{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Luar Negara

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Luar Negara


119 maut kebakaran di China

Posted: 03 Jun 2013 11:44 AM PDT

Seorang mangsa menerima rawatan di sebuah hospital selepas pusat penyembelihan ayam dan itik Baoyuan terbakar di Dehui, wilayah Jilin, timur laut China, semalam. - REUTERS

BEIJING 3 Jun - Sekurang-kurangnya 119 orang terbunuh dan 54 lagi cedera apabila satu kebakaran berlaku di pusat penyembelihan ayam dan itik Baoyuan di timur laut China, hari ini.

Agensi berita Xinhua melaporkan, kebakaran terburuk dalam tempoh 12 tahun itu berlaku awal pagi hari ini di Dehui, wilayah Jilin ketika lebih 300 orang sedang bekerja dalam pusat penyembelihan berkenaan.

Jelas laporan itu, beberapa pekerja terdengar bunyi letupan kuat sebelum melihat asap tebal keluar dari kilang tersebut.

"Kira-kira 100 pekerja berjaya menyelamatkan diri walaupun pintu pusat penyembelihan tersebut berkunci ketika kebakaran tercetus.

"Operasi menyelamatkan sejumlah mangsa yang masih terperangkap sukar dijalankan ekoran struktur bangunan yang rumit dan pintu keluar yang sempit," jelas laporan tersebut.

Bagaimanapun, jumlah sebenar mangsa yang terperangkap dan punca kebakaran masih belum diketahui.

Stesen televisyen tempatan CCTV yang memetik kenyataan saksi melaporkan, punca kebakaran itu dipercayai akibat kebocoran cecair ammonia.

China mempunyai rekod buruk dalam isu keselamatan apabila berlakunya kebakaran berdasarkan kejadian-kejadian sebelum ini.

Pada 2008, seramai 44 orang maut selepas sebuah kelab malam terbakar di Shenzen dan seorang pegawai polis dipenjarakan selepas didapati menerima rasuah kerana membenarkan kelab itu beroperasi tanpa lesen.

Insiden kebakaran paling buruk dalam sejarah moden China berlaku pada akhir tahun 2000 apabila 309 pekerja rentung dalam kebakaran di sebuah pusat beli-belah di bandar Luoyang.

Kebiasaannya, pintu kecemasan dikunci atau dihalang disebabkan pegawai yang bertanggungjawab mengambil rasuah untuk mengabaikan peraturan yang telah ditetapkan dalam soal keselamatan pekerja. - REUTERS

Kekuatan nuklear negara Asia meningkat

Posted: 03 Jun 2013 11:44 AM PDT

STOCKHOLM 3 Jun - China, India dan Pakistan didakwa meningkatkan kekuatan senjata nuklear mereka sejak tahun lalu, lapor Institut Penyelidikan Keamanan Antarabangsa Stockholm (SIPRI) hari ini.

Institusi itu dalam laporan tahunannya menyatakan, China kini memiliki 250 unit peluru berpandu nuklear berbanding 240 unit pada 2013, Pakistan pula meningkatkan senjata nuklearnya daripada kira-kira 10 unit kepada antara 100 dan 120 unit, manakala India dari 10 unit kepada kira-kira 90 hingga 110 unit.

'Perlumbaan' senjata itu disifatkan SIPRI sebagai sangat membimbangkan ekoran kedamaian yang 'goyah' di Asia, berdasarkan peningkatan ketegangan sejak 2008 antara India dan Pakistan, China dan Jepun selain dua negara Korea dan negara-negara lain di rantau itu.

"Ketika negara-negara ini mengelak menimbulkan konflik antara satu sama lain secara langsung dan berhenti menyokong pergerakan pemisah di kawasan jajahan antara satu sama lain, perasaan sangsi sejak dahulu masih ada dan integrasi ekonomi tidak diikuti dengan integrasi politik,'' kata SIPRI.

Hanya dua kuasa dunia mengurangkan senjata nuklear mereka iaitu Rusia mengurangkan daripada 10,000 unit kepada 8,500 unit, manakala Amerika Syarikat (AS) pula daripada 8,000 unit kepada 7,700 unit.

Senjata nuklear Perancis kekal sebanyak 300 unit, Britain (225 unit) dan Israel (80 unit).

SIPRI mengakui jumlah tersebut hanyalah jangkaan ketika negara berkuasa nuklear itu tidak telus dalam pendedahan, apabila China kini semakin sukar difahami dan Rusia yang tidak lagi bersifat terbuka.

Institut tersebut tidak menganggap Korea Utara dan Iran sebagai negara berkuasa nuklear lagi kerana program nuklear mereka masih dianggap berada pada peringkat awal. - AFP

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat