{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Harian Metro: Arena

Posted by Tanpa Nama

Harian Metro: Arena


Fergie, Scholes kongsi ucapan selamat tinggal

Posted: 11 May 2013 08:11 AM PDT

Manchester: Pengurus Manchester United Alex Ferguson akan berkongsi ucapan selamat tinggal kepada Old Trafford dengan Paul Scholes dalam perlawanan penuh emosi di Theatre of Dreams malam ini.

Ia adalah penampilan pertama Scholes sejak 5 Januari lalu selepas mengadu sakit lutut tetapi juga yang terakhir di tempat sendiri bersama United.


Scholes pernah memutuskan untuk meninggalkan United, Disember lalu selepas kembali daripada persaraan musim lalu.

Pakar bahagian tengah kelab itu memerlukan pembedahan lutut jika mahu terus bermain dan dia tidak bersedia untuk melalui semua itu.


Biarpun tanpa pembedahan dia percaya pada usia 38 tahun dan selepas 700 permainan untuk kelab itu, sudah tiba masanya untuk berundur dan memberi laluan kepada muka baru.


Begitupun pengurus, Ferguson bertekad mahu menurunkannya sebagai kesebelasan utama menentang Swansea yang dikendalikan Michael Laudrup.

Foto

SCHOLES

Ia akan menjadi perlawanan liga ke-498 buat Scholes bersama United dan masih kurang daripada 500, jika dia turut bermain dalam perlawanan terakhir menentang West Brom di tempat lawan.


Scholes bersara buat pertama kali pada akhir musim 2010-11 selepas United menjulang gelaran ke-19.

Begitupun dia kesal dengan keputusannya itu dan mula melatih pasukan simpanan dan kembali menyertai pasukan utama Januari tahun lalu.


Biarpun United kehilangan takhta kepada City musim lalu, Scholes tetap bersemangat untuk kembali tetapi kempen kali ini lebih tertumpu terhadap pergelutan memulihkan prestasi.


Dia bagaimanapun akan menyertai pemain lain malam ini untuk menjulang trofi kejuaraan liga kali -20 buat United dan 11, buatnya.


Ferguson, 71 dijangka meluahkan penghargaan kepada semua pemain tetapi tidak syak lagi, Scholes khususnya akan menyertai beliau untuk bersara.


Pengurus itu juga akan memastikan Ryan Giggs, 39, akan diturunkan dalam skuad utama supaya kedua-dua bintang itu boleh bergandingan buat kali terakhir di laman sendiri.


Giggs akan bermain untuk sekurang-kurangnya semusim selepas menandatangani kontrak setahun.


Rakan sepasukan, Jonny Evanas mengakui perlawanan menentang Swansea akan membawa mereka ke era yang tidak diketahui selepas Ferguson mengumumkan persaraan.


Begitupun dia mengharapkan proses peralihan berjalan lancar apabila David Moyes mengambil alih 1 Julai ini.


"Saya pasti ia satu hari yang sungguh emosional. Penting untuk beraksi dengan baik di Old Trafford tetapi memandangkan ini perlawanan terakhir kendalian pengurus itu di laman sendiri, ia memberi semangat tambahan untuk mempamerkan aksi hebat dan mendapat keputusan terbaik," katanya. - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/11

Supermokh 'Istimewa'

Posted: 11 May 2013 08:01 AM PDT

Kuala Lumpur: Ketika membaca novel autobiografi SuperMokh: Legenda Bola Sepak Tanah Air, nama Reduan Abdullah (gambar) segera menjadi tumpuan. Buku setebal 177 halaman tulisan Zabidin Ismail, terbitan Institut Terjemahan dan Buku Malaysia (ITBM) itu menceritakan kisah Allahyarham Mokhtar Dahari sejak kecil hingga ke akhir hayatnya. Reduan, sahabat karib Allahyarham lebih mengetahui apa yang menjadikan beliau pemain hebat yang masih gagal ditandingi pemain sekarang. Ikuti wawancara bersama beliau.

SOALAN: Apa pandangan anda mengenai buku ini?

JAWAPAN: Buku ini boleh dijadikan satu rujukan tetapi lebih baik jika ada gambar dan kejayaan yang dilakar beliau, dari mula Allahyarham bermain bola hingga ke akhir hayatnya. Tanpa gambar, sukar untuk generasi muda membayangkan siapa itu Mokhtar Dahari, mereka mungkin kenal nama tetapi bukan wajahnya.

S: Anda mengenali Allahyarham sejak sekian lama, malah pernah bermain bersama di Kampung Pandan. Bagaimana perkenalan anda dengan Allahyarham?

J: Saya berkenalan dengan Allahyarham sudah lama, ia bermula sejak kecil apabila kami bertanding dalam perlawanan persahabatan antara kawasan di antara kami yang mewakili Keramat menentang beliau yang mewakili Kampung Pandan. Pada masa itu memang selalu diadakan perlawanan persahabatan dan dari situlah saya mengenali Allahyarham.

Kemudiannya ada pemilihan untuk Piala Burnley yang mana saya dan Allahyarham terbabit sama dan persahabatan kami menjadi semakin rapat iaitu pada 1970.

S: Kali pertama bertemu Allahyarham, beliau itu bagaimana orangnya?

J: Melihat pada tubuh beliau, saya yakin beliau mempunyai potensi besar dalam sukan. Sebelum itu saya hanya tahu beliau seorang pemain bola sepak. Selepas kami kenal lebih rapat, saya dapat tahu beliau mewakili sekolah dalam hoki, olahraga tetapi lebih cenderung dalam bola sepak. Beliau juga bermain badminton dan sepak takraw. Beliau berbakat dalam semua sukan.

Saya rasa dia ada potensi untuk pergi lebih jauh, dengan susuk badan yang dimiliki serta gerak lariannya.

S: Selain itu, apa karakter yang membuat Allahyarham menonjol?

J: Beliau mesra dalam pergaulan, seorang yang ceria. Kawannya memang ramai.

S: Boleh ceritakan serba sedikit pengalaman bersama Allahyarham dalam satu pasukan?

J: Kami lebih kerap bersama dalam pasukan Selangor. Saya satu bilik dengannya. Ke mana saja pergi kami akan menginap di bilik sama. Kami sentiasa berbincang mengenai strategi perlawanan. Beliau seorang yang berdisiplin dengan apa dilakukannya terutamanya menjelang perlawanan. Beliau mahu fokus terhadap perlawanan dan tidak mahu ada gangguan.

S: Sewaktu bersama Selangor, apa pengalaman manis bersama Allahyarham?

J: Banyak. Jika dulu sebelum kami berkahwin, selepas habis liga, beliau mempelawa saya ke Singapura untuk melawat saudara-maranya dan bercuti di sana. Saya dengan keluarga arwah memang rapat.

S: Menurut buku ini juga, Allahyarham pernah bercadang untuk bersara beberapa kali tetapi apabila mengenangkan cintanya terhadap negara, kembali menyertai pasukan...

J: Beliau ada juga meluahkan hasrat untuk bersara, mungkin disebabkan keadaan semasa tetapi pujukan pegawai pasukan, terutama sekali pengurus pasukan seperti Allahyarham Datuk Harun dan Mazlan sukar untuk beliau berkata tidak, sebab arwah cepat 'memberi'. Disebabkan kegagalan untuk mara ke final, mungkin arwah rasa mahu bersara tetapi dengan pujukan pengurus pasukan, beliau berfikir untuk kembali. Ada juga kritikan yang dilemparkan media, sewaktu beliau tidak bermain baik dan itu menyebabkan beliau ingin mengundur diri daripada bola sepak. Selepas dipujuk, beliau kembali bermain dan ini menunjukkan beliau masih diperlukan negeri dan negara. Kita tidak nafikan pemain ada masanya mengalami penurunan prestasi. Beliau ambil itu sebagai cabaran untuk meningkatkan prestasi dan maju.

S: Allahyarham juga pernah mendapat tawaran di luar negara tetapi ditolak...

J: Yang saya tahu, beliau dapat tawaran ke Kuwait selepas Malaysia menang 3-1 ke atas negara itu dalam Pestabola Merdeka apabila pengurus pasukan Kuwait mempelawa untuk menyertai pasukan mereka tetapi beliau menolak. Tawaran lain hanya sekadar berita, tiada yang konkrit.

S: Jika dilihat pada prestasi yang Allahyarham miliki, pastinya lebih banyak tawaran diterima beliau ketika ini...

J: Sudah tentu, dengan imbuhan yang diterima pemain zaman sekarang, sudah tentu beliau akan mencuba di luar negara. Kevin Keegan pernah mengatakan beliau seorang penyerang terbaik. Dalam perlawanan di antara Malaysia dengan England B beliau menjaringkan satu gol yang begitu menarik dan mendapat pujian majalah bola sepak di sana.

S: Apa karakter yang ada pada Allahyarham yang tiada dengan pemain sekarang?

J: Pada pandangan saya, sikap merendah diri, sentiasa inginkan yang terbaik untuk diri dan negara. Beliau berlatih bersungguh-sungguh, tidak terbabit dalam aktiviti yang tidak sepatutnya. Beliau lebih fokus terhadap kariernya sebagai pemain bola sepak. Pemain hari ini hanya lebih dari segi publisiti dan bukannya kemampuan mereka sebagai pemain bola sepak.

S: Adakah pemain ketika ini mempunyai kualiti setanding atau setidak-tidaknya menghampiri Allahyarham?

J: Saya lihat pemain ketika ini ada kesungguhan tetapi tidak mencukupi, bukan untuk mencapai yang kita inginkan sebagai pemain yang hebat, belum lagi. Arwah tetap arwah, keistimewaannya kerana kita kenal beliau pada masa itu. Kita sepatutnya boleh melahirkan pemain yang lebih baik memandangkan kita di zaman pemain profesional dan mata pencarian pemain sekarang hanya dengan bermain bola sepak. Dulu tidak, kita bekerja dan petangnya bermain bola, kita bermain sebagai amatur, tiada imbuhan besar pun yang kita dapat tetapi bagaimana kita lebih baik daripada sekarang. Dulu kemudahan latihan kurang tetapi dengan kemudahan yang kita ada sekarang, kita masih gagal melahirkan pemain yang lebih baik. Saya ingin melihat pemain yang lebih baik, mungkin lebih baik daripada arwah.

S: Kita banyak mendengar cerita-cerita di luar padang berbanding di dalam padang...

J: Ini yang kita tidak mahu. Sebagai pemain bola sepak, anda perlu tunjukkan kemajuan di padang. Itu yang kita hendak. Banyak kelemahan yang perlu diperbaiki. Dari segi imbuhan, apa yang kami terima jauh daripada apa yang diterima sekarang tetapi, kami menampilkan permainan berkualiti di Asia Tenggara. Bila pergi ke Korea, mereka akan bertanya di mana Mokhtar, di mana Soh Chin Aun, di mana R Arumugam? Mereka berkata pemain kita berkualiti tinggi tetapi berbeza dengan sekarang. Kita hanya bangga di kawasan kita saja, tidak mampu pergi lebih jauh. Allahyarham Mokhtar mengagumkan semua dengan susuk tubuh, larian, rembatan, gelecek, tandukan dan kesungguhannya di padang. Soalnya, mengapa kita tidak mampu lahirkan pemain sehebat itu dengan kemudahan yang kita ada sekarang?

Dulu, kita menyertai kejohanan luar dan ia satu pendedahan tanpa perlu untuk berlatih di luar negara. Kita masih mampu melahirkan pemain hebat. Selain Allahyarham Mokhtar, kita ada Syed Ahmad, Sharuddin, Isa Bakar, James Wong, Hassan Sani. Kita masih mampu melahirkan penyerang tanpa perlu bergantung kepada pemain import. Ranking kita di Asia cukup baik dan menang pingat gangsa Sukan Asia dan dua kali ke Olimpik, dua kali menang Sukan SEA. Sekarang, siapa lagi yang kita boleh harapkan?

S: Akhir sekali, apa pandangan anda mengenai penerbitan buku membabitkan ahli sukan yang masih berkurangan?

J: Pada pandangan saya kita patut membukukan kisah ahli sukan yang berjaya supaya ia menjadi rujukan kepada generasi akan datang. Bagus jika dapat dibukukan kisah pemain yang berjaya, ia sesuatu yang dialu-alukan supaya generasi sekarang lebih tahu pencapaian atlet terdahulu.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/11

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat