{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Kota

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Kota


Sisa pokok tumbang tidak dibersihkan

Posted: 13 May 2013 12:22 PM PDT

Oleh MOHD. ZULFADLI SHARIFUDIN
kota@utusan.com.my

Zaidi Zainal menunjukkan sampah sarap, termasuk serpihan pokok yang dipotong ditinggalkan di dalam longkang oleh kontraktor pembersihan.

KUALA LUMPUR 13 Mei - Penghuni empat buah rumah di Jalan Melur 7, Taman Melur, Ampang dekat sini boleh diibaratkan menanggung malang bertimpa-timpa.

Mulanya kediaman mereka terjejas akibat kejadian pokok tumbang pada hujung bulan lalu dan kini sisa pokok itu pula yang menjadi masalah mereka.

Ini gara-gara kontraktor yang dilantik oleh Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) menjalankan kerja pembersihan pokok tumbang itu secara sambil lewa. Masih banyak sisa pokok yang menyakitkan mata dan hati penduduk terlibat terdapat di kawasan itu.

Ini menimbulkan persoalan di kalangan penduduk, adakah MPAJ menganggap tugasnya telah selesai dengan hanya melantik kontraktor pembersihan pokok-pokok itu tanpa mengawasi kerja-kerja mereka.

Dalam kejadian yang berlaku pada 27 April lalu, pokok yang tumbang telah merosakkan empat buah rumah di taman itu.

Ada rumah yang mengalami kerosakan di bahagian dapur, bumbung dan bilik selain bekalan air serta elektrik turut terputus selama 12 jam.

Tinjauan Utusan Malaysia di lokasi terbabit mendapati, serpihan pokok, zink, pagar rosak, bumbung dan sampah memenuhi kawasan itu selain longkang turut tersumbat dengan sisa pokok.

Salah seorang pemilik rumah yang terlibat, Zaidi Zainal, 47, berkata, rumahnya yang paling terjejas akibat kejadian tersebut.

"Walaupun pokok tumbang itu telah dialihkan, masih ada sampah yang tidak dibersihkan.

"Kami bersama-sama penduduk mengambil inisiatif untuk membersihkannya sendiri.

"Pokok yang berusia 40 tahun itu tumbang ketika hujan lebat disertai ribut. Pokok tumbang menghempap dapur rumah saya, menyebabkan bahagian bilik dan siling rumah saya rosak sehingga menyebabkan kerugian sebanyak RM2,200," katanya ketika ditemui.

Menurut Zaidi, laporan polis berhubung perkara itu telah dibuat dua hari selepas kejadian dan siasatan sedang dilakukan.

"Kami telah membuat aduan mengenai perkara ini kepada MPAJ tetapi pihak berkenaan hanya datang ke sini mengambil gambar sahaja dan membuat sedikit kerja-kerja pembersihan," jelasnya.

Jirannya, Azizah Mohammad Zin, 56, bimbang dengan kejadian tersebut kerana terdapat dua lagi pokok tua berisiko untuk tumbang dan boleh mengancam keselamatan mereka bila-bila masa sahaja.

"Kami terpaksa membaiki sendiri kerosakan yang dialami mana yang termampu. Pihak MPAJ memberitahu, mereka sedang menyiasat adakah pokok terbabit adalah milik mereka," katanya.

Mar Quee Lian, 52, pula berkata, mereka berharap pihak MPAJ menyelesaikan perkara tersebut dengan segera.

"Kami bimbang jika kejadian ini berulang lagi. Pokok tua dan berisiko untuk tumbang ini betul-betul terletak di sebelah rumah saya, kenapa MPAJ perlu siasat adakah pokok ini milik mereka pula?" soalnya.

Sementara itu, Pegawai Perhubungan Awam MPAJ, Norhayati Ahmad ketika dihubungi berkata, pihaknya akan mengarahkan kontraktor pembersihan yang dilantik itu menyempurnakan kerja mereka dengan segera.

Persatuan teksi sambut baik

Posted: 13 May 2013 12:22 PM PDT

Oleh NURUL AZWA HARIS dan NUR HANANI AZMAN
kota@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 13 Mei - Perkhidmatan teksi bandar yang akan memulakan operasi di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) lusa mampu memenuhi permintaan tinggi penumpang terutama pada waktu puncak.

Presiden Persatuan Pengusaha Teksi dan Kereta Sewa Wilayah Persekutuan dan Selangor (Perpekli), Datuk Aslah Abdullah (gambar) berkata, perkara itu memandangkan bilangan penumpang di KLIA mampu mencecah sehingga 500 orang sehari pada waktu berkenaan.

Menurut beliau, perkhidmatan limousin KLIA ketika ini juga tidak mampu menampung jumlah penumpang yang banyak dalam satu-satu masa.

"Inisiatif ini amat bertepatan dengan kehendak penumpang serta pemandu teksi kerana perkhidmatan ini dapat membantu meringankan beban pengangkutan awam di sana.

"Malah, para penumpang tidak perlu risau ditipu pemandu teksi yang cuba mengambil kesempatan kerana pihak berkuasa sentiasa memantau perkhidmatan mereka," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau mengulas pengumuman Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Tan Sri Syed Hamid Albar hari ini yang membenarkan perkhidmatan teksi bandar beroperasi di aras satu bangunan Terminal Utama KLIA manakala teksi limousin kekal beroperasi di aras tiga.

Sementara itu, Timbalan Presiden Pertubuhan Pemandu dan Pengusaha Teksi dan Kereta Sewa Malaysia (Petekma), Mohd. Shahril Abd. Aziz berkata, inisiatif tersebut boleh membantu pemandu teksi bandar menjana pendapatan tambahan.

"Kebenaran ini juga akan memudahkan penumpang kerana tidak lagi perlu berbaris panjang bagi mendapatkan perkhidmatan awam selain memberi lebih banyak pilihan kepada mereka," katanya.

Dalam masa sama, beliau turut mencadangkan agar SPAD mengadakan sistem bersepadu dan selaras demi kebajikan pemandu teksi bandar dan limousin di negara ini secara keseluruhan.

27,000 pengguna terjejas akibat paip air pecah di Klang

Posted: 13 May 2013 12:22 PM PDT

KUALA LUMPUR 13 Mei - Kira-kira 27,000 pengguna di Klang mengalami gangguan bekalan air tidak berjadual hari ini akibat paip pecah di bawah jejambat berhampiran persimpangan lampu isyarat Pangsapuri Bandar Sultan Sulaiman.

Penolong Pengurus Besar, Jabatan Komunikasi Korporat & Hal Ehwal Awam, Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas), Prisilla Alfred berkata, paip yang pecah ialah dari jenis keluli lembut (mild steel) berukuran 450mm dan kerja-kerja pembaikan sedang dilakukan.

"Bagaimanapun, kerja-kerja pembaikan ini mengalami kelewatan kerana lokasi kejadian dilitupi lapisan konkrit yang terlalu tebal, yang perlu dipecahkan.

"Keadaan lalu lintas yang sibuk di kawasan berkenaan juga telah menyukarkan kerja-kerja pembaikan dilaksanakan dengan segera," katanya dalam kenyataan akhbar di sini.

Prisilla berkata, Syabas menjangkakan kerja-kerja pembaikan paip pecah itu dapat disiapkan sepenuhnya pada pukul 10 malam ini dan bekalan air ke kawasan terlibat dijangka akan pulih secara berperingkat-peringkat sehingga esok

Syabas juga, katanya, telah menggerakkan tiga buah lori tangki, selain meletakkan dua buah tangki air statik di kawasan Flat Sri Perantau untuk kegunaan para pengguna di kawasan berkenaan.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat