{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Mahkamah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Mahkamah


William mati akibat terjatuh tidak sengaja

Posted: 20 Jun 2013 11:33 AM PDT

Oleh UMAVATHI RAMAYAH
pengarang@utusan.com.my

PETALING JAYA 20 Jun — Mahkamah Koroner di sini hari ini memutuskan kematian William Yau Zheng Zhong, 6, yang mayatnya ditemui terapung di Jeti Sungai Sireh, Pelabuhan Klang, 24 Januari lalu dikategorikan sebagai nahas kerana mangsa didapati secara tidak langsung terjatuh ke dalam longkang berhampiran Jalan Putra Mahkota Heights, Subang.

Keputusan itu dibuat oleh Koroner Mohd. Hezri Shaharil yang mendengar inkues bagi menyiasat punca sebenar kematian kanak-kanak itu sejak 11 Mac lalu yang melibatkan 21 saksi.

Beliau memberitahu, ekoran kejadian itu, mangsa dipercayai mengalami kecederaan serius di tengkorak yang kemudiannya mengakibatkan kematian.

Mahkamah juga menolak penglibatan mana-mana pihak secara jenayah termasuk ibu bapa mendiang.

"Namun begitu, mahkamah ini tidak menolak sebarang unsur kecuaian yang membawa kepada bencana kematian mangsa," katanya.

William ditemui mati selepas dilaporkan hilang pada 16 Januari lalu di Jalan Putra Mahkota, Putra Heights, Subang Jaya di sini.

Lapan hari selepas hilang, mayat kanak-kanak lelaki itu yang lengkap berpakaian ditemui terapung di Jeti Kampung Sungai Sireh, Pelabuhan Klang dan laporan awal Jabatan Kimia mengesahkan mayat itu adalah William.

Prosiding inkues itu dibantu oleh Timbalan Pendakwa Raya, Lee Keng Fatt.

Mohd. Hezri berkata, mahkamah mendapati terdapat beberapa kesan kecederaan lama termasuk di dahi kanan dan tulang rusuk kanan mendiang.

"Bagaimanapun laporan bedah siasat menunjukkan kecederaan itu sahaja tidak memungkinkan mangsa mati," katanya.

Berdasarkan keterangan saksi-saksi termasuk pakar perubatan forensik, beliau turut menolak kemungkinan mangsa didera kerana tiada laporan mengaitkan pola kecederaan berulang dan berperingkat di tubuh mendiang.

Beliau memberitahu, sepanjang prosiding, terdapat dua longkang yang difokuskan sebagai tempat mangsa dipercayai terjatuh.

Meskipun salah satu daripada longkang itu terletak berhampiran kenderaan yang ditinggalkan oleh bapa mangsa, mahkamah berpendapat terdapat keraguan kerana keadaan longkang tersebut yang mempunyai penutup bergerigi besi.

"Pernyataan saksi-saksi juga bercanggah di mana ada yang menyatakan penutup besi itu terbuka ketika kejadian dan ada pula yang menyatakan ia tertutup.

"Selain itu ada keterangan yang menyatakan dasar longkang itu kering dan paling ketara ketiadaan arus yang memungkinkan mendiang terjatuh dan dihanyutkan dari longkang ini dalam masa singkat," katanya.

Menurutnya, teori yang menyatakan mangsa terjatuh ke dalam longkang yang terletak kira-kira 70 hingga 100 meter dari tempat kenderaan bapa mangsa diletakkan tidak dapat dinafikan kerana keluasan longkang tersebut yang lebar dan terbuka di bahagian sisi selain permukaan sekeliling adalah keras, diperbuat daripada konkrit.

Mohd. Hezri berkata, berdasarkan faktor kematangan mangsa yang baru berusia enam tahun, mahkamah tidak menolak kemungkinan mendiang telah keluar dari kenderaan dan secara tidak langsung menghampiri kawasan longkang tersebut sebelum tergelincir dan kepalanya terhentak pada permukaan keras longkang itu.

Ibu bapa mangsa, Yau Kook Kang, 33, dan Goh Ying Ying, 26, yang turut hadir di mahkamah enggan ditemuramah berhubung keputusan tersebut semasa ditemui pemberita.

Sementara itu, peguam pemerhati keluarga mangsa, Goh Kim Lian berkata, keluarga William berpuas hati dengan keputusan mahkamah hari ini.

Liong Sik tidak pernah minta habuan daripada Kuala Dimensi Sdn. Bhd.

Posted: 20 Jun 2013 11:33 AM PDT

KUALA LUMPUR 20 Jun - Bekas Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Kuala Dimensi Sdn. Bhd. (KDSB) Datuk Faizal Abdullah berkata, bekas Menteri Pengangkutan, Tun Dr. Ling Liong Sik tidak pernah meminta sebarang habuan daripada beliau berhubung urusan perolehan tanah milik syarikat itu di Pulau Indah, Klang bagi projek Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ).

Faizal memberitahu, beliau juga tidak mempunyai pengetahuan sama ada Liong Sik mempunyai sebarang kepentingan dalam KDSB.

Saksi kelapan pembelaan itu menyatakan demikian ketika memberi keterangan di Mahkamah Tinggi di sini hari ini dalam perbicaraan kes terhadap Liong Sik yang didakwa atas tuduhan menipu kerajaan Malaysia.

Sebaik sahaja saksi terakhir itu selesai memberikan keterangan, peguam Wong Kian Kheong yang mewakili Liong Sik, 69, memaklumkan kepada mahkamah, pihaknya menutup kes pembelaan.

Hakim Datuk Ahmadi Asnawi sehubungan itu menetapkan 22 Julai untuk Kian Kheong memfailkan hujahan bertulis pihak pembelaan dan 22 Ogos bagi Timbalan Pendakwa Raya, Datuk Tun Abdul Majid Tun Hamzah membalas hujah tersebut.

Mahkamah juga menetapkan 6 September depan untuk klarifikasi dan Kian Kheong menjawab hujah pihak pendakwaan.

Pada 29 Julai 2010, Liong Sik didakwa pertama kali di Mahkamah Sesyen Putrajaya sebelum kes itu dipindahkan ke Mahkamah Tinggi di sini untuk dibicarakan.

Liong Sik didakwa melakukan penipuan itu dengan cara tidak mendedahkan kepada Jemaah Menteri fakta-fakta berkaitan pembelian tanah membabitkan RM1.08 bilion.

Bekas Presiden MCA itu didakwa melakukan perbuatan tersebut antara 25 September dan 6 November 2002 di Tingkat 4, Pejabat Perdana Menteri, Bangunan Perdana Putra, Putrajaya.

Perbicaraan peringkat kes pendakwaan yang bermula pada 1 Ogos 2011 berjalan selama 28 hari dengan pendakwa raya memanggil 25 saksi memberi keterangan dan Liong Sik mula membela diri pada 9 Mac 2012.

Terdahulunya, pada sesi pagi Kian Kheong memohon untuk memanggil semula saksi keenam pihak pendakwaan iaitu bekas Ketua Setiausaha (KSU) Kementerian Pengangkutan, Datuk Zaharah Shaari untuk memberikan sedikit penjelasan berhubung keterangannya sebelum ini.

Penjelasan itu berhubung dua dokumen iaitu satu draf surat sokongan bagi perjanjian jual beli bertarikh 12 November 2012 antara Lembaga Pelabuhan Klang (LPK) dan KDSB dan juga surat sokongan daripada Malaysian International Merchant Bankers Bhd.

Menurut Zaharah, beliau telah dimaklumkan oleh Setiausaha Sulit kepada bekas Menteri Kabinet itu yang Liong Sik mahu menghantar surat tetapi perlu disemak terlebih dahulu olehnya (Zaharah).

Selepas menerima dokumen tersebut, Zaharah berkata, beliau telah membincangkan draf tersebut bersama pegawai-pegawai dan pegawai undang-undang Kementerian Pengangkutan dan membuat pindaan sebelum mengemukakan draf yang baharu.

Ditanya oleh Kian Kheong sama ada Liong Sik ada membuat apa-apa pindaan selain daripada yang dicadangkan, Zaharah berkata, tiada sebarang pindaan dibuat oleh tertuduh.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat