{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Jenayah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Jenayah


2 cedera serangan di balai polis

Posted: 18 May 2013 11:08 AM PDT

KERETA yang dipercayai digunakan oleh sekumpulan lima lelaki yang menyerang dua lelaki dalam satu kejadian di pekarangan Balai Polis Labis, semalam.

LABIS 18 Mei - Dua lelaki termasuk seorang yang dipercayai anggota polis cedera parah selepas diserang sekumpulan lima lelaki bersenjatakan parang di Balai Polis Labis di sini hari ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 11 pagi, kedua-dua mangsa yang berusia lingkungan 40-an cedera di beberapa bahagian badan selepas diserang kumpulan lelaki berkenaan.

Ketua Polis Daerah Segamat, Supritendan Mohd. Kamil Sukaimi berkata, kedua-dua mangsa bersama seorang lagi rakan mereka dan isteri anggota polis tersebut yang menaiki sebuah kereta dipercayai ditahan seorang lelaki ketika memandu di Jalan Labis-Segamat, kira-kira dua kilometer dari Balai Polis Labis.

Beliau berkata, sebaik sahaja mangsa keluar dari kereta, dia ditetak oleh seorang lelaki lain yang datang dari arah belakang.

Melihat keadaan itu, rakan mangsa yang memandu kereta tersebut bertindak memecut kereta menuju ke Balai Polis Labis untuk mendapatkan perlindungan dan membuat laporan tentang kejadian itu.

Namun, mereka telah diekori oleh lima lelaki yang menaiki sebuah kereta. Kumpulan itu kemudian bertindak menyerang rakan mangsa yang dipercayai anggota polis sebaik dia keluar dari kenderaan di kawasan balai. Akibatnya, mangsa mengalami kecederaan di beberapa bahagian badan akibat ditetak dengan parang," katanya ketika dihubungi hari ini.

Mohd. Kamil berkata, berikutan itu, lima lelaki yang berusia 30 hingga 40 tahun itu ditahan di tempat kejadian bersama empat bilah parang bagi membantu siasatan.

Menurutnya, kedua-dua mangsa kini dirawat di Hospital Segamat dan kes ini disiasat mengikut Seksyen 326 Kanun Keseksaan kerana mendatangkan kecederaan dengan menggunakan senjata.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Datuk Dr. Hashim Haron ketika dihubungi Mingguan Malaysia mengesahkan kejadian itu.

Beliau berkata, polis masih menyiasat punca dan motif kejadian namun tidak menolak kemungkinan serangan tersebut berpunca daripada dendam dan masalah peribadi.

Mati dibelasah suami

Posted: 18 May 2013 11:08 AM PDT

Oleh ILAH HAFIZ AZIZ
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 18 Mei - Seorang kerani perakaunan yang dalam proses perceraian maut dipercayai akibat dibelasah suami sendiri selepas bertengkar di rumahnya di Kampung Petaling Bahagia di Jalan Puchong dekat sini, hari ini.

Mangsa, Nurhidayah A. Ghani, 28, dikatakan meninggal dunia di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) setelah dihantar sendiri oleh suami serta saudaranya untuk menerima rawatan kira-kira pukul 8 pagi ini.

Difahamkan, mangsa sebelum itu telah bergaduh dengan suaminya yang berusia 39 tahun dan punca pertengkaran disebabkan suspek mahu kembali semula ke pangkuan isterinya. Salah seorang daripada mereka memfailkan proses penceraian di mahkamah syariah sejak Februari lalu.

Namun dipercayai mangsa enggan berbaik semula dengan suspek dan tindakannya itu menyebabkan dia dipukul sehingga tidak sedarkan diri. Suspek yang terkejut dengan kejadian itu dikatakan meminta bantuan saudaranya untuk menghantar isterinya ke PPUM.

Selepas menghantar mangsa, suspek yang bekerja sebagai tukang masak di sebuah restoran dikatakan segera melarikan diri kerana bimbang ditangkap polis.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah, Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Khairi Ahrasa mengesahkan kejadian tersebut dan berkata kes ini dilaporkan sendiri oleh kakak mangsa yang bergegas ke PPUM sejurus dimaklumkan oleh adik suspek.

"Pengadu yang berusia 37 tahun pergi ke PPUM untuk melawat mangsa namun sejurus tiba di wad kecemasan, dia dimaklumkan oleh doktor bahawa adiknya itu sudah meninggal dunia.

"Siasatan awal mendapati terdapat banyak kesan lebam baru dan lama pada badan mangsa, dipercayai akibat dipukul," katanya.

Mengulas lanjut, Khairi memberitahu, pasangan itu yang sudah berumahtangga sejak 11 tahun dan dikurniakan empat orang anak itu dipercayai bergaduh kerana suspek enggan menceraikan isterinya.

"Dalam proses penceraian itu pasangan itu tidak lagi tinggal bersama dan mangsa dikatakan tinggal di rumah ibunya di PPP (Projek Perumahan Rakyat) Muhibbah di Jalan Klang Lama," katanya.

Menurut beliau, polis sedang memburu suspek dan kes ini disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Sementara itu, kakak mangsa, Umi Kalsom A. Ghani, 37, mendakwa, adik kelima dari enam beradik itu diugut oleh suspek beberapa kali sebelum ini termasuk ugutan bunuh setiap kali mangsa melarikan diri apabila berlaku pertengkaran.

Dakwanya lagi, suami adiknya itu seorang yang panas baran dan adiknya sering dipukul sepanjang 11 tahun berkahwin.

"Mangsa sebelum ini melarikan diri ke rumah ibu kami kerana tidak tahan dipukul malah beberapa hari sebelum kejadian, dia tinggal di sebuah hotel kerana sering diekori oleh suspek.

"Saya sendiri tidak dapat menghubunginya selepas dia keluar dengan adik suspek tiga hari lepas. Menurut kawannya, adik diculik suspek pada malam tersebut," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat