{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Harian Metro: Setempat

Posted by Tanpa Nama

Harian Metro: Setempat


Dusun durian dadah

Posted: 20 May 2013 12:39 PM PDT

Georgetown: Kegiatan satu sindiket menjadikan rumah dalam dusun durian sebagai lokasi memproses dadah akhirnya terbongkar apabila polis menyerbu rumah berkenaan di kawasan Batu Itam, Balik Pulau, di sini, Selasa lalu.

Difahamkan, sindiket itu cuba mengaburi mata orang ramai dan pihak berkuasa kononnya mereka mengusahakan dusun durian, namun mereka menjalankan aktiviti dengan membina makmal mini memproses dadah syabu.

Dalam serbuan jam 11 malam itu, polis merampas pelbagai peralatan dan dadah nilainya dianggarkan mencecah RM1.2 juta.

Ketua Polis Pulau Pinang Datuk Abdul Rahim Hanafi berkata, serbuan berkenaan dilakukan hasil risikan dan maklumat orang awam dengan siasatan mendapati sindiket berkenaan baru lima bulan menjalankan aktiviti itu.

Foto

ABDUL Rahim (tengah) menunjukkan peralatan menghasilkan syabu yang dirampas.


"Siasatan awal mendapati kumpulan sindiket terbabit baru lima bulan menjalankan aktiviti itu dan mereka baru mencuba menghasilkan syabu.


"Kita percaya syabu dihasilkan itu untuk pasaran tempatan untuk diedarkan di negeri ini dan juga kawasan utara," katanya pada sidang media di pejabatnya semalam.

Menurutnya, polis menyita tiga kereta milik suspek, dua motosikal dan wang tunai dalam akaun RM186,000.

"Semua suspek berusia 26 hingga 48 tahun itu kini ditahan reman hingga esok (hari ini) bagi membantu siasatan.

"Kes disiasat mengikut Seksyen 39 B Akta Dadah Berbahaya 1952 dan sabit kesalahan boleh membawa hukuman mandatori gantung sampai mati," katanya.

Dalam serbuan itu, polis merampas 6.2 kilogram serbuk disyaki dadah jenis ecstasy, enam liter minyak Meth, 39 gram dadah disyaki syabu serta beberapa peralatan digunakan untuk memproses dadah berkenaan serta bahan kimia lain.

Sehubungan itu, polis meminta kerjasama orang ramai yang mempunyai maklumat atau melihat aktiviti mencurigakan dan bau yang tidak disenangi di kawasan mereka supaya menghubungi balai polis berhampiran.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/21

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat