{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Harian Metro: Arena

Posted by Tanpa Nama

Harian Metro: Arena


Salah siapa semua ini?

Posted: 28 May 2013 10:12 AM PDT

Kuantan: Dua penyokong Pahang dan Johor Darul Takzim (JDT) cedera terkena objek dibaling individu tidak bertanggungjawab pada aksi separuh akhir kedua Piala FA yang melakar episod mendukacitakan di Stadium Darul Makmur, malam tadi.

Seorang wanita dipercayai penyokong Pahang terpaksa dibawa keluar polis selepas mata kanannya cedera terkena objek dibaling ketika dia dan lebih 7,000 penyokong tuan rumah terpaksa duduk di trek gara-gara stadium skuad Tok Gajah itu penuh sesak.


Seorang penyokong Johor DT pula memegang kepalanya selepas terkena balingan objek sekali gus menghidangkan risiko besar buat Persatuan Bolasepak Negeri Pahang (PBNP) terhadap tindakan yang boleh dikenakan Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) yang pasti berang dengan insiden ini.

Pertemuan yang diungguli Johor DT hasil kemenangan 1-0 di Stadium Larkin, Sabtu lalu itu gagal dimulakan mengikut jadual sebenar selepas 7,000 penyokong tuan rumah memenuhi trek, memaksa semua pihak terbabit mengadakan mesyuarat tergempar mencari jalan penyelesaian serta-merta.


Perlawanan dijadual bermula 8.45 malam tertangguh satu jam 40 minit sebelum pengadil perlawanan membatalkan aksi itu pada jam 10.25 malam.


Untuk rekod, Stadium Darul Makmur hanya mampu menampung 35,000 penyokong tapi 42,000 penyokong kedua-dua pasukan dianggar membanjiri stadium yang pernah menyaksikan anak didik Dollah Salleh menewaskan Johor DT, 3-2 pada saingan Liga Super, beberapa bulan lalu.

Foto

SULTAN Ahmad Shah (dua dari kiri) berbincang dengan pegawai perlawanan.

Foto

PENYOKONG Pahang yang cedera selepas terkena objek yang dibaling.

Bagi meredakan keadaan, Sultan Pahang yang juga Presiden FAM Sultan Ahmad Shah serta Presiden PBNP Tengku Abdul Rahman Sultan Ahmad Shah turun bertanyakan situasi sebenar kepada barisan pegawai perlawanan selain bertemu penyokong Tok Gajah di trek.


Berdasarkan peraturan Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA), setiap perlawanan tidak boleh dilangsungkan andai ada penyokong pasukan duduk terlalu hampir dengan padang kerana dibimbangi bakal mencetuskan keadaan tidak selesa pemain yang pastinya risaukan keselamatan masing-masing.

Penyokong Johor DT, Salehan Sakiran, 39, yang datang bersama rakan dari Muar kesal insiden ini berlaku dan menyifatkan ia berpunca daripada kesilapan PBNP kerana menjual tiket melebihi kapasiti stadium.


"Memang saya takut kerana kami kelompok kecil dan ia pastinya mengundang masalah. Saya harap ia tidak berlaku lagi dan memohon kawalan keselamatan diperketatkan lagi," katanya.


Seorang lagi penyokong Johor DT, Rosli Shariff, 43, berkata, penganjur perlawanan perlu lebih peka dan tidak hanya memikirkan keuntungan semata-mata.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/29

Nadal 'derita'

Posted: 28 May 2013 10:02 AM PDT

Paris: Sesuatu yang jarang berlaku apabila Rafael Nadal memasuki gelanggang di Terbuka Perancis dan mengulas penderitaan dialami di tangan lawannya.

Itu adalah kesan aksi dipamer Daniel Brands (gambar) pada pertemuan pusingan pertama kelmarin dengan juara tujuh kali itu mempersoal bagaimana pemain Jerman itu boleh menduduki ranking ke-59 dunia.


"Saya tidak tahu ranking Brands tapi apa yang boleh saya maklumkan kepada anda, dia tidak boleh berada di kedudukan 60. Cara dia bermain, saya tidak percaya," kata Nadal, selepas melangkah ke pusingan kedua selepas ditentang sengit sebelum menang 4-6, 7-6, 6-4, 6-3.

"Dia membuatkan saya menderita dan saya ingin memberi penghormatan terhadap apa yang dia lakukan," katanya.


Untuk tempoh yang singkat di gelanggang Philippe Chatrier, pemain Jerman itu kelihatan di ambang kejayaan melakar kejutan terbesar sejarah Grand Slam apabila mendahului Nadal satu set dan 3-0 tiebreak set kedua.


Permainan hanya berubah arah apabila pukulan kilas Brands tersekat di jaring pada kedudukan 3-2 sekali gus membenarkan Nadal menyamakan kedudukan dan kemudian memenangi lima daripada enam mata untuk menang set itu.

"Saya umpama mendapat oksigen," kata Nadal. "Saya akhirnya dapat bernafas dan membuatkan saya kembali berfikir menghadapi baki perlawanan tanpa tekanan.


"Pada set seterusnya, saya berjaya menguasai perlawanan dan membalas servis kedua Brands." Ia penampilan pertama Nadal di Grand Slam selepas tewas kepada Lukas Rosol pada pusingan kedua di Wimbledon tahun lalu.

Selepas itu dia terpaksa berehat tujuh bulan kerana masalah lutut yang merencatkan kariernya.


Sejak kembali beraksi, dia menjuarai enam kejohanan daripada lapan pertandingan disertai dan mempamerkan permainan bertenaga.


"Saya gembira dengan situasi semasa. Saya kini berada di satu tahap berbeza berbanding beberapa bulan lalu.


"Saya kini menikmati setiap detik dan tidak mahu memikirkan apa yang sudah berlaku. Setiap hari yang berlalu akan mengurangkan tekanan dan apa yang saya lakukan lebih daripada apa yang dimimpikan selepas kembali beraksi beberapa bulan saja." - Reuters

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/29

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat