{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Jenayah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Jenayah


Kematian tahanan lokap: PDRM tubuh jawatankuasa

Posted: 28 May 2013 10:59 AM PDT

Mortadza

KUALA LUMPUR 28 Mei - Polis Diraja Malaysia (PDRM) menubuhkan satu jawatankuasa bertindak khas yang diketuai Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar bagi menangani semua kes kematian tahanan dalam lokap.

Pengarah Jabatan Pengurusan, Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Datuk Mortadza Nazarene berkata, jawatankuasa khas tersebut diwujudkan susulan kes kematian seorang tahanan, N. Dharmendran di sebuah lokap polis di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Menurut beliau, jawatankuasa khas itu yang turut dianggotai direktorat PDRM dan sekretariat Ketua Polis Negara mengambil serius ke atas kejadian tersebut dan akan mengkaji semula prosedur pengendalian tahanan.

"Kita amat prihatin atas insiden-insiden kematian dalam lokap dan akan mengambil langkah-langkah pencegahan bagi mengelak perkara sama daripada terus berlaku.

"Sehubungan itu, kita akan kemukakan beberapa langkah-langkah antaranya dengan mewujudkan lebih banyak lokap berpusat di seluruh negara.

"Lokap berpusat itu dilengkapi dengan kamera litar tertutup (CCTV), sistem interkom, bilik peguam, bilik mahkamah, bilik kawalan, ruang makan dan beberapa kemudahan lain," katanya dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman hari ini.

Sehingga kini terdapat lima lokap berpusat yang sudah beroperasi antaranya di Jinjang, Kuala Lumpur; Shah Alam (Selangor), Indera Mahkota (Pahang), Bayan Baru (Pulau Pinang) dan Kota Kinabalu (Sabah) manakala sebuah lokap berpusat sedang dalam pembinaan di Kuching, Sarawak.

"Kita akan menambah bilangan lokap berpusat dan lokasinya masih lagi dalam perancangan," katanya.

Selain itu, PDRM akan bekerjasama dengan Kementerian Kesihatan untuk membuat pemeriksaan kesihatan terhadap tahanan sebelum dimasukkan di dalam lokap dan pemantauan oleh doktor perubatan dua hari sekali.

"Kita juga akan wujudkan lembaga pelawat daripada pihak Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) dan mereka dibolehkan melawat dengan kebenaran pegawai penjaga lokap.

"Di samping itu, pegawai penjaga lokap hendaklah memastikan bahawa pegawai kanan yang lain membuat pemeriksaan lokap dari segi keselamatan dan kesihatan tahanan pada setiap masa," tambahnya.

Polis tahan empat aktivis pembangkang

Posted: 28 May 2013 10:59 AM PDT

KUALA LUMPUR 28 Mei - Polis malam ini menahan empat aktivis propembangkang termasuk tiga daripadanya yang pernah ditahan dan dibebaskan pada Jumaat lalu.

Mereka ialah Naib Presiden PKR, Tian Chua; Haris Fathillah Mohamed Ibrahim dan Tamrin Abdul Ghafar serta seorang aktivis pelajar, Muhammad Safwan Anang untuk siasatan mengikut Seksyen 4(1) Akta Hasutan 1948.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah, Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah berkata, keempat-empat mereka ditahan berasingan bermula pukul 7 hingga 9.30 malam ini dan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi bagi membantu siasatan.

"Mereka akan didakwa esok di Mahkamah Sesyen Jalan Duta. Seorang lagi aktivis pembangkang, Hishamuddin Rais perlu menyerah diri esok bagi menjalani pertuduhan yang sama," katanya ketika dihubungi.

Pada Khamis lalu, Tian Chua, Haris dan Tamrin ditahan mengikut Akta Hasutan bagi membantu siasatan ucapan mereka dalam satu forum yang diadakan di Dewan Perhimpunan Cina Selangor pada 13 Mei lalu.

Bagaimanapun, ketiga-tiga mereka dibebaskan keesokan hari selepas majistret menolak permohonan reman yang dikemukakan oleh pihak polis.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat