{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Hiburan

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Hiburan


Kisah hidup menerusi lagu

Posted:

Kisah hidup menerusi lagu

Kisah hidup menerusi lagu

BERHASIL merangkul sehingga 14 anugerah dalam tempoh empat tahun bergelar penyanyi, menjadi kebanggaan buat Mohd. Hafiz Mohd. Suip. Bukan mudah untuk meraih kejayaan sedemikian memandangkan persaingan yang semakin sengit dengan kemunculan ramai penyanyi baharu, namun Hafiz terus konsisten.

Terbaharu, penyanyi yang dicungkil bakatnya menerusi rancangan realiti Akademi Fantasia 7 (AF7) itu muncul dengan album yang diberi judul Hafiz Suip - Luahan Hati Anak Seni.

Berkesempatan bertemu dengannya semasa majlis pelancaran album tersebut baru-baru ini, Hafiz berkata, album keduanya itu begitu istimewa buat dirinya.

"Pertama, saya sangat berbesar hati kerana ramai komposer hebat terlibat dalam penerbitan album ini. Ia satu penghormatan yang besar.

"Kedua, album ini istimewa kerana kebanyakan lagunya menceritakan kisah hidup saya sepanjang berkecimpung dalam dunia seni," ujar anak kelahiran Kuching, Sarawak itu.

Menggunakan konsep 'majalah mini' untuk album tersebut, Hafiz menjelaskan, sebanyak sembilan buah lagu dimuatkan dalam album itu antaranya Bahagiamu Deritaku, Mungkinkah, Hanya Ingin Kau Cinta, Deklamasiku, Kesimpulan, Patah Hati, Satu Cerita, Muara Hati dan Matahari.

Ujarnya, dia cukup gembira kerana salah satu single iaitu Bahagiamu Deritaku kini semakin mendapat tempat di hati peminat serta mengungguli carta stesen radio popular di negara ini.

"Saya bertuah kerana lagu ini dicipta oleh komposer hebat seperti LY dan Baiduri sehingga ia menjadi siulan ramai.

"Saya juga bangga kerana komposer seperti Mega Pandawa, Idzam, Ajai, Kunci Demak, Mohd. Atlas, Manusia Putih dan Aiman telah menghasilkan lagu yang menarik dan sedap didengar," ujarnya.

Menurut Hafiz, dia kini sudah melangkah setapak lagi dalam karier seninya apabila berpeluang menghasilkan lirik bagi dua buah lagu iaitu Mungkinkah dan Deklamasiku.

"Bidang penulisan lirik ini merupakan sesuatu yang baharu bagi saya, namun ia percubaan yang berbaloi. Rasanya tidak sia-sia saya berguru dengan komposer Kunci Demak bagi mendalami ilmu penulisan lagu," jelasnya.

Ketika ditanya sama ada lagu-lagu dalam album itu turut membabitkan kisah cintanya, Hafiz tersenyum dan mengambil masa yang agak lama untuk menjawabnya.

"Apa yang saya boleh katakan ada beberapa buah lagu yang menceritakan mengenai diri saya, tetapi tidak mahu bercerita lebih lanjut mengenainya.

"Seboleh-bolehnya saya mahu peminat mendengar dan menghayati kesemua lagu sekiranya mahu mendalami kisah hidup saya," ujarnya.

Bercerita mengenai kekasih hati setelah dikaitkan dengan penyanyi Adira sebelum ini, Hafiz mengakui dia sedang bercinta dengan seorang gadis.

Bagaimanapun, penyanyi berkenaan ingin merahsiakan identiti gadis berkenaan memandangkan si dia masih seorang pelajar.

"Buat masa ini, biarlah saya tidak mendedahkan kekasih saya itu kepada umum kerana tidak mahu pelajarannya terjejas," tegasnya.


PELANTUN lagu Awan Nano ini berdepan masalah saluran telinga yang dikatakan boleh memberi kesan terhadap vokalnya.


Nama sebenar

Jika sebelum ini dia dikenali sebagai Hafiz AF, penyanyi berkenaan menyatakan bahawa dia sekarang lebih selesa menggunakan nama sebenarnya iaitu Hafiz Suip.

Bukan mahu melupakan segala kenangan sepanjang bergelar peserta AF7, tetapi penggunaan nama sekarang lebih sesuai dan membuatkan dirinya berasa begitu dekat dengan keluarganya.

"Antara tunjang kejayaan saya sudah tentu sekali sokongan daripada ahli keluarga terutamanya ibu bapa saya.

"Jadi, penggunaan nama sebenar ini lebih sesuai kerana saya mahu semua ahli keluarga berkongsi kejayaan dan kegembiraan yang saya kecapi sekarang," jelasnya.

Menurutnya, kini dia tidak lagi berasa terlalu sunyi kerana berjauhan dengan keluarga memandangkan kedua-dua ibu bapanya sudah menetap di Kuala Lumpur.

Sakit

Di sebalik riak wajahnya yang sentiasa gembira serta sikapnya yang ceria, ramai yang tidak tahu bahawa Hafiz berhadapan dengan masalah kesihatan.

Menurutnya, beberapa bulan lalu dia terpaksa berehat seketika daripada aktiviti nyanyian setelah disyaki menghidap tonsil.

"Ketika mendapat rawatan di klinik kerana berasa kurang sihat, doktor memberitahu saya mengalami masalah tonsil. Setelah makan ubat yang diberikan sakit tekak saya masih tidak sembuh.

"Kemudian saya berjumpa dengan doktor pakar telinga, hidung dan tekak.

"Akhirnya, barulah saya dapat tahu yang saya sebenarnya mengalami masalah di bahagian saluran telinga yang boleh memberi kesan kepada suara saya," ujarnya.

Menurut Hafiz, doktor berkenaan menyatakan dia bernasib baik kerana masalah itu dikesan lebih awal. Sekarang dia masih menjalani rawatan susulan.

"Mujurlah masalah yang saya hadapi itu tidak menjejaskan aktiviti seni saya malah saya boleh terus menyanyi.

"Cuma pada peringkat awal dahulu adakalanya saya berasa sakit semasa membuat persembahan," jelasnya.

Aksi 1 Lawan Satu

Posted:

Aksi 1 Lawan Satu

Aksi 1 Lawan Satu


PIERRE (berdiri tiga dari kanan) dan Mikael (berdiri dua dari kiri) bersama barisan karyawan filem 1 Lawan Satu.


FILEM aksi sulung arahan pengarah Pierre Andre, 1 Lawan Satu mendapat reaksi kurang senang daripada kalangan penggemar filem lantaran babak pertarungan yang terlampau banyak.

Daripada keseluruhan filem yang berdurasi sejam 30 minit itu, cuma 20 peratus menampilkan dialog barisan pelakon dan selebihnya adalah aksi pergaduhan yang memaparkan pelbagai seni bela diri popular antaranya silat, taekwondo, capoeira dan street fight.

Mengulas tentang hal tersebut, ujar Pierre, dia melihat dari satu sudut berbeza dalam usaha menghasilkan sebuah filem yang padat aksi dan tidak meleret-leret.

"Setiap pengarah ada pandangan sendiri mengenai filem arahannya begitu juga saya. Saya tidak melihat 1 Lawan Satu yang terlalu padat aksi sebagai masalah.

"Ada penonton yang gemarkan sebuah filem yang mencabar adrenalin mereka, ibaratnya aksi yang ditampilkan itu tidak memberi ruang penonton bernafas.

"Secara jujurnya saya puas dengan hasil filem aksi ini," katanya yang ditemui ketika majlis tayangan perdana filem 1 Lawan Satu di Sunway Pyramid, Petaling Jaya, Selangor baru-baru ini.

1 Lawan Satu menceritakan kehidupan dua individu berbeza latar belakang iaitu Radhi dan Saleh. Radhi terpaksa bertarung di jalanan demi mendapatkan wang untuk menampung pembiayaan perubatan adiknya, Sara yang sedang sakit.

Sementara itu, Saleh yang handal bersilat sedang menyelesaikan misi keluarganya untuk membawa adiknya, Saleha pulang setelah diculik oleh Oman.

Radhi yang terdesak kerana memikirkan keadaan Sara menerima tawaran Oman untuk berlawan untuknya manakala Saleh perlu berlawan dalam satu pertarungan demi menyelamatkan Saleha.

Tambah Pierre, dia mahu membiarkan penonton membuat kesimpulan sendiri apabila menyaksikan filem itu. Atas faktor itu juga dia memilih dua watak protagonis sebagai tonggak filem itu.

"Judul filem ini sendiri sudah cukup kuat untuk menggambarkan keseluruhan filem. Saya pilih dua watak utama yang protagonis supaya penonton boleh membuat kesimpulan pada penghujung filem itu nanti.

"Susah untuk cari filem Asia yang memberikan penonton kebebasan membuat pilihan," ujarnya yang tidak menolak kebarangkalian akan ada sekuel untuk filem itu.

Memilih pelakon baharu iaitu adiknya sendiri, Mikael Andre sebagai pelakon utama, Pierre ada alasan yang tersendiri.

"Saya suka bekerja dengan pelakon baharu kerana tidak perlu memikirkan masalah disiplin. Kalau pelakon bertaraf bintang nanti, saya perlu mengambil kira jadual selain perilaku yang mungkin merumitkan.

"Lagipun, Mikael sebagai contoh berjaya memberikan komitmen tinggi dalam kerjanya. Pemilihan pelakon bukan kerana faktor hubungan persaudaraan saya dan dia sebaliknya minatnya yang mendalam dalam bidang lakonan," tegasnya.

Sementara itu, Mikael berkata, dia berdepan detik cemas apabila dia secara tidak sengaja menumbuk hidung salah seorang pelakon sehingga patah.

"Mujur dia seorang bekas komando. Apabila saya tertumbuk hidungnya hingga patah dia dengan senangnya membetulkan masalah itu dengan menggunakan sebatang pen dan kembali meneruskan lakonan," katanya yang sedikit trauma akibat kejadian itu.

Selain Mikael, filem yang bakal ditayangkan bermula 27 Jun ini turut dibintangi Azlan Komeng, Along Eyzendy, Fyza Kader dan Mimie Ernida.- KHAIRUL AMRI HASSAN

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat