{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Mahkamah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Mahkamah


Harga tanah KDSB tidak termasuk kadar faedah

Posted: 19 Jun 2013 11:23 AM PDT

KUALA LUMPUR 19 Jun - Ketua Pegawai Operasi (COO), Kuala Dimensi Sdn. Bhd. (KDSB), Datuk Faizal Abdullah berkata, harga perolehan tanah milik syarikat itu di Pulau Indah, Klang bagi projek Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ), pada harga RM25 sekaki persegi (skp), tidak termasuk kadar faedah sebanyak enam peratus bagi tempoh 10 tahun.

Faizal yang ketika itu Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) KDSB menegaskan, bagi harga tanah RM28 skp, dan pilihan yang diberikan KDSB untuk bayaran bagi tempoh 14, 11 dan lapan tahun, juga tidak termasuk kadar faedah.

Menurut saksi kelapan pembelaan yang memberikan keterangan dalam perbicaraan kes bekas Menteri Pengangkutan, Tun Dr. Ling Liong Sik di Mahkamah Tinggi di sini hari ini, tiga pilihan pembayaran yang ditawarkan KDSB adalah bersandarkan harga asas sahaja.

Bagaimanapun apabila melibatkan pembayaran secara tertunda, maka KDSB, kata Faizal, akan mengenakan kadar faedah.

Ketika disoal dalam pemeriksaan utama oleh peguam Wong Kian Kheong yang mewakili Liong Sik berhubung status tanah tersebut yang mempunyai banyak sekatan, Faizal menyatakan, kaveat itu bukan faktor halangan bagi KDSB untuk menjual tanahnya kepada Lembaga Pelabuhan Klang (LPK).

Ini kerana pihaknya ketika itu berusaha untuk menyelesaikan perkara tersebut.

Namun, beliau tidak menafikan KDSB ketika itu berasa kecewa dengan pengambilan balik tanah tersebut dan juga kelewatan yang dialami selama tiga tahun sehingga prosesnya menjadi kelam-kabut.

Pihak KDSB juga, menurut Faizal, telah bertemu dengan Perdana Menteri ketika itu, Tun Dr. Mahathir Mohamad berhubung kelewatan yang disebabkan oleh kerenah birokrasi.

Faizal memberi keterangan pada sesi petang setelah Hakim Datuk Ahmadi Asnawi pada sesi pagi menolak permohonan peguam pemerhati, Datuk K. Kumaraendran yang mewakili saksi tersebut supaya sapina yang dikeluarkan terhadap anak guamnya itu, diketepikan.

Kumaraendran dalam hujahnya berkata, ini kerana Liong Sik gagal menunjukkan bagaimana keterangan Faizal dapat membantu pembelaannya yang menghadapi tuduhan menipu kerajaan Malaysia kerana anak guamnya juga tidak tahu apakah yang berlaku dalam Kabinet.

Pertuduhan terhadap Liong Sik adalah jelas dan menurut Kumaraendran, peguam yang mewakili tertuduh mempunyai banyak peluang sebelum ini untuk mengemukakan soalan mengenai dokumen-dokumen atau bahan bukti yang dikemukakan membabitkan mesyuarat-mesyuarat tersebut ketika kes pendakwaan.

''Saya tidak tahu bagaimana dokumen yang dipersoalkan ini dapat membantu tertuduh dalam pembelaannya dengan cara memanggil anak guam saya memberikan keterangan sebagai saksi,'' katanya.

Kian Kheong ketika membalas hujah menyatakan, keterangan Faizal sangat relevan memandangkan beliau hadir bagi pihak KDSB dalam tiga mesyuarat dengan beberapa entiti penting bagi menentukan harga perolehan tanah KDSB bagi projek PKFZ.

Hakim Ahmadi dalam keputusannya berpendapat, permohonan Faizal untuk mengetepikan sapina tersebut tiada merit kerana saksi berkenaan memang terlibat dalam mesyuarat perolehan tanah KDSB.

Justeru itu ujar beliau, mahkamah berpendapat, keterangan Faizal adalah relevan dan sedikit sebanyak membantu pihak pembelaan dan beliau menolak permohonan saksi tersebut.

Faizal yang kini juga CEO di syarikat Tad Max Resources Bhd., akan menyambung keterangannya petang esok sebelum disoal balas oleh Timbalan Pendakwa Raya, Datuk Tun Abdul Majid Tun Hamzah.

Liong Sik didakwa melakukan perbuatan tersebut dengan tidak mendedahkan kepada Jemaah Menteri fakta-fakta berkaitan pembelian tanah membabitkan RM1.08 bilion.

Perbicaraan bersambung esok.

Bekas Presiden MCA itu didakwa melakukan perbuatan tersebut antara 25 September dan 6 November 2002 di Tingkat 4, Pejabat Perdana Menteri, Bangunan Perdana Putra, Putrajaya.

Perbicaraan bersambung esok.

Tiga lelaki dihukum gantung

Posted: 19 Jun 2013 11:23 AM PDT

Oleh RODELIO JUNJUN TAUCAN
rodelio.taucan@utusan.com.my

Saharun Ahmad (depan), Abdullah Mahmood (dua dari kanan) dan Wan Kamaruddin Wan Ahmad (kiri) dibawa keluar selepas dijatuhi hukuman gantung di Mahkamah Tinggi, Kota Bharu, Kelantan, semalam.

KOTA BHARU 19 Jun - Kegembiraan tiga lelaki yang dibebaskan daripada kesalahan mengedar dadah pada 2010 berakhir apabila Mahkamah Tinggi di sini hari ini menjatuhkan hukuman gantung sampai mati terhadap mereka atas kesalahan itu yang dilakukan pada tahun 2007.

Hakim Datuk Azman Abdullah menjatuhkan hukuman tersebut kepada Abdullah Mahmood, 48, Wan Kamaruddin Wan Ahmad, 53, dan Saharun Ahmad, 42, selepas pihak pembelaan gagal membuktikan keraguan munasabah bagi menolak pertuduhan yang dihadapi.

Ketiga-tiga mereka dituduh mengikut Seksyen 39(B) Akta Dadah Berbahaya 1952 yang memperuntukkan hukuman gantung sampai mati jika sabit kesalahan.

Mengikut pertuduhan, kesemua tertuduh didakwa mengedar ganja seberat 4.862 kilogram (kg) pada pukul 8.15 pagi di tempat letak kereta di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian di sini pada 7 Ogos 2007.

Sepanjang perbicaraan, Abdullah diwakili peguam P. Doraj Raj manakala Wan Kamaruddin dan Saharun masing-masing diwakili Zamri Mat Nawang dan Che Wan Abdullah Sani.

Pendakwaan dijalankan Timbalan Pendakwa Raya Wan Azimah Yaacob.

Sebelum ini, pada 30 Oktober 2010, mahkamah sama menukar pertuduhan ketiga-tiga tertuduh kepada 39A Akta Dadah Berbahaya 1952 yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan sekurang-kurangnya 10 kali jika sabit kesalahan.

Dalam perbicaraan ketika itu, Mahkamah Tinggi memutuskan supaya Wan Kamaruddin dan Saharun dibebaskan manakala Abdullah dihukum penjara 12 tahun dengan tambahan 24 bulan bagi menggantikan hukuman sebat yang tidak boleh dijatuhkan terhadapnya atas alasan kesihatan.

Pihak pendakwaan kemudiannya membawa kes ke Mahkamah Rayuan dan mahkamah tersebut kemudiaannya memutuskan supaya kes berkenaan dikembalikan ke Mahkamah Tinggi, manakala pertuduhan pindaan yang dikenakan terhadap kesemua tertuduh ditukar kepada pertuduhan asal.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat