{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Mahkamah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Mahkamah


Koperal Hassan akrab dengan Kiram

Posted: 24 Jun 2013 11:43 AM PDT

Oleh TARMIZI ABDUL RAHIM dan ABDUL RASHID ABDUL RAHMAN
pengarang@utusan.com.my

Koperal Hassan Ali Basari dikawal oleh anggota polis di pekarangan Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu, semalam. - UTUSAN/Azrul Edham Mohd Aminuddin

KOTA KINABALU 24 Jun - Pihak pendakwaan mempunyai bukti kukuh mengenai tindakan seorang anggota polis cawangan khas mengadakan beberapa siri pertemuan dengan ketua kumpulan pengganas Kiram, Datu Agbimuddin Kiram sebelum mereka menceroboh Kampung Tanduo, Lahad Datu dekat sini pada Februari lalu.

Timbalan Pendakwa Raya, Datuk Nordin Hassan melalui ucapan pembukaannya dalam perbicaraan kes terhadap Koperal Hassan Ali Basari, 55, di Mahkamah Tinggi di sini berkata, pihaknya juga akan mengemukakan bukti-bukti lisan dan bertulis mengenai hubungan rapat antara tertuduh dan Kesultanan Sulu di selatan Filipina.

"Pihak pendakwa juga akan mengemukakan bukti-bukti menunjukkan tertuduh dengan sengaja tidak menyalur dan memberikan maklumat mengenai rancangan kumpulan pengganas itu untuk menceroboh kepada pegawai atasannya iaitu melanggar tanggungjawab dan tugas hakikinya,'' katanya.

Hakim P. Ravinthran, sedang mendengar perbicaraan kes Hassan yang didakwa dengan sengaja tidak memberikan maklumat kepada pegawai atasannya mengenai rancangan kumpulan pengganas Kiram untuk menceroboh Kampung Tanduo, Lahad Datu dekat sini pada Februari lalu.

Hassan, 55, anggota cawangan khas Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Lahad Datu yang berasal dari Semporna, didakwa melakukan kesalahan itu antara Januari dan 3 Mac lalu di Pejabat Ketua Cawangan Khas Daerah IPD berkenaan.

Tertuduh yang diwakili oleh peguam-peguam, Kamarudin Mohd. Chinki, Ram Singh, Syaiful Sufyyan Sidin dan Lo Yun Sin, didakwa mengikut Seksyen 130M Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara hingga tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Dia dihadapkan pertama kali di Mahkamah Majistret Lahad Datu pada 29 Mac lalu, sebelum kesnya dipindahkan ke Mahkamah Tinggi Tawau pada 12 April lalu.

Pada 7 Jun lalu, pendakwaan membuat permohonan bagi memindahkan perbicaraan kes tersebut ke Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu.

Saksi maklumkan beri maklumat pengganas Kiram kepada Hassan

Posted: 24 Jun 2013 11:43 AM PDT

KOTA KINABALU 24 Jun - Mahkamah Tinggi di sini hari ini dimaklumkan oleh seorang saksi bahawa beliau telah memberi maklumat awal kepada seorang anggota polis cawangan khas mengenai rancangan pencerobohan kumpulan pengganas Kiram di Lahad Datu, dekat sini pada Januari lalu.

Saksi pertama yang dilindungi identitinya itu bercakap melalui talian terus kepada Hakim, P. Ravinthran dan jurubahasa akan menaip semula keterangan itu di dalam komputer yang dapat diakses oleh semua peguam dan pendakwaan.

Jurubahasa hanya akan menjelaskan sekiranya diminta oleh pihak-pihak yang tidak jelas dengan jawapan yang diberikan saksi.

Saksi itu dalam jawapan yang diterjemahkan berkata: "Aku memberitahu kejadian di Bungao, Filipina orang-orang Esmail Kiram sedang berkumpul di Pulau Simunul dekat Bungao.''

Dia menyatakan demikian ketika disoal oleh Timbalan Pendakwa Raya, Datuk Nordin Hassan dalam perbicaraan kes Koperal Hassan Ali Basari yang didakwa dengan sengaja tidak memberi maklumat mengenai pengganas di Lahad Datu itu.

Saksi ditempatkan di sebuah bilik berasingan dengan mahkamah terbuka yang mendengar prosiding itu.

Dia memberikan keterangan melalui alat komunikasi khas yang dihubungkan terus kepada jurubahasa dan hakim.

Tertuduh diwakili oleh peguam-peguam Kamarudin Mohd. Chinki; Ram Singh, Syaiful Sufyyan Sidin dan Lo Yun Sin.

Dia didakwa mengikut Seksyen 130M Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara hingga tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Hassan yang berasal dari Semporna didakwa melakukan kesalahan itu di Pejabat Ketua Cawangan Khas Daerah, Ibu Pejabat Polis Daerah Lahad Datu antara Januari dan 3 Mac lalu.

Saksi yang mendakwa mengenali Hassan sejak kira-kira 10 tahun lalu itu memaklumkan mengadakan perjumpaan dengan tertuduh pada bulan Januari lalu di sebuah kedai aiskrim di Lahad Datu bagi memaklumkan mengenai rancangan pencerobohan Lahad Datu.

Katanya, semasa perjumpaan dia memaklumkan mengenai pengikut Esmail Kiram yang dianggarkan berjumlah 1,500 orang sedang berkumpul di Pulau Simunul dekat Bungao, selatan Filipina dan merancang memasuki Sabah bagi menuntut negeri berkenaan.

Dia turut memaklumkan kepada Hassan, maklumat tersebut diketahui ketika terserempak dengan 20 lelaki yang memakai pakaian oren berbelang dengan tulisan Royal Sulu Force semasa menjual ikan di Bungao.

Ujarnya, selepas memberi maklumat kepada Hassan, dia juga telah berpesan supaya tidak mengabaikan perkara itu dan memaklumkan kepada orang atasan maklumat tersebut.

Tambahnya, selepas beberapa hari berjumpa Hassan, dia turut menelefon tertuduh bagi memberitahu terdapat empat buah 'tempe' atau bot memasuki Bangkuan, Lahad Datu.

Katanya, maklumat itu disampaikan terus kepada tertuduh dan tidak diketahui oleh orang lain.

Katanya, maklumat berkenaan, disampaikan terus kepada Hassan atas permintaan seorang pegawai cawangan khas dikenali sebagai Tuan Yusri sekiranya pegawai berkenaan tiada di kawasan itu.

Perbicaraan bersambung esok.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat