{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Rencana

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Rencana


'Kenapa DAP singkir saya?'

Posted: 14 Jun 2013 11:14 AM PDT

Oleh KASTHURI JEEVENDRAN
pengarang@utusan.com.my

KELANTANGAN bercakap dan enggan mengikut telunjuk sesiapa dengan menolak amalan 'gosok kasut' golongan 'tokong' mungkin antara punca mengapa bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Teratai dari DAP, Ying Lee Ha atau lebih dikenali sebagai Jenice Lee tidak dicalonkan semula pada pilihan raya umum baru-baru ini.

Ini sehingga memaksa dirinya berdepan dengan pelbagai kemelut dan drama.

Jenice mendakwa, 'kumpulan tokong' itu sangat berkuasa sehingga tidak ada sesiapa yang boleh melawan mereka. Andai sesiapa bertindak berdepan dengan mereka, maka hayat mereka akan habis di situ sahaja. Bukan sahaja ahli-ahli akar umbi menghambakan diri mereka kepada kumpulan itu, bahkan hampir semua penyokong. Mereka juga tidak sedar akan krisis dalaman DAP.

Dan 'Dinasti Lim' itu sendiri umpama 'Tuhan'.

Mungkin di mata kasar, Jenice dianggap pengkhianat oleh DAP kerana bertindak bertanding tiket Bebas bagi mempertahankan kerusi DUN berkenaan dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13). Namun hakikatnya, sifat bersih dan lurus bendul yang dipertahankan beliau menyebabkan dirinya ditendang keluar parti.

Jenice mendedahkan kepada penulis baru-baru ini bagaimana sikapnya yang begitu mengikut prinsip parti yang selama ini menjadi slogan retorik DAP sebagai punca dirinya tidak disukai.

Malah 'sekumpulan' pemimpin tertinggi itu bertindak merancang secara berbulan-bulan untuk 'menghapuskan' beliau terus dari kawasan Teratai.

Dan pada saat-saat akhir pula sebelum PRU, beliau dipalitkan dengan tuduhan yang langsung tidak masuk akal kononnya pembantunya terlibat dengan penyelewengan wang. Dia kemudian dipanggil, disoal siasat dan kemudian digantung keahlian tanpa Jenice sendiri mengetahuinya.

Jenice juga sering digelar sebagai 'syaitan' oleh kumpulan pemimpin ini kerana terlalu menyusahkan segelintir mereka dalam DAP.

Juga beliau beberapa kali diberi amaran kerana dipercayai menyokong kem Rainbow yang diketuai Datuk Theng Chang Kim di Selangor. Namun jika mahu dirinya selamat, beliau dinasihatkan untuk menyokong kem United yang didakwa diketuai oleh Tony Pua dan Teresa Kok.

Apabila kem Rainbow menang besar, Jenice antara yang menerima kecaman. Walaupun beliau merupakan anak didik kepada kumpulan yang menyokong kem United, namun prinsip ketelusan yang diajar kepadanya menjadi pegangan.

Walaupun menjadi ADUN, beliau tidak pernah sesekali berminat dengan mana-mana projek atau mengambil 'sesuatu' daripada pihak pemaju seperti segelintir ahli majlis di kawasannya. Ini sehinggakan pegawai di Majlis Perbandaran Ampang Jaya mengagumi prinsip beliau. Sikap ini pula menyusahkan sekumpulan ahli majlis lain.

"Ada beberapa orang ahli majlis pernah membuat aduan tentang saya kepada parti. Soalnya, adakah salah untuk berpegang kepada prinsip ketelusan? Salah kerana mahu bersih? Saya dipilih oleh rakyat kerana mempercayai saya namun saya rasa sikap saya ini menyusahkan sesetengah pemimpin dalam DAP," katanya ketika ditemui di Kuala Lumpur.

Tambah Jenice, beliau sendiri pernah beberapa kali bertemu dengan Pengerusi Disiplin DAP, Tan Kok Wai untuk membuat aduan tentang ahli majlis yang cuba menyeleweng wang rakyat untuk kepentingan mereka. Namun aduan beliau dipandang 'serong' serta dianggap ADUN trouble maker.

Dakwa beliau, sebelum beberapa bulan menjelang PRU lepas, iaitu bermula Oktober, beberapa mesyuarat 'rahsia' yang dihadiri oleh seorang pemimpin DAP bersama beberapa ahli majlis telah membincang serta merancang strategi untuk menjatuhkan beliau sekali gus mengeluarkan dirinya dari Teratai dan Selangor.

Melalui mesyuarat itu yang berlangsung hampir empat bulan, mereka berjaya menggunakan pelbagai taktik seperti memujuk Persatuan Penjaja dan Persatuan Penduduk untuk membuat aduan secara bertulis kepada ibu pejabat DAP selain membuat demonstrasi kononnya beliau telah gagal dalam menunaikan tanggungjawab beliau.

Ironinya, kumpulan ini kemudian akan bertindak menyalahkan MCA dan Barisan Nasional sebagai dalang mengadakan demonstrasi menentangnya.

Kadang-kala dalam mesyuarat atau ceramah dan makan malam bersama penduduk Teratai, satu dua pemimpin DAP akan tampil membuat kenyataan secara terbuka bahawa Jenice mungkin akan digugurkan kerana tidak mencapai standard DAP sebagai ADUN. Jenice mengakui beliau sendiri pernah terdengar kenyataan seumpama itu.

Namun demikian, kumpulan itu tidak berjaya merosakkan nama beliau seperti yang dirancang kerana sokongan terhadap dirinya masih kukuh berikutan sifat telus dan rajin beliau. Tidak akan ada sesiapa di Teratai yang tidak mengenalinya kerana beliau juga 'YB' yang mula bekerja seawal 6 pagi sehingga tengah malam setiap hari. Kadang kala terlajak ke subuh andai terdapat mesyuarat.

Kumpulan ini kemudian mula menggunakan cara lain, dengan menyebar khabar angin kepada pihak media khususnya media Cina bermula Mac tahun ini. Ujian terakhir beliau sebelum PRU-13 adalah walaupun rata-rata mereka yang dicalonkan telah dimaklumkan dari awal akan bertanding,

namun bagi kerusi DUN Teratai, sehari sebelum penamaan calon, baharulah Setiausaha Agung, Lim Guan Eng mahu membuat pengumuman bahawa Jenice digugurkan bersama beberapa ADUN lain termasuk Ronnie Liu dan M.Manoharan.

"Saya beberapa kali cuba bercakap dengan Guan Eng dan Lim Kit Siang sebelum itu kerana masalah-masalah yang dihadapi disebabkan kumpulan ini namun tidak pula dilayan. Pengerusi DAP, Karpal Singh juga tidak mempunyai masa untuk saya.

"Bagaimana pemimpin-pemimpin yang saya sanjung tinggi ini enggan mendengar saya, bagaimana mereka boleh menjatuhkan hukuman tanpa mendengar penjelasan saya?

"Lupakah mereka saya adalah antara ahli yang telah bekerja dari bawah, saya bertungkus lumus demi parti yang saya sayangi ini? Saya kerja siang malam sebelum kejayaan besar pada PRU-12 lalu, saya pernah ditangkap kerana sering turun ke jalanan.

''Saya pernah diherdik, dikutuk, hilang kawan, khabar -khabar angin juga disebar untuk memalukan keluarga saya dan macam-macam lagi namun semuanya seolah-olah sudah di lupai," ujarnya dengan linangan airmata.

Menurut Jenice, beliau pernah meminta penjelasan daripada pemimpin DAP Selangor apabila kepimpinan tertinggi enggan melayan namun jawapan mereka juga mengecewakan.

"Antaranya, mereka kata saya tidak popular selain dibenci dalam kalangan penduduk Teratai. Tetapi yang peliknya survey Merdeka Centre yang dibuat pada awal tahun ini menunjukkan saya lebih popular di Teratai berbanding bekas Ahli Parlimen Pandan, Datuk Seri Ong Tee Keat. Kemudian mereka memberi alasan lagi, akar umbi tidak menyokong saya lagi, walhal sembilan cawangan tampil menyokong saya sehingga ada yang dipecat baru-baru ini.

"Mereka juga memberi alasan saya tidak mempunyai hubungan baik dengan ahli DAP lain di Selangor malah tidak langsung disukai oleh mereka. Tetapi jika sedemikian, mengapa pula pada pemilihan parti saya mendapat undi tertinggi? Alasan yang sungguh 'bodoh' oleh mereka sebenarnya demi menghapuskan saya selamanya,"katanya.

Jelas Jenice, beliau hanya bertanding sebagai calon bebas bukan dengan niat menghancurkan DAP tetapi kerana mahu menegakkan keadilan. Ini kerana penyandang ketika ini, Tiew Way Keng juga pernah didakwa dengan penyelewengan ketika beliau masih menjadi Ahli Majlis Perbandaran Petaling Jaya.

"Atas kapasiti apa dia dipilih? Dia tidak pernah berbuat apa-apa di Teratai. Bagaimana kes yang terpalit pada dirinya? Bagaimana DAP boleh memilihnya sedangkan dengan saya dituduh mempunyai masalah moral sehingga tidak layak menjadi calon?

"Guan Eng, Kit Siang dan Karpal pernah meminta saya menarik diri di hadapan media, bukan berjumpa dengan saya sendiri. Saya sebenarnya telah dilayan dengan cara paling hina, saya adalah ahli DAP yang setia tetapi hanya kerana sekumpulan pemimpin yang sangat pentingkan diri, saya jadi begini.

"Sekiranya mereka fikir saya akan putus asa, mereka silap. Saya membuat keputusan untuk mencabar keputusan DAP di mahkamah. Saya tidak mahu prinsip yang didukung oleh parti selama ini diperkotak-katikkan oleh kumpulan ini sesuka hati, saya ulang sekali lagi. Saya sayang parti saya dan masa depan dalam parti ini, saya akan kembali kepada DAP tidak lama lagi," ujarnya.

Sebelum ini, Jenice telah memfailkan tuntutan kes pemecatannya sebagai ahli DAP ke mahkamah berikutan kegagalan pemimpin tertinggi DAP yang menerajui barisan Jawatankuasa Kerja Pusat (CEC) termasuk Guan Eng menghantar surat rasmi dan membuktikan beliau layak dipecat.

Kata beliau, pemecatannya pada 20 April lalu juga tidak sah kerana kesemua jawatan dalam CEC termasuk yang dipegang Guan Eng tidak diiktiraf Pendaftar Pertubuhan (ROS) ekoran kemelut pemilihan jawatankuasa itu Disember lalu.

Jihad Perlembagaan ubah kejahilan rakyat

Posted: 14 Jun 2013 11:14 AM PDT

Oleh RAHISAM RAMLI
PENULIS ialah Pensyarah Kolej UniversitiIslam Melaka (KUIM) dan sedang mengikuti pengajian PhD di UKM.

ISU yang melibatkan kebebasan bersuara, kebebasan untuk berhimpun dan hak asasi manusia banyak diwarnai dengan konflik pentafsiran undang-undang. Kegagalan mentafsirkan undang-undang mengikut objektif dan kehendak perundangan boleh mewujudkan ketidakstabilan dan mencetuskan pertikaian.

Apabila suasana ini berlaku maka jurang perbezaan pandangan tidak lagi menjadi rahmat kepada manusia sebagai mana kita mengiktiraf dan menghormati pandangan orang lain. Kita sering diingatkan perbezaan pandangan bukan hak untuk melanggar prinsip kemanusiaan apatah lagi dalam konteks Malaysia sebagai negara berbilang kaum dan agama.

Perlembagaan adalah teras kehidupan. Perlembagaan bukan bahan gurauan atau mainan Perlembagaan bersifat hidup, memerlukan pentafsiran yang benar-benar memahami kehendak amalan setempat. Penganalisis undang-undang Prof. Salleh Buang menyatakan perlembagaan memerlukan kaedah pentafsiran tersendiri sesuai dengan sifatnya tanpa terkongkong oleh kaedah pentafsiran biasa.

Menariknya dalam hal ini beliau menegaskan amalan dan adat resam yang telah sebati, menjadi darah daging sejarah Perlembagaan negara menjadi landasan pentafsiran perlembagaan, bukan sekadar literal semata-mata. Maknanya jihad Perlembagaan perlu ambil kira the spirit of the law bukan sekadar the letter of the law.

Dalam konteks Malaysia, Perlembagaan menjadi dasar hidup bersama secara aman dan damai dalam kepelbagaian kaum dan bangsa dan bersatu dalam kepelbagaian. Sebaliknya kejumudan boleh membantutkan usaha sebarang pembaharuan yang hendak dilakukan. Almarhum Dr. Said Ramadhan al-Butiy pernah menyatakan kesal dengan sikap umat Islam yang masih bersikap tertutup, sedangkan mereka amat memerlukan idea baru untuk berubah. Dengan kata lain, pemikiran jumud terbentuk kerana kejahilan yang sekali gus merencatkan pemikiran untuk berijtihad dalam kerangka cabaran umat Islam masa kini.

Menurut Pensyarah Undang-Undang dan Perlembagaan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof. Madya Dr. Shamrahayu Abd. Aziz, sudah sampai masanya rakyat memahami sistem pemerintahan dan politik negara. Saranan ini sama ada memperlihatkan rakyat negara ini masih jahil dalam hal ehwal perlembagaan negara kita sendiri.

Sedangkan kita sudah melahirkan ramai graduan, ahli korporat, para pemimpin dan cerdik pandai masih belum memadaikah untuk menjelaskan kepentingan perlembagaan? Atau isi-isi perlembagaan itu kurang dipedulikan kerana kita lebih cenderung merasionalkan sesuatu krisis secara emosional? Mungkin kedua-dua sebab itu ada perkaitannya. Adalah lebih baik kita meneruskan jihad perlembagaan sebagai simbol dan manifestasi kesungguhan untuk menguasai, bukan sekadar faham dan membaca perlembagaan tetapi menjadi nadi setiap kali kita berhujah dengan isu-isu negara.

Kejahilan dalam perlembagaan menyebabkan kita diasak dengan gejala murtad. Masih ingatkah lagi kita pada kisah yang mengharukan apabila seorang ayah bernama Bokhari Md. Tahir, "kehilangan" anak mereka bernama Nor Aishah pada 1997? Selain isu murtad lihat apakah tindakan susulan untuk menyelamatkan akidah Islam dari sudut perlembagaan? Cukupkah kejahilan Melayu-Islam digemparkan lagi hingga perlu perhimpunan sejuta untuk menyelamatkan akidah umat Islam pada tahun 2011. Selepas perhimpunan itu ke mana Melayu-Islam? Persoalan-persoalan sebegini masih memerlukan kajian mendalam agar kita dapat mencari mekanisme untuk melakukan jihad perlembagaan selepas krisis PRU-13 yang sering mengguna pakai hal berkaitan perundangan.

Perkara 153 masih menjadi isu yang dicetuskan untuk memperkukuhkan hak istimewa orang Melayu di Malaysia yang hidup bersama dengan kaum-kaum lain. Namun realitinya hak istimewa itu menjadi cabaran besar dalam suasana Melayu yang sudah mendapat pendidikan sehingga peringkat tertinggi mempunyai perspektif pada sisi lain. Ini kerana Melayu bukan lagi kaum lemah yang perlu "tongkat" dalam menguruskan kehidupan tetapi jihad Melayu beralih kepada menterjemahkan hak istimewa itu kepada perundangan yang sifatnya merentas kaum dan bukannya dalam kepompong Melayu sebelum zaman kemerdekaan.

Isu kejahilan perlembagaan sebilangan rakyat ini terserlah apabila kes menghina Yang di-Pertuan Agong (YDPA) dalam media sosial. Zaini Hassan (2013) menulis dalam ruangan Cuit di Utusan Malaysia menjelaskan jahilnya rakyat kita mengenai Perlembagaan sendiri. Apatah lagi Malaysia mengamalkan sistem raja berperlembagaan, peranan Yang di-Pertuan Agong kebanyakannya hanyalah sebagai istiadat.

Perlembagaan menyatakan dengan jelas bahawa kuasa eksekutif, secara teorinya di bawah kuasa ketua kerajaan, dilaksanakan oleh (atau dengan nasihat) Kabinet atau Jemaah Menteri yang diketuai oleh Perdana Menteri. Beliau melontarkan persoalan, adakah orang dalam bidang guaman dan undang-undang, siapa yang boleh bercakap mengenai bab Perlembagaan ini? Larangan menghina bukan kepada YDPA semata-mata, tetapi sesiapa sahaja tidak boleh dihina dengan apa cara sekalipun. Perlembagaan juga menghormati hak individu tetapi puncanya masih berbalik kepada tanggungjawab untuk memberi pendidikan tentang perlembagaan kepada semua rakyat.

Keseriusan untuk menangani kejahilan dalam aspek hal ehwal perlembagaan negara turut mendapat perhatian dalam Seminar Institusi Raja (SIRaj) yang dianjurkan Universiti Malaysia Perlis (Unimap) pada 5-6 Jun 2013 lalu. SIRaj menetapkan 7 resolusi untuk menangani segala isu yang ingin melemah atau merosakkan institusi raja. Antaranya ialah usaha mempertingkat kefahaman berhubung sebarang perkara berkaitan institusi berkenaan, khususnya melibatkan Perlembagaan, adat-istiadat dan adab raja-raja Melayu.

Institusi pendidikan perlu memulakan dasar mengajar perlembagaan pada para pelajar dengan lebih awal. Jika ini mampu dilaksanakan kita akan melahirkan ramai rakyat mampu memahami dan menghayati perlembagaan sebagai objektif hidup bernegara. Jihad perlembagaan memerlukan kita memahami perlembagaan dari aspek the spirit of the law bukan lagi sekadar the letter of the law.

Jihad perlembagaan boleh merubah kejahilan rakyat yang dengan sewenang-wenangnya menghasut orang lain untuk mewujudkan ketegangan. Akta Hasutan 1948 (Akta 15) yang mengandungi huraian menghasut perlu dipelajari. Ini kerana menghasut adalah jenayah yang mencetuskan ketegangan rakyat maka setiap orang jangan membiarkan perbuatan menghasut menjadi darah daging hingga sukar dibanteras seperti mana sukarnya membasmi perbuatan rasuah. Tidak salah jika memulakan langkah ini dengan membeli buku-buku perlembagaan walaupun peringkat permulaan ia sukar difahami tetapi jangan khuatir kerana alah bisa tegal biasa.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat