{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Harian Metro: Global

Posted by Tanpa Nama

Harian Metro: Global


Tewaskan beruang seorang diri

Posted: 03 May 2013 03:17 PM PDT

Percutian hujung minggu satu keluarga untuk memerhati burung di Semenanjung Kenai hampir berakhir dengan tragedi apabila seekor beruang perang tiba-tiba menyerang mereka, semalam.

Terdesak untuk menyelamatkan keluarganya, seorang ahli biologi hidupan liar dan penduduk Alaska, Toby Burke terpaksa menghadapi beruang itu hanya dengan tangan kosong.


Burke bernasib baik kerana hanya calar-calar pada badan sebelum anggota keselamatan tiba tidak lama kemudian untuk menembak mati haiwan liar berkenaan. Sebelum itu, Burke, 48, yang bertugas sebagai juruteknik biologi di Pusat Perlindungan Hidupan Liar Kebangsaan Kenai keluar bersama isteri, Laura, serta tiga anak mereka, Grace, 11; Damien, 8; dan Camille, 7 bulan, menuju Pantai Sungai Kasilof.

Dalam suhu sejuk -1 darjah Celsius, mereka leka cuba mengesan burung di udara ketika seekor beruang tiba-tiba muncul kira-kira 400 meter dari mereka.


Kata Burke, beruang itu kelihatan bermasalah dan berdasarkan pengalamannya, dia nampak haiwan berkenaan tidak begitu sihat.


Katanya, dia tidak begitu bimbang pada peringkat awal dan mereka terus memerhatikan burung.

"Tidak lama kemudian, kami tidak melihat beruang itu dan kami meneruskan perjalanan.


"Hanya beberapa detik kemudian, kami nampak beruang itu mula berlari ke arah kami dari jarak kira-kira 15 meter," katanya. Dalam usaha menakutkan haiwan itu, mereka menggerak-gerakkan tangan masing-masing, selain membuat bising tetapi sebaliknya ia semakin deras berlari. Menyedari keadaan genting itu, Burke mengarahkan Laura dan anak-anaknya berdiri di belakangnya. Kata Lisa, ketika beruang itu berdepan dengan suaminya, Damien cuba lari tetapi Burke melarang.

"Burke menyuruh kami tidak berpecah," katanya. Burke kemudian mencapai apa saja yang termampu sebagai senjata - dan tangannya hanya dapat memegang teropong burung yang disambung kepada tripod.


Kata Burke, dia menghalakan teropong ke mulut beruang berkenaan bagi menghalaunya, tetapi gagal.


"Saya kemudian menggunakan kaki tripod yang tajam untuk mencucuk muka haiwan itu tetapi gagal menakutkannya, sebaliknya dia menampar alat itu menyebabkan ia terlepas dari tangan," katanya.


Dalam keadaan tiada apa-apa di tangan, Burke terpaksa berdepan dengan beruang dan menumbuk muka haiwan itu dengan tangan kanan selepas tangan kirinya ditekan. Selepas bergelut beberapa ketika, beruang itu melarikan diri.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/04

Duta Myanmar sasaran bom

Posted: 03 May 2013 12:28 PM PDT

Polis menahan dua lelaki yang didakwa merancang untuk melakukan serangan bom terhadap kedutaaan Myanmar di bandar raya ini.

Jurucakap polis, Boy Rafli Amar berkata, suspek ditahan lewat kelmarin ketika menunggang motosikal di kawasan kediaman sibuk di selatan Jakarta bersama-sama lima bom paip
Kedua-dua lelaki itu, Sefa Riano, 28, dan Achmad Taufiq, 21, merancang melakukan serangan itu semalam, kata seorang pegawai kanan polis antikeganasan yang enggan dikenali.


Ketua Agensi Antikeganasan Indonesia ANsyaad berkata, pihaknya yakin serangan itu pasti dilakukan jika kedua-dua suspek tidak ditahan.
"Matlamat mereka adalah jelas," katanya.

Beliau juga memberitahu, seorang wanita, isteri seorang suspek terbabit juga disoal sebagai saksi berhubung rancangan itu.

Rancangan menyerang kedutaan berkenaan menyusuli kekacauan anti-Islam baru yang meletus minggu ini, menyebabkan seorang terbunuh.
Kekacauan di Myanmar pada Mac lalu menyebabkan puluhan orang terbunuh sementara pertempuran di Rakhine antara penduduk Buddha dengan penduduk minoriti Rohingya tahun lalu meragut kira-kira 200 nyawa.
Jumlah kaum Rohingnya yang dimusuhi kebanyakan penduduk Buddha Myanmar semakin ramai tiba di Indonesia apabila mereka lari untuk menyelamatkan diri.
Penderitaan mereka mendapat simpati penduduk Islam Indonesia.
September lalu, seorang lelaki mengaku merancang serangan bom terhadap penganut Buddha di Jakarta sebagai tindak balas terhadap penderitaan penduduk minoriti Islam Myanmar.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/04

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat