{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Keluarga

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Keluarga


Tipu kerana nak kahwin

Posted: 19 May 2013 02:00 AM PDT

KEBIASAANNYA masyarakat menyalahkan wanita jika kahwin dengan suami orang. Tak kira sama ada wanita itu gadis, andartu atau ibu tunggal. Masyarakat tidak salahkan lelaki, sebaliknya mendakwa wanita jadi biang keladi goda suami orang.'' Itu cerita Farra Majmin dalam emelnya dan ketika kami berbual di telefon.

"Masyarakat mendakwa wanita suka menggoda, dah tahu lelaki itu suami orang masih nak kahwin malah sanggup bermadu. Tetapi tahukah anda, lelaki atau suamilah paling banyak buat dosa, berbohong dengan semua orang sebab nak kahwin lagi. Seperti yang berlaku dalam kes saya.

"Mus sanggup bersumpah dia duda ketika kami baru berkenalan. Oleh kerana percaya, maka hubungan diteruskan, setelah lebih dua tahun berkawan dia ajak kahwin, saya setuju sebab dia kata duda.

"Sapa tak percaya jika Mus tunjuk surat cerainya empat tahun lalu, semata-mata menyakinkan saya bahawa dia duda. Kalau semua bukti depan mata tentu saya percaya, malah kawan pejabatnya mengakui Mus duda anak tiga, dan tiga orang anaknya dijaga oleh bekas isterinya yang berpindah ke Pantai Timur.

"Tambah menyakinkan Mus duda kerana sepanjang masa dia temankan saya makan tengah hari dan malam. Dia tak pernah mengelak apa lagi kata tak boleh. Sebab dia duda dan tak siapa boleh halang.

"Dia bercerai kerana isterinya pentingkan kerja dan pelajaran daripada mengurus keluarga. Kata Mus, dia lebih banyak jaga anak-anak semasa kecil daripada isterinya. Kerana isterinya sentiasa sibuk sambung belajar, tiga orang anak semua dia jaga.

"Tetapi bila anak bertambah tiga dia minta bantuan ibu mertua sebab kerja makin bertambah. Ketika itu pengajian isteri masih belum tamat dan ibu mertuanya terpaksalah tinggal bersama di KL, sebulan sekali dia balik kampung.

"Oleh kerana bekas isteri terlalu sibuk, urusan rumah banyak tertinggal. Rumah macam kapal pecah. Kerana malas nasihat yang berakhir dengan pertengkaran, maka mereka semakin renggang dan bercerai.

"Kerana percaya cerita Mus, persahabatan kami makin erat. Kawan Mus juga cerita yang sama. Mereka tahu Mus bercerai kerana masalah rumahtangganya tak pernah aman.

"Tiga tahun berkawan Mus mendiamkan diri, saya desak dia segera meminang. Mus setuju dengan syarat tunggu setahun lagi, alasannya anak-anak memerlukan wang dan bekas isteri minta tambah nafkah dengan pelbagai alasan.

"Walaupun mulut saya setuju, tetapi hati kecil saya kecewa kerana umur makin meningkat lebih 34 tahun nak tunggu apa lagi. Takkan kami nak berkawan saja, sampai bila? Alasan lain Mus duit tak cukup untuk meminang, dia minta keluarga saya buat kenduri doa selamat saja.

"Pasti keluarga saya tak setuju, sebab saya bukan janda. Saya teringin nak bersanding atas pelamin. Itu impian saya. Kata kakak saya zaman sekarang janda pun kalau kahwin naik pelamin, inikan saya masih gadis. Saya setuju sangat.

"Beberapa bulan kemudian saya desak Mus lagi. Dia minta saya keluarkan duit hantaran separuh dari RM10,000 yang keluarga minta. Awalnya saya tak setuju, tetapi setelah Mus desak, saya terpaksa akur. Janjinya dia akan bayar kembali setelah kami kahwin. Mus janji akan keluar duit belanja kahwin bersama-sama sebab keluarganya tidak buat kenduri sambut menantu, itu saya setuju. Kini keluarga kami menunggu tarikhnya sahaja.

"Setelah beberapa bulan berbincang, akhirnya Mus mencadangkan kami nikah di sempadan, katanya tak banyak pakai duit, tak perlu hantaran bagai, cukup duit upah nikah. Terkejut beruk saya. Saya bantah!

"Kata Mus kalau saya nak nikah juga tidak ada jalan lain kecuali sempadan. Bila balik ke Malaysia nanti daftar. Katanya dia tak ada duit nak buat hantaran. Bekas isterinya minta duit nafkah tambahan untuk tiga orang anaknya.

"Kerana dia malas masuk mahkamah untuk perbicaraan nafkah, dia setuju dengan permintaan bekas isterinya, sebab itu dia tak ada duit simpan.

"Saya cukup kecewa, umur makin meningkat, keluarga dah tahu, sedangkan perkahwinan kami masih tak menjadi kenyataan. Saya malu dengan ibu bapa dan adik-beradik, saya anak paling lambat kahwin, sedangkan dua adik saya lelaki dan perempuan dah lama kahwin dah ada dua dan tiga anak.

"Seminggu saya termenung akhirnya saya berbincang dengan kakak dan emak, mereka tak setuju. Mereka mendakwa mungkin saya kena tipu, mungkin Mus tak bercerai. Malah mereka tak yakin dengan surat cerai yang saya katakan. Mereka suruh saya rujuk ke pejabat kadi tempat mereka bercerai. Mus pulak dolak-dalik sekejap kata sana sekejap sini. Sedangkan mereka orang Pantai Timur.

"Tiga bulan saya berfikir sama ada teruskan pernikahan atau sebaliknya. Mus terus mendesak kami nikah di sempadan. Akhirnya saya ikut nasihat ibu batalkan perkahwinan. Tetapi Mus terus merayu. Ketika itu iman saya memang lemah, saya ikut permintaan Mus dan kahwin lari.

"Lepas nikah Mus pindah ke rumah yang saya beli, sebuah kondo di KL. Rupanya setelah serumah baru saya sedar siapa Mus sebenarnya. Saya sering dengar Mus terima panggilan telefon dari anak-anaknya. Malah saya dengar Mus berbual dengan bekas isterinya. Bukan macam orang bercerai. Akhirnya terbongkar rahsia, lepas setahun bercerai Mus nikah semula dengan bekas isterinya. Tapi dia kata duda.

"Masalah besar, ketika menunggu kelahiran anak pertama. Rupanya Mus belum daftar perkahwinan kami di KL. Namun saya bersyukur berkat pertolongan kawan, saya dapat daftarkan sendiri.

"Ketika itu rahsia kami terbongkar. Saya jadi mangsa serangan isteri Mus, siap maki hamun baik di rumah atau pejabat.

"Jadi di sini saya nak tanya, dalam kes saya apakah saya bersalah? Dituduh perampas suami orang. Bukankah lelaki lebih besar dosanya, dia bukan sahaja tipu saya, isterinya malah kadi Siam dia tipu konon duda dengan menggunakan surat cerai lamanya.

"Sejak kes terbongkar saya tak izinkan Mus balik ke rumah saya selagi dia tidak selesaikan masalah dengan isterinya. Saya tak mahu dengar maki hamun isterinya. Saya tak takut bersalin sendirian, kerana keluarga sokong saya. Walaupun awalnya mereka marah saya kerana kahwin lari.

"Namun emak terima qada dan qadar saya. Saya bersyukur dapat sokongan keluarga ketika dalam bulan terakhir melahirkan. Kini anak saya berusia dua tahun. Malangnya saya masih dimaki hamun oleh isteri Mus. Kesimpulannya lelaki memang takut isteri apabila pernikahan keduanya terbongkar. Adakah salah wanita jika kahwin suami orang? Mengapa tak salahkan suami yang gatal atau diri sendiri yang tinggal jauh dari suami hingga suami kahwin lagi." Demikian cerita Farra Majmin panjang lebar.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat