{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Berita Harian: Ratu

Posted by Tanpa Nama

Berita Harian: Ratu


Mitos kerusi roda

Posted: 06 May 2013 05:35 PM PDT

Kajian buktikan penggunaan bawa keburukan antaranya jejas kesihatan tulang bayi

Keburukan kerusi roda bayi sudah diperkatakan sejak dulu lagi malah ia turut menjadi isu hangat didebatkan ibu bapa, khususnya di forum keibubapaan di internet.

Bagaimanapun, penggunaannya masih lagi meluas mungkin disebabkan pelbagai faktor dan paling tidak dapat dinafikan, ia dikatakan memudahkan tugas ibu bapa untuk mengawasi anak yang semakin membesar.
Keburukannya tidak boleh dilihat dalam masa yang singkat tapi percayalah, kesannya akan dirasai apabila anak itu meningkat usia," Dr Sham Yusof, Pakar fisioterapi

Di Britain, dianggarkan 235,000 kanak-kanak iaitu kira-kira 50 peratus yang berusia antara enam hingga 18 bulan menggunakan kerusi roda bayi. Alat yang direka untuk membantu bayi berjalan itu dipercayai diperkenalkan sejak 25 tahun lalu tetapi mulai popular di era 90-an.

Malahan, menjadi kemestian juga di kalangan ibu bapa di negara ini meletakkan anak kecil yang sedang belajar bertatih ke dalam kerusi roda.

Alat itu membantu bayi yang tidak pandai merangkak atau berjalan, bergerak mengelilingi rumah dengan menendang hujung kaki sambil duduk.

Terkini, kerusi beroda baru turut dilengkapi papan pemuka besar bersama peralatan permainan bagi melekakan bayi.
Ganggu fasa merangkak

Ada kajian dijalankan mendapati, bayi yang berlatih berjalan menggunakan kerusi roda lambat duduk dan merangkak. Mereka juga mendapat markah paling rendah berbanding bayi lain dalam ujian yang digunakan bagi melihat perkembangan mental dan fizikal.

Lebih membimbangkan, kerusi roda yang memberikan mereka kepuasan 'berjalan' di saat mereka belum bersedia untuk berjalan boleh menjejaskan corak berjalan mereka dan melambatkan fungsi kawalan otot kaki.

Perlu diketahui, bayi berjalan dengan melihat dan memahami bagaimana kaki mereka bergerak. Bayangkan bagaimana proses itu dapat dilakukan jika pemandangan itu dihalang papan pemuka kerusi roda yang pelbagai bentuk.

Mengulas mengenai perkara itu, pakar fisioterapi, Dr Sham Yusof, menasihatkan ibu bapa supaya tidak menggunakan kerusi roda untuk bayi yang masih tidak boleh berdiri sendiri.

"Penggunaan kerusi roda boleh menyebabkan betis anak menjadi melengkung. Kesan bentuk kaki melengkung akhirnya akan menjejaskan kesihatan tulang belakang, punggung dan koordinasi berjalan.

"Keburukannya tidak boleh dilihat dalam masa yang singkat tapi percayalah, kesannya akan dirasai apabila anak itu meningkat usia," katanya.

Tambah Dr Sham, penggunaan kerusi roda turut mengganggu proses bayi merangkak sedangkan fasa berkenaan penting untuk membantu anak membentuk koordinasi fizikal, perkembangan pertuturan dan pembacaan.

Akademi Pediatrik Amerika juga tidak menyarankan penggunaan kerusi roda, selain mengganggu proses anak untuk belajar berjalan, ia juga boleh mengundang bahaya akibat terjatuh.

Hadkan pergerakan kaki

Selain saiz papan pemuka yang mengehadkan mata melihat bagaimana kaki mereka belajar melangkah, alat beroda itu juga membataskan bayi meneroka dan mencapai barangan di sekeliling, yang sebenarnya penting dalam tempoh awal perkembangan mental.

Saintis dari State University of New York yang menerbitkan kajian dalam Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics, mengkaji perkembangan mental dan fizikal 109 bayi.

Separuh tidak pernah menggunakan kerusi roda, satu pertiga menggunakannya manakala selebihnya menggunakan kerusi roda jenis lama iaitu bayi yang menaikinya boleh melihat kaki mereka bergerak serta boleh juga mencapai objek.

Responden diuji selepas mencapai usia enam, sembilan atau 12 bulan dan sekali lagi, iaitu tiga bulan selepas ujian pertama menggunakan carta ukuran perkembangan fizikal dan mental biasa.

Ibu bapa pula diwajibkan memberi maklumat bila anak mereka mula mencapai tahap sepatutnya, misalnya merangkak.

Hasil kajian itu mendapati, kerusi roda jenis terbaru memberi kesan paling buruk terhadap bayi di mana secara purata, bayi duduk, merangkak dan berjalan lima minggu lewat berbanding bayi yang tidak pernah menggunakan alat itu dan tiga minggu lewat berbanding yang menggunakan kerusi beroda jenis lama.

Pengarang kajian, Dr Roger Burton, berkata kerusi roda jenis terbaru menyebabkan kelewatan dalam perkembangan mental dan fizikal bayi.

Malah, mereka juga mencatat markah terendah, iaitu 12 peratus lemah dalam ujian mental dan kemahiran motor berbanding mereka yang tidak pernah menggunakan alat beroda itu.

Pengguna alat beroda jenis lama pula lima peratus lebih kebelakang, berbanding yang tidak menggunakan kerusi roda.

Kajian terdahulu mengumpul data mengenai bahaya penggunaan kerusi roda dan data mendapati, 4,000 kanak-kanak dirawat kerana jatuh tangga atau terkena peralatan panas.

Kecederaan lain adalah membabitkan kepala disebabkan alat itu terbalik menyebabkan gegaran otak dan patah kaki.

Dr Burton berkata, melihatkan kesan bahaya dan data bahawa alat itu mempengaruhi perkembangan bayi, ia diharap dapat membantu ibu bapa berfikir.

Sementara itu, Dr Denise Kendrick dari Fakulti Perubatan, Nottingham University yang turut membuat kajian mengenai kerusi roda menyarankan, supaya alat itu dilarang dijual di pasaran.

"Tiada bukti menunjukkan ia mampu mengajar bayi berjalan atau bagus untuk perkembangan mereka.

"Pastinya ia tidak selamat. Ia cuma alat bagi ibu bapa yang tidak ingin anak mereka merangkak merata-rata dan langsung tiada memberi sebarang faedah," katanya.

INFO

1. Sepanjang 1990 hingga 2001, sebanyak 200,000 kes kecederaan kanak-kanak dilaporkan di Amerika Syarikat (AS) berpunca daripada kerusi roda bayi, 3/4 disebabkan jatuh tangga.

2. Pada 1997, AS menetapkan garis panduan kepada ciri dan reka bentuk kerusi roda, antaranya - ia mesti besar supaya tidak boleh melepasi pintu atau tangga dan mempunyai brek yang dapat mengawal apabila hendak terjatuh. membabitkan reka bentuk walker yang lama (tidak menepati garis panduan).

3. Di Kanada, hukuman denda dan penjara dijatuhkan kepada mereka yang mempunyai kerusi roda bayi. Di AS juga, pakar kanak-kanak menyokong supaya alat itu tidak dijual di pasaran.

4. Garis panduan reka bentuk kerusi roda di Eropah diperbaharui pada tahun 2005. Kerusi roda direka supaya tidak bergerak laju dan ia sepatutnya berhenti (brek) apabila hendak terjatuh.

5. Antara kecederaan kanak-kanak disebabkan kerusi roda - terjatuh tangga, kecederaan kepala, kebakaran air panas (mencapai cerek atau air panas di atas meja), mencapai objek tajam di tempat tinggi, keracunan (mencapai minyak wangi dan alkohol).

3. Kerusi roda mengajar anak berjalan adalah mitos di kalangan ibu bapa saja. Ketahuilah bahawa merangkak, duduk, berguling dan bermain blok adalah lebih baik untuk perkembangan minda dan fizikal.

4. Walaupun sesetengah ibu bapa mengatakan kerusi roda selamat digunakan semasa kehadiran ibu bapa tapi kebanyakan kecederaan berlaku dengan pantas di depan ibu bapa dan anak mereka tidak dapat diselamatkan (70 peratus daripada kes di AS).

5. Di Kanada, penjualan kerusi roda bayi diharamkan sepenuhnya pada 2004

Tidak sesuai jadi ibu bapa jika tak romantik

Posted: 06 May 2013 05:28 PM PDT

Jika peka dan bertanggungjawab terhadap pasangan, ia menjadi petanda bagus dalam hubungan lain

Kajian terbaru di Britain mendapati, ibu bapa yang tidak romantis atau mengelak untuk berkelakuan romantis kurang sepadan menggalas tugas sebagai ibu bapa bersama.

Ia berkait rapat dengan sifat semula jadi perlu ada untuk menjadi pasangan yang memahami iaitu sensitif dan sanggup untuk memberikan pertolongan. Sifat sama turut diperlukan untuk bergelar ibu bapa.

Penyelidik di University of Bristol, Abigail Millings, berkata jika seseorang itu peka dan bertanggungjawab terhadap pasangan, ia menjadi petanda dia bagus dalam hubungan lain.

Kuncinya kata Millings, keupayaan seseorang untuk bergaul secara sihat dengan orang lain.

Tambahnya lagi, mereka yang mempunyai masalah pergaulan cenderung emosi manakala orang yang berasa tidak yakin dengan hubungan pula didapati lebih bergantung dengan pasangan.

Individu yang bijak bergaul lebih santai dan berdikari dalam hubungan dan sedar, ada insan lain bersama mereka mengharungi kehidupan berkeluarga, lapor LiveScience.
Kajian itu dijalankan Millings bersama kumpulan penyelidiknya terhadap 125 pasangan British yang memiliki anak berusia antara tujuh hingga lapan tahun. Responden diminta menyenaraikan perlakuan romantis mereka terhadap pasangan, perasaan romantis dan gaya keibubapaan.

Kumpulan responden itu dikelaskan kepada tiga kumpulan - paling ideal adalah yang berwibawa (mesra, berkomunikasi tetapi dalam kawalan), kurang sepadan adalah berkuasa mutlak (masih boleh dikawal tetapi tidak mesra) dan permisif (memberi kebebasan) mesra tetapi komunikasi tidak terkawal.

Keputusan menunjukkan, ibu bapa yang tidak mesra (tidak romantik dalam hubungan) tidak sesuai menjadi ibu bapa dan hasilnya, mereka didapati jenis yang menggunakan kuasa veto terhadap pasangan atau jenis lepas tangan terhadap tanggungjawab dalam keluarga.

Kajian ini sudah disiarkan dalam talian di jurnal Buletin Psikologi Personaliti dan Sosial.

Kajian terdahulu menunjukkan, individu tidak yakin dengan hubungan juga menyebabkan mereka memandang dunia keibubapaan sebagai cabaran yang menakutkan, selain mereka terpaksa bekerja keras untuk melaksanakan tugas itu, lapor LiveScience.

Petua cinta suami isteri

Mengekalkan hubungan cinta dalam rumah tangga tidak semudah mendirikannya. Saban tahun, ribuan pasangan mengambil keputusan untuk membawa haluan masing-masing, lantaran tiada kesefahaman dalam melayari bahtera perkahwinan.

Mengapa hal ini perlu terjadi? Sedangkan perkahwinan yang dibina atas dasar cinta seharusnya dapat dilalui dengan bahagia sehingga ke akhir hayat.

Banyak petua dan kaedah dalam menjaga hubungan. Ramai percaya membina pemikiran positif dapat mempengaruhi seseorang untuk membentuk sikap positif dalam diri.

Memetik tulisan Pakar Cinta dalam artikel bertajuk, Tips Menjaga Rumah Tangga dan Perkahwinan, lima panduan dititipkan untuk dijadikan panduan.

1. Fokus pada tanggung jawab, bukan menuntut hak.

Punca hati tidak tenang dan hilang kebahagiaan dalam hidup kebanyakan manusia ialah perjuangannya untuk mendapatkan hak.

Manusia sering marah dan mengeluh dengan berkata, "aku sepatutnya tidak dilayan begini."

Ramai orang terseksa dengan kekecewaan dan geramkan pasangannya yang sepatutnya berbuat begini atau begitu. Pada hal, pemikiran yang negatif itu akan memburukkan lagi keadaan. Justeru, penting fokus kepada apa yang aku boleh lakukan untuk melaksanakan tanggungjawab.

2. Sering berdamping dengan orang yang positif.

Siapa kita lima tahun akan datang dicorakkan oleh dengan siapa kita bergaul dan buku apa yang kita baca. Begitu ditegaskan oleh orang bijaksana. Dengan siapa kita meluangkan masa kita sangat menentukan sikap kita. Kata pepatah, burung yang sama bulu akan terbang bersama. Rasulullah SAW menegaskan, agama seseorang ditentukan oleh temannya.

Justeru, berhati-hatilah memilih orang untuk kita dampingi.

3. Jadikan sekarang masa paling gembira.

Jika orang bertanya bilakah masa yang paling gembira dalam hidup berumah tangga kita, jawablah, "sekarang!" Usah berpaling ke belakang dengan mengatakan semasa mula-mula kahwin dulu atau melangkau ke masa hadapan dengan berkata, "Bila anak-anak sudah besar dan hidup lebih stabil."

Dengan berkata demikian, kita 'membunuh' potensi hari ini.

4. Cari jalan untuk mengatasi tekanan.

Tekanan akan menyebabkan keletihan dalam pemikiran dan perasaan yang lama-kelamaan akan membentuk sikap yang negatif. Oleh itu, suami atau isteri mesti menemukan cara untuk mengawal stres.

Antara kaedah terbaik ialah dengan melakukan aktiviti fizikal, hobi atau minat kita. Boleh jadi dengan berkebun, menenun, membaca, berjoging atau bersukan.

5. Jangan terlalu serius.

Kehidupan berumah tangga ialah sesuatu yang serius tetapi perlu dijalani dengan tidak terlalu serius. Jalani kehidupan dengan sedikit gurau senda dan berhibur.

Doa supaya suami dan isteri saling mengasihi
"Ya Allah, jadikanlah hambaMu ini mencintai orang yang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat