{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Harian Metro: Arena

Posted by Tanpa Nama

Harian Metro: Arena


Pemain elit tak boleh diharap

Posted: 05 May 2013 11:52 AM PDT

Kuala Lumpur: Apa yang boleh diharapkan daripada pemain badminton negara jika pemain elit sendiri tidak mampu beraksi konsisten meskipun hanya pada kejohanan berstatus GP Emas.

GP Emas Terbuka Malaysia yang berakhir kelmarin, sememangnya dijangka menjadi pentas buat pemain muda negara menyerlah terutamanya dalam perseorangan lelaki dengan penarikan diri pemain nombor satu dunia, Datuk Lee Chong Wei.


Dua pemain pelapis bimbingan Hendrawan - Iskandar Zulkarnain Zainuddin dan Goh Soon Huat melangkah ke separuh akhir dan akhir, sedangkan pemain elit seperti Chong Wei Feng tersingkir di pusingan kedua. Liew Daren pula terkandas di suku akhir, begitu juga dengan pemain yang boleh dianggap cukup lama bersama Persatuan Badminton Malaysia (BAM) bimbingan Hendrawan, Mohd Arif Latif yang sekadar ke pusingan kedua.

Berdasarkan ranking dunia, Wei Feng kini di ranking ke-12, Daren (13), Arif (30), Iskandar (68) dan Soon Huat (72).


Ternyata BAM perlu mengubah formula mengutamakan pemain elit kepada memberi penekanan kepada pemain pelapis kerana mereka yang memerlukan lebih banyak kejohanan dan pendedahan berkualiti di pentas antarabangsa.


Mungkin jika dilihat dari segi kemahiran, Iskandar mahupun Soon Huat belum mencapai tahap Daren dan Wei Feng, apa lagi Muhd Hafiz Hashim dan Chong Wei, namun setiap kali turun beraksi di gelanggang, mereka bagaikan pejuang dan apa yang ditonjolkan mereka di gelanggang sepanjang minggu lalu adalah keinginan besar untuk menang ke atas lawan.

Foto

DAREN sekadar beraksi di suku akhir sebelum kecundang.

Foto

SOON HUAT berjaya melangkah ke final tetapi tewas di tangan pemain Indonesia.

Jika mahu diukur dari segi kemahiran sekalipun, apa yang ada pada juara baru GP Emas Terbuka Malaysia, Yunus Alamsyah dari Indonesia selain semangat kental melawan.


Perkara sama juga berlaku dalam beregu lelaki dan beregu campuran, cuma beregu 'emas' negara Koo Kien Keat-Tan Boon Heong boleh dianggap paling teruk kerana satu-satunya kejuaraan yang mampu mereka menang selama ini, juga tidak mampu dipertahankan.

Mujur tewas di tangan rakan senegara, meskipun lebih muda, setidak-tidaknya boleh menggunakan alasan 'kami sering berlatih bersama, jadi masing-masing tahu corak permainan dan memang sukar' seperti dilemparkan selepas tewas kepada Goh V Shem-Lim Khim Wah.


Pilihan utama beregu campuran Chan Peng Soon-Goh Liu Ying pula bagai serba tidak kena di gelanggang, sedangkan Tan Aik Quan-Lai Pei Jing menunjukkan semangat melawan.


Perkara ini sering ditegaskan Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN) Datuk Seri Zolkples Embong, yang sekali lagi mahu BAM menilai program mereka.


"BAM perlu nilai semula program pendedahan pemain. Beri tumpuan kepada pemain pelapis yang dibimbing Hendrawan," kata Zolkples.


Apa yang dikatakan beliau ada benarnya. Jika BAM ragu-ragu, cubalah mereka menghantar pemain pelapis bimbingan Hendrawan ke setiap kejohanan yang Daren dan Wei Feng sertai tanpa meletakkan sasaran membawa pulang kejuaraan.


Tiada apa yang rugi kerana mereka sememangnya pelapis dan setiap kejohanan adalah pendedahan, sedangkan pemain elit seperti Kien Keat-Boon Heong tidak pernah diletakkan sasaran untuk menjuarai mana-mana kejohanan, sehinggalah Kejohanan Dunia di Guangzhou, China, Ogos.


"Bagi saya, pemain muda yang dihantar ke banyak kejohanan tanpa membawa pulang gelaran, bukan satu kerugian jika dibandingkan dengan pemain elit yang sepatutnya menuai hasil.


"Pemain seperti Daren, Kien Keat-Boon Heong tidak perlu lagi beraksi dalam kejohanan GP Emas ini kerana standard mereka sudah tinggi. Mereka patut beraksi di Siri Super saja," kata Zolkples.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/06

Harapan Everton berkecai di Anfield

Posted: 05 May 2013 11:29 AM PDT

London: Harapan Everton beraksi pada pertandingan Eropah musim depan terjejas selepas seri 0-0 dengan jiran setempat Liverpool yang penuh dramatik, malam tadi.

Everton, yang hanya menang sekali daripada 13 pertembungan jiran setempat terakhir menentang Liverpool, kecewa selepas tandukan Sylvain Distin yang menerjah jaring menerusi sepakan sudut pada awal babak kedua tidak disahkan.


"Saya tidak mahu menjadi seorang pengurus yang suka merungut tapi kami menjaringkan satu gol sah hari ini, ia patut dikira," kata pengurus Everton David Moyes.

Everton, yang melakar 15 keputusan seri dalam Liga Perdana musim ini, terbanyak dalam kalangan 20 pasukan, kekal di tangga keenam dengan 60 mata, lima di belakang Tottenham dan Chelsea.


Mereka hanya berbaki dua perlawanan dan mempunyai harapan tipis merebut tempat ke Liga Europa bagi pasukan yang menduduki tangga kelima. Liverpool di tangga ketujuh dengan 55 mata.


Pertahanan tengah Distin melonjak mengatasi pertahanan Liverpool, Jamie Carragher untuk menanduk masuk pada minit ke-56 namun pengadil Michael Oliver meniup wisel kerana ada insiden tolak-menolak.

Peluang terbaik Liverpool turut hadir pada babak kedua dengan Daniel Sturridge dinafikan oleh tindakan bijak penjaga gol Tim Howard manakala tandukan Daniel Agger sedikit tersasar. - Reuters

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/06

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat