{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Harian Metro: Arena

Posted by Tanpa Nama

Harian Metro: Arena


Robben wira, Ribery arkitek

Posted: 26 May 2013 09:39 AM PDT

London: Gerakan cemerlang Perancis-Belanda membabitkan Franck Ribery dan Arjen Robben pada minit terakhir melengkapkan pertembungan final menarik Liga Juara-Juara membabitkan dua kelab Jerman apabila Bayern Munich menundukkan Borussia Dortmund 2-1 di Stadium Wembley, awal pagi semalam.

Kuisan tumit pemain Perancis Ribery membolehkan pemain Belanda Robben merobekkan benteng pertahanan Dortmund dan mengelirukan penjaga gol Roman Weidenfeller untuk menjaringkan gol kemenangan pada minit ke-89.


Gol itu menggembirakan penyokong Bayern yang menyaksikan pasukan mereka muncul juara Eropah buat kali kelima untuk menyamai rekod kemenangan Liverpool.

Hanya Real Madrid dengan sembilan kejuaraan dan AC Milan dengan tujuh kejuaraan mengatasi dua kelab itu dari segi rekod kemenangan.


Bayern menyerap asakan bertali-arus Dortmund sebelum mendahului pada minit ke-60 apabila Ribery dan Robben berganding mencipta jaringan sumbangan penyerang Croatia Mario Mandzukic yang menampan dengan kaki kirinya dari jarak dekat susulan hantaran lintang Robben.


Dortmund, yang memiliki tujuh peluang gol pada babak pertama, menyamakan kedudukan apabila pertahanan Bayern Dante menendang perut Marco Reus lapan minit kemudian dan Ilkay Guendogan mudah menewaskan Manuel Neuer menerusi sepakan penalti.

Foto

ROBBEN (kiri) jaringkan gol kemenangan Bayern.

Foto

GUENDOGAN (kanan) jaring gol tunggal Dortmund.

Namun ketika perlawanan kelihatan akan berlanjutan ke masa tambahan, Robben, yang gagal menyempurnakan sepakan penalti pada final musim lalu, tampil menyambut tolakan tumit Ribery untuk menjaringkan gol kemenangan.


"Terlalu ramai memberitahu saya akan menjaringkan gol malam ini. Beberapa peluang awal saya gagal. Saya mendapat satu lagi peluang pada hujung perlawanan dan menggunakannya," kata Robben.

"Ia terlalu bermakna buat saya. Masih sukar untuk menyelaminya. Saya hanya boleh merumuskannya kemudian. Terlalu menggembirakan ketika ini, ia menakjubkan." Kemenangan itu meredakan kepahitan kekalahan Bayern di tangan Inter Milan pada final 2010 dan kekecewaan memilukan di tangan Chelsea menerusi penentuan penalti di stadium mereka sendiri setahun lalu apabila mereka menjulang trofi Piala Eropah buat kali pertama sejak 2001. - Reuters

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/26

Korea tak melawan

Posted: 26 May 2013 09:24 AM PDT

Kuala Lumpur: Satu lagi sejarah besar dilakar China apabila menjuarai Piala Sudirman buat kali kelima berturut-turut sekali gus mengukuhkan lagi dominasi mereka dalam sukan badminton namun ketua jurulatih Li Yongbo menafikan penggunaan "dominasi" kerana menganggap mereka sememangnya layak.

Kemenangan 3-0 ke atas Korea Selatan membuktikan betapa besarnya jurang antara juara dan naib juara kejohanan berpasukan campuran berkelas dunia ini.


"Kami tidak mendominasi kerana kami berusaha gigih dan banyak yang dikorbankan pemain serta jurulatih, jadi kami layak meraikan kejayaan ini," kata Yongbo.

Pada perlawanan akhir semalam, semua pemain China menang dua set tanpa balas, bermula dengan kemenangan Xu Chen-Ma Jin dalam beregu campuran yang mengatasi Ko Sung Hyun-Kim Ha Na 21-13, 21-15 dalam masa 37 minit.


Mata kedua China disumbang Chen Long, menang 21-15, 21-10 ke atas Lee Dong Kien, sementara mata ketiga dan kemenangan diraih beregu muda, Liu Xiaolong-Qiu Zihan yang mengatasi Sung Hyun-Lee Yong Dae 21-19, 21-17 dalam masa 44 minit.


"Sebenarnya saya bersedia untuk mengorbankan satu mata menerusi beregu lelaki, selepas kemenangan sengit 3-2 ke atas Indonesia di suku akhir dan 3-1 ke atas Denmark di separuh akhir. Tapi Xiaolong-Zihan yang kali pertama beraksi di Piala Sudirman, membalas kepercayaan saya.

"Saya memang menaruh harapan untuk mereka menang tapi tidak menyangka mereka mempamerkan prestasi melangkau tahap yang pernah mereka capai." Sementara itu, Chen Long langsung tidak menghiraukan tekanan menggalas tugas besar selaku perseorangan utama, tanpa kehadiran Lin Dan.


Menurut Yongbo, pemain nombor dua dunia itu tidak fokus malam semalam kerana terlalu bimbang.

"Chen Long beraksi dengan kekurangan tenaga tapi lawannya hari ini tidak berapa bagus dan belum mencapai tahap yang tinggi," katanya sambil menyifatkan pemain Korea tidak beraksi pada tahap terbaik semalam.


Dalam pada itu, Korea menganggap pencapaian muncul naib juara sebagai melepasi sasaran.


"Kami tidak menyasarkan untuk ke final dan pencapaian ini cukup memuaskan. Kami mesti meningkatkan prestasi terutamanya mencari jalan untuk melonjakkan prestasi perseorangan lelaki dan tugas kini bukan hanya dipikul Korea, sebaliknya semua negara badminton agar dapat menyaingi China," kata jurulatih beregu Korea, Ha Tae Kwon.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/27

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat