{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Jenayah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Jenayah


Lagi nahas ragut empat nyawa

Posted: 21 May 2013 10:54 AM PDT

Oleh MUHAMMAD ZIKRI
utusanjohor@utusan.com.my

PONTIAN 21 Mei - Empat warga Indonesia terbunuh manakala seorang lagi parah selepas kereta yang mereka naiki bertembung dengan bas kilang di Kilometer 66.5, Jalan Johor Bahru-Batu Pahat, berhampiran Sekolah Kebangsaan (SK) Api-Api di sini awal pagi ini.

Ini merupakan nahas hari ketiga berturut-turut yang meragut banyak nyawa. Kelmarin, empat termasuk sepasang suami isteri maut di Jalan Lingkaran Tengah 2, Kuala Lumpur manakala semalam pula, tiga bekas pelajar Maktab Rendah Sains Mara terkorban di Kuala Kubu Bharu, Selangor.

Dalam kejadian terbaharu pukul 5.30 pagi ini, mangsa yang terkorban ialah Mochamad Mujiono, 23, Akmal Mukolil, 33, Moch Muhson, 29, dan Mita Nurmalsari, 19, manakala rakan mereka yang parah dikenali sebagai Dian Mitami, 19.

Timbalan Ketua Polis Daerah, Deputi Supritendan Jokhiri Abdul Aziz berkata, ketika kejadian kesemua mangsa menaiki kereta jenis Proton Waja menghala ke Pontian.

Beliau berkata, kereta dinaiki mereka dipercayai bertembung dengan bas kilang yang dalam perjalanan dari arah Pontian ke Benut untuk mengambil pekerja.

"Dua daripada mangsa tersepit di dalam kereta dan meninggal dunia di tempat kejadian manakala dua lagi meninggal dunia ketika dirawat di Hospital Pontian," katanya dalam sidang akhbar di sini.

Jokhiri memberitahu, Dian Mitami yang parah telah dibawa ke Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru.

"Semua warga Indonesia tersebut merupakan pekerja sebuah pasar raya di Rengit, Batu Pahat dipercayai dari Sanglang menuju Pontian," katanya.

Katanya, tiada penumpang dalam bas kilang berkenaan dan pemandu yang berusia 58 tahun tidak mengalami kecederaan.

Pihaknya masih menyiasat punca kemalangan itu dan kes ini disiasat mengikut Seksyen 41 Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Nyawa suami, anak-anak terancam

Posted: 21 May 2013 10:54 AM PDT

Oleh NURUL AZWA HARIS dan SITI NURAZIAH ZAINAL ALAM
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 21 Mei - Gara-gara kedegilan seorang isteri berhutang sebanyak RM158,000 dengan ah long, kini suami dan ibu bapanya pula yang menjadi mangsa selepas rumah mereka disimbah cat merah di Jalan Jinjang Utama, Sentul di sini,

Keadaan menjadi lebih malang kerana wanita itu kini melarikan diri setelah diburu kumpulan ceti haram tersebut.

Kejadian berlaku pukul 1.30 petang pada 15 Mei lalu semasa mangsa, Law Kar Poh, 48, berada di luar rumahnya dan menerima panggilan daripada ibunya yang melihat dua lelaki menyimbah cat merah di kawasan tempat letak kenderaan dan ruang tamu.

"Saya percaya ini perbuatan kumpulan ah long yang memberi pinjaman kepada isteri saya untuk pelaburannya dalam perniagaan lombong besi sejak setahun lalu.

"Saya kini bimbang keselamatan kedua ibu bapa dan anak-anak saya terancam disebabkan ugutan mereka ini. Saya telah banyak kali menasihati isteri supaya berhenti meminjam ah long tetapi dia berdegil," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Kar Poh seterusnya berkata, dia berhubung dengan isterinya itu kali terakhir pada 12 Mei lalu sebelum mereka terputus hubungan.

Dia juga merancang untuk berpisah dengan wanita itu berikutan kejadian tersebut.

Pengerusi Biro Khidmat Aduan dan Perkhidmatan Awam Gerakan, Wilson Lau berkata, pihaknya telah memaklumkan perkara tersebut kepada Ketua Polis Daerah Sentul untuk tindakan segera.

Beliau berkata, tindakan ah long itu melanggar undang-undang dan jika disabit kesalahan, pesalah boleh didakwa di bawah Seksyen 426 dan 427 Kanun Keseksaan.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat