{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Harian Metro: Arena

Posted by Tanpa Nama

Harian Metro: Arena


Koo-Tan terus dilanda malang

Posted: 04 May 2013 05:23 AM PDT

Kuala Lumpur: Nama Koo Kien Keat-Tan Boon Heong sekali lagi dipadam dari senarai juara GP Emas Terbuka Malaysia, cuma kali ini mereka dimalukan gandingan 'adik' Goh V Shem-Lim Khim Wah.

Berikutan kemarau kejuaraan dialami Kien Keat-Boon Heong, GP Emas menjadi gelaran tunggal dimenangi mereka sejak tahun lalu, namun tanpa kelibat pasangan ternama dunia lain, kegagalan memenangi gelaran di bumi sendiri seharusnya membimbangkan Persatuan Badminton Malaysia (BAM) yang meletakkan sasaran final Kejohanan Dunia mesti dicapai gandingan utama negara itu.


"Walaupun kalah, saya tetap bangga kerana ada gandingan pelapis yang mampu meraih gelaran, sekurang-kurangnya perburuan gelaran tidak lagi bergantung sepenuhnya kepada kami," kata Kien Keat.

Pasangan nombor tiga dunia itu tewas kepada gandingan pelapis, V Shem-Khim Wah dengan 20-22, 15-21 di final yang berlangsung di Stadium Juara, Bukit Kiara, semalam.


"Perlawanan hari ini (semalam) sebenarnya sama seperti semalam (kelmarin) ketika menentang Mohd Zakry Latif-Fairuzizuan Tazari kerana kami saling mengenal permainan masing-masing," kata Boon Heong.


Sementara itu, Khim Wah berharap kejuaraan sulung selama bergandingan dengan V Shem ini menjadi titik tolak untuk mereka merangkul banyak lagi gelaran selepas ini.

Foto

BOON Heong (kiri)dan Kien Keat pamer aksi kurang memberangsangkan.

"Menang gelaran pertama amat menggembirakan tapi kami tidak meraikannya kerana menang ke atas rakan senegara. Saya harap selepas ini kami dapat beraksi dengan lebih yakin," kata V Shem.


Khim Wah pula berharap, penampilan tiga gandingan negara di Kejohanan Dunia di Guangzhou, China pada Ogos akan mengurangkan tekanan kepada Kien Keat-Boon Heong.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/04

Pentingnya membukukan kisah atlet

Posted: 04 May 2013 05:17 AM PDT

Kuala Lumpur: Mencari buku bergenre sukan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur baru-baru ini memberi cabaran tersendiri buat penulis. Mana tidaknya, penerbitan buku berteraskan sukan seakan 'tenggelam' di sebalik minat orang ramai terhadap bahan bacaan bercorak popular mahupun buku keagamaan.

Jika di luar negara, atlet yang hebat bertambah popular dengan penerbitan buku membabitkan mereka. Lihat saja jaguh golf Tiger Woods menerusi beberapa buku antaranya How I Play Golf yang diterbitkan pada 2001, Tiger Woods (1997) dan Tiger Woods: A Biography (2006), tidak termasuk buku nukilan mendiang bapanya, Earl Woods bertajuk Training a Tiger.


Bekas bintang Manchester United yang kini gah di Paris St Germain, David Beckham pula berbangga dengan beberapa bukunya, begitu juga dengan Wayne Rooney, Fernando Torres. Malah sebut saja siapa atlet luar negara, baik Rafael Nadal, Li Na mahu pun Michael Schumacher semuanya sudah mencatatkan pengalaman sendiri menerusi buku untuk tatapan peminat masing-masing.

Bagaimana pula dengan atlet tempatan? Jika ada, penerbitannya dalam skala kecil dan kurang mendapat sambutan. Tahun lalu, pemain badminton nombor satu dunia Datuk Lee Chong Wei menghasilkan autobiografi, Dare to be a Champion yang menceritakan liku perjalanan hidupnya hingga muncul sebagai ikon sukan negara.


Pengarah Urusan Institut Terjemahan & Buku Malaysia (ITBM), Mohd Khair Ngadiron mengakui penerbitan bahan bacaan berteraskan sukan masih belum mendapat sambutan menggalakkan berbanding novel remaja atau popular yang lebih menarik minat masyarakat.


"Perspektif masyarakat tidak melihat sukan itu memerlukan ilmu, sukan dilihat sebagai satu kegiatan riadah dan santai. Jika ada ilmu membabitkan latihan ia hanya menerusi jurulatih dan bukan melalui buku," katanya.

"Berbanding di Barat, sukan bukan lagi satu kegiatan senggang atau mengisi masa lapang, tetapi sudah menjadi satu industri. Ahli sukan di barat jutawan yang menjadikan mereka sebagai sumber inspirasi, sebab itulah buku autobiografi mereka laris terjual. Buku mengenai pemain golf, Tiger Woods serta pemain bola sepak David Beckham, Ryan Giggs, Wayne Rooney, semuanya sudah menjadi sumber ilham kepada atlet yang lain.


"Oleh kerana sukan bagaikan satu industri, maka buku berkaitan sains sukan juga mempunyai pasaran tertentu, ada orang yang berminat. Berbanding di Malaysia kita belum berasakan sukan satu industri, kita masih berasakan sukan kegiatan masa lapang dan sebab itu buku seperti itu tidak banyak di pasaran." Justeru, menurut Mohd Khair, ITBM cuba mengubah perspektif itu dengan mula menerbitkan buku siri sukan ITBM yang memberikan asas kepada sukan tertentu supaya murid di sekolah boleh mempelajari permainan sukan itu dengan cara yang betul dari segi peraturannya dalam bentuk yang santai, sesuai untuk murid sekolah.

"Apa yang kita cuba lakukan adalah memastikan buku yang diterbitkan ini akan berada di semua perpustakaan di sekolah. Mengapa di sekolah, kerana di situlah sumber generasi muda perlu dididik untuk menjadi ahli sukan berjaya, ahli sukan yang berpengetahuan. Atlet masa kini tidak boleh bergantung kepada bakat semata-mata mereka dari segi mental, pemakanan, kita perlu melentur buluh dari rebungnya," katanya.


Khair turut memberitahu, ITBM baru saja melancarkan autobiografi Supermokh: Legenda Bolasepak Tanah Air sempena Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2013 mengenai Allahyarham Mokhtar Dahari yang menurutnya hingga ke hari ini tiada tolok bandingnya.


"Kita juga sedang mengadakan kerjasama dengan syarikat penerbitan antarabangsa dari Amerika Syarikat untuk menerbitkan kisah mengenai Datuk Lee Chong Wei, Datuk Nicol David, Pandelela Rinong, Leong Mun Yee dan Azizulhasni Awang supaya ia menjadi inspirasi kepada anak muda Malaysia untuk menjadi ahli sukan yang berjaya," katanya yang turut merancang menerbitkan 50 buku bergenre sukan.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/04

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat