{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Varia

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Varia


Buah tangan dari Madinah

Posted:

Buah tangan dari Madinah

Buah tangan dari Madinah

Oleh KHADIJAH MOHAMAD NOR

RAUZAH dan Muhd. Kamil dengan buku masing-masing yang dihasilkan sepanjang hampir dua tahun berkelana di Madinah.


SEWAKTU berlangsungnya Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2013 pada 26 April hingga 5 Mei lalu, buku Anekdot Madinah: Benar Dia Maha Mendengar dan Aroma Antara Benua terbitan Galeri Ilmu Sdn. Bhd. mendapat sambutan yang sangat menggalakkan daripada pengunjung.

Karya yang dihasilkan oleh Prof. Muhd. Kamil Ibrahim dan isterinya, Raudzah Roslan itu sebenarnya baru sahaja diterbitkan dan dijual buat kali pertama dalam acara tahunan yang berprestij itu.

Anekdot Madinah: Benar Dia Maha Mendengar merupakan nukilan Muhd. Kamil mengenai pengalaman beliau sepanjang berada di Madinah sejak September 2011. Buku itu menceritakan tentang kebesaran Allah yang tidak pernah jemu mendengar rintihan hamba-Nya di bumi penuh keberkatan itu.

Air tangan

Buku Aroma Antara Benua pula memaparkan koleksi resipi air tangan Raudzah. Ia dilengkapi catatan peristiwa yang dilalui sewaktu berkelana di beberapa negara semata-mata mengikut suami tercinta.

"Kami berharap semoga penulisan buku ini menjadi ilmu yang bermanfaat kepada khalayak pembaca," kata Muhd. Kamil yang berhijrah ke Madinah pada selepas ditawarkan menjadi Profesor Perakaunan di Universiti Taibah.

Bekas Pengarah Universiti Teknologi Mara (UiTM) cawangan Johor itu memberitahu, menulis sudah menjadi sebahagian daripada kehidupannya dan isteri sepanjang berada di Madinah.

"Kami menulis sepanjang masa dan ia merupakan rutin harian. Jika tidak menulis buku, kami akan menulis artikel di blog.

"Sehubungan itu, kami mempunyai dua hingga tiga manuskrip serentak. Namun, apabila kami membuat keputusan untuk menghantar kedua-dua manuskrip ini, ia mengambil masa sekitar dua bulan untuk disiapkan sepenuhnya," ujar beliau melalui e-mel.

Menyentuh tentang cabaran yang dihadapi dalam menyiapkan kedua-dua karya tersebut, Roza memberitahu, buku Aroma Antara Benua lebih sukar berbanding Anekdot Madinah: Benar Dia Maha Mendengar.

"Buku yang berkonsep resipi ini memerlukan foto makanan yang berkualiti. Kami tiada studio. Jadi, setiap hari saya menunggu cahaya matahari memasuki tingkap rumah agar mendapat penataan cahaya semula jadi.

"Saya pula tidak dilatih untuk mengambil gambar. Tetapi, Alhamdulillah itulah hasilnya seperti yang boleh dilihat dalam buku tersebut," ujar Roza.

Bagi Muhd. Kamil pula, beliau melihat buku Anekdot Madinah: Benar Dia Maha Mendengar sebagai sebahagian laluan kehidupan peribadi.

"Foto-foto yang ada pula, hanyalah menggunakan kamera telefon bimbit. Itulah yang mampu saya lakukan," katanya.


KEDUA-DUA buku terbaharu ini terhasil daripada rutin harian Rauzah dan Muhd. Kamil.


Berkongsi tip

Sehingga kini, Muhd. Kamil telah mempunyai koleksi buku penulisan tersendiri. Antaranya ialah Travelog Haji: Mengubah Sempadan Iman (2007), PhD Kecil Tapi Signifikan, Travelog Dakwah: Meniti Hari Esok (2008), 50 Tip Motivasi Haji (2011) dan Bersyukur Saat Diuji (2012).

Sementara Roza pula tampil dengan buku-buku bertajuk Travelog Cinta Abadi, Travelog Impian Abadi dan Travelog Kehidupan Abadi.

Dalam pada itu, Muhd. Kamil turut menitipkan beberapa nasihat buat mereka yang mahu terlibat dalam dunia penulisan.

"Pertama, menulislah kerana Allah. Kedua, mohonlah kepada-Nya supaya diberi ilham dalam menghasilkan penulisan yang baik.

"Sepanjang kita menulis jangan lupa bangun solat malam, bertahajud dan bermunajat agar apa yang ditulis adalah berdasarkan ilham yang benar. Selain itu, sentiasa berdoa supaya khalayak dapat memahami apa yang kita persembahkan. Ilmu itu anugerah Allah. Allah memberi ilmu kepada sesiapa yang Dia kehendaki. Kita hanyalah bala tenteranya," ungkap beliau penuh berhemah.

Mengulas mengenai perkembangan buku-buku dan novel berkonsep Islamik di Malaysia, Muhd. Kamil mempunyai pandangan tersendiri.

"Jika ia dilakukan semata-mata kerana Allah, insya-Allah, ia akan menyerap ke hati sekali gus menjadi alat dakwah yang berkesan. Jika tidak, ia hanya satu jenama seumpama produk-produk lain di pasaran.

"Penulis yang tidak mengamalkan ajaran Islam yang sebenar, pembaca akan membaca sebagai satu tabiat mengisi masa lapang dan lebih parah ia hanya tebuk-tebuk di sana sini. Malah, ada jalan ceritanya tidak memenuhi syariah. Ia hanya label di kulit buku sebagai alat mencapai keuntungan.

"Bagaimanapun, kami berdoa agar ia benar-benar membawa mereka yang terlibat sama ada penulis mahupun pembaca hampir kepada-Nya," tutur beliau.

Malaysia dalam peta muzik dunia

Posted:

Malaysia dalam peta muzik dunia

Malaysia dalam peta muzik dunia

Oleh NADIA SHAIFUL BAHARI


BEKAS Menteri Pelancongan, Datuk Seri Ng Yen Yen (kanan) bersama Iqbal ketika merasmikan Festival Future Music Asia 2013 di Sepang baru-baru ini.


SEJAK lima tahun kebelakangan ini, Malaysia melakar nama dalam peta muzik dunia apabila menjadi tumpuan penggiat muzik terkemuka untuk mengadakan konsert.

Baru-baru ini, Malaysia menjadi tumpuan peminat muzik dari serata dunia yang berkampung selama dua hari di Litar Antarabangsa Sepang bagi menyaksikan penyanyi kesayangan mereka beraksi di Festival Future Music Asia (FFMA) 2013.

Festival kali kedua dianjurkan itu disertai lebih 20 pemuzik terkenal dunia yang beraksi selama dua malam berturut-turut iaitu pada 15 dan 16 Mac lalu. Penganjuran kali pertama adalah pada tahun lalu.

Acara tersebut yang membabitkan kos penganjuran sebanyak RM10 juta berjaya menarik kira-kira 45,000 pengunjung termasuk lebih 13,000 orang pelancong antarabangsa.

"Pencapaian ini sesuatu yang membanggakan kerana Malaysia berjaya menganjurkan acara muzik bertaraf antarabangsa.

"Secara tidak langsung, ia dapat mempromosikan negara kita kepada masyarakat dunia," ujar Pengarah Livescape Asia, Iqbal Ameer yang berperanan sebagai penganjur bersama acara itu.

Antara artis terkenal yang beraksi di FMFA ialah PSY, The Prodigy, Bloc Party, Rita Ora, The Temper Trap, Fun, Kill The Noise, Zeds Dead, Angger Dimas dan Sidney Samson.

Seorang penonton, Siti Xaviera Rasha Darmawan, 19, nyata bertuah apabila memenangi dua tiket menyaksikan persembahan tersebut setelah menyertai peraduan kelolaan MTV Asia, Indonesia.

Kemenangan itu membawanya terbang sejauh 1,150 kilometer buat kali pertama dari Jakarta ke Kuala Lumpur.

"Saya sangat teruja dapat datang ke Malaysia kerana segala-galanya ada di sini. Muzik, beli-belah, makanan lazat dan rakyatnya yang mesra.

"Aliran muzik dan penyanyi Malaysia juga mudah diterima di Indonesia terutamanya Datuk Siti Nurhaliza Tarudin," katanya yang ditemani rakannya, Aprilia Utami Setya Vijoyo, 19.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat