{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Johor

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Johor


Harga ayam naik RM2 sekilogram

Posted: 04 Jun 2013 11:02 AM PDT

Oleh ZULHISHAM ISAHAK
utusanjohor@utusan.com.my

ROSNAH Hassan (dua dari kiri) melayan pelanggan di kedai ayamnya di Parit Bakar, Muar, Johor, semalam.

MUAR 4 Jun - Kenaikan harga ayam sebanyak RM2 sejak cuti sekolah bermula bukan sahaja meresahkan peniaga-peniaga di Pasar Awam Maharani di bandar ini, tetapi penjual daging ayam siap diproses di kawasan kampung.

Menurut mereka, kenaikan harga ayam daripada RM6 sekilogram kepada RM8 sekilogram mula menimbulkan kebimbangan peniaga-peniaga ayam di kampung kerana keadaan tersebut boleh menjejaskan perniagaan mereka.

Peniaga, Rosnah Hassan berkata, harga itu mula meningkat beberapa hari sebelum cuti persekolahan bermula kerana permintaan meningkat mendadak.

"Terdapat peniaga pasar di bandar ini menjual ayam proses bersih dengan harga RM8.20 sekilogram, bahkan ada yang mengekalkan harga tersebut RM8 sekilogram.

"Peniaga terpaksa menaikkan harga itu apabila pembekal menaikkan harga kepada RM8 sekilogram. Kita bayar RM4.30 kepada pembekal sebelum cuti sekolah bermula dan meningkat kepada RM5.50 sekilogram beberapa hari lalu," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Katanya, lebih merisaukan pembekal juga ada memaklumkan harga barangan berkenaan dijangka meningkat sebanyak RM0.20 sen dalam masa beberapa hari lagi.

Rosnah mendakwa, sebab utama kenaikan harga yang lebih tinggi ketika ini kerana banyak majlis perkahwinan diadakan sempena musim cuti persekolahan.

Seorang lagi peniaga, Amran Ahmad menggesa pihak bertanggungjawab tidak lepas tangan dan memantau perkembangan harga tersebut kerana dikhuatiri pembekal akan terus menaikkan harga sesuka hati.

"Kita harap pihak berkenaan buat sesuatu. Peniaga ayam di kampung-kampung adalah orang Melayu dan kita tidak mahu seolah-olah ditindas pembekal ayam," katanya.

Sementara itu, Ketua Pejabat Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan Cawangan Muar, Mohd. Basha Abidin Ali berkata, peniaga tidak melanggar mana-mana peraturan kerana ayam bukan merupakan barangan kawalan pada masa sekarang.

Beliau memberitahu, jabatan berkenaan mempunyai kuasa mengawal kenaikan harga ayam hanya pada musim perayaan Hari Raya Aidilfitri dan Tahun Baharu Cina.

Jelas Mohd. Basha, jabatannya mempunyai pasukan pemantau bagi setiap pasar dalam bandar dan kedai-kedai di luar bandar yang mendapati hampir semua peniaga menjual ayam proses bersih sekitar harga RM8 sekilogram.

"Harga ayam proses bersih sebelum ini antara RM7.50 hingga RM7.80 tetapi meningkat RM0.20 sen kelmarin. Terdapat juga kedai-kedai di luar bandar yang masih menjual ayam proses bersih pada harga RM7.50 sekilogram," katanya.

Pendaftaran harta intelek di Johor naik 17%

Posted: 04 Jun 2013 11:02 AM PDT

JOHOR BAHRU 4 Jun - Johor mencatatkan peningkatan sebanyak 17 peratus bagi permohonan pendaftaran harta intelek antara tempoh Januari hingga Mei tahun ini iaitu sebanyak 381 permohonan berbanding 317 untuk tempoh sama tahun lalu.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Perdagangan dan Kepenggunaan negeri, Datuk Tee Siew Kiong berkata, peningkatan itu hasil kesedaran orang ramai terhadap kepentingan menjaga hasil karya mereka kerana disifatkan sebagai suatu bentuk kekayaan baharu (Wealth Creation).

Beliau berkata, perkembangan ekonomi, sosial dan pembangunan teknologi turut memberi kesan kepada landskap penciptaan, penggunaan dan eksploitasi harta intelek yang berupaya menjadikan Malaysia sebuah negara maju serta berdaya saing.

"Tindakan mendaftarkan hasil ciptaan kita merupakan sesuatu yang sangat penting bagi mengelakkannya daripada ditiru atau diciplak dan sekiranya berlaku pemilik harta intelek itu boleh mengambil tindakan undang-undang.

"Ini juga secara tidak langsung akan membantu meningkatkan nilai sesuatu barangan ," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Kesedaran Harta Intelek Zon Selatan di Hotel Selesa, Pasir Gudang, dekat sini hari ini.

Yang turut hadir Timbalan Ketua Pengarah Korporat MyIPO, Mohd. Shahar Osman.

Seminar sehari anjuran Perbadanan Harta Intelek Malaysia (MyIPO) itu disertai sebanyak 120 peserta bertujuan meningkatkan kesedaran orang ramai terhadap kepentingan melindungi harta intelek selain menggalakkan ciptaan-ciptaan baharu untuk tujuan komersial.

Setiap produk yang ingin didaftarkan akan dikenakan bayaran sebanyak RM1,020 untuk tempoh 10 tahun dan permohonan itu akan diproses antara enam hingga 12 bulan manakala bayaran tambahan sebanyak RM2,470 sekiranya ingin mempercepatkan proses pendaftaran.

Siew Kiong berkata, menerusi Bajet 2013, kerajaan memperuntuk sejumlah RM19 juta untuk memperkenal Model Penilaian Harta Intelek (IP Valuation Model) bagi menyokong pembangunan harta intelek.

Katanya, usaha itu juga bertujuan membantu melatih panel penilai menilai sesuatu hasil ciptaan bagi tujuan mendapatkan bantuan sumber kewangan untuk dikomersialkan.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat