{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Rencana

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Rencana


Memperkasa gerakan koperasi

Posted: 17 Jun 2013 11:11 AM PDT

ANGKATAN Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (Angkasa) telah melalui pelbagai transformasi sejak 2009 yang menyaksikan organisasi itu memberi keutamaan kepada kegiatan pengembangan perniagaan berbanding penganjuran kursus, latihan dan seminar.

Transformasi yang dilakukan itu telah meningkatkan tahap profesionalisme Angkasa sebagai badan puncak yang menaungi lebih 6,000 koperasi ahli di seluruh negara.

Presiden Angkasa, Prof. Datuk Dr. Mohd. Ali Baharum (gambar) merupakan tenaga penggerak utama dalam merancang dan menggemblengkan sumber-sumber yang dimiliki organisasi itu dalam menjayakan wawasan menuju kegemilangan.

Dalam wawancara eksklusif bersama wartawan Utusan Malaysia, HUSSAINI AMRAN dan jurugambar, TENGKU MUHAMMAD FAKHRUDDIN di pejabat pengurusan Koperasi Pembiayaan Syariah Angkasa Berhad (Kopsya) di Kelana Jaya, Selangor baru-baru ini, Mohd. Ali berkongsi pendekatan yang diambilnya bagi memperkasakan Angkasa yang diterajuinya sejak empat tahun lalu.

UTUSAN: Boleh jelaskan secara ringkas pencapaian Angkasa sejak Datuk dilantik sebagai Presiden sehingga sekarang?

MOHD. ALI: Sejak saya dilantik sebagai Presiden pada 2009 sampai kini, banyak perubahan dilakukan oleh Angkasa sebagai gerakan koperasi. Aktiviti yang dijalankan oleh Angkasa memberi kesan positif kepada gerakan koperasi di negara ini.

Pada 2009, kita telah mengadakan konvensyen bagi membincangkan tentang hala tuju Angkasa yang dihadiri kira-kira 3,000 peserta.

Konvensyen itu membincangkan apa yang perlu dilakukan oleh gerakan koperasi pada masa akan datang. Saya sendiri membentangkan kertas kerja dalam konvensyen tersebut. Hasil daripada konvensyen sehari itu, saya melihat banyak cadangan diutarakan.

Cadangan apakah yang dikemukakan pada konvensyen berkenaan?

Pertama, kita mesti mengubah Undang-undang Kecil Angkasa yang pada masa itu tidak begitu fleksibel dan tidak membenarkan kita mempelbagaikan aktiviti.

Bukan Angkasa tidak boleh bergiat dalam aktiviti lain sebelum itu tetapi terdapat kekangan pada Undang-undang Kecil Angkasa. Pada masa itu, kita lebih fokus kepada aspek penganjuran latihan, kursus dan seminar sahaja. Tiada aktiviti perniagaan.

Susulan konvensyen itu, kita membuat keputusan bahawa Angkasa harus berniaga. Kita harus terlibat dalam perniagaan bagi membantu ahli-ahli kita terdiri daripada 90 peratus koperasi kecil dan sederhana serta hanya 10 peratus koperasi bertaraf kelas A yang mampu berdikari contohnya Koperasi Bank Rakyat, Koperasi Felcra, Koperasi Felda, Koperasi Polis Diraja Malaysia dan Koperasi Tentera.

Apabila kita bantu koperasi-koperasi kecil ini, oleh kerana jumlahnya besar, kesannya juga jadi besar. Kita memutuskan Angkasa perlu melibatkan diri dalam aktiviti perniagaan dan membimbing koperasi-koperasi ahli dalam bidang perniagaan.

Bagi membolehkan perkara ini dilakukan, kita telah meminda Undang-undang Kecil Angkasa pada mesyuarat agung khas di Pulau Pinang pada 2010. Hasil pindaan itu, Angkasa boleh menceburi apa sahaja jenis perniagaan.

Tidakkah berlaku pertembungan kepentingan dengan koperasi-koperasi ahli setelah Angkasa bergiat dalam perniagaan?

Kita telah meyakinkan koperasi-koperasi ahli bahawa perniagaan yang diceburi Angkasa mesti mempunyai impak tinggi di dalam masyarakat. Perniagaan itu juga tidak mengakibatkan pertembungan dengan kegiatan yang dijalankan koperasi ahli.

Sekiranya Angkasa terpaksa menceburi bidang yang sama, kita akan menaik taraf perniagaan koperasi ahli terbabit.

Dengan kaedah itu, kita membantu koperasi ahli dan bukannya menjadi pesaing mereka. Angkasa juga mesti fokus dan mempunyai perangkaan program yang luas bagi membantu gerakan koperasi dan seterusnya membantu mengembangkan ekonomi negara menerusi peningkatan kadar Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

Untuk tujuan itu, kita telah mencerakinkan apa yang patut dilakukan. Angkasa berfungsi sebagai badan puncak, dan koperasi-koperasi di bawahnya mempunyai pelbagai fungsi. Ada fungsi kredit, perbankan, kepenggunaan, peruncitan, sekolah dan perumahan.

Jadi, kita harus menguruskan semua fungsi itu namun kita tidak dapat melakukannya sekali gus dalam masa terdekat disebabkan kekangan yang banyak. Oleh itu, saya menggunakan prinsip yang diamalkan dalam pengurusan Islam. Kalau kita tidak boleh buat semua, kita jangan tinggal semua. Mesti buat juga walaupun satu.

Bagaimana Angkasa meletakkan keutamaan bidang perniagaan mana yang ingin diceburi?

Keutamaan kita yang paling tinggi adalah sumber dana. Kita tubuhkan Koperasi Pembiayaan Syariah Angkasa Berhad (Kopsya) tahun lalu bagi membolehkan koperasi-koperasi ahli menyalurkan dana lebihan.

Koperasi juga mendapat dana untuk pembiayaan. Kenapa dinamakan koperasi pembiayaan? Dalam konsep pengurusan Islam, kita tidak boleh menamakannnya koperasi pinjaman kerana tidak patuh syariah. Pembiayaan macam berniaga. Kalau pinjaman bukan berniaga. Bagi pinjam, kalau ambil lebih jadi riba.

Ada dua pendekatan pembiayaan ini. Pertama, koperasi beri kepada kita dan kedua, kita beri kepada koperasi.

Fungsi Kopsya yang ditentukan oleh Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) ada tiga perkara asas iaitu memberi pembiayaan kepada koperasi kredit untuk mendapat dana bagi pinjaman kredit kepada ahli-ahlinya; memberi pembiayaan kepada koperasi khasnya koperasi perumahan untuk memberi pembiayaan perumahan kepada ahli-ahli mereka dengan menggunakan kaedah muamalah musyarakah mutanafisah (MM) dan membiayai pembangunan aset koperasi contohnya tanah. Alhamdulillah, kita telah melakukan semua itu dan sudah berjaya.

Perkembangan sekarang cukup bagus dan Kopsya kini mempunyai lebih 500 koperasi ahli. Kopsya pun sudah memberi pembiayaan kepada banyak koperasi. Mereka juga mula yakin dengan Kopsya.

Sudah tentu banyak cabaran dalam masa setahun Kopsya berkoperasi. Pendekatan apakah yang Datuk gunakan untuk menangani segala cabaran itu?

Kita kaji kekuatan, kelemahan, peluang dan ancaman terhadap Kopsya dengan menggunakan analisis SWOT.

Bercakap tentang kekuatan, Angkasa mempunyai lapan juta ahli yang berada di bawah kira-kira 6,000 koperasi ahlinya di seluruh negara. Kita akan mempunyai dana yang besar sekiranya ada kaedah untuk mendapatkannya daripada lapan juta ahli itu.

Kelemahan dan ancaman Kopsya pula ialah kita tidak boleh menerima ahli individu secara terus. Kita hanya boleh menerima ahli melalui koperasi sahaja. Keadaan ini seperti satu kerugian kepada kita.

Terdapat kira-kira 10,300 koperasi di Malaysia dan Kopsya menyasarkan kesemuanya sebagai ahli. Bagi mengatasi kelemahan dan ancaman itu, Kopsya telah merancang beberapa program dan produk.

Kita telah mengemukakan beberapa mekanisme kontrak yang wujud dalam syariah sepenuhnya yang tidak ditawarkan oleh pihak lain.

Mereka menggunakan pembiayaan berasaskan hutang tetapi kita lebih kepada pembiayaan aset atau ekuiti yang berteraskan perkongsian.

Contohnya, katakan sebuah rumah berharga RM200,000. Kalau kita menggunakan konsep pembiayaan berasaskan hutang, pihak bank akan membeli rumah itu dan menjualnya kepada pelanggan pada harga RM350,000.

Berbeza dengan konsep pembiayaan aset atau ekuiti yang diamalkan Kopsya. Kita beli rumah pada harga yang sama dengan pelanggan dan Kopsya membiayai 90 peratus daripada harga rumah.

Baki 10 peratus dibiayai oleh pelanggan. Dalam konsep ini, pelanggan yang juga koperasi ahli Kopsya tidak berhutang dengan kita kerana ia dianggap sebagai pelabur.

Kita juga menggunakan pendekatan berunding untuk memastikan pelanggan menepati jadual pembayaran.

Semakin banyak yang dibayar semula, semakin bertambah pegangan pelanggan dalam aset itu. Pada masa sama, pegangan Kopsya semakin berkurangan. Konsep ini tidak membebankan pelanggan kerana mereka membeli aset pada harga pasaran.

Menyentuh tentang peluang, kita telah melancarkan produk pembiayaan membeli rumah pada 15 Jun lalu.

Produk terbaharu ini membuka peluang untuk menyalurkan lebih banyak dana kepada Kopsya. Kita berharap lebih banyak koperasi menjadi ahli Kopsya supaya mereka boleh menawarkan produk ini kepada ahli-ahli.

Pendekatan yang diambil Kopsya ini menyerupai konsep yang diamalkan Kesatuan Koperasi Pengguna Jepun (JCCU).

JCCU melaksanakan konsep ini menerusi perniagaan pasar raya di seluruh Jepun dengan menawarkan produk pada harga berpatutan kepada pelanggan.

Saya berharap melalui Kopsya, Angkasa juga dapat mewujudkan suasana serupa agar ahli-ahli koperasi yang bernaung di bawahnya dapat menerima manfaat secara langsung.

Produk-produk lain yang ditawarkan Kopsya?

Selain pembiayaan ekuiti, kita juga menawarkan kepada koperasi ahli kemudahan pembiayaan sehingga 10 kali ganda daripada dana mereka. Secara tidak langsung, kaedah pembiayaan ini menggalakkan koperasi berlumba-lumba menambah ahli agar lebih banyak dana dapat dikumpulkan.

Lebih banyak dana koperasi itu, lebih tinggi nilai pembiayaan yang boleh diterimanya.

Kita juga menawarkan produk simpanan tetap Al-Wafi yang menawarkan kadar pulangan kompetitif sebanyak 4.5 peratus setahun kepada ahli-ahli koperasi.

Kita mahu mewujudkan kesetiaan ahli terhadap koperasi melalui kaedah ini dan seterusnya mencetuskan minat mereka untuk menggunakan perkhidmatan Kopsya. Kita berhasrat untuk menjadikan kesemua koperasi sebagai cawangan kepada Kopsya.

Di samping itu, Kopsya telah berbincang dengan sebuah institusi kewangan untuk mengadakan penjenamaan bersama. Ahli-ahli boleh menggunakan kemudahan institusi kewangan terbabit seperti cek, mesin ATM dan perkhidmatan bayaran gaji.

Bagaimana dengan kegiatan perniagaan lain di bawah Angkasa?

Kita turut merancang untuk memperkasakan aktiviti peruncitan. Kita telah memulakan rangkaian perniagaan runcit melalui pengambilalihan kira-kira 2,400 koperasi sekolah dengan menaik taraf daripada penjualan alat tulis sahaja kepada barang runcit.

Kempen sedang dijalankan di seluruh negara. Ada koperasi sekolah yang beroleh hasil jualan antara RM800,000 hingga RM1 juta setahun.

Angkasa juga menggalakkan pembukaan koperasi masjid agar peranan institusi itu sebagai pusat aktiviti kemasyarakatan dapat dipertingkatkan.

Kita merancang untuk membuka sebuah pusat pengedaran peruncitan sendiri bagi membolehkan produk-produk dijual pada harga berpatutan. Perikatan Koperasi Antarabangsa (ICA) juga merancang untuk membuka rangkaian pasar raya di negara-negara ahlinya dan apabila perkara itu berlaku, Angkasa sebagai badan puncak koperasi ini Malaysia akan turut terlibat.

Angkasa telah menjalinkan kerjasama dengan sebuah syarikat untuk memasarkan produk telekomunikasi di seluruh negara. Sebuah lagi syarikat milik Angkasa, MyAngkasa Holdings Sdn. Bhd. telah membuka dua pusat dialisis di Temerloh, Pahang dan Pulau Pinang.

Setiap pelanggan yang datang ke pusat dialisis kami tidak perlu mengeluarkan wang sendiri. Pembiayaan dibuat menerusi Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso), insurans atau zakat.

Sekiranya tidak berjaya mendapatkan pembiayaan juga, kami akan biayai. Perkhidmatan yang dibuka sejak lima bulan lalu terbuka kepada semua anggota masyarakat.

Jangan memperbodohkan diri sendiri

Posted: 17 Jun 2013 11:11 AM PDT

Oleh ZULKIFLEE BAKAR
pengarang@utusan.com.my

PADA Sabtu lalu, rancangan Majalah 3 terbitan TV3 memaparkan mengenai kehidupan anak-anak muda di Bandung, Indonesia yang terpaksa bermain muzik di jalanan demi mencari sesuap nasi. Mereka yang digelar 'pengamen' berada di jalan-jalan utama di bandar itu untuk meraih simpati berikutan kesusahan hidup.

Mereka tidak berpeluang untuk melanjutkan pelajaran atau terkandas dalam pelajaran kerana kemiskinan. Justeru dengan berbekal peralatan muzik seperti gitar atau biola, mereka menyanyi di pinggir-pinggir jalan bagi mencari sumber kewangan.

Tetapi pada hari yang sama di Kuala Lumpur pula, sekumpulan anak muda termasuk antara mereka penuntut universiti mengadakan perhimpunan haram di hadapan pusat beli-belah Sogo, kononnya sebagai 'pemanas' bagi merancakkan kempen untuk menggalakkan orang ramai ke perhimpunan haram pada Sabtu ini di Padang Merbuk.

Jelas sekali, kelompok anak-anak muda ini sudah terpengaruh dengan mainan politik sempit pembangkang sehingga tidak tahu mensyukuri segala nikmat biar pun hidup jauh lebih selesa, aman dan selamat berbanding anak-anak muda di Bandung.

Kelompok ini terpengaruh dengan satu kumpulan yang menamakan diri mereka Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM). Solidariti ini biar pun mengiktiraf diri mereka sebagai badan bukan kerajaan (NGO) tetapi ia adalah hasil produk 'kilang' perjuangan politik sempit Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Mereka inilah yang bertanggungjawab menganjurkan forum yang dipenuhi dengan kata-kata hasutan untuk mengajak rakyat turun ke jalanan kononnya bagi memprotes keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) yang didakwa dimenangi oleh Barisan Nasional (BN) melalui penipuan.

Hakikatnya, mereka bukanlah pejuang rakyat apatah lagi penegak keadilan tetapi mereka sekadar menjadi 'hamba' kepada agenda politik sempit PKR yang kecewa berikutan kegagalan pemimpin utama mereka ditabalkan sebagai Perdana Menteri.

Difahamkan, 'flashmob' itu akan diadakan sekali lagi pada Jumaat ini di Jalan Tun Perak dan Puduraya, ia sebelum itu akan dimulakan dengan pidato Perdana di Sungai Besar, Selangor pada Khamis dan di Temerloh, Pahang pada Khamis dan di Kuala Lumpur pada Jumaat.

Aneh sekali, kesemua acara ini diadakan dengan tujuan kononnya untuk membantah keputusan PRU-13 sedangkan ketika puak-puak 'solidariti' dan PKR ini begitu ghairah mahu berbuat demikian dalam masa yang sama kesemua pemimpin pakatan pembangkang sudah sepakat untuk menghadiri majlis angkat sumpah anggota Parlimen pada 24 Jun ini.

Oleh itu, jelaslah anak-anak muda yang kononnya mahu memperjuangkan keadilan tersebut hakikatnya tidak menyedari mereka sekadar boneka yang diperalatkan oleh ahli-ahli politik pembangkang khususnya PKR bagi melahirkan perasaan mereka.

Kalau betullah apa yang diperjuangkan oleh solidariti itu mewakili pakatan pembangkang, kenapakah perhimpunan di Sogo tersebut tidak ada seorang pun pemimpin pembangkang yang hadir? Ketika kesemua mereka disumbat ke dalam trak polis kerana mengingkari arahan supaya bersurai, pemimpin-pemimpin pembangkang bersenang lenang menyaksikan peristiwa itu.

Selain itu, kalau benarlah apa yang diperjuangkan oleh solidariti itu membawa suara anak muda kenapakah anak muda yang hadir hanya 'beberapa kerat' sahaja? Jelaslah nama solidariti anak muda itu sendiri hanya menampakkan sikap 'syok sendiri' sedangkan terdapat majoriti anak muda tidak akan menghabiskan masa mereka dengan aktiviti-aktiviti bodoh seumpama itu.

Turut mendapat perhatian, tidakkah kelompok yang bergabung dalam solidariti itu tidak faham bahawa mereka sedang dipermainkan oleh pemimpin-pemimpin pembangkang tanpa disedari. Ia memandangkan kalau betullah pembangkang tidak mengiktiraf keputusan PRU-13, kenapakah mahu mengangkat sumpah anggota Parlimen?

Bukankah dalam sidang akhbar yang dianjurkan oleh pertubuhan tersebut, mereka menyeru supaya semua pemimpin pembangkang tidak berbuat demikian sebagai tanda protes kepada kerajaan BN dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR)?

Justeru janganlah memperbodohkan diri sendiri dan membiarkan diri dipermainkan oleh pemimpin-pemimpin pembangkang. Adalah lebih baik soal politik diserahkan kepada orang politik untuk menguruskannya. Janganlah hanya menjadi boneka apatah lagi robot yang boleh diarah melakukan kerja-kerja tidak berfaedah seolah-olah diri kita tidak mempunyai maruah diri.

Kepada pemimpin-pemimpin pembangkang pula, mereka janganlah berasa syok sendiri dengan andaian kononnya perhimpunan haram yang dilakukan oleh anak-anak muda itu menunjukkan golongan muda menyokong mereka. Keputusan PRU-13 sudah membuktikan hanya segelintir sahaja yang menyokong mereka dan pembangkang beruntung apabila kaum Cina yang sudah menerima pelbagai nikmat hasil pemerintahan BN turut mengundi mereka.

Jika benarlah pembangkang memperjuangkan demokrasi, maka gunakanlah saluran demokrasi untuk menyelesaikan masalah bukannya terus menghasut rakyat untuk turun mengadakan demonstrasi pada 22 Jun ini.

Perhimpunan pada tarikh berkenaan sudah sah akan menjadi perhimpunan haram kerana Dewan Bandar Raya Kuala Lumpur (DBKL) tidak membenarkan Padang Merbuk digunakan manakala Polis Diraja Malaysia (PDRM) pula tidak akan mengeluarkan permit.

Oleh itu, kalau pakatan pembangkang mahu juga meneruskan hasrat mereka maka jelaslah mereka bukan sahaja tidak menghormati demokrasi malahan bersedia meletakkan diri dalam kelompok yang tidak tahu menghormati undang-undang.

Berikutan kedegilan tersebut, maka mereka perlu bersedia untuk menerima apa juga tindak balas daripada pihak berkuasa yang akan bertanggungjawab menjaga ketenteraman awam.

Tindakan tegas pihak polis khususnya dalam menyuraikan perhimpunan haram itu pasti akan disokong oleh rakyat yang cintakan keamanan.

Kita tidak mahu huru-hara yang berlaku di negara-negara tertentu akibat demonstrasi yang berasaskan politik merebak ke negara ini. Malah di negara-negara berkenaan, tidak ada polis hanya sekadar menjadi pemerhati, mereka pasti bertindak tegas untuk menyuraikan perhimpunan haram seumpama itu.

Apa pun kepada golongan muda yang bergabung dalam solidariti, jadilah insan dewasa dalam melakukan tindakan. Cukup-cukuplah kita menyaksikan 'kelahiran' beberapa individu yang mendakwa mahasiswa sanggup menggadaikan masa depan mereka semata-mata terhasut dengan politik pembangkang.

Solidariti yang kalian sokong tidak akan mampu mengubah keputusan pilihan raya umum lalu. Kerajaan BN sudah pun mentadbir dan ahli-ahli Parlimen pembangkang sudah bersedia untuk mengangkat sumpah manakala di Selangor, Kelantan dan Pulau Pinang, PKR, Pas dan DAP sedang mentadbir tanpa sebarang masalah melalui penubuhan sebuah kerajaan hasil satu pilihan raya umum yang kalian terpekik terlolong di pinggir-pinggir jalan kononnya berlaku penipuan.

Adalah lebih baik jika solidariti yang ditubuhkan itu digerakkan bagi tujuan mensejahterakan negara dan bukannya menganggu gugat ketenteraman awam sehingga gerakan pertubuhan itu dianggap solidariti menghancurkan masyarakat.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat