapi digilis dan diseret treler," katanya ketika ditemui di Unit Forensik Hospital Sultanah Nur Zahirah di sini hari ini.

Ujar Che Ku Mohd. Nazmi, ketika mangsa digilis, beliau mendengar mangsa mengadu kesakitan selain memanggil nama ibu dan bapanya.

Difahamkan, mangsa digilis tayar hadapan sebelah kiri treler tersebut dan mengalami kecederaan parah di bahagian abdomen.

Muhamad Syafiq kemudian dibantu oleh rakan-rakan dan orang ramai sebelum dikejarkan ke hospital dengan ambulans Jabatan Pertahanan Awam Malaysia namun disahkan meninggal dunia tidak lama kemudian.

Sementara itu, jurulatih mangsa, Syed Mohd. Husaini Syed Mazlan memberitahu, latihan berkenaan sesi biasa dijalankan oleh kumpulan itu yang turut disertai oleh atlet Sukan Malaysia (Sukma) dan Tim Berbasikal Terengganu (TSG).

"Ini adalah rutin biasa atlet dan pada pagi ini, kumpulan itu bergerak dari Flat Jalan Hiliran pada pukul 8.30 pagi menuju ke Bukit Besi melalui laluan lebuh raya bermula di Gemuruh yang melibatkan jarak laluan latihan sejauh 160 kilometer," jelasnya.

Pemangku Ketua Polis Daerah, Supritendan Abdul Halim Mohd. Ishak ketika dihubungi mengesahkan kejadian dan polis sedang menyiasat punca kemalangan.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat