{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Timur

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Timur


Kreativiti, inovasi Melayu silam

Posted: 27 May 2013 10:51 AM PDT

Oleh TENGKU FAUZIAH NGAH
utusanganu@utusan.com.my

Mohd. Yusof Abdullah (kanan) menerangkan kepada orang ramai tentang pelbagai barang yang dipamerkan selepas merasmikan Pameran Inovasi dan Kreativiti Tradisional 2013 di Kompleks Muzium Negeri Terengganu di Kuala Terengganu, baru-baru ini.

KUALA TERENGGANU 27 Mei - Kreativiti dan inovasi merupakan kemampuan manusia mencipta atau menjana sesuatu yang baharu dan melakukan proses pembaharuan dengan memperbaiki sesuatu yang sudah sedia ada bagi memenuhi keperluan dan cita rasa.

Semua itu yang merupakan proses bertukang yang menuntut kemahiran, berkait rapat dengan daya imaginasi, pengaruh persekitaran, kesesuaian setempat dan pola budaya yang mencerminkan nilai intelektual sesuatu zaman.

Proses penciptaan dan pengubahsuaian itu menjadi salah satu pelengkap kepada peradaban atau simbol ketamadunan sesuatu bangsa, namun ketika zaman berubah, semua itu seakan tidak dihargai atau sememangnya tidak begitu diketahui atau dipedulikan.

Pelbagai ciptaan atau inovasi yang terhasil sebenarnya menjadi gambaran ketinggian daya kreativiti yang dimiliki masyarakat silam dengan penerokaan mereka terhadap pelbagai sudut dan disiplin seperti teknologi pembuatan, sains kognitif, pendidikan, falsafah, sosiologi, bahasa dan ekonomi.

Selaras itu, Muzium Negeri Terengganu menganjurkan Pameran Kreativiti dan Inovasi Tradisional sebagai usaha mendedahkan ilmu dan memberi kefahaman kepada masyarakat tentang proses penciptaan yang membantu masyarakat silam menghadapi cabaran dan melangkah lebih jauh.

Program yang diadakan selama dua bulan itu yang dimulakan beberapa hari lalu bertujuan memberi pendedahan tentang daya cipta tradisional Melayu secara umum dan Melayu Terengganu khasnya.

Pengarahnya, Mohd. Yusof Abdullah memberitahu, generasi hari ini tidak dapat melihat persekitaran sebagai bahan rujukan seperti yang dilihat nenek moyang mereka sehingga nilai kreativiti tradisional tidak begitu dihargai.

"Selain itu, program tersebut bertujuan berkongsi ilmu dengan agensi luar yang mengkaji bidang tersebut dari pelbagai perspektif dengan penemuan-penemuan baharu tentang ketinggian hasil cipta," katanya.

Sempena pameran itu pelbagai kreativiti dan ciptaan orang-orang tua terdahulu dipamerkan termasuk dalam bidang maritim, ilmu pelayaran, perubatan, teknologi dan sebagainya.

Antaranya pembuatan kapal layar tanpa mengguna paku namun mampu meredah laut jauh dan mendepani gelora.

Begitu juga dengan kreativiti lain seperti membuat jebak burung, alat pengisar air tebu dan memerah santan.

"Kehebatan tahap pemikiran tinggi orang-orang terdahulu di sebalik segala yang dicipta dalam kepayahan perlu didedahkan kepada generasi muda agar mereka sentiasa berdiri di paksi yang betul," ujarnya.

Menurutnya, mereka boleh mengaplikasikan segala pemikiran serta teknologi peninggalan itu dalam kehidupan dan semua ini sepatutnya menjadi perangsang kepada generasi maka kini dalam zaman penciptaan tamadun baharu.

"Kita pamerkan kepada mereka tahap keilmuan serta tahap keintelektualan nenek moyang kita agar generasi muda hari ini sentiasa menjadi manusia yang faham sejarah serta celik budaya," jelasnya.

Katanya, dalam konteks masyarakat moden hari ini, tiga elemen iaitu inovasi, kreativiti dan tradisional menjadi penting dan semakin signifikan dalam usaha membentuk masyarakat berilmu, maju dan berdaya saing.

"Penghayatan dan penghargaan kepada kebijaksanaan nenek moyang kita menghasilkan sesuatu ciptaan dalam kehidupan seharian amat penting agar kita tidak mudah hilang arah.

"Datuk nenek kita telah melaksanakan aspek inovasi serta kreativiti sekian lama iaitu semenjak mereka berinteraksi dengan alam dan melaksanakan proses kreativiti dalam semua bidang sama ada ekonomi, pembinaan, pembuatan, perubatan dan kraf," ujarnya.

Sebagai contoh, katanya, untuk pembinaan sebuah rumah, bermula dari pemilihan tapak yang sesuai, mengenakan tiang yang tinggi agar tidak terkesan dengan banjir serta mengelak daripada ancaman binatang buas.

"Saya lihat sistem ini amat berkesan, berbeza dengan sistem binaan moden hari ini dan inilah yang dikatakan kreativiti serta inovasi yang telah diaplikasikan dengan sebaiknya," katanya.

Perahu bedar yang digunakan sehingga abad ke-20 yang meluaskan pergerakan masyarakat Melayu melalui penerokaan lautan merupakan lagi inovasi hasil penggabungan pelbagai pengaruh.

Badannya yang meruncing di kedua-dua hujung itu berbentuk tipikal perahu Melayu, walaupun linggi dipasang di atas lunas dan bukan disambung seperti yang terdapat pada kebanyakan perahu yang lebih awal.

Bentuknya dipanggil belakang katup manakala deknya (dandang) dipasang di atas birai belakang untuk meletakkan kub atau rumah perahu.

Kemudinya menyerupai kemudi perahu Cina dan Barat kerana dipasang dengan halkah kepada linggi belakang dan dikendali dengan uling-uling di atas dandang manakala tiang sprit untuk mengikat layar cucur seperti kapal Eropah dan layarnya seperti wangkang Cina kerana menggunakan satu atau dua layar apit yang dibuat dari tikar kercut dan rotan.

Jualan RTC mampu atasi RM200j

Posted: 27 May 2013 10:51 AM PDT

Oleh YATIMIN ABDULLAH
utusankelantan@utusan.com.my

KOTA BHARU 27 Mei - Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) Kelantan yakin hasil jualan pelbagai barang yang dipasarkan di Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) Tunjong mampu melebihi sasaran asal iaitu sebanyak RM200 juta tahun ini.

Pengarah FAMA Wilayah Timur 1, Mohd. Ariffin Awang berkata, sasaran tersebut mampu dicapai menerusi pelbagai program yang telah dirangka oleh pihaknya sepanjang tahun ini bagi meningkatkan hasil jualan di pusat berkenaan.

"Kita meletakkan sasaran jualan untuk tahun ini sebanyak RM200 juta, namun kami yakin jualan di RTC ini mampu melebihi jumlah tersebut berdasarkan sambutan yang diberikan oleh pengunjung.

"Setakat bulan April, jualan di RTC, Tunjong sudah pun mencecah RM64 juta. Kami yakin dan percaya jumlah tersebut akan terus meningkat termasuklah menerusi aktiviti jualan borong dan runcit yang berjalan setiap hari di sini," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengadakan lawatan ke pertandingan mewarna sempena program Fiesta Makanan Popular Kelantan 2013 di sini semalam.

Mohd. Ariffin berkata, pihaknya merancang untuk mengadakan enam program dalam usaha untuk terus mempromosikan RTC Tunjong sebagai pusat satu hentian yang mempunyai pelbagai perkhidmatan kepada orang ramai.

Katanya, program Fiesta Makanan Popular Kelantan 2013 yang bermula Jumaat lalu dan akan berakhir 1 Jun merupakan satu daripada enam program yang telah dirangka sepanjang tahun ini.

"Pelbagai acara menarik disediakan sepanjang program ini antaranya persembahan dikir barat, pertandingan seni suara burung candik, jualan bunga orkid dan sebagainya," jelasnya.

80 staf media sertai survival laut di P. Bidong

Posted: 27 May 2013 10:51 AM PDT

PESERTA Survival Laut dan Penghayatan Warisan Edisi Media 2013 merakamkan kenangan di Pusat Penyelidikan Pulau Bidong UMT, Kuala Terengganu, kelmarin.

KUALA TERENGGANU 27 Mei - Seramai 80 kakitangan media tempatan menyertai program Survival Laut dan Penghayatan Warisan Edisi Media 2013 di Pusat Penyelidikan Pulau Bidong, Universiti Malaysia Terengganu (UMT).

Program selama dua hari anjuran Pusat Komunikasi Korporat dan Pembangunan Citra UMT yang berakhir kelmarin, memberi pendedahan kepada peserta tentang kegiatan yang dijalankan oleh institusi pengajian tinggi itu.

Naib Canselor UMT, Prof. Emeritus Datuk Dr. Ibrahim Komoo berkata, program tersebut ternyata memberikan pengalaman baru kepada mereka, di samping mengeratkan lagi hubungan pengurusan UMT dengan pihak media.

"Mereka juga didedahkan tentang kesedaran terhadap penjagaan dan pemuliharaan alam sekitar dan diajar kemahiran asas berada di lautan serta cara untuk meningkatkan keyakinan diri," ujarnya kepada pemberita.

Pada hari pertama, turut peserta dibawa melawat Santuari Penyu UMT yang terletak di Cagar Hutang, Pulau Redang yang diselia Dr. Juanita Joseph selaku Ketua Projek Unit Penyelidikan Penyu (Seatru).

Di Pulau Bidong, ekspedisi penerokaan laut bagi mengukuhkan keyakinan diri di air dengan peserta berenang menuju ke arah bot yang terletak 100 meter dari pantai dan kembali semula ke darat,n diikuti aktiviti berkayak, snorkeling dan mencandat sotong.

Pada hari kedua, peserta menyertai pertandingan memancing dan melawat tapak kem pelarian Vietnam yang pernah menjadi penempatan sementara bagi puluhan ribu pelarian dari negara itu suatu ketika dahulu.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat